Gallup: Mitä PÄIVÄNSELVÄÄ asiaa et ole aikuisena tiennyt?
Kommentit (669)
ei ollut koskaan kuullut mistä rusinat on " tehty"
Luuli että ne kasvaa rusinapensaassa tms ;p
Mummot aina puhuu MADELIIVEISTÄ vaikka ne on Malediivit.
Samoin HUKSWARNAsta puhutaan vaikka se on Husgvarna.
Olin sen mielessäni aina asettanut kartalle sinne Lahden seutuville.
eiks ne ookaan Dumbleja? Voi apua...kaikkea sitä av:lta oppii!
Vierailija:
minä en ole tiennyt mikä on syyläri autossa - luulin että on jotenkin sama kuin sylinteri. asia selvisi kun ajoin kolarin, jossa kovasti huolehdittiin ettei syylärille käynyt kuinkaan. kun ääneen ihmettelin miten ne sylinterit vaikuttaa siihen, voiko autolla lähteä ajamaan, mulle valaistiin että puhe olikin jäähdyttimestä. selvispähän sekin...
Jaetaanko siellä kaikki omiin osavaltioihin niillä omat pääkaupungit?
Tiedän että olen hiukan......
Mutta kertokaa niin saan selvennyksen.
Vierailija:
Vierailija:
Mistä se hapenpuute sitten johtuuVauvan hapenpuute ei johdu kuristumisesta, koska vauva ei hengitä " kaulan kautta" vaan happi kulkee napanuoraa pitkin, joka kaulan ympärillä ollessaan menee tukkoon. Kuten esim. kasteluletku, kun joutuu kierteelle.
Eikös vauvan veri kierrä siellä kohdussa ollessa vauvan verisuonissa? Eli jos kuristuu napanuoraan, eikö se tapahdu niin että veri ei pääse kiertämään aivoihin... kuten meilläkin. Eikö silloin voi tulla ainakin aivojen hapenpuuttesta vaurio?
Yhdysvaltojen (the United States of America, USA) pääkapunki on Washington ja sitten jokaisella osavaltiolla on oma hallinnollinen pääkaupunkinsa, joka ei useinkaan ole alueen suurin kaupunki, vaan voi olla joku pikkukaupunki ja täysin tuntematon meille.
Osavaltioilla on ihan omat lainsäädäntönsä ja ne ovat usein erilaisia keskenään. Niillä on erilainen verotus, eri koulusysteemi, erilainen historia ja niin edelleen. Sitten on liittovaltiotason lait, jotka koskevat koko maata. Joissain osavaltioissa jopa ainakin puolitosissaan havitellaan itsenäisyyttä liittovaltiosta, esim, silloin tällöin Teksasissa on kai ollut tällaista liikehdintää.
Euroopassa ainakin Saksa muuten on myös liittovaltio ja eri osavaltioilla on tosi erilaisia systeemejä.
Vuosituhannen vaihteessa oli juttua kaksosparista, joista toinen syntyi 31.12.1999 ja toinen muutamaa minuuttia myöhemmin 1.1.2000.
Vierailija: