Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään

Vierailija
23.07.2010 |

Ilmoituksen tekijää en tiedä, mutta syynä on se, että jätän lapset lähes joka ilta keskenään kotiin n. 1,5t ajaksi. Sos.työntekijä soitti tänään mulle ja kertoi tilanteesta. Juttelin jo alustavasti hänen kanssaan, mutta maanantaina tosiaan tulevat kotiimme puhumaan lisää ja tekemään ns. tarkastuksen.

Tilanne on siis se, että olen yksinhuoltaja. Mieheni lähti 2v sitten toisen naisen mukaan ja pitää yhteyttä vain sen verran, että jouluna tuo paketit lapsille ja soittaa heille n. kerran viikossa. Lapset eivät ole olleet yhtään isällään tämän 2v aikana, mutta kaksi vanhinta ovat 1 vkonlopun kuukaudessa isän puolen isovanhemmilla.

Minun henkireikä ja jaksamiseni edellytys on koko ajan ollut koirat ja luonto. Joka ilta (paitsi se 1 vkonloppu /kk, kun vanhimmat ei ole kotona), laitan 3 nuorinta nukkumaan klo 20.30. Kun he ovat varmasti unessa, esikoinen jää "vahtimaan heidän untaan" ja otan koirat (2kpl) ja lähden niiden kanssa 1-2t lenkille metsään. Minulla on aina puhelin mukana, samoin esikoisella. Näin on jatkunut jo 2v ajan ja vain kerran on tullut soitto, silloinkin esikoinen oli ihan rauhallinen. Kuopus oli oksentanut ja herännyt. Hölkkäsin takaisin kotiin, mulla meni n. 20min aikaa ja täällä oli kuopus hieman itkuinen, mutta esikoinen rauhallinen ja keskimmäiset nukkuivat.

Myös pienemmät ovat tietoisia, että käyn koirien kans ulkona sitten, kun nukkuvat. Eli oletan, etteivät hätäänny, VAIKKA heräisivät. Mutta siis tasan kerran on tämä herääminen tapahtunut.

Lapseni ovat nyt 12v, 7v, 6v ja 3v.

Voinko ihan oikeasti saada tästä jonkun ls-syytteen? En yhtään tiedä, kuka ilmoituksen on tehnyt.

Muutoin meillä on ihan tavallista arkea lasten kanssa. En käytä fyysistä väkivaltaa, tosi harvoin huudan ja jos siihen syyllistyn, kerron lapsille että tein väärin ja pyydän anteeksi. Lapset viihtyvät hyvin hoidossa / koulussa ja ovat normaalisti kehittyneitä. Ulkoilemme paljon ja joskus teemme pitempiä retkiä. Lapset saavat hyvää ruokaa, unta ja rakkautta.

Kommentit (421)

Vierailija
181/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta tuntia myöhemmin. Jos se ympäristö noin vaarallinen on, hänethän raiskataan ja tapetaan sinne tuota pitkää!

Ja lapset ykain kotona pelkää miten äidin käy noissa ilmeisissä vaaroissa.

Ja minähän sanoin, että luopuu koirista, hommaa ulkoiluttajan tai sitten se 12-vuotias ulkoiluttaa - koirista riippuen.

Vierailija
182/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet pitänyt häntä lenkkipiikanasi 10-vuotiaasta lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vahtimaan eli olemaan samassa tilassa nukkuvien sisarusten kanssa saman ajan omassa kodissaan puhelimen kanss...? En antaisi mitään koiria 12-vuotiaan ulkoilutettavaksi yksin mihinkään kellonaikaan. Sen ikäinen ei voi tehdä mitään, jos jonkun irtioleva koira karkaa omien päälle tai joku koiranvihaaja tulee aukomaan päätään.

Mielestäni se "järjetön systeemi" ei ollut mitenkään järjetön. Luulisi että meistä jokainen huolehtisi siitä, että lapset osaavat soittaa hätänumeroon ja toimia hätätilanteissa, ja että lapsilla on tiedossa joku aikuinen, jolta voi saada apua hätätilanteessa. Ihan normaaliasioita siis, jotka erityisesti ap:llä pitäisi olla kunnossa. Lapselle soittaminen lenkiltä ei pitäisi olla vaikeaa myöskään. Oman lenkkimaaston merkkaaminen karttaan ja kartan säilyttäminen jossain lipaston laatikossa on myös yhdellä kerralla tehty. Sen lapsille turvallisen aikuisen informoiminen kuviosta on myöskin kerralla tehty. Se siitä.

Vierailija
184/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v on ihan järkevä ihminen, ja pystyy olemaan sisarustensa kanssa sen tunnin kaksi. Mitä ap:n pitäis tehdä, lopettaa koirat = perheenjäsenet, vai?

Ainoa mitä hän voisi tehdä on lyhentää lenkkiään vähän, vaikka 1 tuntiin.

Ap, olet fiksu ihminen (sen huomaa tekstitäsi, miten ilmaiset itseäsi) ja ihailtava äiti!

Kerro maanantaina miten meni. Toivottavasti ne sossutyöntekijät on järkeviä ihmisiä.

Vierailija
185/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mitään koirista? Tai niiden ulkoiluttamisesta? Ei sen iltalenkin tarvitse kestää tuntia.

Ja onhan tuossa äidillä ollut aikaa koulia koiransa tottelemaan lapsia ja lapsensa käsittelemään koiria. Vai onko hän laiminlyönyt senkin?

Vierailija
186/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mitään koirista? Tai niiden ulkoiluttamisesta? Ei sen iltalenkin tarvitse kestää tuntia.

Ja onhan tuossa äidillä ollut aikaa koulia koiransa tottelemaan lapsia ja lapsensa käsittelemään koiria. Vai onko hän laiminlyönyt senkin?

Vaikka koirat olis koulutettu ja tenava osaisi käsitellä niitä, niin mitäs sitten kun vastaan tulee vihainen iso irtokoira, jota ei ole koulittu?

Vierailija
187/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on ollut koira/koiria aina. Eli melkein 50 vuotta.

Yhden kerran on vihainen irtokoira tullut vastaan. Ympäri Suomea olen koirien kanssa liikkunut ja Helsingissä niiden kanssa asunut. Joten lenkillä tulee aina vastaan noin 10 - 20 koiraa. Joka lenkillä.

Mitä se äiti sitten mahtaa tehdä tuossa? Kuristaa sen irtokoiran tms. Eikö se ole kamalan vaarallista koko ulkoilu sitten - vielä niin, että mukulat pelkää kotona...

Vierailija
188/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt lenkki noin kello 20 ja siitä asiallinen korvaus sille 12-vuotiaalle. Saa liikuntaa, saa opetella vastuuta muista ja koirat tulee hoidettua.

Sitten kaikki lapset nukkumaan!

että tyttö hoitaa mielummin nukkuvia lapsia kuin ulkoiluttaa koiria illalla,syksyä kohden illatkin pimenee ja koiria ei aina viitsi pitkin kävelykatuja kuljettaa jossa kunnon valot.

Koiratkin tarvii edes yhden kunnon lenkin päivässä ja ei mun mielestä taas ton ikäsen tarvii tuntia juoksuttaa koiria ulkona.

Sitä paitsi kello 20 on aika aikainen käyttö ilta ulkoilutukselle.

Kyllä ap:n systeemi on parempi kun tämä ehdotus.

Vierailija
189/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää tosiaan että joudut miettimään mistä tuo ilmoitus on tullut. Mutta olet hyvä äiti, sen uskon. Hoidat lapsesi, eikä heillä ole mitään hätää tuuona aikana. On rankkaa luotsata 4- lapsista perhettä kahden huoltajan kera, voin vain kuvitella miten rankkaa sinulla on yksin!

Voihan olla että ls:n kautta saat jotain muutakin apua arkeen, ehkä tukiperheen, jos sitä koet tarvitsevasi, tai muuta apua. Tuo saattaa olla ihan positiivinen asia!

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
190/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap, ja kaikki olisi mennyt tähän asti hyvin, tekisin muutamia varmistuksia että tulee menemään jatkossakin hyvin. Ap:llä voi olla vielä monta vuotta edessä, kun joutuu samalla lailla toimimaan nuorempien kanssa, 12-vuotias voi jo 6 vuoden päästä olla omassa asunnossaan.

Ensinnäkin merkitsisin karttaan sen alueen, jolla liikun iltalenkkien aikaan, ja kartta olisi jossain tallessa, lapset tietää missä. Jos minulle käy jotain, on ainakin joku tieto viranomaisilla mistä etsiä.

Valitsisin lenkin niin, että olen juosten n. 10 min päästä, se voi tarkoittaa sitä että joudun kulkemaan edes takaisin sen sijaan että kulkisin kunnon lenkin. 20 min on minusta liian pitkä matka.

Jos naapurissa olisi joku luotettava aikuinen, kertoisin hänelle tästä systeemistä, kellonajoista, siitä alueesta jolla liikun ja pyytäisin että jos lapsille tulee joku hätä tai eivät saa minua kiinni, että lapset voisivat tulla tältä naapurilta pyytämään apua. Tai jos naapurissa ei olekaan ketään, varmasti lähistöltä löytyy joku muu aikuinen, perhetuttu tai vastaava, jolle kertoisin tilanteesta ja pyytäisin voiko hänelle soittaa hätätapauksessa, jotta olisi joku aikuinen joka osaa vaikka sitten niille viranomaisille kertoa mistä on kyse, jos minulle sattuu jotain.

Varmistaisin että lapset osaavat soittaa hätänumeroon ja osaavat toimia vaikka sen tulipalon tapauksessa. Varmistaisin myös, että ne nuoremmat osaavat toimia (soittaa minulle, soittaa sille vara-aikuiselle, soittaa hätänumeroon, kertoa missä minun lenkkimaasto on), jos esikoiselle sattuu jotain.

Soittaisin lenkin puolessa välissä ihan varmuuden vuoksi esikoiselle pikaisesti, ikään kuin kertoakseni että äiti pitää yhteyttä ja kertoisin siinä samalla miten pitkän lenkin aion vielä tehdä ja koska olen kotona. Mielestäni tuo soitto on paikallaan, vaikka ei olisi mikään hätä siellä kotona ja esikoisesta olisi jopa tylsää että taas se soittaa, se on minusta kiva ele esikoista kohtaan, kertoo ettei hän ole yksin ja äiti ajattelee heitä. Ja se puhelinsoitto jää kuitenkin mieleen. Vaikka se keskeyttäisikin oman aikani, se on vain pieni hetki kuitenkin.

ne muutkin lapset kasvaa eikä vaan esikoinen.Kuuden vuoden päästä nuorin on jo 9.v eikä sitä voi tietää vaikka ois mieskin löytynyt perheeseen.

Vierailija
191/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap, ja kaikki olisi mennyt tähän asti hyvin, tekisin muutamia varmistuksia että tulee menemään jatkossakin hyvin. Ap:llä voi olla vielä monta vuotta edessä, kun joutuu samalla lailla toimimaan nuorempien kanssa, 12-vuotias voi jo 6 vuoden päästä olla omassa asunnossaan.

Ensinnäkin merkitsisin karttaan sen alueen, jolla liikun iltalenkkien aikaan, ja kartta olisi jossain tallessa, lapset tietää missä. Jos minulle käy jotain, on ainakin joku tieto viranomaisilla mistä etsiä.

Valitsisin lenkin niin, että olen juosten n. 10 min päästä, se voi tarkoittaa sitä että joudun kulkemaan edes takaisin sen sijaan että kulkisin kunnon lenkin. 20 min on minusta liian pitkä matka.

Jos naapurissa olisi joku luotettava aikuinen, kertoisin hänelle tästä systeemistä, kellonajoista, siitä alueesta jolla liikun ja pyytäisin että jos lapsille tulee joku hätä tai eivät saa minua kiinni, että lapset voisivat tulla tältä naapurilta pyytämään apua. Tai jos naapurissa ei olekaan ketään, varmasti lähistöltä löytyy joku muu aikuinen, perhetuttu tai vastaava, jolle kertoisin tilanteesta ja pyytäisin voiko hänelle soittaa hätätapauksessa, jotta olisi joku aikuinen joka osaa vaikka sitten niille viranomaisille kertoa mistä on kyse, jos minulle sattuu jotain.

Varmistaisin että lapset osaavat soittaa hätänumeroon ja osaavat toimia vaikka sen tulipalon tapauksessa. Varmistaisin myös, että ne nuoremmat osaavat toimia (soittaa minulle, soittaa sille vara-aikuiselle, soittaa hätänumeroon, kertoa missä minun lenkkimaasto on), jos esikoiselle sattuu jotain.

Soittaisin lenkin puolessa välissä ihan varmuuden vuoksi esikoiselle pikaisesti, ikään kuin kertoakseni että äiti pitää yhteyttä ja kertoisin siinä samalla miten pitkän lenkin aion vielä tehdä ja koska olen kotona. Mielestäni tuo soitto on paikallaan, vaikka ei olisi mikään hätä siellä kotona ja esikoisesta olisi jopa tylsää että taas se soittaa, se on minusta kiva ele esikoista kohtaan, kertoo ettei hän ole yksin ja äiti ajattelee heitä. Ja se puhelinsoitto jää kuitenkin mieleen. Vaikka se keskeyttäisikin oman aikani, se on vain pieni hetki kuitenkin.

luotappa naapureihin,ehkä jonkun aikaan saannosta tämäkin sotku.

Vierailija
192/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä sitten esim. kello 22 - 23 käyttää vielä pissalla.

Vierailija
193/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän ja vastuukysymykseen uskon, ja toivon sossujen paneutuvan.

Vierailija
194/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä yh:sta, jotka jättävät pienen lapsen / pienet lapset yksin nukkumaan (ilman isompaa sisarusta vahtimassa) ja lähtevät koiraa ulos viemään aamuin illoin? Näitäkin on aika paljon.

Eikös tuon ikäiset saa jo mainoksiakin jakaa (vai onko sekin nykyään vain täysi-ikäisten hommaa)?

Vierailija
195/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikilla 10-12 vuotiaillakin lapsenvahti kotona kesäloma-aikoina? Voisin kuvitella, että työpäivän aikana voi ja ehtii tapahtua paljon enemmän kuin tuon iltalenkin aikaan.

Vierailija
196/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäiset ihan poikkeuksetta valvovat kauemmin, kuin 22:30. Tai ainakin yrittävät kaikin keinoin.

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta mielestäni tuo ap:n systeemi kuulostaa toimivan hyvin. Varsinkin jos lapsenvahti itse hoitaa homman mielellään. Ei nukkuvissa pikkusisaruksissa ole mitään vahtimista, hehän nukkuvat.

Meillä 10v "vahtii" tarvittaessa 1,5-vuotiasta unien ajan oikein mielellään ja hoitaa/leikkii kyllä muutenkin.

Vierailija
197/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun alan pian laittamaan aamupalaa.

Muutamaan kysymykseen vain vastaus..

12-v menee nukkumaan heti, kun tulen lenkiltä. Hän lähes poikkeuksetta aina lukee sen ajan ja yleensä saan sanoa hänelle, että nyt kirja pois ja nukkumaan. Herätys on kouluaamuisin klo 7.50, koulu alkaa joka aamu yhdeksältä. Unta tulee siis n. 22.30-7.50 mikä on hänelle ihan riittävästi. Kuten jo mainitsinkin, pisimmät lenkit teen pe ja la iltaisin, kun esikoisella ei ole kiire nukkumaan.

Kaksi vanhinta ovat tyttöjä, kaksi nuorinta poikia. Esikoinen ei ole koskaan tosiaan minulle sanonut, ettei pärjäisi tai uskaltaisi jäädä pienten kanssa. Toisaalta, päiväsaikaan, kun ovat valveilla, en jätäkään kuin 2 vanhinta keskenää vaikkapa kauppareissun ajaksi ja senkin teen todella harvoin, koska yleensä käymme kaupassa koko perheellä. Päiväsaikaan siis esikoinen ei hoida pienempiään lainkaan.

Mitä tulee palkkaan, niin varsinaisesti tuosta hoitamisesta en maksa palkkaa erikseen. Sensijaan, kun tyttö on nuo iltalenkit täällä pienten untenvahtina + vie roskat tarvittaessa + käyttää koirat koulusta tultuaan pissalla, hän saa kuukausirahaa 50€. Tämä on toiminut ihan hyvin. Sillä rahalla tyttö käy leffassa / pitsalla kavereidensa kanssa. Hän ei ole vielä osoittanut mitään merkkejä kiinnostuksesta lähteä kaupungille iltaisin, vaan meillä on edelleen toiminut hyvin se sääntö, että klo 20.00 on iltapala ja siihen mennessä myös esikoisen tulee olla kotona. Kyllä, hän on ns. kiltti tyttö. Ja ihan hyvä, kun täällä on kerrottu kokemuksia, taidan heti tänä iltana jutella tytön kanssa ihan kunnolla, että miten hän kokee tuon pienten hoitamisen.

Mitä koiriin tulee, niin ne olivat meillä jo ennen eroa, tai toinen tuli just siinä eron aikoihin, pari päivää ennen miehen poismuuttamista (kaikki kävi silloin hyvin nopeasti, mies muutti jo 2 pvää sen jälkeen, kun oli kertonut toisesta naisesta). Koirat ovat hyvin rakkaita myös lapsille, etenkin tytöille. Ja tuon iltalenkin tarpeelisuuden olen esittäny esikoiselle nimenomaan koirien kautta "koirat tarvitsevat liikuntaa" enkä tietenkään niin, että "mulla pitää päästä tuulettamaan päätäni kun isänne minut hylkäsi ja en jaksa muuten". Vaikka tuo toinen lause on ihan yhtä totta kuin eka, ei lasten tarvitse kaikkea tietää.

Jos vaan löydän tämän ketjun, tulen maanantaina kertomaan mitä ls-työntekijät sanovat. He tulevat klo 15.00.

ap

se on ihan sama miten asian esität tytölle, kun hänelle tehdään selväksi, ettei hänellä ole vaihtoehtoja.

Toiseksi, 12-v on jo sen verran iso, että on varmasti tajunnut kuinka vaikea yilanne on sulle, ja tuskin osaa edes ajatella omia tarpeitaan, vaan on jo aivan tottunut olemaan perheen varavanhempi. lisäksi hän tuskin voi sinulle kertoa mitä mieltä on tuosta järjestelystä, koska sinä olet jo kertonut, että "koirat tarvitsevat ulkoilua". Eli hänen täytyisi oman etunsa vuoksi laiminlyödä ne eläimet.

Jos haluat tytöltä ihan rehellisen vastauksen, sun pitäisi pyytää jotain läheistä aikuista, johon tyttö luottaa, juttelemaan asiasta tytön kanssa ihan ohimennen. Nyt sä tulet saamaan vain vakuutteluja siitä, että kaikki on hyvin, vaikka ei olisikaan.

T: Se joka jätettiin yksin 14-vuotiaana.

PS. Se on aina aikuiselle tosi kiva kun lapsi on "kiltti". Lapselle se ei aina niin kivaa sitten olekaan.

Vierailija
198/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vuorotyöläisperhe riittää. Enkä koe tehneeni mitenkään väärin, kun olen lähietäisyydellä (itkuhälytinetäisyydellä) ollut kuitenkin koko ajan.

niistä yh:sta, jotka jättävät pienen lapsen / pienet lapset yksin nukkumaan (ilman isompaa sisarusta vahtimassa) ja lähtevät koiraa ulos viemään aamuin illoin? Näitäkin on aika paljon.

Eikös tuon ikäiset saa jo mainoksiakin jakaa (vai onko sekin nykyään vain täysi-ikäisten hommaa)?

Vierailija
199/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että hoitaa sisaruksiaan MUUTAMAN TUNNIN kun ne nukkuu?! Perhe on TIIMI, Ap n yksinhuoltajaperheessä tämän painottaminen on vieläkin tärkeämpää niin, että homma pyörisi. Ja ei, tämä ei kasvata säikkyjä lapsia (ellei alunperinkin ollut jotain vialla) vaan vahvoja selviytyjiä joilla ei mene sormi suuhun tiukan paikan tullen. Ihmisiä jotka pyytteettömästi haluavat auttaa läheisiään ja keiden sisarussuhteet ovat lämpimiä vielä aikuisena. Eroja tottakai on. Jos äiti pitää vanhinta lastaan pelkkänä kodinhoitajana tulee ongelmia olemaan, mutta Ap n tilanteessa asia tuskin näin on.

Samoin minä olen jo 10 vuotiaana vahtinut naapurin 5,3 ja 1 vuotiasta öitä, tiesin mitä tehdä jo tulee hätä. Itsellä on 4 sisarusta ja Yh äiti.

Vierailija
200/421 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paina hiiren oikeaa näppäintä ja sieltä: Lisää suosikit-kansioon... niin helppoa se on.