Kalkkiintuneet pinnat kylpyhuoneessa, apua!
Miten saada kalkkiintuneet pinnat täysin puhtaiksi kylpyhuoneessa? Suhteellisen uusi kylpyhuone, noin viisi vuotta vanha joten ihmettelen miten kunto on tuo. Kylpyhuoneeseen soveltuva puhdistusaine ei poista valkoista karheaa pinttymää joten suihkuseinäkin on aika ruma ja samea. En ole koskaan aiemmin törmännyt vastaavaan ongelmaan vanhoissakaan tiloissa joten olisiko jollakin tehokasta turvallista vinkkiä asiaani?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Ajax Anti-Limescale Spray auttoi ainakin paremmin kuin joku toinen vastaava
Okei, kiitos. Täytyy katsoa tätä! Olisi niin ihanaa jos pinnat olisivat raikkaan puhtaat.
Ei ainakaan etikkaa tai muuta hapanta, lähtee saumaukset ja epoksit.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan etikkaa tai muuta hapanta, lähtee saumaukset ja epoksit.
Juuri mietin tätä. Kamalasti on peloiteltu liian voimakkaiden aineiden käyttämisestä jotenka pohdin mikä olisi turvallista mutta tehokasta.
Olen itse rapsutellut suihkuseinään palaneet kalkit pois keraamisella liedelle tarkoitetulla puhdistusterällä. Omalla vastuulla toki kokeilet jos kokeilet, mutta tuolla ne lähti kyllä tosi hyvin.
Mitkään aineet ei auta, en ainakaan itse ole sellaista löytänyt, jolla kaikki kalkit saisi pois. Ei auta liottelut tms. Meillä päin vesi on erittäin kalkkista, joten ihan hetkessä pinttyy joka paikka.
Ei meillä ainakaan auta edes höyrypesuri. Vaatii ihan mekaanista hinkkausta. Oon testannut abaut kaikki markettiaineet mitkä lupaavat poistaa kalkin. Ei muuten poista. Paras ratkaisu on ollut kastella talouspaperi etikkasuihkeella ja lätkiä ne kalkkien päälle ja antaa liota. Tämän jälkeen raivoisaa hankausta jollain sienellä. Ja tietty pääkipu etikkahöyryjen jälkeen.
Asumme alueella missä todella kalkkipitoinen vesi ja ongelma on todella ärsyttävä. Pitäisi pyyhkiä ja kuivata pinnat joka suihkussa käynnin jälkeen, mutta kuka sellaista jaksaa..
Suihkun lasiseinän puhdistin varovasti pyyhkimällä etikkapohjaisella lasin puhdistusaineella. Sillä kyllä sain kalkin ja lian pois.
Spermahan liuottaa kalkkia. Spermaatte kaikki pinnat ja pyyhitte puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan auta edes höyrypesuri. Vaatii ihan mekaanista hinkkausta. Oon testannut abaut kaikki markettiaineet mitkä lupaavat poistaa kalkin. Ei muuten poista. Paras ratkaisu on ollut kastella talouspaperi etikkasuihkeella ja lätkiä ne kalkkien päälle ja antaa liota. Tämän jälkeen raivoisaa hankausta jollain sienellä. Ja tietty pääkipu etikkahöyryjen jälkeen.
Asumme alueella missä todella kalkkipitoinen vesi ja ongelma on todella ärsyttävä. Pitäisi pyyhkiä ja kuivata pinnat joka suihkussa käynnin jälkeen, mutta kuka sellaista jaksaa..
Ja oon ehkä sit pilannut meidän kylppärin, mutta toistaiseksi saumat yms ovat ihan hyvin pysyneet eikä niille ole käynyt mitään. Tähän hommaan kun ei jaksa usein ryhtyä. Seuraavaksi voidaan sitten remontoida kalkinvärinen kylppäri.
Vierailija kirjoitti:
Rautakaupasta voi kysellä aineita.
Itse putsasin aikoinaan laatoitetun lattian viimeistä pätkästä pois saumalaastin jollain kalkinpoistoaineella, mitä ostin rautakaupasta. Laatoittajat (miehet) unohtivat (!) pyyhkiä saumalaastitahrat ja sit tuli suru puseroon, kun ehti kuivua.
Olen saanut kalkit irti marketin kalkinpesuaineilla ja sienellä hankaamalla. Joskus vaatii pari kierrosta, ja pitää antaa aineen vaikuttaa. Kalkkikertymiä voi ehkäistä pyyhkimällä suihkun lasiseinät
Vierailija kirjoitti:
Olen itse rapsutellut suihkuseinään palaneet kalkit pois keraamisella liedelle tarkoitetulla puhdistusterällä. Omalla vastuulla toki kokeilet jos kokeilet, mutta tuolla ne lähti kyllä tosi hyvin.
Mitkään aineet ei auta, en ainakaan itse ole sellaista löytänyt, jolla kaikki kalkit saisi pois. Ei auta liottelut tms. Meillä päin vesi on erittäin kalkkista, joten ihan hetkessä pinttyy joka paikka.
Palaneet? Kuivuneet ja kertyneet ja kovettuneet joo, mutta ei tuo "palaminen" nyt ihan mihin kohtaan hyvänsä sovi.
Ajax Anti-Limescale Spray auttoi ainakin paremmin kuin joku toinen vastaava