Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään
Ilmoituksen tekijää en tiedä, mutta syynä on se, että jätän lapset lähes joka ilta keskenään kotiin n. 1,5t ajaksi. Sos.työntekijä soitti tänään mulle ja kertoi tilanteesta. Juttelin jo alustavasti hänen kanssaan, mutta maanantaina tosiaan tulevat kotiimme puhumaan lisää ja tekemään ns. tarkastuksen.
Tilanne on siis se, että olen yksinhuoltaja. Mieheni lähti 2v sitten toisen naisen mukaan ja pitää yhteyttä vain sen verran, että jouluna tuo paketit lapsille ja soittaa heille n. kerran viikossa. Lapset eivät ole olleet yhtään isällään tämän 2v aikana, mutta kaksi vanhinta ovat 1 vkonlopun kuukaudessa isän puolen isovanhemmilla.
Minun henkireikä ja jaksamiseni edellytys on koko ajan ollut koirat ja luonto. Joka ilta (paitsi se 1 vkonloppu /kk, kun vanhimmat ei ole kotona), laitan 3 nuorinta nukkumaan klo 20.30. Kun he ovat varmasti unessa, esikoinen jää "vahtimaan heidän untaan" ja otan koirat (2kpl) ja lähden niiden kanssa 1-2t lenkille metsään. Minulla on aina puhelin mukana, samoin esikoisella. Näin on jatkunut jo 2v ajan ja vain kerran on tullut soitto, silloinkin esikoinen oli ihan rauhallinen. Kuopus oli oksentanut ja herännyt. Hölkkäsin takaisin kotiin, mulla meni n. 20min aikaa ja täällä oli kuopus hieman itkuinen, mutta esikoinen rauhallinen ja keskimmäiset nukkuivat.
Myös pienemmät ovat tietoisia, että käyn koirien kans ulkona sitten, kun nukkuvat. Eli oletan, etteivät hätäänny, VAIKKA heräisivät. Mutta siis tasan kerran on tämä herääminen tapahtunut.
Lapseni ovat nyt 12v, 7v, 6v ja 3v.
Voinko ihan oikeasti saada tästä jonkun ls-syytteen? En yhtään tiedä, kuka ilmoituksen on tehnyt.
Muutoin meillä on ihan tavallista arkea lasten kanssa. En käytä fyysistä väkivaltaa, tosi harvoin huudan ja jos siihen syyllistyn, kerron lapsille että tein väärin ja pyydän anteeksi. Lapset viihtyvät hyvin hoidossa / koulussa ja ovat normaalisti kehittyneitä. Ulkoilemme paljon ja joskus teemme pitempiä retkiä. Lapset saavat hyvää ruokaa, unta ja rakkautta.
Kommentit (421)
Hienoa ap! Olen vilpittömän onnellinen puolestasi :)
Suon hänelle tämän hetken ja monta muuta tulevaa, kyllä myös ls.viranomaiset. itseä vietiin viime syksynä koska laitoin lapsen hoitoon kun menojalka vippas, ja sisko teki ilmoituksen. viranomaisen haastatteli lapset, yksitellen ja totesi että kaikki hyvin. Ja lapsia ollut jo 1-3, 20v.. Siskoa vain suututti kun sain hoitajan..
että tää oli provo. Noh, sai ainakin melkosen keskustelun täällä aikaiseksi!
jättää harrastukset ja vanhempien kanssa vietetyn ajan väliin, ja on lastenhoitajana 10-vuotiaasta asti ihan joka ilta. Luoja sitä elämätöntä elämää.
puolet jotain sisälukutaidottomia apinoita.
Ei sillä "juniorilla" ole jäänyt harrastukset väliin jos tunnin-kaks vahtii NUKKUVIA sisaruksiaan illalla klo 21 aikaan.
Vai kuvitteletteko te että se 12-vuotias on baletissa klo 22
Tuon ikäinen olisi muutenkin (jos vähänkään älliä vanhemmilla) jo kotona ilman kaveriseuraa.
Lisäksi ne sisarukset ovat unessa, ei niitä silloin tarvite mitenkään erityisesti kaitsea.
Eli ei tämä kyseinen 12-vuotias nyt ole mitenkään ylirasitettu sisarusten hoidolla.
Niin ja tuolle yhdelle "tietäjälle", joka sanoi ettei jaksaminen parane tietyn pisteen jälkeen, että 3krt viikossa riittäisi ja sen jälkeen ei kunto kohoa:
Ensinnäkin jo fyysinenkin suorituskyky kyllä kasvaa jos harjoituksia enemmän kuin 3krt viikossa, vai kuvitteletko, että esim huippu-urheilijat olisivat samassa kuosissa tuolla harjoittelun määrällä ja sitten ihan vaan huvikseen rehkivät joka päivä.
Ja tässä ap tapauksessa kyseessä ei edes ollut varmastikaan fyysinen jaksaminen vaan henkinen. Eli pääsee puhaltamaan hetkeksi, jonka jälkeen taas jaksaa pyörittää arkea yksinhuoltajana.
Ja sitäpaitsi niille koirille nyt ei ainakaan riittäisi mikään 3krt viikossa ulkoilutus.
Koirista luopuminen taas ehdotuksenakin on aivan idiotismin huipentuma. Lapsetkin varmaan oisivat todella onnellisia kun perheen lemmikit vietäisiin "lihoiksi".
2-3 kertaa viikossa olisi vielä joissain kohtuullisissa rajoissa. Ja muina kertoina vain koiran pikapissatus.
Kohtuutonta, että 12 vuotiaalla on vapaa iltahommastaan vain kerran kuussa ja itse otat vapaata joka päivä. Oletko ajatellut, että lapsesi yrittää mielluttää sinua sekä korvata isänsä paikan. Aika myöhään lapsesi menee muutenkin nukkumaan.
Kuopus onnistui maanantaina kaatamaan vesikannun läppärille, joten elämme tällä hetkellä ilman omaa konetta.
Sosiaalityöntekijät olivat todella mukavia, ihan turhana olin maha kuralla ennen heidän tuloaan. Olivat meillä kokonaiset 2t ja juttelimme & juttelivat myös lasten kanssa.
He hieman moittivat minua siitä, etten ole silloin yksin jäädessäni hakenut apua. Toisaalta olemme silloin käyneet ex-mieheni kanssa tekemässä lapsista huoltajuus- ja tapaamispaperit, joten silloin olisi silloisen sosiaalityöntekijän pitänyt minut ohjata hakemaan sitä apua.
Itse ilmoitukseen liittyviin asioihin he ottivat sen verran kantaa, että jos esikoiselle on ok hoitaa pienempiää ja jos aina on puhelin sekä kotona että minulla, asiassa ei ole ongelmaa. Toinen sos.työntekijä pelasi pienempien kanssa lautapeliä, kun minä, toinen työntekijä ja esikoiseni juttelimme asioista, tuntemuksista jne. Siinä sitten kävi ilmi, että esikoinen ihan oikeasti kaipaa kahden keskistä olemista. Kuitenkin sanoi useaan otteeseen, ettei ole koskaan pelännyt tai kokenut raskaaksi olla pienenmpien unta vahtimassa.
Päädyimme sellaiseen, minusta ihanaan ja toimivaan ratkaisuun, että minun iltalenkit koirien kanssa jatkuu kuten ennenkin. Mutta joka toinen viikko meille tulee perhetyöntekijä 3 tunniksi hoitamaan pienempiä ja minä lähden silloin aina esikoisen kans tekemään jotain kivaa. Suunniteltiin jo, että käydään ratsastamassa, leffassa, kirppareilla jms.
Lisäksi he aikoivat ottaa yhteyttä lasten isään ja keskustella vakavasti siitä, miksi hän ei ole pitänyt tapaamisista kiinni. Ja kaiken huipuksi saimme 400€:n harkinnanvaraisen toimeentulotuen, jotta voimme tehdä jonkun kesälomareissun lasten kanssa!! Tuosta tuli päätös jo tänään, kun eilen aamuna sos.työntekijöiden kehoituksesta jätin hakemuksen.
Olo on nyt helpottunut ja onnellinen :)
T. Ap
Kuulostaa varsin oudolta, jos äiti on mukana, kun tuollaisesta asiasta keskustellaan 12-v kanssa. Tosin jotkut sossut nyt on niin tyhmiä, ettei muuta voi odottaa. mun serkustani teki oma äitinsä ls-ilmoituksen aikanaan, ja sossut tuli keskustelemaan. Lapsen olisi pitänyt siinä äitinsä edessä pystyä kertomaan mikä mättää, ei pystyyt, vaan itki pöydän alla... ja sossujen mielestä se oli ihan ok.
Yritä ap nyt ihan oikeasti vielä ymmärtää, että sen 12-vuotiaan todelliset tuntemukset sä saat selville sillä, että joku aikuinen, johon tuo lapsi luottaa, juttelee hänen kanssaan ilman sinua. Sinun edessäsi lapsi on tottunut siihen, että pakko esittää pärjääjää. Välillä tuntuu, että et edes halua tietää miltä lapsesta OIKEASTI tuntuu, on kivempi vaan jatkaa lenkkeilyä ja omaa aikaa ja minäminää, kuin ottaa oma lapsi oikeasti huomioon. Ei tuon että se esikoinenkin kaipaa huomiota, olisi pitänyt tulla minään yllätyksenä, mä ainakin olen sitä hokenut tässä vaikka kuinka monta kertaa.
Että skarppaahan nainen, skarppaa kunnolla.
Pääsen siis joka ilta paikalliseen rauhassa miettimättä sossuja :)
Isompi hoitaa pienempiä.
Hienoa, että luin tämän ketjun.
Isompi hoitaa pienempiä.
Hienoa, että luin tämän ketjun.
Idiootti.
Mistä teitä vitun tuomitsevia paskapäitä sikiää.
mutta meistäkin tehtiin ls ilmoitus, ihan kiusallaan, siihen oli satuiltu vaikka mitä.
oikein harmittaa että sosiaaliviranomainen ei ottanut sitä tosissaan olisin nimittäin halunnut viedä ilmoituksen tekijän oikeuteen ja hakea kunnon korvauksia, nimittäin oli niin kauheaa suoraansanotusti paskaa koko ilmoitus, kaikkea huumeidenkäytöstä ties mihin, eikä me käytetä edes alkoholia!
että ihmiset on kyllä pirullisia!
Liputin täällä tosissani AP:n puolesta ja toivon kaiken menevän hyvin :( Tosin omaa tyhmyyttäni kun uskoin.
vetää sympatiaa. Ihmetyttää, että jotkut ovat palstailleet täällä vuosia ja vielä ei ymmärrä. Meikä vajaan vuoden satunnaisesti ja siitä huolimatta ymmärsin yskän:)
jolle ei voi koskaan sanoa poikkipuoleista sanaa, jos erehtyy olemaan erimieltä, tulee uhkaus soitosta lastensuojeluun. Viimeksi hän viestitteli ensin, että olen pahoinpidellyt lapsiani vauvoina ja seuraava viesti oli, kuinka pahoinpitelen lapsiani jatkuvasti. Ex-kamu ei ole nähnytkään lapsiani kahteen vuoteen. Ihan varmasti teen ilmoituksen kunnianloukkauksesta, jos tekee lastensuojeluilmoituksen. Sama "kamu" on ilmoitellut entisiä ystäviään vakuutusyhtiöihin, poliisille jne. yhtä on syyttänyt pedofiiliksi.
Isompi hoitaa pienempiä.
Hienoa, että luin tämän ketjun.Idiootti.
Mistä teitä vitun tuomitsevia paskapäitä sikiää.
Ja ap itse vaikuttaa ihan järkityypiltä, vaikka mä olen koko ajan tässä ketjussa ollut huolissaan sen 12-v:n jaksamisesta. Ja mä annoin ensimmäisenä ton lähipubi-esimerkin tässä ketjussa, mutta en ole tuon yllä olevan viestin kirjoittaja.
Mutta ihan oikeasti, miten ap:n toiminta LASTEN KANNALTA eroaa siitä, että yh lähtisi lähibaariin joka ilta pariksi tunniksi? Ei mitenkään. Joten sinänsä tää viesti sossuilta on mun mielestä vähintäänkin arveluuttava, varsinkin kun ap. on aloittanut tuon homman jo pari vuotta sitten. Kyllä siinä kohtaa arvostelukyky o ap:lla pettänyt pahasti, ja on ihme, jos sossut ei ole siitä mitään maininneet.
EHDOTTOMASTI koko av-palstailun!
ja onhan pubissa istuminen eri juttu, kuin koirien lenkkeilyttäminen. En kyllä itse ihan joka ilta jättäisi 12-vuotiasta, saatika 10-vuotiasta, lapsenvahdiksi, vaan tekisin tuon lenkin lasten kanssa.Mutta jokainen taplatkoon tyylillään.
pubikaverinsa pikkulasten iloksi kotiin. Lapset voi sitten niitä halia ja rapsutella ja harjata ja pubikaveri voi kieriä lattialla, läähättää ja nuolaista?
Pyydä esikoistasi olemaan rehellinen, ja kertomaan jos vahtivuorot väsyttää. Kysele häneltä aika ajoin, ja pidä tuntosarvet pitkällä. Huolehdi että esikoisella on riittävästi omaa aikaa. Minusta voisit lyhentää/vähentää lenkkejäsikin...Mutta olet varmasti hyvä ja huolehtivainen äiti. Onnittelut tuesta jota sait sossusta! :)
12-vuotiaan tytön neuvokkuus koitui 12-lapsisen suurperheen pelastukseksi maanantaina iltapäivällä, kun perheen puolitoistakerroksinen omakotitalo syttyi palamaan Ylivieskassa.
- Tyttö havaitsi savun hajun, etsi sisarukset käsiinsä ja ohjasi heidät ulos asunnosta turvaan naapurin luokse, joka teki ilmoituksen hätäkeskukseen. Tyttö toimi erittäin terävästi, Jokilaakson pelastuslaitoksen apulaispalopäällikkö Marko Hintsala kiittelee.
Palon syttymishetkellä talossa oli isän kertoman mukaan 7-8 lasta. Vanhemmat olivat hetkellisesti poissa.
- Isä oli vain tunnin poissa asioidessaan kaupungilla. Osa lapsista oli hänen mukanaan.
Googletin tämän, iltalehden juttu vuodelta 2008. Itse näin myöhemmin Kalevassa jutun, että tämä tyttö oli saanut jonkin mitalin/palkinnon rohkeudestaan. Siinä kerrottiin että hän oli pelastanut (muistaakseni) 6 nuorempaa sisarustaan tulipalosta. Siinä kohden ihmettelin kyllä, 12-vuotias 6 lapsen vahtina, nuorimpien on täytynyt olla pieniä. Eikä vanhempia sanallakaan moitittu kummassakaan lehtijutussa. Samana päivänä oli juttua siitä, kun se toinen 12-vuotias piilotti vauvan lumihankeen.
tiivistyy. Kukaan ei näköjään ottanut huomioon provo vaihtoehtoa!!!!!!!!!!!!!!!!!!