Kaikki "teini-äidit" !
Olisi mukava saada keskustelua tänne alle 20-vuotiaitten äitien/odottavien äitien kanssa. :)
Itse olen kohta 18-vuotias joulukuussa synnyttävä.
Sähköpostiakin saa laittaa: Marisa@live.fi
Kommentit (96)
Jussu: Mä oonkin täällä miettiny että miten paljon elämä tästä muuttuu.. Onhan se aika selvää että tosi moni asia on erilailla kun pikkunen syntyy. :) Ja oon nyt vasta muuttamassa oman miehen kanssa yhteiseen kämppään porukoiden luota, sekin muuttaa aika paljon asioita.. :) Mutta pikkusta oottelen innolla ! Mä oon nyt käyny pari kertaa valmennuksessa, se on ollu kokemuksena aika mielenkiintonen... :D Ja oon ajatellu imettää mahollisimman kauan. :)
mie oon kanssa jo miettinyt noita sitten kun vauva on syntyny- juttuja, että kyllä aion imettää itsekkin niin kauan kun on vain mahdollista! :) Ja tietenkin maitoa riittää. :D tänään muuten tuli rv.14+0 oon mie aika ylpee! :))
Omalla painollaan ne asiat sieltä sitte kuitenki tulee.. :) Ja kaikki kokee niin erilain.. Mulle äidiksi tulo oli ihan tosi iso kasvun paikka, eikä helppo sellainen, toisille se on ihan ok juttu ja ei mitään ongelmaa :)
Nauttikaa ootto ajasta ja niistä mukiloinneista ku vauva potkiskelee masussa :)
Janitaä: Näkyykö masu vielä vauva masuna ? :) Mulla tosi myöhään vasta alko näkymään !
Marisa-- tiedätkö kumman tulet saamaan, tytön vai pojan :)
Imetys oli tosi haastavaa alussa.. Koko ajan piti imettää!! ei muuta tehnykkään.. Ja mulla aukes rinnan päät ja tuli verta ja oli sairaan tuskallista.. mutta kärsivällisyys palkittiin ja vauva kasvo tosi hyvin rinta maidolla vaikka oli syntyessäänkin jo 4.5kg :D !!
Juu kyllähän tuo maha on jo ruvennu pullottamaan sen verran, että sen muut huomaa. Ainakin kihlatun kaveri sanoi että vaikka vasta ollaan tunnettukkin 2-3 viikkoa niin maha kasvanu ihan selvästi. :) Mitä nyt pientä turvotusta iltasin vielä on ja on tuota ylimäärästäkin tosi vähän, mutta huomaa sen kyllä! :) Hauskaa sitten 2 viikon päästä kattoa, että miten se silloin on jo kasvanut! rv.14+1
Mua vähän jo harmittaa että masu lähtee niin pian ! :( Vaikka toisaalta on ihana varmasti saada pikkunen syliin sitten ja oottelen innolla. =) Aika ristiriitasta tää homma. :D Jussu: Tyttö tulossa. =) Muistan kun mun sisko sai lapsen ja imetti, silläkin oli rinnan päät ihan auki ja tosi kipeet.. Auttoko sulla mitkään suojat ym?
Mulla kasvo maha ainakin tosi nopeesti, ensin ei ees huomannu mitään ja viikon päästä oli jo kauheen iso maha ! Vaikka eihän se oo mitään siihen verrattuna mitä nyt, mahanympärys n.109 cm. =) rv. 34+6
Juu niinku mullaki tyttö.. :) Muistan ku mul oli alusta asti semmonen olo että se on tyttö ja ostelinki mekkoja jo ennenku masua etes näky :D en tiiä mistä se tuntemus tuli..
sillon ku vaavi oli 4pv vanha niin se oksensi veri hyytymän ja olin ihan paniikissa.. soitin sinne synnärille ja mun äiti vaan sano heti et se on tullu rinnanpäistä se veri. ja niin se oliki :)
käytin lampaanrasvaa rinnanpäihin ja bepanthenia ..ei ne estäny mut kannattaa kokeilla sitte ku varmasti tissin päät on arkoina ku se koko ajan imee..
Mä aloin jo 35 viikolla varmaan oottaan että jos se vaikka syntys etu ajassa, mut meni kaks viikkoo yli ja piti käynnistää, odottavan aika oli tosi pitkä :D
Marisa-- :Paljonko on paino arvio lapsella? Joko on kaikki valmiina vaavia oottelemassa? :))Jänskättääkö synnytys ? :)
oon jussu , vaihoin vaan nimimerkin :P
Musta taas tuntu koko ajan että olis poika tulossa, mistä lie johtunu.. :D Mutta tyttöhän se ja on niitä mekkoja ym. nyt sitte osteltu ! Hui mä oisin pelästyny kuoliaaks tollasta verihyytymää.. Onneks ei sit mitään vakavaa. =) Mäkin täällä jo oottelen että jos vaikka kohta lähtis synnyttää, on koko ajan sellanen olo että kohta lähtee. =) Tuskin kuitenkaan vielä.. :D Paino-arvio oli kaks viikkoo sitten 2,3 kg, mikä oli mun mielestä kauheen paljon. :D Olin ajatellu ettei se ihan vielä noin iso ois. =) Melkeen kaikki on valmiina, istuinta en oo vielä autoon ostanut (en tiiä miks, se aina vaan jää). Vaikka omaa autoa ei oo vielä niin se on kuitenki tarpeen sitten kun mummot sun muut haluaa vaavia kyläilemään. :D Synnytys ei sinänsä jännitä, ootan vaan innolla ! Sisko on ihan kauhuissaan mun puolesta jo. =) :D
Ootteko kukaan muuten ajatellu ottaa influenssarokotetta, kun se nyt odottaville on ilmainen? Tai ootteko ajatellu lapsillenne sitä?
Olin ihan unohtanut jo, että täällä oli tämä " nuoret äidit "- palsta !
En tiedä, onko kysytty jo, mutta mistä päin te oikein olette ? Olisi kiva tietää, mistä kaikkialta ihmiset kirjoittavat :)
Ja kysymys: Onko teillä lapsen isä kuvioissa, oletteko yhdessä, eronneet ? Jos olette eronneet, pitääkö isä lapseen yhteyttä ja jos pitää kuinka usein ?
Te, alle 18-vuotiaat ja miksipä ei siitä ylöspäinkin; asutteko omassa kodissanne, vai asutteko vanhempienne luonna vielä ? Kysymyksiin ei tietenkään ole pakko vastata, kiinnostaisi vain tietää :)
*Orkidea*- kysyit yhdessä viestissäsi imetyksestä. Itse imetin vauvaa n.8½kk, kunnes ensimmäinen hammas puhkesi ja imetys loppui siihen. Vauva puri sitten niin kovin, että rintaan tuli monta haavaa, jotka vuotivat verta.
Pidin imetyksestä taukoa, niin kauan kunnes haavat parantuisivat ja kun koitin imettää niin vauva jatkoi puremista ja päätin sitten lopettaa imetyksen siihen. Hieman se harmitti, koska itse nauttisin imetyksestä ja olisin halunnut imetää vuoden ikään, mutta ei voi mitään. Korviketta sitten vain.
Mä kirjottelen Hämeenlinnasta ja isä on kuvioissa, muutetaan kohta yhteseen kämppään.. =) Eli vielä näin väliaikasesti asutaan yhdessä mun vanhempien luona.. :D 30.11. ois muuttopäivä, saa nähdä kerkeenkö synnyttää ennen sitä (LA 7.12.). =)
rv. 35+1 :)
Tänään kävin neuvolassa toisella käynnillä ja utelin siellä sitten vähän jo alkuun kun oltiin kuunneltu jo sydän ääniä, että kumpi vois olla tulossa, no tyttöähän tuo veikkas! :)) Jee! Ja tuohon aiempaan viestiin, että ollaan Raahesta ja on kihlattu mukana! :) ei asuta viellään yhteisessä kämpässä, mutta olisi kyllä tarkoitus kun naimisiinkin kerta mennään. Isä on myös tosi innoissaan lapsesta ja täysillä mukana raskaudessa, vaikka ei miun kanssa neuvolassa käykkään. Miulla olisi rakenneultraan aika joulukuussa 14 pvä. saapahan silloin toivottavasti tietää, että olisikos se sitten se tyttö! :) Mutta kumpi vain yhtä rakas silti! rv. 14+4
Tyttöjä taitaaki nyt olla liikenteessä. ;) Kiva että on sullakin mies mukana ja innoissaan asiasta ! =) Täällä isi on enemmän ku innoissaan ja oottelee kovasti pikkusta syliin. =) Vaikka tykkääkin vauvamasusta.. :D
oulusta oon ..
oon naimisissa ja just ollaa ostettu rivitalon pääty :) mies hoitaa lasta melkee yhtä paljo ku mä..
olise niin kivaa silitellä ja pestä niitä vaavin vaatteita.. :)
mun tytöllä on nyt kaks ala ja etuhampaita 2 mut ihme ettei pure =D
kohta tietenki keksii purra :/
käy varmana tosi kipeetä!!
nyt on tyttö ollu 1.5viikkoo kipeenä ja voin kertoo ettei todellakaan oo mitään herkkua!!
ja 10kk aikana ollu 3 korvatulehusta :S mut sitähän se elämä on..
mulla oli viikkoa ennen käynnistystä paino arvio 3.9kg.. olin ihan järkyttyny.. ja sitte se oliki 4.5kg :D
Varmaan hankala jos tyttö on kipeenä.. :S Mun siskon lapsella on ollu kahen vuoden aikana melkeen kuukauden välein korvatulehdus syksy-/talviaikaan.. :/ Kesällä ei onneks niin paljon. :) Mutta varmaan tosi inhottavaa.
Tänään oli lääkäri ja painoarvio oli 2690 g, eli nyt mennään melkeen käyrien mukaan. :) Kahen viikon päästä uus lääkäri, siellä kai mitataan lantio.. Lääkärit ei oo ihan varmoja että voinko synnyttää normaalisti alakautta kun oon niin pieni, mutta toivotaan ! =) Ja jos sen verran pieni lantio on niin sitten katotaan leikkausaika. Se alkais jo vähän pelottaa enemmän kun normaali synnytys. :S Ja kyllä harmittais !
Kellään kokemuksia?
mie oon 21v, että en nyt tiedä tuosta "teinimamma"-nimikkeest, mutt aattelin silti tulla huuteleen.. jos ei vaan haittane? :)
asustellaan avokin kaa Lappeenrannas ja meillä 2kk ikänen poikavauva?
synnytys oli vaikee ja kivulias, ulosautto todella tiukka. ponnistusvaihe pitkittynyt(1h14min), poitsu vedettiin imukupil ulos. väliliha leikattiin, jonka lisäksi sain 2. asteen repeämät.. olen aika lanteikas, mutt se ei sitten näköjään kerro siitä, ett mahtuuko lapsi miten tulemaan :/ mutta seuraavas raskaudes röntgen kuvataan lantio ja synnytyksestä tehdään suunniteltu.. miullekii tehtiin siis käynnistys rv:lla 42+1, ei antanu mitn merkkei, että lähtis tulemaan itseksee :s
ja kaiken lisäksi pojalla todettiin synnynnäine sydänvika, tehtiin 3päivän ikäsenä pallon laajennus.. imetys meni täysin ketuiks, kun en päässy imettää ja tottu korvikkeesee :( harmittaa tosi paljon, mutt ei voi minkään.
Eipä se haittane ketään. =) Varmaan kauheeta kun on heti joutunu antamaan vauvan leikkaukseen. :( Mutta kaikki nyt ok? :) Onneks mulla nyt on se mittaus ens viikolla, muuten jännittäis aika paljon, että mahtuuko tulemaan. :S :D Ja toivottavasti ei mee yliaikaseks, on nyt jo sen verran tukala olo !
Mutta tsemppiä sinne, toivottavasti nyt menee kaikki hyvin ! =)
kiva juttu jos ei haittane, vaikka olit laittanu alotusviestiin, että alle 20-vuotiaille..mutt emmää vaikuta ees millekää 21weelle :)
oli se kyl kauheeta, alku oli yhtä itkua.. synnytin siis su-ma välisen yönä ja sillo maanantai päiväl todettiin sydänvika..poika vietiin 4.kerrokseen tarkkailtavaks ja hää olikin siellä sit koko ajan:/ itse olin niin kipeä etten päässyt omin avuin poikaa katsomaan, vaan piti avokkii odottaa, että hää pääsee töistä :( ja tottakai sitä olettaa, että oma vauva terve..
mutta nyt kaikki kuitenkin hyvin, mitä nyt lääkäri tulee aina olee osana meidän elämää eikä osaa sanoa, että tarviiko tulevaisuudes uutta pallon laajennusta..mutta täl hetkellä kaikki hyvin onneksi :) hyvä juttu, että sinun lantio mitataan, että ei lähdetä vain "kokeilemaan", että mahtuuko lapsi tulemaan. sectiokin on kuitenkin vaihtoehto, muutamalle tutulleni tehty sectio ja palaute ollut pelkästää positiivista:)
Kyllähän sitä muunki ikästä seuraa kaipaa. ;) Varmasti oli vaikeeta, mut hyvä et kaikki on nyt hyvin ! :) Kyllä varmaan jokanen ajattelee että omassa vauvassa ei voi olla mitään vikaa..
Niin, oon ite tyytyväinen siihen et mut mitataan, tietääpähän että tarviiko leikata eikä tuu synnärillä sitte vasta ylläri ! Sektio pelottaa mua paljon enemmän ku normaali synnytys... :D En tiiä miks, mut niin se vaan on. En oo niin kipupelkonen niin ehkä sen takia. :) Mäkin oon kuullu vaan positiivista palautetta tosin. =)
marisa-- : kiitos kiitos :)
itte en käyny missään valmennuksissa, entä muut ? :)
Oletteko odottajat ajatelleet imettää lastanne? entä jo synnyttäneet, imetättekö ? :)
Ja miten meni synnytys, jo synnyttäneillä ?:P