Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään

Vierailija
23.07.2010 |

Ilmoituksen tekijää en tiedä, mutta syynä on se, että jätän lapset lähes joka ilta keskenään kotiin n. 1,5t ajaksi. Sos.työntekijä soitti tänään mulle ja kertoi tilanteesta. Juttelin jo alustavasti hänen kanssaan, mutta maanantaina tosiaan tulevat kotiimme puhumaan lisää ja tekemään ns. tarkastuksen.

Tilanne on siis se, että olen yksinhuoltaja. Mieheni lähti 2v sitten toisen naisen mukaan ja pitää yhteyttä vain sen verran, että jouluna tuo paketit lapsille ja soittaa heille n. kerran viikossa. Lapset eivät ole olleet yhtään isällään tämän 2v aikana, mutta kaksi vanhinta ovat 1 vkonlopun kuukaudessa isän puolen isovanhemmilla.

Minun henkireikä ja jaksamiseni edellytys on koko ajan ollut koirat ja luonto. Joka ilta (paitsi se 1 vkonloppu /kk, kun vanhimmat ei ole kotona), laitan 3 nuorinta nukkumaan klo 20.30. Kun he ovat varmasti unessa, esikoinen jää "vahtimaan heidän untaan" ja otan koirat (2kpl) ja lähden niiden kanssa 1-2t lenkille metsään. Minulla on aina puhelin mukana, samoin esikoisella. Näin on jatkunut jo 2v ajan ja vain kerran on tullut soitto, silloinkin esikoinen oli ihan rauhallinen. Kuopus oli oksentanut ja herännyt. Hölkkäsin takaisin kotiin, mulla meni n. 20min aikaa ja täällä oli kuopus hieman itkuinen, mutta esikoinen rauhallinen ja keskimmäiset nukkuivat.

Myös pienemmät ovat tietoisia, että käyn koirien kans ulkona sitten, kun nukkuvat. Eli oletan, etteivät hätäänny, VAIKKA heräisivät. Mutta siis tasan kerran on tämä herääminen tapahtunut.

Lapseni ovat nyt 12v, 7v, 6v ja 3v.

Voinko ihan oikeasti saada tästä jonkun ls-syytteen? En yhtään tiedä, kuka ilmoituksen on tehnyt.

Muutoin meillä on ihan tavallista arkea lasten kanssa. En käytä fyysistä väkivaltaa, tosi harvoin huudan ja jos siihen syyllistyn, kerron lapsille että tein väärin ja pyydän anteeksi. Lapset viihtyvät hyvin hoidossa / koulussa ja ovat normaalisti kehittyneitä. Ulkoilemme paljon ja joskus teemme pitempiä retkiä. Lapset saavat hyvää ruokaa, unta ja rakkautta.

Kommentit (421)

Vierailija
201/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6-vuotias esikoinen ja hän nukkuu 10t yössä, ei koskaan kauemmin. Ja en ole huomanut että ois yliväsynyt tai ylipäätään nukkuis liian vähän. Toi 12v on kuitenki 2x isompi ja jos nukkuu 22.30-melkein kasiin niin olettaisin ettei sossu sano tuosta yhtään mitään!

Meillä 6v on pari kertaa sanonut nyt kesällä että ei haluu lähtee kauppaan vaan haluu olla yksin kotona. Eilen oli ekaa kertaa 20min ja hyvin oli aika kulunu värityskirjan ja ompelukuvan kans. Halus jäädä tänäänki mutta koska menin kauemmas eli oisin ollu n. 45min pois en uskaltanu vielä jättää. Vuoden päästä pärjää varmasti hyvinki.

Vierailija
202/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut aina vähäuninen. Joten tuskin unen määrästä voi huomautusta tulla, se on yksilöllistä.

Meillä on 6-vuotias esikoinen ja hän nukkuu 10t yössä, ei koskaan kauemmin. Ja en ole huomanut että ois yliväsynyt tai ylipäätään nukkuis liian vähän. Toi 12v on kuitenki 2x isompi ja jos nukkuu 22.30-melkein kasiin niin olettaisin ettei sossu sano tuosta yhtään mitään! Meillä 6v on pari kertaa sanonut nyt kesällä että ei haluu lähtee kauppaan vaan haluu olla yksin kotona. Eilen oli ekaa kertaa 20min ja hyvin oli aika kulunu värityskirjan ja ompelukuvan kans. Halus jäädä tänäänki mutta koska menin kauemmas eli oisin ollu n. 45min pois en uskaltanu vielä jättää. Vuoden päästä pärjää varmasti hyvinki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäiset ihan poikkeuksetta valvovat kauemmin, kuin 22:30. Tai ainakin yrittävät kaikin keinoin.

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta mielestäni tuo ap:n systeemi kuulostaa toimivan hyvin. Varsinkin jos lapsenvahti itse hoitaa homman mielellään. Ei nukkuvissa pikkusisaruksissa ole mitään vahtimista, hehän nukkuvat.

Meillä 10v "vahtii" tarvittaessa 1,5-vuotiasta unien ajan oikein mielellään ja hoitaa/leikkii kyllä muutenkin.

Onko hoitomäärä kohtuullinen, JA onko se 12-vuotiaasta lähtöisin. Vai onko tilanne se, että lapsen on käytännössä pakko olla lapsenvahtina.

Ja sun 10-vuotias ei vissiin joka ikinen päivä vahdi sitä 1,5-vuotiasta, kun sä olet muualla? Eikä siihen päälle tule vielä paria muuta lasta vahdittavaksi?

Mä en millään jaksa tässä ketjussa näitä " minäkin hoidin kerran 11-vuotiaana kaksi viikkoa koliikkikolmosia...", kun tämä tilanne on pysyvä. Se on jatkunut jo kaksi vuotta, eikä loppua näy. Joten onko se oikeasti kohtuullinen 12-vuotiaalle? Ja mitä sitten kun se 12-vuotias on 14-15? Onko silloinkin edelleen ok, että lapsi on kotona ( pakkolapsenvahtina), eikä esim. kavereiden kanssa? Kun tiedättekö, jokainen kavereiden kanssa aikaa viettävä ei juo ja nai ja tee salaa abortteja minkä kerkiää. VOi elää myös ihan normaalia nuoruutta ystävineen, eikä viettää vuodesta toiseen kaikkia iltoja pienempiään kaitsien.

Vierailija
204/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että otettuasi tuon hetken itsellesi olet paljon jaksavampi äiti. Ikävä että sinusta on tehty ilmoitus. SUrullista tässä on se, että sinulla ei ole ketään aikuista jolle antaa tuota vastuuta. Mutta kyllä 12-v. tuon jaksaa. Nostan sulle hattua olet nainen isolla N:llä!

Vierailija
205/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että hoitaa sisaruksiaan MUUTAMAN TUNNIN kun ne nukkuu?! Perhe on TIIMI, Ap n yksinhuoltajaperheessä tämän painottaminen on vieläkin tärkeämpää niin, että homma pyörisi. Ja ei, tämä ei kasvata säikkyjä lapsia (ellei alunperinkin ollut jotain vialla) vaan vahvoja selviytyjiä joilla ei mene sormi suuhun tiukan paikan tullen. Ihmisiä jotka pyytteettömästi haluavat auttaa läheisiään ja keiden sisarussuhteet ovat lämpimiä vielä aikuisena. Eroja tottakai on. Jos äiti pitää vanhinta lastaan pelkkänä kodinhoitajana tulee ongelmia olemaan, mutta Ap n tilanteessa asia tuskin näin on.

Samoin minä olen jo 10 vuotiaana vahtinut naapurin 5,3 ja 1 vuotiasta öitä, tiesin mitä tehdä jo tulee hätä. Itsellä on 4 sisarusta ja Yh äiti.

JOs et vahtinut, niin pidä turpasi kiinni.

Vierailija
206/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lle, eikä sille jolle se hatunnosto kuuluisi, eli sille 12-vuotiaalle LAPSELLE, joka kantaa nyt aikuisen vastuita?

Mä en ymmärrä mikä tekee tässä ap:sta niin kovin hienon ihmisen, sekö, että on onnistunut pakottamaan lapsensa ilmaiseksi lapsenvahdiksi, että ehkä joku päivä saisi vokoteltua itselleen uuden äijän kun "pitää huolta itsestään"?

Vierailija
207/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Kertokaapa mikä kotityö on ikinä lapsesta lähtöisin...? Ainahan lapset saa laittaa kotitöihin ja mitään ei vapaaehtoisesti tapahdu. Se on sitä kasvatusta, että lapsella on velvollisuuksia. Ei nykypäivänä tarvi pelätä, että lapsilla teetettäisiin liikaa kotona! Herranen aika mitä curling-vanhemmuutta tälläkin palstalla on! Kyllä 12-vuotiaalta voi IHAN JOKA PÄIVÄ odottaa jonkun työsuoritteen kotona ja tuohan on helpoimmasta päästä, kun riittää, että ón vaan kotona päivystämässä. Paljon rankempaa olisi vaikka imuroida asunto tai olla edes 20 minuuttia pikkusisarusten kanssa heidän ollessa hereillä. EIhän tuollaista nukkuvien lasten "päivystämistä" voi edes laskea miksikään. Helpommalla pääsee kuin vaikka astianpesukoneen tyhjentämisessä, joka sekin olisi ihan päivittäinen askar tuon ikäiselle!

Vierailija
208/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin tuo 14-15 vuotias toivottavasti viettää sen aikansa kavereiden kanssa vähän aikaisemmin päivästä. Itse tuossa iässä hoidin pienempiä sisaruksia nimenomaan heti koulun jälkeen, jotta äiti pääsi asioilleen ja kaverisuhteet siinä poikki meni. Eihän illasta kukaan enää liikkunut, kun minä olisin ollut vapaa.

Vierailija
209/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteilijänä annan tähän oman kommenttini. Ensinnäkin 12v. on täysin kykenevä olemaan sisarustensa kanssa äidin ollessa lenkillä. Tämä ei taatusti jätä isosiskoon minkäänlaista traumaa! Päinvastoin opettaa vastuun ottamista. Toiseksi, millä tavalla tämä on hyväksikäyttöä? Tässä tullaan juuri tähän nykypäivän curling-vanhemmuuteen (=supervanhemmat) kun lasten ei enää tarvitse edes omaa huonetta siivota. Eli se siitä hyväksikäytöstä!

Jättäkää antamatta asiattomat kommentit te, jotka ette faktoista näytä mitään tietävän.

Vierailija
210/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon todella, että ilmoituksen tehnyt on liitoitellut asioita, ja ls-viranomaiset tulevat sillä perusteella käymään. Jos järjestely on asianosaisille ok, niin kai tässä nyt maalaisjärki voittaa?!? Aika hämmästyneenä olen lukenut näitä kommentteja - taas oppii meidän ajasta ja yhteiskunnasta uutta... Omat mielipiteeni ja perusteluni eivät tuo mitään uutta keskusteluun, joten jääköön ne sikseen.

Sen verran kuitenkin totean, että neljän lapsen ja kahden koiran yh (ei omasta tahdostaan) saa kaikki minun sympatiani. Mielenkiinnolla minäkin kuulisin, mitä maanantai tuo tullessaan!

Vierailija
211/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrothan maanantaina mitä lastensuojeluviranomaiset sanoivat niin saamme yhdessä nauraa ilmoitksen tekijälle :)

Vierailija
212/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

konkreettista ratkaisua asiaan. Osa kommentoijista on pienten (ehkä yhden) lapsen äitejä, joille elämä ei ole vielä näyttänyt sitä, ettei se aina kulje suunnitelman mukaan. Tsemppiä sulle!

Vierailija
213/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole oikein että joka ilta joutuu kaksi tuntia hoitaan montaa pientä sisarrustaan

ihan kauheaa

tarvitseeko äiti todellakin JOKA päivä tuon pari tuntia omaa aikaa ja juoksemista

täytyy kysyä kuinka moni naimisissa oleva äiti saa omaa aikaa kaksi tuntia päivässä ??

ymmärrän et lapsille kuuluu opettaa tiettyjä kotitöitä, esim omien tavaroiden paikoilleen laittaminen, huoneensa siivous yms pieniä hommia iän mukaisesti, mutta lapsi ei ole vastuussa noin pienistä sisaruksista

toivottavasti ymmärrät sen ap kun sossut käy sinua opettamssa

minua säälittä lapsesi, etenkin 12v

olet itsekäs

Vierailija
214/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että a) ap järjestää koirien ulkoilutuksen tai b) antaa koirat pois, c) järjestää lapsille hoitajan tai d) antaa ne lapset pois.

Tuo järjestely ei ainakaan saa jatkua.

Vierailija
215/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää antamatta asiattomat kommentit te, jotka ette faktoista näytä mitään tietävän.

on ammattitaitoisia- ja taidottomia, kuten kaikissa ammateissa.

Vierailija
216/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös äiti ja vaimo. Jos itse jäisin joka ikinen ilta tunniksi-kahdeksi nukkuvien lasten kanssa kotiin ja mies ottaisi ja lähtisi esim. lenkille, loukkaantuisin. Siis joka ilta!?

Mitä 12 -vuotias tekee silloin? Nukkuu? Surffaa? Tekee läksyjä?

En ole huolissani niinkään ap:n esikoisen toiminnasta mahdollisissa hätätilanteissa, vaan ihan emotionaalisesta kehityksestä. Miltä tilanne tuntuu 12-vuotiaalta? Monet sen ikäiset ns. kiltit tytöt jättävät kertomatta vanhemmilleen paljon pahempiakin asioita, etteivät vanhemmat vaan turhaan huolestuisi, esim. hyväksikäyttö on usein sellaista. Pelätään vanhempien reaktiota ja huolta.

Minä ainakin haluan iltaisin mieheni seuraa, kun lapset ovat nukkumassa. Haluan ja tarvitsen sitä. Ja kyllä, meillä saa harrastaa ja mennä, mutta joka ikinen ilta?

Vierailija
217/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrankin asiaa

miettikääpä te parisuhteessa olevat miten suhtautuisitte jos mies todella joka päivä kaksi tuntia harrastaisi

tai kysykääpä mieheltänne mitä hän tykkäisi jos itse harrastaisitte joka päivä kaks tuntia

12v on lapsi ja ei todellakaan ole hänen tehtävänsä hoitaa päivittäin sisarruksiaan

hanki lastenvahti ja keskitä pariin kertaan viikossa harrastuksesi ja anna lasten olla lapsia

todellakin ap tedätkö mitä 12v tekee kun olet poissa, soittelee kännyllä, surffaa netissä ties missä siel, tekee läksyjä, katsoo telkusta pahoja ohjelmia siis mitä tekee?

Vierailija
218/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän AP sais koirien ulkoiluttamisen järkättyä muutenkin, mutta tässä oli kyse AP:n omasta tarpeesta saada omaa aikaa!! Päästä vähän tuulettamaan päätänsä niiden koirien kanssa.

Minusta AP:n kirjoituksen mukaan hän on ihan tavallinen, huolehtivainen äiti.

Ainoa mitä ite kritisoin tässä, on se, että jos tätä tapahtuu JOKA ILTA, niin se on vähän liikaa. eihän parisuhteessakaan elävä vietä omaa aikaa joka päivä, vaikka siihen olisi paremmat mahdollisuudet kuin yh:lla (vaikka tuntuu, että tarvetta olis, onko sitten yh:n tarve omaan aikaan suurempi kuin parisuhteessa elävällä, niin epäilen, sillä todella moni suomalaisnainen vielä elää semmoisessa parisuhteessa, että on käytännössä yh. en yleistä. sanoin vain moni, ettei kukaan vedä hernettä nenuun. itellä parisuhde on aika tasapainoinen, toisinaan vaan pitkiä rupiamia yksin miehen töiden vuoksi.). Itse kohtuullistaisin määrän, esim. 3 krt/vk oli järkevämpi. muina päivinä tietenkin koirat ulkoilutettaisiin aikaisemmin vaikka yhdessä lasten kans tai vanhemmat tytöt käyttäisivät ne ulkona.

minusta 12v. ei ole liian nuori (tai 10v) vahtimaan nukkuvia sisaruksia. aina voi sattua ja joskus sattuukin, mutta todennäköisyys sille, että nukkuva lapsi olisi yhtäkkiä tukehtumassa johonkin lelunosaan, kuulostaa naurettavalta ja kaukaa haetulta, ja riski tuommoseen on todella olematon.

toki jokainen vanhempi tuntee lapsensa ja sen mihin pystyy, ite tunnen montakin 12v. tyttöä, jotka ihan innoissaan tulevat esim. meille hoitamaan lapsia pariksi tunniksi kun käyn kaupassa. joskus ovat soitelleet ohjeita perään, tai ilmoittaneet lapsen sairastuneen (jolloin tietenkin tulen heti kotiin) tms. sen ikäinen todellakin osaa ottaa aikuiseen yhteyttä, jos jotain sattuu. ja ymmärtävät, jos en itse pääsis minuutissa paikalle, jos puhelimessa sanon, että mene naapurista hakemaan apua. eiväthän he aivottomia ole.

pyydän maalaisjärkeä kaikille!!!

(ps. iste olenn joutnut ottamaan vastuuta jo nuoresta, liian nuoresta 7v., joten luulen osaavani arvioidan luonnetta siihen mihin se todellisuudessa pystyy. tietenkin vain tuntemistani nuorista, en tässä tapauksessa tietenkään osaa AP:n lasta arvioidan kun en tunne, mutta kuten jo sanoin, AP tuntee itse lapsensa parhaiten.)

Vierailija
219/421 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuista pelottaa joskus olla yksin niin miksi lasta ei pelottaisi joskus olla yksin? Syksyllä varmaan niilläkin nurkilla, missä ap asuu on myrskyjä! Tajusitsä nyt?

Tottakai ymmärrän, että joskus lapsia pelottaa. Varsinkin esim. ukkosella.

Asia kuitenkin on niin, että perheen äiti tekee koiralenkkinsä ULKONA, siinä heidän nurkillaan. Kuinka moni menee ukkosmyrskyyn lenkille? Sateeseen toki, mutta kyllä minä ainakin teen koirani kanssa vain lyhyen pissatuksen, jos oikein kunnolla myrskyää. Ihan oikeasti, järjen käyttö sallittu.

Tajusitsä nyt? :)

Vierailija
220/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteilijänä annan tähän oman kommenttini. Ensinnäkin 12v. on täysin kykenevä olemaan sisarustensa kanssa äidin ollessa lenkillä. Tämä ei taatusti jätä isosiskoon minkäänlaista traumaa! Päinvastoin opettaa vastuun ottamista. Toiseksi, millä tavalla tämä on hyväksikäyttöä? Tässä tullaan juuri tähän nykypäivän curling-vanhemmuuteen (=supervanhemmat) kun lasten ei enää tarvitse edes omaa huonetta siivota. Eli se siitä hyväksikäytöstä!

Sinä et todellakaan pysty sanomaan jättääkö tuo trauman vai ei. Ota huomioon, että lasten jokailtainen yksinjättäminen on alkanut kun esikoinen on ollut 10 v ja pienin vasta 1v.

Jos ap muuten olisi kertonut käyvänsä lähibaarissa joka ilta juomassa 1-2 siideriä ja ollut sen takia pois tuon 1-2 tuntia per ilta, niin olisiko asia silloinkin kaikkien mielestä yhtä ihanaa ja hyvä kun äiti osaa rentoutua ja ottaa itselleen omaa aikaa? Veikkaanpa että ei tosiaan olisi, vaikka tilanne lasten kannalta olisi aivan sama: äiti on joka ilta poissa pari tuntia ja lapsi on vastuussa pienemmistään.

Ja kyllä siinä on aika vissi ero, tekeekö kotitöitä ja siivoaa huonetta tms. vai onko vastuussa toisista lapsista. Ei se, jos vanhemmat ei jätä yksin kotiin joka ilta valvomaan sisaruksia, tarkoita sitä, ettei osattaisi oikeanlaista vastuuta lapselle antaa. Tuo vaan ei ole sitä.