Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kaivataan kanadassa odottaneista / synnyttaneista?

29.08.2008 |

Olisin kiinnostunut kuullemaan kaikenlaisia kokemuksia teilta jotka olette odottaneet / synnyttaneet kanadassa. Miten asiat sujui? Tuliko yllatyksia tai ongelmia? Onko jotain sellaista mihin pitaisi varautua, jotain mita ei mainita ns. virallisilta nettisivuilta.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eika minulla ainakaan ollut mitaan ongelmia. Kokemusta ei tosin ole Suomessa synnyttamisesta, mutta luulisin sen menneen aika tavalla samalla lailla kuin olisi ollut Suomessakin.

Neuvolasysteemi ei tietenkaan ole samanlainen, mutta laakarihommat pelasivat ainakin meilla pain. Ehkei kaikkea aina tutkittu hirvean tarkkaan kuten ehka neuvolassa on tapana tehda. Minun synnytykseni kaynnistettiin ku olin 10 paivaa lasketun ajan yli (ainakaan meilla ei anneta menna sen enempaa yli) ja kayttivat sita geelia. Toisella kerralla synnytys lahti kayntiin, mutta vauva kaantyi voimmakkaiden supistuksien voimasta tulemaan kasvot edella. Silti minun "annettiin" yrittaa alatiesynnytysta pari tuntia (jalkeenpain katsottuna vahan virhe arvio, vaikka kaikki menikin ok) kun sitten paatettiin tehda sektio. Ei siina mitaan, ja vauvakin syntyi terveena ja kaikki meni onnellisesti. Kotiin olisin paassyt torstaina kun vauva syntyi sunnuntai-iltana, mutta kysyivat haluanko jaada viela yon yli ja jain. Meilla ainakin opetettiin imetys ja pyynnosta esim. vauvan peseminen.

Hoitaja tuli kotiin viikon jalkeen kotiutumisesta tarkastuskaynnille. Meilla on myos ns. Breastfeeding Support Group, johon sai menna jos oli ongelmia imetyksen kanssa, tai muuten vain tarkistamaan etta vauva kasvaa hyvin ja saa tarpeeksi maitoa. Mielestani se oli hyva tuki kun itse ei tieda kaikkea heti.

Vaikeaa kertoa "yllatyksista/ongelmista" kun mielestani niita ei pahemmin ollut, mutta kysele ihmeessa lisaa jos tulee mieleen.

Onnea matkaan!

T: toista suunnitteleva (myos Kanadassa)

Vierailija
2/2 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta kahdesta raskaudesta täällä Kanadassa. Molemmat olivat normaaleja, ekaa odottaessani maksa-arvot olivat korkealla ja siihen ei perhelääkärini osannut ensiksi sanoa juuta eikä jaata, vaikka Suomessa ongelmani on kuulemma yleisempi. Kaiken kaikkiaan koin raskauden seurannan fyysiseltä osalta olevan ihan kiitettävää, synnytys tapahtui samassa huoneessa jossa olin koko sairaalassa oloni ajan. Täällä saa valita joko registered midwife tai sitten lääkärin seuraamaan raskautta, mikä ei tarkoita sitä etteikö tilanteen vaatiessa saisi lääkärin apua. Synnyttää voi kätilön kanssa kotona tai sairaalassa, tosin kaikki kätilöt eivät tee kotisynnytyksiä. Synnytykseen monet kaverini ovat ottaneet äitinsä tai sisarensa (tai anoppinsa!) mukaan tueksi oman kumppanin lisäksi. Olin ekan synnytyksen jälkeen sairaalassa 24h, toisen lapsen synnyttyä (illalla) lähdin kotiin seuraavana aamuna (kun en pidä sairaaloista). Kaksi yötä taitaa olla normi tavallisissa synnytyksissä. Ekan lapsen jälkeen kotiuduttuani sairaanhoitaja ei tullut lainkaan kotikäynnille (joku epäselvyys kai) mutta kakkosen synnyttyä sairaanhoitaja kävi 2 kertaa, koska otin vastaan tarjotun synnytyksen jälkeisen masennuksen seurantakäynnin varmuuden vuoksi (ekan raskauden jäljiltä mulla oli masennusta). Täällä saa hyvin tukea ja palveluja, kun osaa itse pyytää. Kukaan ei tule tarjoamaan! Säännöllisiä neuvolakäyntejä ei ole, ekan vuoden aikana lapsen paino ja pituus kirjataan samalla kun käydään rokotuksissa. Äidin jälkihoito on perhelääkärin tai synnytyslääkärin (joka voi olla eri) kontolla. Synnytyslääkärin voi valita itse, sen ei tarvitse välttämättä olla oma perhelääkäri. Mulla oli molemmissa raskauksissa eri lääkärit, joista jälkimmäisestä pidin huomattavasti enemmän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla