Montako kirjaa olet näistä lukenut?
"100 kirjaa lista"
http://aivovaimon.vuodatus.net/blog/category/Sata+kirjaa
Itselle nolostuttava tulos 19 ja yksi kesken... Ja nämän taitaa olla sieltä kevyemmästä päästä.
Onko kukaan muu yhtä "sivistymätön"?
Kommentit (76)
jonka parikin tyyppiä täällä mainitsi? Joycen Odysseus (Ulysses, suom. Pentti Saarikoski) on yksi kirja ja Homeroksen Odysseia (engl. The Odyssey) on toinen, mutta Odysseya? Jos ylenkatsoo jotakin kannattaa edes ottaa selvää mitä ylenkatsoo.
Joycen romaanin olen lukenut kahdesti, nuorena ja aikuisena ja pidin siitä kovasti, mutta se on makuasia. Kirjoissa on se hyvä puoli, että ne eivät ole muoti-ilmiöitä, eivätkä ne karkaa minnekään. Aina voi lukea ja aina voi palata jo aiemmin lukemaansa. Siitä voi nähdä miten on muuttunut, sillä se kirjahan on sama, mutta lukija vanhempana toisenlainen :)
Mutta tuo lista on aivan älytön? Millä perusteella nuo kirjat siis olivatkaan valittu,en jaksanut sen enempää tähän aikaan asiaan perehtyä... lastenkirjoja,klassikoita,nuorten romaani,laulukirja,kokkikirja... jaa-a,moniko on lukenut kokkauskirjan,siis ihan kannesta kanteen? Jne
IHAN älytön listaus.
oli kokkausta tai runoja. Ainahan sitä saa listoja tehdä. Kirjallisuutta opiskelleena toki osa on tullut eteen ja osa ihan vapaaehtoisesti - tai tuo kokkauskirja ihan käytännön opuksena omassa käytännön elämässä;-D! Yhtäkään opiskelujen vuoksi pakkoluetun kirjan lukemista en kadu. Niin mahtavia teoksia:-o!!
+ useampi kesken jäänyt.
Monista luku"nautinnoista" saan kiittää peruskoulua ja lukiota.
kirjaa nimeltä kymmenen pientä neekeripoikaa!!!
jonka parikin tyyppiä täällä mainitsi? Joycen Odysseus (Ulysses, suom. Pentti Saarikoski) on yksi kirja ja Homeroksen Odysseia (engl. The Odyssey) on toinen, mutta Odysseya? Jos ylenkatsoo jotakin kannattaa edes ottaa selvää mitä ylenkatsoo. Joycen romaanin olen lukenut kahdesti, nuorena ja aikuisena ja pidin siitä kovasti, mutta se on makuasia. Kirjoissa on se hyvä puoli, että ne eivät ole muoti-ilmiöitä, eivätkä ne karkaa minnekään. Aina voi lukea ja aina voi palata jo aiemmin lukemaansa. Siitä voi nähdä miten on muuttunut, sillä se kirjahan on sama, mutta lukija vanhempana toisenlainen :)
kaikki sen kirjan tietävät, vaikka kirjoitusasu mättäisi. Tylsimys.
Enkä silti pidä itseäni sivistymättömänä... :D
6 jos tuo ABC-kiria tarkoittaa yleisesti Aapista :D
Pdän lukemisesta ihan hirveästi, mutta en ymmärrä miksi pitäis tylsistyttää itseään jollain venäläisillä klassikoilla tai muilla ei-kiinnostavilla kirjoilla. Vaikka ne kirjat olisikin suomalaisen kirjallisuuden klassikoita mitkä jonkun mielestä kaikkien pitäisi lukea..
Kuka lukee jonkun toivelaulukirjan tai keittokirjan kannesta kanteen? Tuossa on mun mielestäni myös liikaa suomalaista kirjallisuutta ja paljon niistä on sellaisia, joista mä en ole ikinä kuullutkaan :). Tosin se lienee ymmärrettävää, jos tuo on tavallisten suomalaisten lista.
Tuota olisi kuitenkin pitänyt rajoittaa niin, että nuo keittokirjat sun muut "ei-luettavat" olis jätetty pois. Ja onko tuo Asterix se sarjakuva? :)
ja noin 6-7 lukenut osan, mutten kokonaan. Sitten ainakin 10 on tuttuja joko elokuvina tai näytelminä. Ja Jari Tervoa en periaatteessa lue...
kirjaa. Raamatunkin luin muutama vuosi sitten läpi, oli aika hikinen urakka...Sen luettuani päätinkin käyttää aivojani ja erota kirkosta.
Ihmettelin minäkin keittokirjaa ja laulukirjaa listalla. Eihän niitä varsinaisesti nyt lueta vaan käytetään yleensä vaan osaa kirjasta. Millähän perusteella tuo tarpeellisuus nyt määritellään? Paljon hyviäkin kirjoja olisi mahtunut noiden reseptien ja nuottien tilalle.
Enkä silti pidä itseäni sivistymättömänä... :D 6 jos tuo ABC-kiria tarkoittaa yleisesti Aapista :D Pdän lukemisesta ihan hirveästi, mutta en ymmärrä miksi pitäis tylsistyttää itseään jollain venäläisillä klassikoilla tai muilla ei-kiinnostavilla kirjoilla. Vaikka ne kirjat olisikin suomalaisen kirjallisuuden klassikoita mitkä jonkun mielestä kaikkien pitäisi lukea..
jos tosta lukee Dostojevskin Rikoksen ja rangaistuksen, niin se onkin oikeasti pitkäveteinen kirja. Jos yhtään innostaa, aloittaa venäläiset klassikot Dostojevskin Pelureilla.
vaikka olen mielestäni aika ahkera lukija. Luen kuitenkin vain kirjoja, jotka on hauskoja ja mielenkiintoisia (mun mielestä!). En oikein ymmärrä tollasta, että tehdään lista kirjoista, jotka muka pitää lukea. Lukeminen on kiva harrastus, ei siihen saa liittyä mitään pakkoa, et luetaan nyt raamattu kannesta kanteen et voi sitten sanoa lukeneensa raamatun:D
vaan siitä että jos on jokin lista, siitä voi poimia vinkkejä mitä ehkä kannattaisi lukea. Noita listoja on erilaisia, voi olla klassikot lista, dekkarit lista, tai tuo jonka ovat suomalaiset ilmeisesti itse äänestäneet?
Kannattaa myös muistaa se, että vaikka jotkut klassikot ovat tylsiä niitä lukemalla voi "avautua" monia uusia ovia. Esim. moni kirjailija saattaa viitata teoksissaan toisten kirjailijoiden kirjoihin, samoin monilla bändeillä sanoituksissa voi olla viitteitä tittyihin kirjoihin, elokuvissa on viitteitä, samoin ihan arkikielisessä puheessa "sanontoja" ym. Eli lukemalla klassikkoja voi laajentaa yleissivistystään ja mahdollisesti päästä syvemmälle tasolle jossain toisessa teoksessa.
Monesti myös käy niin (ihan kaikissa kirjoissa) että ensi saa käteensä jonkun kirjan ja pitää siitä, sitten tulee kamala himo lukea lisää saman kirjailijan teoksia, ja sitten kun ne loppuvat niin haluaa lukea lisaa samantyylisiä kirjoja/samalle aikakaudelle sijoittuvia kirjoja tm. ja "lumipallo" kasvaa kasvamistaan :) Ja voi käydä niin että klassikoista siirrytään uudempiin alan "genren" kirjoihin tai että uudemmista palataan alkulähteille jne.
Nämä kirjat kun on lukenut niin näkee kyllä maailman tai vaikkapa elokuvien viittaukset aika eri tavalla ja kenties ymmärtää pienemmillä vihjeillä mistä puhutaan.
Ja luen melko paljon. Olen vaan enemmän kiinnostunut elämänkerroista ja tositapahtumiin perustuvista kirjoista kuin mielikuvitusseikkailuista.
Suosittelen kyllä tarttumaan klassikoihinkin kaiken hömpän keskellä. Luin taannoin Rikoksen ja rangaistuksen ja yllätyin positiivisesti, vaikka alku tuntui tahmealta. Kyllähän siihen syynsä on, miksi tietyt kirjat jäävät historiaan ja tietyt eivät.
Musta se oli tosi hyvä, mutta olin jo reilusti yli 20 v kun luin.
TUolta listalta olen lukenut n. 25 kirjaa. Osa oli sellaisia, etten ole varma olenko lukenut vai nähnyt vain elokuvan, mutta 25 on melko varmaa.
Puhumattakaan noista venäläisistä. Anna Kareninan luin 12-vuotiaana, tylsä oli.
.
ja siihen sisältyy tuo laulukirja ja keittokirja. Moni on täällä kysellyt että kuka lukee noita kannesta kanteen. Täällä yksi ilmoittautuu! Minä luen myös keittokirjoja kannesta kanteen. Samoin laulukirjoja. Kun ostan uuden toivelaulukirjan, käyn sen läpi laulu kerrallaan soittaen pianolla ja laulaen. Siinähän se tulee luettuakin.
Mutta pitänee tarttua noihin venäläisiin klassikoihin. Ne on aina olleet mun inhokkeja vaikka muuten olenkin kaikkiruokainen lukemisen suhteen.
jääneitä, joista osa odottaa omassa kirjahyllyssä toista tulemistaan ;-)
ja listalla on muutama kirja, jotka haluaisin vielä lukea.
Anna Karenina jäi aikanaan kesken, kai sen vois joskus koittaa uudelleen lukea.