Montako kirjaa olet näistä lukenut?
"100 kirjaa lista"
http://aivovaimon.vuodatus.net/blog/category/Sata+kirjaa
Itselle nolostuttava tulos 19 ja yksi kesken... Ja nämän taitaa olla sieltä kevyemmästä päästä.
Onko kukaan muu yhtä "sivistymätön"?
Kommentit (76)
Johtunee varmaan pitkältikin siitä, että olen vanha kui taivas ja suuri osa noista on kuulunut jo peruskoulun opetusohjelmaan.
Raamatunkin luin muutama vuosi sitten läpi, oli aika hikinen urakka...Sen luettuani päätinkin käyttää aivojani ja erota kirkosta.
Koko järjettömyys tulee niin hyvin esiin...
Minä luin Rikoksen ja rangaistuksen, ja aloittaessani oli oletus että tylsä on, ja pitkä kuin mikä. Kirja veikin mukanaan ja luin henkeä pidätellen mitä Raskolnikovin mielessä liikkuu. Minusta tuli Dostojevski-fani kerralla. Anna Karenina ja muut Tolstoin teokset taas oli aikamoista pakkopullaa.
Tosi monta oli sellaista joita olen aloittanut mutta en ole varma olenko koskaan lukenut loppuun asti. 20-30 noista olen lukenut kuitenkin.
Minä luin Rikoksen ja rangaistuksen, ja aloittaessani oli oletus että tylsä on, ja pitkä kuin mikä. Kirja veikin mukanaan ja luin henkeä pidätellen mitä Raskolnikovin mielessä liikkuu. Minusta tuli Dostojevski-fani kerralla. Anna Karenina ja muut Tolstoin teokset taas oli aikamoista pakkopullaa.
Dostojevskin Idiootti oli loistava kirja! Paljon mielenkiintoisempi kuin Anna Karenina vaikka...
Jep
Dostojevskin Idiootti oli loistava kirja! Paljon mielenkiintoisempi kuin Anna Karenina vaikka...
Kerralla Dostojevskiin addiktoitunut. Rikoksen ja rangaistuksen syytä kaikki. Idiootti on juuri luvussa =)
Olen lukenut noista 27, mutta vosin tehdä oman 100- kirjaa listan. Itse en lue juuri suomalaista kirjallisuutta.
Kesken on jäänyt Odysseus, Kadonnutta aikaa etsimässä, Raamattu ja monet suomalaiset teokset.
Et voi kirjoittaa noin miten kirjoitit. Se ei nyt viittaa mihinkään tietynlaiseen älykkyystestiin.
Niissä pärjää vaikka olisi mistä kotoisin ja täysin kouluja käymätön jos vain on älykäs.!
etta mina putosin heti kilpailusta. Sama kuin ns. alykkyystestit jotka ovat kulttuuripainotteisia ihan tarkoituksella etta voidaan todistaa joku ryhma tyhmaksi.
mutta lukemisen ymmartaminen ei oikein onnistu. Lue: ns. alykkyystestit.
Vähän outo lista, ei mitään oikeita kriteereitä paitsi että osa on kyllä klassikoita. Mutta saahan noita listata miten huvittaa.
Hesarin nettisivulla oli aiemmin klassikkoautomaatti joka antoi paremman kuvan siitä mitä kuuluu ns. kirjalliseen yleissivistykseen. Kokkikirjat ei siihen välttämättä kuulu : )
mutta ihan kiva katsoa mitä muut tavalliset kanssalukijat suosittelevat.
Olen ajatellut että pitäisi lukea joku ns. venäläinen klassikko. Lukeminen on mullekin rentoutumismuoto ja harrastus, mutta pitäisi siksi, että en ole mitää sen tyyppistä edes koskaan yrittänyt lukea, toisin sanoen vähän laajentaa aluetta;) Etten ihan pelkkään hömppään jumitu. (sekin on kivaa kesäpuuhaa, mutta joskus kaipaa vähän ajattelemisen aihetta)
Saahan sen opuksen sitten laskea käsistään jos se ihan tolkuttoman tylsä on.
Se klassikkoautomaatti, minkä joku muisti, on muuten kätevä inspiraation antaja myös!
-ap-
Osan kohdalla tunsin syyllisyyden piston. Sain tulokseksi 55, vaikka tarkalleen ottaen seuraavia en ole koskaan lukenut kokonaan;
Raamattu
Ajan lyhyt historia
Kalevala
Grimmin sadut
Olen kuitenkin tikuttanut niin paljon, että laskin mukaan.
Enää ei edes ole kirjaa nimeltä kymmenen pientä neekeripoikaa!!!
kirjaa nimeltä kymmenen pientä neekeripoikaa!!!
Se suomennettiin ensin "Eikä yksikään pelastunut" ja nykyään se on taas alkuperäisnimellään.
ja osittain ehkä kolmea niiden lisäksi..
ja kolme olen nähnyt elokuvina, saako laskea mukaan :D
No, tästä sainkin hyviä vinkkejä, kun jokin aika sitten juuri kyselinkin kesälukemisvinkkejä itselleni nimenomaan kirjoista, jotka "jokaisen" olisi tullut lukea :D
Wikipediasta taas... http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuhat_vuotta_-_sata_kirjaa
"Tuhat vuotta - sata kirjaa oli YLE:n, Suomen Kirjasäätiön ja Kirjakauppaliiton vuosituhannen vaihteessa toteuttama kirjallisuuskampanja, jonka kuluessa televisiossa, radiossa, internetissä ja kirjakaupoissa kautta maan esiteltiin sata suomalaisille lukijoille tärkeää kirjaa.[1]
Kirjalistaa laatineessa työryhmässä olivat mukana kansallisteatterin tiedottaja, filosofian tohtori Paula Havaste, kouluneuvos, äidinkielenopettaja Kirsti Mäkinen, toimittajat Jarmo Papinniemi ja Seppo Puttonen sekä Suomen Kirjasäätiön edustajat Veikko Sonninen ja Kristina Forsström."
Tuon kampanjan sivusto satakirjaa.fi vaan ei ole enää toiminnassa, harmi. Kyseessä ei siis oikeasti ole mikään "nämä pitäisi lukea ennen kuolemaa" -lista.
Itse olen lukenut noin 10 kpl + osan nähnyt elokuvina.
ja monta sellaista mitä "olisi pitänyt lukea".