Enterorokko aikuisella: esimakua helvetistä!
Kämmenet, sormenvälit, jalkapohjat ja varpaanvälit täynnä punaista läikkää ja rakkulaa. Tekisi mieli hakata kädet ja jalat irti.
Suussakin on rakkuloita mutteivat ole niin kipeitä näihin raajojen tuskastuttavaiin pallukoihin.
Nukkuakaan ei saa kunnolla kun pistelee kutittaa,polttaa...olen ottanut antihistamiinia, ei auta eikä särkylääkkeet...
Aika vain auttaa :(
Onko muilla ?
Siis tä
Kommentit (137)
pari vuotta sitten. olin kipeä muutaman päivän. raavin itseäni hulluna ja syöminen oli hankalaa. erään työkaverin oli vaikea tajuta, kun olin pari päivää pois töistä. vähätteli rokkoa. piti ihan näyttää sille jalat, koska näyttivät aika hurjilta.
Lapset pääsivät aika vähällä, mutta mulla ja miehellä oli juuri noin helvetillistä. Kauhein sairaskokemus meidän lapsiperhe-elämässä! Jälkeenpäin näytettiin spitaalisilta, kun nahka lähti.
Kun saadaan pois nuo vesirokot yms rokotuksilla, niin uusia tulee tilalle. Näin on aina ollut ja tulee olemaankin. Ottakaa vaan kaikki rokotteet mitä ikinä keksitään...
Tauteja ei mitenkään automaattisesti tule uusia entisten tilalle ja huomattavan vähemmän niitä rokotetuissa maissa kiertää kuin rokottamattomissa. Vesirokon olemassaolo tuskin millään tavalla hillitsee enterorokkoa.
Rokote enterorokkoon on parhaillaan ihmiskokeissa testattavana, eikä varmasti ole pahitteeksi, jos se rokotteilla joskus nirhataan samaan kastiin niiden muiden hävitettyjen tautien sekaan.
Miehellä oli yksi(!!!) vaivainen rakkula sormessa. Lapsella taas senkin edestä... itse säästyin. Ehkä täällä sitten lievempänä entero?
Meillä mies säästyi, mulla yksi rokko sormessa ja kaikki lapset sitten aika kipeinä. Lapsilla ei ollut paljon rokkoja, mutta kipeitä olivat. Nyt noin 3 viikon päästä jokaiselta lähtee nahka. Kynsiä ei vielä ja toivottavasti ei lähekään, mutta eivät mielellään anna leikata niitä eli ilmeisesti vielä kipeenä :-/
Olen kokkolalainen 60v. mies ja minulla on päällä enterorokko, tulin just terveyskewskuksesta... ei tahdo päästä käveleen jalkapohjat niin kipeät samoin suu ei pysty syömään..pirullinen tauti ja että tässä iässä saa sen niin täytyy ihmetellä.
Olen kokkolalainen 60v. mies ja minulla on päällä enterorokko, tulin just terveyskewskuksesta... ei tahdo päästä käveleen jalkapohjat niin kipeät samoin suu ei pysty syömään..pirullinen tauti ja että tässä iässä saa sen niin täytyy ihmetellä.
Virukset tarttuu ikään katsomatta. Enterorokkoon kuin flunssa, tarttuu helposti ja kehen tahansa.
ja pari päivää kuumetta. Viime syksynä oli ärhäkämpi, silloin rakkoja oli suussa, käsissä ja jaloissa. Lapset ei syöneet kuin jäätelöä pari päivää, muu ei kelvannut kun suu oli niin kipeä. Tänä syksynä söivät hyvin, suu oli vain yhtenä päivänä vähän kipeä.
Niin ja me vanhemmat ei saatu tautia, ei viime syksynä eikä tänä.
Aivan hirveä tauti! Kyllä tähän helvetilliseen tautiin täytyisi kehitellä jotain lääkettä! Ainakin tuohon kutinaan jotain helpottavaa voidetta esim... Itse sairastin tämän syyskuussa, kesti noin viikon. Sen jälkeen alkoi nahka irrota isoina paloina käsistä ja jaloista. Todella karmean näköistä!!! Nahan kuoriutumista kesti noin 2 viikkoa. Ei paljoa huvittanut ihmisten ilmoille mennä! Ja huom! Lapsilla tämä ei ole läheskään niin brutaali tauti, kuin aikuisilla. Ja vastoin monia uskomuksia, tauti tarttuu noin 4 VIIKKOA!! Ennen oireiden alkamista ja vielä pari viikkoa oireiden loputtuakin!! Että aika vaikeaa on yrittää suojautua taudilta...
Meillä sairastetaan Turussa. Ei tulisi mieleenkään tällä hetkellä pistää lasta kouluun, kotona pysyy ja äiti tutustuu asiaan tarkemmin. Eipä ole ennen tätäkään tarvinnut miettiä..
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/mika-on-enterorokko/
Itsellä oli tauti keväällä pari vuotta sitten. Alkoi ihan normaaleilla flunssan oireilla ja ihan helvetillisellä kurkkukivulla. Sitten alkoi tulla pientä punaista syherö näppylää sormien väleihin ja nilkkoihin. Suun sisus oli kirkkaanpunainen ja turvoksissa. Näppylät itsessään ei kutianeet tms. Korkea, sahaava kuume oli myös. Ja aivan järkyttävä olo. Ruokaa ei saanut kunnolla syötyä eikä juotua kurkkukivun takia joten yleiskunto meni tosi huonoksi. Lähes 2 vkoa sairastin. Välillä oli parempi olo ja sitten taas nousi kova kuume. Taudin helpottaessa kämmenistä lähti nahkat vaikka niissä ei näppylöitä ollutkaan. Ihan kamala tauti.
Tauti ei ollut paha mutta naama oli ruma pari viikkoa, täynnä näppylöitä. Ihmeen vähän ihmiset tuijottivat esim. Kaupassa.
Nyt 6 kk myöhemmin sormien kynnet ovat vihdoinkin taas ehjät. Parissa varpaassa vielä kynsivirhe kasvamassa ulos, menee varmaan ensi vuoteen että tulevat kuntoon. Onneksi risoimmat kynnet ovat pois niin ei tarvii parsia lakalla päivittäin ja pelätä että mihin jäävät kiinni.
Enterorokko käsissä :)
Oli pari viikkoa sitten kyseinen tauti, ei pystynyt syömään ja juominen tuntu hankalalta koska käsiä kirveli ja poltti. Kävin lääkärillä ja määräsivät hydro kortisoonia. Näytin parin päivän päästä käsiä ja taisi hydrokortisoonin takia vaan kädet pahentua.
Joka yö kasvoi näitä näppyjä lisää käsiin ja olin kuulemma unissani käsiä hangannut yhteen koska kutitti. Myöhemmin alko tulemaan jotain valkosta paskaa jota poistettiin terveyskeskuksessa.
Nyt iho on kuoriutunu, mutta huomasin että on alkanu olemaan kaikenlaista päänsärkyä, kurkkukipua, vatsakipua. Näppylöitä on alkanu tulemaan taas ja opiskelu alkoi viikko sitten. Meinaan ainakin piilotella käsiäni hihoissa niin paljon ku mahdollista.
Niille jotka ei tiedä tän rokon vakavuutta menkää google kuvahakuun ja kirjottakaa enterorokko tai ottakaa tartunta.
Täällä Kauniaisten kyljessä. Tullut tuliaisena joko muskarista tai kerhosta.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 20:06"]
12 v tyttäreni tuskailee enterorokossa parhaillaan vasta ensimmäistä viikkoa. Suu rakkuloilla juo ainoastaan kun syöminen tekee kipeää, tanssitunnille ei voinut mennä kun jalanpohjat niiiin kipeät. Kovasti myös kutisee ja sormissa runsaasti hirmuisen kokoisia palluroita. Kuumetta ei ole, joten tyttö koulussa. Luokkakaverit huomasivat tänään sormissa olevat patit ja niistähän tuli heti "syyliä ja känsiä" heidän puheissaan ja hyljeksintää. Ei siis riitä, että fyysisesti olisi kurja olo vaan nyt myös psyykkisesti tosi paha mieli.
Mutta onneksi tämäkin menee ohi, kuten kaikki rokot. Itse odottelen tämän alkua omalla kohdallani ja joudunko sairaanhoitotyössä olevana jäämään työstä pois... Saapa nähdä miten etenee.
Jaksamista kaikille syksyn kohtalotovereille.
[/quote]
Lapsesi sairastaa tarttuvaa tautia ja hänen olonsa on muutenkin kurja. Silti laitat hänet kouluun, "koska ei ole kuumetta".
Kuules, järjen käyttö on sallittua, eikä maksa mitään. Lapsen paikka on kotona omassa sängyssä siihen saakka, että hän paranee.
Täällä kävi kanssa toi hirveä tauti, isoilla lapsilla 8v ja 5v tosi lievänä pientä lämpöä ja kurkkukipua. Parissa päivässä ohi. Vaimo säästyi taudilta kokonaan. Pienimmäisellä 1v taas korkea kuume ja koko kroppa rakoille ja itki kolme yötä putkeen, vaikka oli ataraxit sun muut lääkitykset. Itselle nousi kuume pariksi päiväksi, ja palelin älyttömästi sekä lihassärky aivan järkyttävää. Kuumeilun loppuvaiheessa vuoroin jäässä tai hiestä märkänä. Sitten tuli suu täyteen aftoja, käsiin,jalkapohjiin, suun ympärille ja nenän sisään! kutisevia paukamia. Noin viikon kesti koko tauti. Nyt kuoriutuu käsistä iho noin 2vk taudin selätyksen jälkeen.
Kauhulla peläten odotan 1- tyypin diabeteksen oireita, suvussa on tuota geeneissä jo muutenkin. Tämän voi saada enterorokon jälkitautina.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuu immuniteettia että uudestaan, niin kun teletapit huutaa :-) noron kanssa meni se pahin kuume, ihmettelin kun on mahatauti, paska lentää ja yrjö ja siitä päivä, niin suussa ja suun ympärillä on ihme rakkuloita? Kuume oli aikuusellakin melkein 40 ja ihan poissa pelistä. Nyt kun nahka lähti ensin sormista kokonaan ja smantien myös varpaista, tajusin että meillä on noro ja entero menty samaan syssyyn :-D no, melkein 2 viikkoa oltiinkin poissa töistä, ensin kuume, sitten yrjö-ruikku, sitten päivä väliä ja kuume jälleen. Sormet näyttää jo paremmilta, varpaista saa nyppiä ihoriekaleita vielä, saas nähdä alkaako kynnet tippua vielä kaupan päälle
Ei ollut mikään erillinen norovirus tuossa välttämättä bonuksena. Kyllä vaan voi enterokin alkaa oksentamisella, kuuluu joidenkin varianttien taudinkuvaan. Olen käynyt saman helvetin läpi.
Ikävää, että yksi "työn sankari" kehuu ketjussa olleensa vain pari päivää töistä.poissa. Meni sitten tartuttamaan muita.
Meillä oli perheessä viitisen vuotta sitten ja muilla lievänä paitsi miehellä oli jalat tosi kipeät ja muutama kynsi irtosi.
Huh. Määhän selvisin helpolla! :O ite näppylöitä tuli käsiin, jalkoihin, korviin, selkään, nokkaan ja suun ympärille muutama. Mutta se turvotus! Kädet ja jalat turpos n. 3x, kaikki käyttö teki kipeää. Ei voinut kävellä. Tosi kiva raskaana ollessa ja kotona kaksvee. Tiedoksi muillekkin raskaanaoleville että yhtäkkinen turvotus jolle ei löydy syytä voi olla myös kys. Rokkoa...
oireet kuin kolmosen miehellä. :( Vaikea kenenkään edes uskoa, kun vaikkapa puhelimessa yritän selittää.