Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lada-aikakautta eläneet, oliko nämä mainokset alunperinkin provoja vai tehtiinkö nämä ihan vakavissaan?

Vierailija
09.12.2023 |

"Yhdistettiin etelän lämmin temperamentti ja avaruustekniikan taitajien kylmä järki, tulos on tämä laatuauto, Lada."

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne heli kopteri ja grafiitti -jengiin ja taistolaisiin meni täydestä. Muut oli, että hohhoijaa tai ihan hyvä talviauto.

Vierailija
2/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"avaruustekniikan taitajien"

Yhtä taitavia kuin Välimeren yli purjehtivat raketti-insinöörit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestäviähän ne oli ja helppo korjata. Lähti käyntiin kelillä kuin kelillä.

Vierailija
4/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainoksien takia tai niistä huolimatta, niitä myytiin PALJON. 

No juu, suurin syy oli hinta. Samalla rahalla sai joko kaksisylinterisen mopoauton kokoisen fiiatin tai Ladan.

Vierailija
5/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainoksien takia tai niistä huolimatta, niitä myytiin PALJON. 

No juu, suurin syy oli hinta. Samalla rahalla sai joko kaksisylinterisen mopoauton kokoisen fiiatin tai Ladan.

Lada oli lisenssillä valmistettu Fiat.

 

Vierailija
6/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä perusauto siihen aikaan nuorena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trabantit eivät sentään olleet Suomessa kovin yleisiä, miksiköhän ei...

Vierailija
8/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lujaa Lada laatua. Niitä oli paljon. Nykyisin näkee kesäautoina pari autoa kesässä. Talvella ei taideta ajella niillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, oliko vitsi vai ei, mutta yhteenkään tuollaiseen ryccärojuun en ole rahojani tuhlannut - enkä tuhlaisi edelleenkään.

Vierailija
10/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä perusauto siihen aikaan nuorena.

 

 

 

 

 

Oliko Lada nuori siihen aikaan vai sinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Lada ollut huono auto ollenkaan. Vaikka oli vain takavetoinen niin korkean maavaran ansiosta pärjäsi huonollakin tiellä. Ja oli helppo korjata, jos ei tienpäällä onnistunut niin missä tahansa Ranen hikipajassa onnistui. Eikä ollut bensiinin oktaaneille nuuka. Nuoriso ei enää ole oppinut, että ennen vanhaan mikä tahansa auto oli ylpeyden aihe, se oli sitä aikaa kun työmies sotki menemään polkupyörällä tai mopolla, jos oli onnekas.

Vierailija
12/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne heli kopteri ja grafiitti -jengiin ja taistolaisiin meni täydestä. Muut oli, että hohhoijaa tai ihan hyvä talviauto.

 

Nimenomaan oli hyvä talviauto. Kansanrunousarkisto on koonnut Ladojen omistajilta Lada-muistoja ja hyvin monissa muisteluissa toistuu sama ylpeydenhetki: kun talvipakkasella starttasi pihasta, työpaikan pihasta jne. ja oma auto käynnistyi, naapureiden ja työkavereiden länsiautot ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV-mainos "perusperhe samaralla".

Vierailija
14/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainoksien takia tai niistä huolimatta, niitä myytiin PALJON. 

No juu, suurin syy oli hinta. Samalla rahalla sai joko kaksisylinterisen mopoauton kokoisen fiiatin tai Ladan.

Lada oli lisenssillä valmistettu Fiat.

 

Siihenhän tuo etelän temperamentti kai juuri viittasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi luotti avaruustekniikan taitajiin myös ydinreaktoreiden ja sähkövetureiden osalta.

Vierailija
16/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainoksien takia tai niistä huolimatta, niitä myytiin PALJON. 

No juu, suurin syy oli hinta. Samalla rahalla sai joko kaksisylinterisen mopoauton kokoisen fiiatin tai Ladan.

Lada oli lisenssillä valmistettu Fiat.

 

Eroa on aika paljon. Tehtiin suuremmilla toleransseilla, ja konekin taitaa olla vain Ladaa varten tehty. Fiatissa oli esim. levyjarrut joka kulmassa, parempi aliusta, twin cam moottoria ja muuta herkkua verrattuna traktori-ladaan.

Vierailija
17/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lähti kovillakin pakkasilla käyntiin. Ja oli halpoja.

Vierailija
18/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi luotti avaruustekniikan taitajiin myös ydinreaktoreiden ja sähkövetureiden osalta.

Ihme, kun Finnairille ei ostettu Tupoleveja...

Vierailija
19/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainoksien takia tai niistä huolimatta, niitä myytiin PALJON. 

No juu, suurin syy oli hinta. Samalla rahalla sai joko kaksisylinterisen mopoauton kokoisen fiiatin tai Ladan.

Lada oli lisenssillä valmistettu Fiat.

 

Fiat myi 124-mallinsa piirustukset sosialistivaltion uuden automallin pohjaksi eli pelkkä aihio oli Fiatin. 

Vierailija
20/187 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuminen Ladaan riippui paljon puoluekannastakin. Oikeisto ei vilkaissutkaan niiden suuntaan, vasemmistolle se oli ainoa kunniallinen kulkuneuvo. Punaisen Ladan omistajia pidettiin kommareina. Ei Ladoja oikein arvostettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme