Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun toinen on valehdellut aina kaikkea, "riidan pelossa".

Vierailija
31.07.2026 |

Mieheni on aina pelännyt riitoja. Hassua sinänsä koska itse usein aiheuttaa riidat puhumalla todella rumasti, jota minä taas en siedä lainkaan. Mutta riidassa hänelle tulee niin valtava ahdistus, ettei pysty olemaan "nahoissaan".

Tämä riidan pelko on sitten aiheuttanut valehtelua erilaisissa asioissa (tekemiset, menemiset, raha-asiat, naiset), ja kiinni jäätyään on se riita sitten kuitenkin tullut. Ja valehtelun myötä luottamus on kadonnut täysin. Minä en ole syyllinen valehteluun, koska mies myöntää että jos on ollut rehellinen, en ole suuttunut. Silti nimeää riidan pelon syyksi, kun taas seuraavalla kertaa valehtelee.

Ollaan yritetty selvittää asioita pariterapiassa. Ei auta. Minä olen käynyt yksin terapiassa ja mies on käynyt yksin psykoterapiassa, koska haluaa itsekin sen ahdistuksen ja pelon pois. Ei halua valehdella, eikä nyt vähään aikaan olekaan mitään valehteluja selvinnyt, kuin jostain vanhasta asiasta.

Mutta nyt mies sitten on pettynyt siihen, etten vieläkään luota häneen. Kuulemma ei mitään halua enempää kuin että uskoisin mitä hän sanoo. Minulla taas toimii itsesuojeluvaisto, eli kun en koskaan ole hänen sanoihinsa voinut luottaa, ja puhutaan todella pitkästä ajasta, niin se ei todellakaan lyhyessä ajassa palaudu. Enhän minä voi mistään tietää, onko hän puhunut totta nytkään.

Nyt taas kysyi, miten saisi minut luottamaan häneen. Vastasin, että siitä vaan voi alkaa kertoa minulle asioita, joista on vuosien mittaan valehdellut. Että jos uskaltaa olla täysin rehellinen, riitoja pelkäämättä, ja tunnustaa vanhat asiat, se on ainoa keino nähdä että hän oikeasti puhuu totta. En minä piittaa kaivella vanhoja, mutta ne on ainoita asioita, joista tiedän hänen valehdelleen. Mistä kertomalla hän voi osoittaa, että enää hän ei riitoja pelkää. Tuosta ei voi paljastua enää mitään, mikä suhdetta veisi enää huonommaksi, kun eron partaalla ollaan nytkin.

Miehen mielestä tuo on väärä tapa, minun mielestäni ainoa mahdollisuus. Olenko aivan hakoteillä? Ja ei, ei ole provo, ja ei, emme ole yhdessä rahasyistä. Ero on nyt hyvin lähellä, mies pyytää vielä mahdollisuutta, ja mielestäni tuo on ainoa. Saatteko kiinni ajatuksistani?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaa sitä helvettiä kun pitää muistaa mitä on valehdellut ja kelle.

Vierailija
2/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelaa sitä helvettiä kun pitää muistaa mitä on valehdellut ja kelle.

Uskon hyvin. Mutta milläpä muulla sen todistaa, että nyt vihdoin uskaltaa puhua totta?! 😀 Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä ongelmikko menemään ja ota joku tervepäinen. Minä tein näin, enkä ole katunut. Eksä vei kaikki parisuhdeongelmat mennessään. Kyllä - aivan kaikki.

Vierailija
4/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästä ongelmikko menemään ja ota joku tervepäinen. Minä tein näin, enkä ole katunut. Eksä vei kaikki parisuhdeongelmat mennessään. Kyllä - aivan kaikki.

Uskon hyvin. Mutta eikö tuo nyt ole melko looginen viimeinen mahdollisuus? Kun kerran kyselee, miten voi saada minut uskomaan että puhuu totta, eikä enää pelkää riitoja. Ap

Vierailija
5/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero epäluotettavasta, epärehellisestä ja valheellisesta ihmisestä on hyvinvointiteko.

Aina.

Vierailija
6/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero epäluotettavasta, epärehellisestä ja valheellisesta ihmisestä on hyvinvointiteko.

Aina.

Siltä on tuntunut jo pidempään, ja hyvin lähellä ollaan. Ap

Vierailija
7/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaan tunnustaa, että aivan oikeasti olen katsellut tällaista miestä ja aivan liian kauan. Välillä olen ollut hänestä riippuvainen, en taloudellisesti vaan käytännössä, mutta nyt olen itse paremmassa kunnossa, ja jaksaminen hänen suhteensa alkaa loppua.

Ja se saa minut melko raivon valtaan, kun sanoo olevansa pettynyt, etten luota vieläkään. Jos ja kun on valehdellut ihan järjettömän kauan, niin miten voi kuvitellakaan, että se korjattaisiin tuosta vaan, hetkessä?! Kertoo hänestä ihan liikaakin. Ap

Vierailija
8/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina.

Ihmisten pitäisi erota enemmän ja aiemmin tuollaisista.

Elämä on liian lyhyt parisuhteiluun tuollaisten kanssa.

Vierailija
9/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta miksi miehen pitää pelätä riitelyä ? Mistä se on lähtöisin ? Oletko itse alunperin saanut raivareita esim jostain menosta tai miehen rahoista ? 

Vierailija
10/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaan tunnustaa, että aivan oikeasti olen katsellut tällaista miestä ja aivan liian kauan. Välillä olen ollut hänestä riippuvainen, en taloudellisesti vaan käytännössä, mutta nyt olen itse paremmassa kunnossa, ja jaksaminen hänen suhteensa alkaa loppua.

Ja se saa minut melko raivon valtaan, kun sanoo olevansa pettynyt, etten luota vieläkään. Jos ja kun on valehdellut ihan järjettömän kauan, niin miten voi kuvitellakaan, että se korjattaisiin tuosta vaan, hetkessä?! Kertoo hänestä ihan liikaakin. Ap

Kerro sinä rehellisesti, mitkä olivat ne käytännön asiat, joiden takia et voinut erota. 

Sitä paitsi olet ristiriitainen väitteessäsi ensin, että mies voi saada sinun luottamuksesi kertomalla kaiken valehtelun, ja nyt sitten kuitenkin kirjoitat "miten voi kuvitellakaan, että se korjattaisiin tuosta vaan, hetkessä?!"

Eli jos mies kertoo sinulle kaiken, et unohda etkä anna kuitenkaan anteeksi heti, vaan aiot pitkittää prosessia. 

Vierailija
11/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro sinä rehellisesti, mitkä olivat ne käytännön asiat, joiden takia et voinut erota. 

Sitä paitsi olet ristiriitainen väitteessäsi ensin, että mies voi saada sinun luottamuksesi kertomalla kaiken valehtelun, ja nyt sitten kuitenkin kirjoitat "miten voi kuvitellakaan, että se korjattaisiin tuosta vaan, hetkessä?!"

Eli jos mies kertoo sinulle kaiken, et unohda etkä anna kuitenkaan anteeksi heti, vaan aiot pitkittää prosessia. 

Aina voi pitää tuollaista ”löysässä hirressä” jonkun aikaa. Siinä ehtii katsomaan rauhassa uuden.

Vierailija
12/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naisen täytyy pitää huolta turvallisuudestaan. 

Tuollaiset ovat eron hetkellä usein väkivaltaisia. 

Ajavat vaikka jäteautoa päin satasen nopeudella.

Vierailija
13/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta miksi miehen pitää pelätä riitelyä ? Mistä se on lähtöisin ? Oletko itse alunperin saanut raivareita esim jostain menosta tai miehen rahoista ? 

Kuten sanoin, on tullut pirunmoisia riitoja, kun on jälkeenpäin selvinnyt, että hän on kirkkain silmin minulle valehdellut. Kun taas on kertonut asioista suoraan totuuden, riitaa ei ole tullut ja hän sen on myöntänyt.

Riitojen pelko on ollut hänellä pienestä pitäen, koska lapsuusperheessään riidat ovat olleet tuhoisia. Siellä siis vanhemmat ovat huutaneet ja uhkailleet pieniä lapsiakin, ei pelkästään vanhemmat keskenään. Muistaa sen ahdistuksen lapsuudessa, ja se nousee pintaan yhä. Tätä ovat käsitelleet terapiassa ja koska tuon taustan olen tiennyt, olen myös liian kauan yrittänyt ymmärtää. Ap

Vierailija
14/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan siis, mies on tätä nyt aikuisena käsitellyt psykoterapiassa. Lapsuudenperheessään asioita ei selvitetty koskaan. Ap

Vierailija
15/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan siis, mies on tätä nyt aikuisena käsitellyt psykoterapiassa. Lapsuudenperheessään asioita ei selvitetty koskaan. Ap

Mielenterveysongelmat periytyvät usein äidiltä poikalapseen. Onkohan tässä siitä kysymys?

Vierailija
16/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet valehtelija miehen kanssa. On meitä rehellisiäkin olemassa.

Vierailija
17/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio pitkittää mitään. 

Asia tuli puheeksi ja mies sanoi olevansa pettynyt, kun en vieläkään luota häneen. Se suututtaa, koska JOS hän on nyt ollut jonkun aikaa valehtelematta, niin se valehtelun aika on kestänyt 30-kertaisen ajan. Sinäkin ymmärrät, ettei asia noin vain parane, jos mitään varmuutta ei ole siitä, onko valehtelu ja riidan pelko loppunut.

Sen jälkeen sanoin hänelle tuon, miten voi osoittaa ettei se riidan pelko enää hallitse. Ap

Vierailija
18/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naisen täytyy pitää huolta turvallisuudestaan. 

Tuollaiset ovat eron hetkellä usein väkivaltaisia. 

Ajavat vaikka jäteautoa päin satasen nopeudella.

Tämä mies saattaisi kyllä eron toteutuessa romahtaa, mutta en usko ajavan autoa päin tai olevan muutenkaan väkivaltainen. Ei ole sellainen ihminen. Ap

Vierailija
19/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelevä kiintymyssuhdetyyli miehellä?

Ylimiellyttämiseen taipuvainen?

Pantannut pitkään oikeita tunteitaan ja tarpeitaan?

Jos näin, niin eroa. Mieluiten jo eilen.

Vierailija
20/24 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisella ihmisellä se on tekosyy. Syy on aina muissa. Nyt syy valehteluun on puolisossa ja toki syy riidan pelkoon on myös puolisossa. 

Ap, puolisosi vaikuttaa epäluotettavalta, myös tyypilliseltä petturilta. Anna sille kenkää. Varmaan on jo uusi odottamassa joten muuttokin sujuu kätevästi toisen naisen asunnolle 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän