Gallup: Mitä PÄIVÄNSELVÄÄ asiaa et ole aikuisena tiennyt?
Kommentit (669)
luulin tähän päivään asti, että ihan kaikki ihmiset tuntevat kateutta ainakin joskus edes elämässään. mutta onkin kuulemma ihan normaalia, ettei ymmärrä koko käsitettä. olin luullut olevani jotenkin viallinen kun en ole koskaan ymmärtänyt koko kateus -juttua.
"Vielä pari vuotta sitten luulin että Kööpenhamina ja Köpenhagen on sama asia kunnes pomo oikoi, voi nolous"
No niin luulen minäkin, mitä eroa noilla on?
"Vielä pari vuotta sitten luulin että Kööpenhamina ja Köpenhagen on sama asia kunnes pomo oikoi, voi nolous"
Kööpenhamina olla millään kielellä Köpenhagen. Sen takia mun pitikin oiken googlettaa se, että onko eri paikka.
Kööpenhamina, engl. Copenhagen, tansk. København, ruots. Köpenhamn, norj. København, isl. Kaupmannahöfn, saks. & holl. Kopenhagen, vir. Kopenhaagen, jidd. ???????? (Kobnhagn) jne.
suomessa ravintoloissa ja kaupassa "häränliha" on oikeasti härkää. mulle on valaistu, että ihan naudanlihaa on. en siksi tilaa rafloista sun muista enää koskaan härkää, kun koen tulleen viilatuksi linssiin. olen ehkä lapsellinen :D
Siis lehmä, sonni ja härkä ovat kaikki nautaeläimiä, eli niistä saa kaikista sitä naudalihaa!! Mutta kai se todennäköisemmin tosiaan ravintolassa on jotain muuta kun sitä härkää, eli lehmää.
meilläpäin (pohjois-pohjanmaa) miesten nahkavyötä on kutsuttu tuppivyöksi (puukontuppia on pidetty vyössä) ja sillä on sitten rapsaistu pahanteossa olleita lapsia takamukselle.
kun valitsen sen (esim) 60euroa, niin kuvittelin että autoon pitää mahtua bensaa vähintään sillä 60 eurolla :)
Apua, luulin tosiaan et pitää olla jotenkin selvillä, et monellako eurolla tankkiin bensaa menee. Et jos valkkaat 60e katevaraukseksi ja meneekin vain 40eurolla, niin se 20 euroo menee silti sille bensanmyyjälle :)
Piti oikein soittaa sinne abc myyjälle ja kysyä että miten asia menee :D
mutta mulle oli yllätys, että lehmän täytyy saada vasikka ennen kuin se tuottaa maitoa. Mä jotenkin luulin, että lehmät tuottaa sitä maitoa vuositolkulla vaikka eivät vasikoikaan, kunhan niitä vaan aletaan riuskasti lypsämään. Ihmettelin pitkään, miksi niitä nuoria naaraita (mitä ne on? Uohia? Uuhia?) ei vain raaskita lypsää kun ovat niin nuoria vielä. Että tilallisella käy sääliksi vedellä utareesta jotain niin nuorta ja viatonta.:D
että hippulat oli ennen vanhaan jotkin osaset kärryissä/kärrynpyörissä ja kun kärryt liikkui ne vinkuivat ja siitä tulisi sanonta
Mielenkiintoista, sanonnassa on siis tapahtunut merkityssiirtymä biologian suuntaan!
että autossa se kuskikin lähinnä istuu kyydissä passiivisena, ja on tuuripeliä minne se auto menee. En siis tajunnut ollenkaan kuinka tarkasti autoa voi ohjata ja käsitin että se on älyttömän vaikeaa. Mua hirvitti istua kyydissä esimerkiksi maantiellä, kun ei koskaan tiennyt päättikö se vastaantuleva rekka pysyä omalla kaistalla koska kuski niin toivoi, vai menisikö koko kone sekaisin ja rysähtäis meidän päälle. Muutenkin pelkäsin pitkälle nuoruuteen erilaisia koneita ja olin ihan varma, että jokainen kaivinkone ja maansiirtokone on salaisesti elävä.
Vierailija:
Mulle oli lapsena epäselvää, mikä on " sijaltainen" Levolle lasken luojani -iltarukouksessa. Olin varmaan 20 kun tajusin.
Murresyistä kun se oli vielä äännetty, että " sialtain en nousisi" , niin mummo oli yhdistänyt sen mielessään jotenkin sikoihin ja rukouksen jälkeen pyytänyt Taivaan Isää suojelemaan myös lehmiä ja lampaita jne.
kuka on se Tykösi, jonka pyydän ottamaan taivaaseen. Isä sitten alkoi käyttää rukouksessa sanaa luoksesi =)
Eräs vanhempi setä kertoi kerran lapsena ihmetelleensä uskontunnustuksen kohtaa "ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita". Hänen kotiseutunsa murteessa kun elävät tarkottivat täitä... :)
Nämä ketjut on aivan parhaita, saa monta iloista naurua...
mutta mulle oli yllätys, että lehmän täytyy saada vasikka ennen kuin se tuottaa maitoa. Mä jotenkin luulin, että lehmät tuottaa sitä maitoa vuositolkulla vaikka eivät vasikoikaan, kunhan niitä vaan aletaan riuskasti lypsämään. Ihmettelin pitkään, miksi niitä nuoria naaraita (mitä ne on? Uohia? Uuhia?) ei vain raaskita lypsää kun ovat niin nuoria vielä. Että tilallisella käy sääliksi vedellä utareesta jotain niin nuorta ja viatonta.:D
Uuhi menee lammasosastolle.
Hyvä ohje: Loose left, tight right!
toinen on ruuvimeisseli, kumpaankohan suuntaan sitä pitää vääntää auki ja kumpaan kiinni...?
Kyllä, yleensä näin, muttei aina. Joskus myös loose right, tight left.
Oli niin tai näin, oikea/vasen on harhaanjotava ohje, sillä molempiin suuntiin väännettäessä ruuvaria käännetään ylä- ja alalaidasta katsottuna eri suuntiin, eli saman aikaisesti sekä oikeaan että vasempaan!
Siksi on ehkä selvempää puhua vääntämisestä myötäpäivään / vastapäivään.
Lapsena (ehkä 8v) oli jännää odotella vilkkaalla tiellä bussia, kun ei koskaan voinut tietää kummasta suunnasta se mahtaa tulla! Ei tullut mieleen, että autot ajavat yhtä kaistaa aina tiettyyn suuntaan... :D
Ei kyllä tarkoitakaan hippulat mitään kiveksiä tms ! Hippulat vinkumaan on lastenmusiikkiyhtye Fröbelin Palikoiden neljäs albumi. Se julkaistiin vuonna 1996.
Ja tuskin kuule tarkoittaa palleja.....kyl ne on lenkarit ainaki tuossa yhteydessä tai jalat.
http://igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/kysymykset/kysymys.aspx?ID=bd6ca332-3…
"Mistä sanonta HIPPULAT VINKUU on lähtöisin.
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen http://www.kotus.fi mukaan hippulat olivat pieniä koriste- tai muita esineitä reessä tai hevoskärryissä.
Kovaa ajettaessa sitten hippulat vinkuivat.
Hesarin Kirstiltäkin tätä on kysytty, Kirsti kertoi että Iin ja Kuusamon seudulla hippulat löytyvät miehen jalkojen välistä. Lukijat eivät olleet tähän määrittelyyn aivan tyytyväisiä vaan lähettivät myös muita ehdotuksia:
Taavetissa hippulat eli hipulit olivat tossut.
Helsinkiläisen lukijan mukaan hippulat ovat kenkien nahkaiset nyörit, usein messinkikoristeilla koristeluja tai palloksi solmittuja.
Keravalainen lukija oli kuullut opettajaltaan 50-luvulta, että hippula (jossain päin Suomea sippula) on reen jalaksessa oleva metallinen koukku, johon vetoaisan alapäässä oleva rautainen lenkki pujotetaan.
Joka tapauksessa merkitys pysyy samana: kovaa mennään!
terveisin iGS-toimitus
Helsingin kaupunginkirjasto
Copyright © Helsingin kaupunginkirjasto"
No on se kumma kun yksi ihmissomali istuu tuolla meidän olkkarissa! Siis, selvyyden vuoksi vielä... somalit ovat ihmisryhmä, jotka esim. puhuvat somalin (huom! ei somalian) kieltä ja ovat " geeneiltään" somaleita. Kaikki somalit eivät ole ikinä asuneet somaliassa, näin ollen he eivät ole somalialaisia! totta kai somaleita on olemassa, he kutsuvat itseään omalla kielelläänkin somaleiksi! vai eikös sitten ole arabejakaan, ovatko hekin oikeasti arabialaisia???
No on se kumma kun yksi ihmissomali istuu tuolla meidän olkkarissa! Siis, selvyyden vuoksi vielä... somalit ovat ihmisryhmä, jotka esim. puhuvat somalin (huom! ei somalian) kieltä ja ovat " geeneiltään" somaleita. Kaikki somalit eivät ole ikinä asuneet somaliassa, näin ollen he eivät ole somalialaisia! totta kai somaleita on olemassa, he kutsuvat itseään omalla kielelläänkin somaleiksi! vai eikös sitten ole arabejakaan, ovatko hekin oikeasti arabialaisia???
Afrikassakin heitä pidetään vähäjärkisinä, siis muut mantereen asukkaat. Puhutaan vaikka sanasta mustalainen välillä. Merirosvojen, terroristien, lukutaidottomien säälittävien ihmiskohtaloiden maa, Somalia.
Ja paljon siinä on teippiä?
T.Yksi joka yhä kuvittelee asian olevan näin..
kääk, en voi uskoa!
Luulin että jalopeura on peuralajike niin kuin valkopeura, mut se onkin leijona.
Mulle aina 25 vuotiaaks asti se oli jänis, kunnes niitten mainos tuli telkkarist, ja ihmettelin, et miks toi jänis hakkaa noit korvii hassusti yhteen....!?
Ja siis tosiaan ei ees toi nimi " rantasipi" ollu muhun sillee kolahtanu, et oisin tajunnu, et se on niinku lintu!
On kyllä ollu niin mieleenpainuva ahaa-elämys, et hei haloo!
Täältä muuten myös kommentti, että kyllä nää somalikeskustelut aika paljo himmentää (värillään? ;) loistavaa ketjua!
Ilmoittaudun!:D
luulin vielä muutama vuosi sitten kymmenen vuoden ajotauon jälkeen landelta pääkaupunkiseudulle muutettuani, että kun ajetaan liittymästä moottoritielle, vilkutetaan ihan normaalisti OIKEALLE, kunnes mies vierestä karjaisi että vilkku VASEMMALLE (kun kukaan ei antanut mulle tietä)...
Iovettu-nimisessä paikassa, ja ihmetteli missä sellainen on.