Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään
Ilmoituksen tekijää en tiedä, mutta syynä on se, että jätän lapset lähes joka ilta keskenään kotiin n. 1,5t ajaksi. Sos.työntekijä soitti tänään mulle ja kertoi tilanteesta. Juttelin jo alustavasti hänen kanssaan, mutta maanantaina tosiaan tulevat kotiimme puhumaan lisää ja tekemään ns. tarkastuksen.
Tilanne on siis se, että olen yksinhuoltaja. Mieheni lähti 2v sitten toisen naisen mukaan ja pitää yhteyttä vain sen verran, että jouluna tuo paketit lapsille ja soittaa heille n. kerran viikossa. Lapset eivät ole olleet yhtään isällään tämän 2v aikana, mutta kaksi vanhinta ovat 1 vkonlopun kuukaudessa isän puolen isovanhemmilla.
Minun henkireikä ja jaksamiseni edellytys on koko ajan ollut koirat ja luonto. Joka ilta (paitsi se 1 vkonloppu /kk, kun vanhimmat ei ole kotona), laitan 3 nuorinta nukkumaan klo 20.30. Kun he ovat varmasti unessa, esikoinen jää "vahtimaan heidän untaan" ja otan koirat (2kpl) ja lähden niiden kanssa 1-2t lenkille metsään. Minulla on aina puhelin mukana, samoin esikoisella. Näin on jatkunut jo 2v ajan ja vain kerran on tullut soitto, silloinkin esikoinen oli ihan rauhallinen. Kuopus oli oksentanut ja herännyt. Hölkkäsin takaisin kotiin, mulla meni n. 20min aikaa ja täällä oli kuopus hieman itkuinen, mutta esikoinen rauhallinen ja keskimmäiset nukkuivat.
Myös pienemmät ovat tietoisia, että käyn koirien kans ulkona sitten, kun nukkuvat. Eli oletan, etteivät hätäänny, VAIKKA heräisivät. Mutta siis tasan kerran on tämä herääminen tapahtunut.
Lapseni ovat nyt 12v, 7v, 6v ja 3v.
Voinko ihan oikeasti saada tästä jonkun ls-syytteen? En yhtään tiedä, kuka ilmoituksen on tehnyt.
Muutoin meillä on ihan tavallista arkea lasten kanssa. En käytä fyysistä väkivaltaa, tosi harvoin huudan ja jos siihen syyllistyn, kerron lapsille että tein väärin ja pyydän anteeksi. Lapset viihtyvät hyvin hoidossa / koulussa ja ovat normaalisti kehittyneitä. Ulkoilemme paljon ja joskus teemme pitempiä retkiä. Lapset saavat hyvää ruokaa, unta ja rakkautta.
Kommentit (421)
minunkin yksi tuttava hoiteli lapsena tais olla joku 9v, joka ikinen päivä pikkusisaruksiaan. vanhempansa menivät 2-3 kertaa päivässä navettahommiin, jonka ajan tämä tuttavani oli lastenvahtina. pienemmät lapset olivat jotain 1v ja sitte tais olla myös 3v ja 4v. eikä kukaan ihmetellyt tai kyseenalaistanut tätä toimintaa. eikä todellakaan ole tälle alaikäiselle hoitajalle jäänyt mitään traumoja tai tms.
eikös tuo ole ollut aika yleistäkin, että vanhemmat sisarukset katsovat pienempien perään?
vai onko joku tämä joku nykyajan muotijuttu opetetaan lapset sellaisiksi, että huolehtivat VAIN ja ainoastaan itsestään, jos nyt siitäkään!!!??? Lapselta/ nuorelta ei nykypäivänä saa enään vaatia mitään, ei opeteta siivoamaan edes omia huoneita, ei lämmittämään edes mikrossa ruokaa...jokuhan voisi vaikka tehdä ilmoituksen, että käytetään lapsityövoimaa...hah!
sitte samalla ihmetellään miksi nykynuoret ovat uusavuttomia!!!miettikää sitä!!
konkreettista ratkaisua asiaan. Osa kommentoijista on pienten (ehkä yhden) lapsen äitejä, joille elämä ei ole vielä näyttänyt sitä, ettei se aina kulje suunnitelman mukaan. Tsemppiä sulle!
yksi koululainen ja kaksi pienempää. En ymmärrä järjestelyä, ja kuten moni on sanonut, kuinka moni ydinperheessä saa joka ilta pari tuntia omaa aikaa? Kodin ulkopuolella? Kyllä sen yleensä joutuu hoitamaan silloin kun lapset nukkuu, mutta siellä oman kodin seinien sisällä.
minusta se joka tekee lapset hoitaa ne.
Mutta tässä isä ei kanna vastuutaan.
eikä äiti jaksa kantaa vastuutaan, niin 12v joutuu hoitaa lapset.
1,5 tuntia joka päivä on todella paljon hereilläoloaikaa, kun oletan että kaikki ovat koulussa tai hoidossa esim.8 tuntia päivässä.
12v tarvitsee enemmän unta kuin leikki-ikiset tai koululaiset, teini-ikä alkaa olla lähellä ja silloin unen tarve itse asiassa lisääntyy. ei vähene.
en tiedä mikä olisi oikein. Mutta äiti ajattelee nyt omaa jaksamistaan, ei esikoisen.
Hohhoijaa. Kertokaapa mikä kotityö on ikinä lapsesta lähtöisin...? Ainahan lapset saa laittaa kotitöihin ja mitään ei vapaaehtoisesti tapahdu. Se on sitä kasvatusta, että lapsella on velvollisuuksia. Ei nykypäivänä tarvi pelätä, että lapsilla teetettäisiin liikaa kotona! Herranen aika mitä curling-vanhemmuutta tälläkin palstalla on! Kyllä 12-vuotiaalta voi IHAN JOKA PÄIVÄ odottaa jonkun työsuoritteen kotona ja tuohan on helpoimmasta päästä, kun riittää, että ón vaan kotona päivystämässä. Paljon rankempaa olisi vaikka imuroida asunto tai olla edes 20 minuuttia pikkusisarusten kanssa heidän ollessa hereillä. EIhän tuollaista nukkuvien lasten "päivystämistä" voi edes laskea miksikään. Helpommalla pääsee kuin vaikka astianpesukoneen tyhjentämisessä, joka sekin olisi ihan päivittäinen askar tuon ikäiselle!
sen 12-vuotiaan ainoa kotityö? Enpä oikein usko. Ja tuolla lapsesta lähtöisin tarkoitin lähinnä tuota määrää. Kyllähän tuo pari-kolme kertaa viikossa olisi ihan ok, mutta joka ikinen ilta?
JA edelleen kysyn, koska tuo 12-v saa aikaa äidin kanssa? Pienemmät sisarukset vievät varmasti huomion päiväsaikaan, ja sitten kun tulisi se hetki, jolloin teini-ikää kolkutteleva saisi rauhassa vaihtaa pari sanaa äidin kanssa... no äiti ottaa hatkat ja sanoo, että soita jos on joku hätä. JOka ikinen ilta. Ja sinä iltana kun teinillä ei olisi kiire nukkumaan, äiti vetää vielä pidemmän lenkin.
Edelleenkö upea äiti, joka hienosti hoitaa kaiken? Ei mun mielestä.
nykyään on tarkoitus, että äiti pyyhkii lapsiensa pyllytkin vielä lasten ollessa yli 12v, muutenhan lapsi jotuu tekemään sen itse, sitten jos joku sen kuulee niin taas lähtee Ls -ilmoitus siitä että teini joutuu itse pyyhkimään tai jopa joutuu itse syömään ruokansa. kyllä nykyään äidin PITÄÄ syöttää lapsensa 18v asti.
sillä 12-vuotiaalla on. Mitähän hän onkaan mahtanut ajatella niinä satoina yksinäisinä tunteina, joita on yksin kotona iltaisin viettänyt.
äiti harrastelee koirien kanssa kun lapsi vahtii lapsia.
kouluttamattomilla 10 lapsen äideillä on niin olematon kirjoitus- ja perustelutaito (liioittelu on asian ainoa ydin), ettei teille voi kuin nauraa. Tai sitten se 12- v teini on päässyt koneen ääreen.
sellaisin silmin, että tämä ei ole sopivaa, jos kerran ilmoituksen on tehnyt. Joku on ollut huolissaan lapsista ja hyvä niin. Ei tuolla vanhimmalla lapsella ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa osaansa. Hän on kaksi vuotta viettänyt iltansa yksin. Miten erilainen olisikaan hänen elämänsä ollut, jos hän olisi ollut onnellisessa perheessä, jossa isä ja äiti ovat iltaisin lasten kanssa. Surullinen on tuo nykytilanne, jossa äiti laittaa koirat lasten edelle.
ilman aikuista kotona on lapselle masennusriski.
Jos kerran yli 7 tuntia yksinoloa viikossa on lapselle riski iltapäiväisin kouolun jälkeen, luulisi sen olevan vähintään yhtä huono asia lapsen kehitykselle mtös yömyöhään.
...eivät kaavoilla tai säädöksillä. Ap ei mitään hätää, jokainen ilmoitus tarkistetaan aina. Ihan aina, kun lapsista on kyse, ja mahdollisimman nopeasti. Jos he olisivat tulkinneen asian vakavasti, olisivat tulleet jo seuraavana päivänä. He eivät tule syyttelemään vaan katsastamaan tilanteen ja tässä tapauksessa uskoisin ettei tästä mitään seuraamuksia todellakaan tule, saat kuitenkin ehkä ehdotuksen/ohjeen että et näin toimisi jatkossa. Mene ja tiedä, sittenhän se nähdään. Kaveristani tehtiin myös ilmoitus kun "vauva itkee yksin parvekkeella". Niin itkikin, unikoulu otti aikansa ja vauvoilla on tapana toisinaan hieman itkeä eivätkä kaikki vanhemmat (onneksi!) juokse paikalle pää kolmantena jalkana... Ilmoittele kuinka kävi ja jaksamista! Ja ota tosiaan hyöty irti ja PYYDÄ esim perhetyöltä apuja, niitä myönnetään sellaisillekin jotka pääsevät helpommalla kuin sinä.
tottakai esikoinen on tyttö. joka sitten muutaman vuoden päästä syö masennuslääkkeitä ja potee masennusta jonka syytä ei tiedä.
kun alan pian laittamaan aamupalaa. Muutamaan kysymykseen vain vastaus.. 12-v menee nukkumaan heti, kun tulen lenkiltä. Hän lähes poikkeuksetta aina lukee sen ajan ja yleensä saan sanoa hänelle, että nyt kirja pois ja nukkumaan. Herätys on kouluaamuisin klo 7.50, koulu alkaa joka aamu yhdeksältä. Unta tulee siis n. 22.30-7.50 mikä on hänelle ihan riittävästi. Kuten jo mainitsinkin, pisimmät lenkit teen pe ja la iltaisin, kun esikoisella ei ole kiire nukkumaan. Kaksi vanhinta ovat tyttöjä, kaksi nuorinta poikia. Esikoinen ei ole koskaan tosiaan minulle sanonut, ettei pärjäisi tai uskaltaisi jäädä pienten kanssa. Toisaalta, päiväsaikaan, kun ovat valveilla, en jätäkään kuin 2 vanhinta keskenää vaikkapa kauppareissun ajaksi ja senkin teen todella harvoin, koska yleensä käymme kaupassa koko perheellä. Päiväsaikaan siis esikoinen ei hoida pienempiään lainkaan. Mitä tulee palkkaan, niin varsinaisesti tuosta hoitamisesta en maksa palkkaa erikseen. Sensijaan, kun tyttö on nuo iltalenkit täällä pienten untenvahtina + vie roskat tarvittaessa + käyttää koirat koulusta tultuaan pissalla, hän saa kuukausirahaa 50€. Tämä on toiminut ihan hyvin. Sillä rahalla tyttö käy leffassa / pitsalla kavereidensa kanssa. Hän ei ole vielä osoittanut mitään merkkejä kiinnostuksesta lähteä kaupungille iltaisin, vaan meillä on edelleen toiminut hyvin se sääntö, että klo 20.00 on iltapala ja siihen mennessä myös esikoisen tulee olla kotona. Kyllä, hän on ns. kiltti tyttö. Ja ihan hyvä, kun täällä on kerrottu kokemuksia, taidan heti tänä iltana jutella tytön kanssa ihan kunnolla, että miten hän kokee tuon pienten hoitamisen. Mitä koiriin tulee, niin ne olivat meillä jo ennen eroa, tai toinen tuli just siinä eron aikoihin, pari päivää ennen miehen poismuuttamista (kaikki kävi silloin hyvin nopeasti, mies muutti jo 2 pvää sen jälkeen, kun oli kertonut toisesta naisesta). Koirat ovat hyvin rakkaita myös lapsille, etenkin tytöille. Ja tuon iltalenkin tarpeelisuuden olen esittäny esikoiselle nimenomaan koirien kautta "koirat tarvitsevat liikuntaa" enkä tietenkään niin, että "mulla pitää päästä tuulettamaan päätäni kun isänne minut hylkäsi ja en jaksa muuten". Vaikka tuo toinen lause on ihan yhtä totta kuin eka, ei lasten tarvitse kaikkea tietää. Jos vaan löydän tämän ketjun, tulen maanantaina kertomaan mitä ls-työntekijät sanovat. He tulevat klo 15.00. ap
12-vuotiaalle.
Sanoit että "Esikoinen ei ole koskaan tosiaan minulle sanonut, ettei pärjäisi tai uskaltaisi jäädä pienten kanssa." Onko hänellä oikeasti edes mahdollisuutta sanoa niin. Hänelle on sanottu, että koirat tarvitsevat liikuntaa ja ulkoilua. Ei hänellä ole vaihtoehtoja. Jos hän on vielä kiltti tyttö, niin hän tekee niinkuin käsketään, tuntui miltä tuntui. Kerroit, että aiot keskustella tytön kanssa siitä, miten hän kokee pienten hoitamisen. Etkö ole aiemmin sitä tehnyt? Etkö päivittäin kysy hänen tuntemuksiaan ja kuulumisiaan? Miten paljon annat hänelle aikaasi?
ne vuodet kun olin varhaisteini ja teini. Koin itseni hyvin yksinäiseksi iltaisin. En kertonut yksinäisyydestäni kenellekään, koska ei se mitään olisi muuttanut. Äidillä ei ollut taloudellista pakkoa käydä töissä, mutta hän teki valinnan. Minulla on niistä vuosista alkaen ollut masennusta ja olen vain miettinyt että millaista elämäni olisi ollut jos äiti olisi ollut paikalla.
hoitamaan pikkusisaruksiaan, mutta vain satunnaisesti, ei joka ainut ilta. Minulle tuli mieleni, että eikö tuo tyttö koskaan halua kavereille/sukulaisille yökylään? Vai joutuuko tyttö kieltäytymään, koska silloin koirat ja äiti eivät pääsisi lenkille?
Juttele ap tyttösi kanssa ja kuuntele herkällä korvalla. Itse aikanaan jouduin liian pienenä (alkaen 5v.) hoitamaan pikkusisaruksia. Äiti on kyllä aina auliisti myöntänyt, että olosuhteiden pakosta näin kävi ja että minä olin pikkusisaruksilleni läheisempi ja vastuullisempi hoitaja kuin kotona asunut, huithapeli isämme, joka ei kyennyt vastuuta kantamaan. Mutta on se jatkuva vastuu jättänyt minuun jälkensä ja olen sitä mieltä, että se joka lapset tekee myös sen vastuun kantaa, ei lapsi. Ei edes nukkuvasta lapsesta.
ei ole helppoa ja rentouttavaa. Me vuorotellen mieheni kanssa laitetaan lapset nukkumaan.
Se on varmaan yhtä helvettiä sille 12 vuotiaalle joka ilta valvoa että sisarukset nukkuu ja pysyy vuoteissaan. En millään usko että 3 tuon ikäistä lasta nukahtaa heti kunpää osuu tyynyyn. Sori. Minusta teet väärin. Luovu koiristasi tai lapsistasi.
kun kaikkien lapset ei oo yhtä hankalia kun sun.
Meillä laitetaan lapset sänkyyn ja sine nukahtavat.
Ei kannata alkaa tollaseen NUKUTTAMIS juttuun.
Nukkuminen on ihan yksinkertanen asia,kun on päivän touhunnu tarpeeks ni uni maittaa.
Jos et ees tota haldaa ni luovu lapsistasi.
se nukkuvien lasten vahtiminen ei ole yhtään mitään hommaa, ja tapaturmia, tulipaloja ym sattuu vain kerran 100 vuodessa jossain Papua- Uusi Guineassa niin miksei sitten voi jättää niitä 3-7 v lapsia sinne keskenään nukkumaan? Kyllähän 7 vuotiaat osaavat jo kännykkää käyttää.
nykyajan lapsille ei saisi antaa yhtään vastuuta, eikä lapsi tai nuori saa joutua tekemään yhtään mitään muuta kuin katsoa tellkkaria ja harrastaa jotain. jos nuori joutuu tekemään jotain niin välittömästi LS ilmoitus.
nykyään se on lapsen hyväksikäyttöä, jos lapsi tai nuori joutuu siivoamaan huoneensa.
vielä pahempi, jos teini joutuu olemaan kotona vähäaikaa yksin, parempi niiden nuorten on ostarilla muiden nuorten kaa, rööki suus ja kaljapullo kädes...vai? silloin ei tarvitse ottaa vastuuta ainakaan muista!!! sehän juuri tarkoitus on!
ajatella miten nuori traumatisoituu, jos JOUTUU olemaan kotona ja samalla pikkusisarukset nukkuvat!!! apua!!
nukkuvien lasten vahtiminenhan se vasta kovaa työtä on!!!
kyllähän super äitit tietävät, että yöllä ei voi itse nukkua, jos alaikäiset lapset nukuvat. muutenhan voi lapsille herätessään tulla paniikki, mitä vain voi sattua!!! äidin tehtävä ja velvollisuus on vahtia sängyssä nukkuvia lapsiaan taukoamatta!!
ls- ilmoitukset vaan kaikista äideistä, jotka rohkenevat nukkua yöllä!!! tajuatteko mihin vaaraan lapsenne altistatte!!!
LAPSIA pitää kokoajan vahtia metrinpäässä, oli yö tai päivä, nytkin minulla on tässä vieressäni 10- ja 6-vuotiaat lapseni, piirtelevät tuossa. kauemmas en heitä voi laskea!! niin joo kynätkin ovat super pehmeitä ja ehdottomasti myrkyttömiä! kokoajan täytyy silti vahtia, voivat vaikka syödä muuten paperin ja tukehtua siihen!!! reps!
Ja munkin mielestäni tilanne olisi ihan ok, jos se ei olisi jokapäiväistä. Jokapäiväisenä se on kohtuutonta lasta kohtaan.
Ja tuohon, että vanhempi tuntisi lapsensa ja tämän kyvyt... kissan paskat sanon minä. Eihän meitä traumatisoituneita löytyisi ollenkaan, jos vanhemmat OIKEASTI tuntisi lastensa psyykkisen ja emotionaalisen kantokyvyn. Lapset kun tuppaavat suojelemaan ja miellyttämään vanhempiaan, oman itsensä kustannuksella. Varsinkin ne kiltit tytöt, joista tässäkin oli varsin helppo heti alkumetreillä tajuta olevan kysymys.
TOivon todella että sossut katsovat tilannetta tuon 12-vuotiaan asemasta. siihen ei moni näytä tässä ketjussa pystyvän. JA jos eivät, olisi hienoa, jos lapsen oma äiti edes siihen pystyisi. Vaan ei näytä pystyvän, ei millään.