Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten välttää katkeruus omaa miestä kohtaan, kun hän pääsee niin helpolla?

Vierailija
06.07.2010 |

Ajatukseni taitavat olla ihan typeriä, mutta minua nyt toise lapsen syntymän jälkeen vaivannut jatkuvasti katkeruus siitä kuin helppoa mieheni elämä on. Hän saa lapsen ns. ilmaiseksi ilman raskautta, synnytystä ja sen jälkeisiä kipuja, valvomisiä, imetystä ja sen sitovuutta jne jne.

Tästä voi saada kuvan että mieheni on joku lusmu joka istuu baareissa ja minä hoidan lapset, ei, näin ei suinkaan ole. Olen vaan heräänyt huomaamaan että osallistuvinkaan mies ei yleensä joudu tekemään yhtä paljon kuin keskiverto äiti. Tuttavaperheissäkin homma menee aina niin esim. grillijuhlissa tai mökillä, että aluksi kaikki ovat yhdessä ja vaihdetaan kuulumiset, sitten tunnin-parin päästä naiset vahtii väsyneenä lapsikatraita kun miehet saunoo ja soutelee keskenään pitkän kaavan mukaan, juo olutta ja jauhaa paskaa. Ja tottakai miehet nukkuu pitkään seuraavana aamuna kun naiset hoippuu kukonlaulun aikaa ipanoitaan puurottamaan.

Kaiken tämän päälle naiset käy vielä töissä siinä missä miehetkin joten vanhanaikaiseen jakoon ei mielestäni voi vedota.

Kommentit (436)

Vierailija
181/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa tähän sanoa, koska en ole ottanut lapsia enkä miestä eläämääni taakaksi. Tietäähän sen, että miehestä saa lasten lisäksi hyysättävän mieslapsen. Kannattaisi ensin ajatella ennen kuin tuohon vankilaan lähtee mukaan.

Ja varsinkin siinä vaiheessa, kun perheeseen ilmaantuu lapsi, mies taantuu toisen huollettavan tasolle. Ei kiitos. 

Hahah, eiköhän se ole jo niin monta kertaa nähty, että nainen vaatii mieheltä kulisseja ja mies ei näitä viitsi tehdä. Minä potkin naisen pellolle kun hän aloitti tuon mieslapsivänkäyksen ja nyt elämäni on lasten kanssa huomattavasti helpompaa.

Vierailija
182/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko tasa-arvoisuus ja samanvertaisuus siis todellakin teidän mielestänne mieheltä luonnostaan?!? 

Tulee se luonnostaan jos on tullakseen. Väksin siitä ei tule oikeastaan mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on karu fakta, että lapset vaan ovat aina enemmän kiinni äidissään, ja on äidin rooli hoitaa lapset. Vaikka miten yritetään asioita täällä tasa-arvoistaa ja tasapäistää, millään ei päästä koskaan irti biologisista faktoista ja siitä, että naiset ja miehet nyt lähtökohtaisesti ovat erilaisia. Emme kuitenkaan niin paljon poikkea eläimistä, etteikö biologia sanelisi suuressa määrin myös meidän elämäämme. Voisin väittää, että monessa perheessä mies ei ole edes halunnut lapsia samalla intensiteetillä kuin nainen. Mies haluaa kärjistetysti sanottuna olla ikuisesti vapaa elämäänsä rajoittavista kahleista ja elää hetkessä. Nainen taas on luotu organisoimaan ja kaitsemaan perhettä. Tiedän, että tämä monenkin korvaan kalskahtaa, mutta jos ihan objektiivisesti asiaa mietitte, niin näinhän se on. Kyllä eläinmaailmassakin naaras on se, joka jälkikasvun hoitaa, ja uros hoitaa leivän pöytään.

Tämä nykyajan jatkuva tasa-arvon vaatimus asettaa ihmiset muotteihin, joihin he eivät todellisuudessa kuulu, eivätkä osaa asettua. Jos kotityöt hoidettaisiin edelleen perinteisten sukupuoliroolien mukaisesti, myös tämä ajan hengen vallannut uupumus ja jatkuva säätäminen joka suuntaan vähenisi.

Enkä todellakaan tarkoita sitä, että olen itse tämän kannalla ja että mielestäni asioiden pitäisi olla näin. Karu fakta vaan on se, että asiat OVAT näin, vaikka miten yritämme niitä yhteiskunnassa muuttaa.

Ihan vahva yritys. :D Lueskelen tätä ja hymyilen itsekseni. Kaltaisesi hävisivät pelin siinä kohtaa, kun ehkäisy keksittiin. Varmaankin harmittaa, että naisista suuri osa ei enää halua lapsia kun on aidosti valinnanvaraa ja kaltaisesi joutuvat ulisemaan tuuleen, mutta minkäs teet.  :)

Vierailija
184/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainaki meen sohvalle ja etin puhelimest aikuisten juttui ja eukko saa tehä kaiken. mä oon jo käyny kyläl baarissa ni mua ei saa enää laittaa tekee mitää.

Vierailija
185/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen katkeroituu jo huonosta säästä. Aina minun tuuriani kun sataa. Yhteiskuntakin on paha ja minun tulisi saada enemmän, olenhan nainen. Kantakaa vastuu elämästänne ja lopettakaa tuo ainainen valitus. Yhisä.

Vierailija
186/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on karu fakta, että lapset vaan ovat aina enemmän kiinni äidissään, ja on äidin rooli hoitaa lapset. Vaikka miten yritetään asioita täällä tasa-arvoistaa ja tasapäistää, millään ei päästä koskaan irti biologisista faktoista ja siitä, että naiset ja miehet nyt lähtökohtaisesti ovat erilaisia. Emme kuitenkaan niin paljon poikkea eläimistä, etteikö biologia sanelisi suuressa määrin myös meidän elämäämme. Voisin väittää, että monessa perheessä mies ei ole edes halunnut lapsia samalla intensiteetillä kuin nainen. Mies haluaa kärjistetysti sanottuna olla ikuisesti vapaa elämäänsä rajoittavista kahleista ja elää hetkessä. Nainen taas on luotu organisoimaan ja kaitsemaan perhettä. Tiedän, että tämä monenkin korvaan kalskahtaa, mutta jos ihan objektiivisesti asiaa mietitte, niin näinhän se on. Kyllä eläinmaailmassakin naaras on se, joka jälkikasvun hoitaa, ja uros hoitaa leivän pöytään.

Tämä nykyajan jatkuva tasa-arvon vaatimus asettaa ihmiset muotteihin, joihin he eivät todellisuudessa kuulu, eivätkä osaa asettua. Jos kotityöt hoidettaisiin edelleen perinteisten sukupuoliroolien mukaisesti, myös tämä ajan hengen vallannut uupumus ja jatkuva säätäminen joka suuntaan vähenisi.

Enkä todellakaan tarkoita sitä, että olen itse tämän kannalla ja että mielestäni asioiden pitäisi olla näin. Karu fakta vaan on se, että asiat OVAT näin, vaikka miten yritämme niitä yhteiskunnassa muuttaa.

Karu fakta on se, että asiat OVAT tasan niin kuin ihmiset ne yhteiskunnassa järjestävät.

Loppu tekstisi on suoraan sanoen epä-älyllistä sontaa. Vaikka hoet miten paljon "faktaa" ja "biologiaa" se ei tee keksimistäsi totuuksista yhtään vähemmän typeriä.

Vierailija
187/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatukseni taitavat olla ihan typeriä, mutta minua nyt toise lapsen syntymän jälkeen vaivannut jatkuvasti katkeruus siitä kuin helppoa mieheni elämä on. Hän saa lapsen ns. ilmaiseksi ilman raskautta, synnytystä ja sen jälkeisiä kipuja, valvomisiä, imetystä ja sen sitovuutta jne jne.

Tästä voi saada kuvan että mieheni on joku lusmu joka istuu baareissa ja minä hoidan lapset, ei, näin ei suinkaan ole. Olen vaan heräänyt huomaamaan että osallistuvinkaan mies ei yleensä joudu tekemään yhtä paljon kuin keskiverto äiti. Tuttavaperheissäkin homma menee aina niin esim. grillijuhlissa tai mökillä, että aluksi kaikki ovat yhdessä ja vaihdetaan kuulumiset, sitten tunnin-parin päästä naiset vahtii väsyneenä lapsikatraita kun miehet saunoo ja soutelee keskenään pitkän kaavan mukaan, juo olutta ja jauhaa paskaa. Ja tottakai miehet nukkuu pitkään seuraavana aamuna kun naiset hoippuu kukonlaulun aikaa ipanoitaan puurottamaan.

Kaiken tämän päälle naiset käy vielä töissä siinä missä miehetkin joten vanhanaikaiseen jakoon ei mielestäni voi vedota.

Naurettavaa valittaa jostain raskaudesta. Sinä olet vastuussa omasta kehostasi ja mies omastaan.

Syytä itseäsi koska sinä olet ainoa syyllinen.

Ei vaan syyllinen naisen raskauteen on mies. Ei nainen yksinään raskaaksi tule kylläkin hoitaa koko työn ja kärsimyksen ja puolisossa ei ole sen vertaa miestä että olisi edes tasapuolinen kumppani yhteisessä elämässä.

Raskaus ja synnytys on aivan käsittämättömiä uhrauksia ettei sanat riitä kuvaamaan.

Miehet ei niin ansaitse naisiaan eivätkä ole minkään arvoisia.

Vierailija
188/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustetaanko myös siinä mitä täytyy tehdä ja mitä "täytyy tehdä"? Jos mies toteaa ettei tarvitse olla näin siistiä kotona yms. niin nainen tulee tässä vastaan ja siivotaan vähemmän

Vierailija
189/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa tähän sanoa, koska en ole ottanut lapsia enkä miestä eläämääni taakaksi. Tietäähän sen, että miehestä saa lasten lisäksi hyysättävän mieslapsen. Kannattaisi ensin ajatella ennen kuin tuohon vankilaan lähtee mukaan.

Ja varsinkin siinä vaiheessa, kun perheeseen ilmaantuu lapsi, mies taantuu toisen huollettavan tasolle. Ei kiitos. 

Hahah, eiköhän se ole jo niin monta kertaa nähty, että nainen vaatii mieheltä kulisseja ja mies ei näitä viitsi tehdä. Minä potkin naisen pellolle kun hän aloitti tuon mieslapsivänkäyksen ja nyt elämäni on lasten kanssa huomattavasti helpompaa.

Mitähän vikaa siinä sinun lastesi äidissä on ollut, kun sinä noin vain potkaisit sen pellolle ja vielä sait lapsetkin? Kannattaa vähän miehenkin miettiä, minkälaisen naisen kanssa niitä lapsia laittaa. 

Toisaalta tuntuu, ettei sinullakaan kovin pitkä pinna ole, lastenkasvatusta ajatellen, kun noin vähästä olet lasten äidin pihalle potkaissut. Lapset vaatii nääs lujia hermoja ja piiiiiitkäää pinnaa.

Miten minusta tuntuu, että vaimosi oli oikeassa väittäessään sinua mieslapseksi?

Vierailija
190/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ihme, että lapsettomat naiset saa kuulla tiuskimista ja v..tt..lua.

Mun työpaikalla kyllä veemäisimmät naiset on tahattomasti lapsettomia. Katkeruuden aistii kauas.

Vierailija
191/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joustetaanko myös siinä mitä täytyy tehdä ja mitä "täytyy tehdä"? Jos mies toteaa ettei tarvitse olla näin siistiä kotona yms. niin nainen tulee tässä vastaan ja siivotaan vähemmän

Ei tuo toimi toisinpäinkään. Minulle mies koko ajan valittaa sotkuisesta kodista, vaikkei minua sotku haittaa. Ei ihmisten ole niin helppoa laskea omia standardejaan.

Vierailija
192/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nainen katkeroituu jo huonosta säästä. Aina minun tuuriani kun sataa. Yhteiskuntakin on paha ja minun tulisi saada enemmän, olenhan nainen. Kantakaa vastuu elämästänne ja lopettakaa tuo ainainen valitus. Yhisä.

Minä olen jo aika iäkäs, mutta en ole koskaan tavannut naista, joka väittäisi, että hänen tulisi saada enemmän, koska on nainen? Mitä hänen kuuluisi saada enemmän? Yhteiskuntaakin moittii yleensä miehet enemmän pahaksi kuin naiset.  Naiset nimenomaan kantaa sen vastuun elämästään (ja monesti koko perheestä, myös siitä miehestä). 

Ja aika karkeralta ja valittelijalta kuulostat itsekin. Sanoisin, että pata kattilaa soimaa.

Vierailija
193/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo toimi toisinpäinkään. Minulle mies koko ajan valittaa sotkuisesta kodista, vaikkei minua sotku haittaa. Ei ihmisten ole niin helppoa laskea omia standardejaan.

Tuo nyt oli stereotypinen esimerkki, kun en muutakaan keksinyt. Ei varmasti helppoa ole, mutta ehkä kannattaa pidemmän päälle

Vierailija
194/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa valittaa jostain raskaudesta. Sinä olet vastuussa omasta kehostasi ja mies omastaan.

Syytä itseäsi koska sinä olet ainoa syyllinen.

Ei vaan syyllinen naisen raskauteen on mies. Ei nainen yksinään raskaaksi tule kylläkin hoitaa koko työn ja kärsimyksen ja puolisossa ei ole sen vertaa miestä että olisi edes tasapuolinen kumppani yhteisessä elämässä.

Raskaus ja synnytys on aivan käsittämättömiä uhrauksia ettei sanat riitä kuvaamaan.

Miehet ei niin ansaitse naisiaan eivätkä ole minkään arvoisia.

Äläs nyt viitsi yleistää sen takia että itse olet aikoinaan väärän mies valinnan tehnyt.

Vierailija
195/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi toinen ei voisi tehdä vähemmän siivouksessa jos ei pidä sitä niin tärkeänä ja vastaavasti ottaa enemmän vastuuta jostakin jota hän pitää tärkeänä esim. lastenhoito tms.

Vierailija
196/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki miehet on yhtä pskoja valitettavasti. Varsinkaan, jos eivät ole asuneet kauaa yksin tai kenenkään kanssa kimpassa. Yleensä ei kannattaisi ikinä ottaa miestä, joka ei ole sinua aiemmin jo seurustellut jonkun naisen kanssa. Äidit ei tunnetusti osaa kasvattaa poika lapsiaan, koska pojat ottaa mallia siitä lusmuilevasta isästään ja näin ajattelevat kaikkien kotitöiden ja ns. Lasten hoidon ja muiden organisointi/ aikataulu juttujen olevan naisten ja äitien hommia. Tähän päälle vielä se, että pitkissä suhteissa miehistä tulee ihan lahnoja seksin suhteen ja itkevät kun naiset muka pihtaavat vaikka totuus on se, että ovat jo täysin tuhkamunia, lahnoja ja eivät halua oppia hyvää seksiä niin kuin eivät mitään muutakaan tässä elämässä esim. Tasapuolinen arjen hoito. Kun on varaa niin ukko lähtee, kun leppäkeihäs. Ja ketään en enää saman katon alle huoli. Miehet voisivat joskus katsoa peiliin ja myöntää, että nyt tuli mokattua. Miksihän erotilastot niin isoja? Koska miehet ovat lusmuilevia pskoja.

Varmasti joku ehkä onkin ihan ok ja roolit ns. voi olla toisinkin päin, mutta epäilen. Ja hei mitä vtua naisen pitää "kouluttaa" aikuinen ihminen siis mies aikuiseksi? Ei helkutti. Siis ajatelkaa miehet? Kummaku armeijassakaan eivät saa enää miehistä tehtyä miehiä. Tai sitten siellä ei tarpeeksi korosteta siinä viikkausharjoitusten yhteydessä, että miehet tämä on teidän paikkanne loistaa parisuhteessa.

Vierailija
197/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista valitusta, tutkimusten mukaan on fakta että naisella on valta parinvalinnassa.

Miksi ette ota sellaista miestä joka tekee kotitöitä, se jokaisen naisen oma vapaa valinta.

Tiedän paljon yksinäisiä miehiä jotka tekisi kotitöitä paljon, jos joku nainen heidät huolisi.

Enemmän päätösvaltaa miehen valinnassa sieltä alapäästä yläpäähän, naiset, kiitos!

Vierailija
198/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki miehet on yhtä pskoja valitettavasti. Varsinkaan, jos eivät ole asuneet kauaa yksin tai kenenkään kanssa kimpassa. Yleensä ei kannattaisi ikinä ottaa miestä, joka ei ole sinua aiemmin jo seurustellut jonkun naisen kanssa. Äidit ei tunnetusti osaa kasvattaa poika lapsiaan, koska pojat ottaa mallia siitä lusmuilevasta isästään ja näin ajattelevat kaikkien kotitöiden ja ns. Lasten hoidon ja muiden organisointi/ aikataulu juttujen olevan naisten ja äitien hommia. Tähän päälle vielä se, että pitkissä suhteissa miehistä tulee ihan lahnoja seksin suhteen ja itkevät kun naiset muka pihtaavat vaikka totuus on se, että ovat jo täysin tuhkamunia, lahnoja ja eivät halua oppia hyvää seksiä niin kuin eivät mitään muutakaan tässä elämässä esim. Tasapuolinen arjen hoito. Kun on varaa niin ukko lähtee, kun leppäkeihäs. Ja ketään en enää saman katon alle huoli. Miehet voisivat joskus katsoa peiliin ja myöntää, että nyt tuli mokattua. Miksihän erotilastot niin isoja? Koska miehet ovat lusmuilevia pskoja.

Varmasti joku ehkä onkin ihan ok ja roolit ns. voi olla toisinkin päin, mutta epäilen. Ja hei mitä vtua naisen pitää "kouluttaa" aikuinen ihminen siis mies aikuiseksi? Ei helkutti. Siis ajatelkaa miehet? Kummaku armeijassakaan eivät saa enää miehistä tehtyä miehiä. Tai sitten siellä ei tarpeeksi korosteta siinä viikkausharjoitusten yhteydessä, että miehet tämä on teidän paikkanne loistaa parisuhteessa.

Oletpa katkera ihminen.

Vierailija
199/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua harmittaa eniten, että kotona ei tapahdu MITÄÄN ilman mun jonkunlaista panosta. Jos mies laittaa ruokaa, niin kokkailun jäljet jää mun siivottavaksi, mies korkeintaan lykkää likaisen paistinpannun tiskialtaaseen ja laittaa sen "likoamaan". Kerran testasin kauanko miehen mielestä pannua pitää liottaa. Kolmantena päivänä en enää jaksanut haistella sitä ja tiskasin pannun. Tai sitten vauvan kylvetys, jonka mies meillä hoitaa. Parina päivänä sanon, että vauva tarvisi kylvyn tässä joku päivä. Kas kummaa, vauva ehtii illalla nukahtaa ja kylvettäminen jää seuraavaan päivään, ja taas seuraavaan päivään. Sitten kun se vauva todella saa kylpynsä (mun muistutettua taas pariin kertaan ihan ystävällisesti), niin likainen vaippa jää hoitotasolle, vesi jää ammeeseen, märkä kylpypyyhe jää myttyyn hoitotason viereen. Ja miehellä on naama väärinpäin, kun nätisti sanon, että tekisitkö homman loppuun asti. Mies käy sitten ottamassa altaan pohjatulpan pois, ja hetken päästä mä sit saan kaataa loput vedet pois ja nostaa ammeen kuivumaan seinää vasten. Seuraavana päivänä mä sit nostan ammeen säilytyspaikkaansa. Huoh. Ja tää oli vaan yksi homma. Mulla alko keittään tätä kirjoittaessani ihan hirveästi, on mua harmittanut nämä hommat aiemminkin, mutta vasta nyt tajusin miten älytöntä tämä touhu on. Miehen puolustukseksi täytyy sanoa, että meillä on ulkona paljon hommia, joita mies yksin hoitaa, ja antaa kyllä viikonloppuaamuisin mun nukkua, mutt silti!!! Meillä taidetaan keskustella tänään työnjaosta. Ja meilläkin sukulaistädit on lääpällään, kun mies kanniskelee vauvaa sukujuhlissa ja vaihtelee vaippoja...

etteikö mies osallistuisi. Kyllä hän osallistuu, mutta aloitteellisuus on täysi nolla. Hänelle pitää aina antaa ns. merkki, että nyt imuroit, nyt laitat pyykit, nyt viet roskat, nyt ostat kaupasta maitoa, nyt varaat lomareissun hotellit jne.

Ulospäin yhteiselomme näyttää varmasti siltä, että jaamme tasa-arvoisesti kaikki hommat, mutta todellisuudessa minä naisena olen vastuussa siitä, että mihinkään hommaan alun alkaen edes ryhdytään. Jos minä en pitäisi tästä huolen, niin terveysviranomaiset varmasti naulaisivat asuntomme oven umpeen ja kaasuttaisivat koko talon.

kun yhdeksällä kymmenestä on mies, joka ei osallistu lapsen tai kodin hoitamiseen? Tai ei meilläkään mies "osallistu", vaan on alusta pitäen ollut tasavertainen vanhempi lapselle. Eikä meillä ole tarvinnut erikseen edes sopia tästä, vaan se on ollut itsestään selvää alusta alkaen. Jo ennen lasta mies siivosi ja laittoi ruokaa siinä missä minäkin, eikä tilanne muuttunut lapsen myötäkään.

Omassa tuttavapiitissäni ei ole yhtään miestä, joka ei vähintäänkin "osallistuisi" lapsen ja kodin hoitamiseen. Jopa oma 70+ -ikäinen isäni on aina tehnyt ruokaa ja vaihtanut lapsilleen vaippoja, vaikka ei nyt vielä ihan tasavertaisesti olekaan kotitöitä tehnyt.

Vaihtaakapa päittäin ne pihahommat/siivoukset kuukaudeksi niin mies alkaa varmaan tajuamaan.

Vierailija
200/436 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia yksinhuoltajuus on nykyään niin suosittua.

Tai vähintäänkin yhteishuoltajuus, jolloin miehen on pakko olla lasten kanssa ja maksaa niistä.

Miksi yhä monet naiset tarjoavat miehelle kaiken ilmaiseksi ja tyhjästä?

Heivasin mieheni korkeassa kaaressa helvettiin meidän elämästä, kun meinasi myöskin vain loisia itselleen koko kuvion. Säilytin arvokkuuteni ja lapsi ei saa sitä huonoa isäkuviota nähdäkkään, josko se loppuisi hiljalleen tuleviin sukupolviin, kun ei sitä esimerkkiä lapsilleen näytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän