ekaluokkalainen tyttäreni kertoi olevansa luokalla ainoa,
jolla ei ole kännykkää. Luokkakaverit tätä kovin ihmettelevät, ja joku oli sanonut että kyllä ekalla pitäisi jo olla oma kännykkä.
Olen ajatellut sellaisen hänelle hankkia sitten kun menen töihin, eli parin vuoden kuluttua.
Lapset kuulemma soittavat vanhemmilleen kun koulu loppuu, tyyliin että olen nyt tulossa kotiin.
Kommentit (148)
puhelinta, eivät välitä lapsestaan.
Omaan kaljakoppaan kyllä raha riittää, mutta ei halpaan puhelimeen lapselle.
Ekaluokkalainen ei tarvinnut kännyä ja siksi sitä ei turhaan hankittu.
Toisekseen, äläpäs yleistä, kaikki ei todellakaan kittaa kaljaa!
Mä en vaan ymmärrä tätä yleistämistä tällä palstalla. Miten se voi olla niin vaikea tajuta, että kaikkien elämä ei ole samanlaista kuin juuri sinulla???
Meillä ei ole tapana hankkia sellaisia tavaroita/vaatteita/yms. mitä ei tarvita. Hankitaan vasta sitten kun niitä tarvitaan.
sai kännykän (siis jonkun mun vanhoista eikämitään uuden uutta) kun eka luokka alkoi.Tosin kouluun en ole antanut,koska olen kotona ja koulu on tuossa 100metrin päässä. Kännykän saa ottaa kun lähtee pihalle,että tiiän mistä päin saa kiinni tarvittaessa. Kuopuksellekin annetaan joku vanha känny nyt kun aloittaa ensi syksynä koulun. Kännykät ovat molemmat kotona koulupäivän aikana, opettajila on tarvittaessa mun puhelinnro.
että sen vuoksi kun muillakin on. (jossain kohtaa ketjussa näin oli.)
Haloo, vaatimukset kasvaa lapsilla vuosi vuodelta. Jos nyt jo kun ovat pieniä lähdette tuolle tielle, olette suossa.
Jos ei ole mikään pakko muutoin hankkia vaikka just sitä kännyä, niin sen vuoksi, "ett kaikilla muillakin on" , on täysin älytöntä.
Vielä valitatte raadollisesta maailmasta, kun itsekin osaltanne ruokitte tätä kulutusjuhlaa sekä kulttuuria "ett sitä mitä muilla pitää saada meidänkin".
Oikeasti, miettikää vähän asioita.
Omien lasten kavereiden myötä on saanut kuulla monelaista kullanmurujenne suusta. Enpä olisikaan monesta lasten luokkakaverista uskonut mitä siellä seinien sisällä puhutaan! Ja sen mallinhan lapset sitten valitettavasti saa=(
kuin haittaa!! Kyllä kännykkä antaa lapselle myös turvallisuuden tunnetta kun tietää, että vanhemmat on tavoitevvasissa napin päässä tiukan paikan tullen.
Tuntuu uskomattomalta, että tänä päivänä vielä joku pitää kännykkää "turhakkeena".
Nyt hiukan menet itseesi ja karsit ennakkoluulojasi ja sitten marssit kaupaan ostamaan sen muutaman kympin kännykän lapsellesi.
Näinkin pienet asiat kuin kännykän puuttuminen voi aiheuttaa lapsellesi jopa koulukiusaamista (niin valitettavaa kuin se onkin).
Hauskaa shoppailu päivää teille! Saat varmasti myös itsellesi iloisen mielen kun huomaat, miten onnelliseksi lapsesi tulee.
otin siihen keväällä liittymän, mutta ei hän juurikaan sitä käytä. Luokkaretken jälkeen soitti, että ovat nyt taksisin koululla. KAverivierailuistakin sopii koulussa suoraan kaverin kanssa.
Olin hyvinkin kännykkävastainen (turhake, säteily jne), mutta päädyimme kuitenkin hankkimaan tytölle myös kännykän koulun alettua.
Syynä ei ollut "kun kaikilla muillakin on" eikä myöskään "mutku mä haluun", vaan mm.
- että lapsi pystyi opettelemaan käyttöä rauhassa
- kaverit soittelivat joskus kysyäkseen läksyjä (=lapset oppivat hoitamaan asioita keskenään)
- saatoimme jättää hänet yksin kotiin esim. kaupassakäynnin ajaksi, olisi voinut soittaa, jos olisi tullut hätä
- hän olisi voinut kysyä, missä viivyn, jos myöhästyn hakemasta
Yleensä puhelin on ollut vain repussa, sitä on käytetty hyvin vähän, mutta tytär osaa käyttää sitä nyt ongelmitta.
Emmekä todellakaan ostaneet mitään hienoa uutta kapistusta, vaan vaarilla sattui olemaan sopiva käytetty:-)
tullut tarpeeseen. Varmaan ensi syksynä koulunsa aloittavallekin ostetaan, eihän se montaa kymppiä maksa eikä laskutkaan ole isot, kun soittavat vain asiasta/soitan itse.
Niin, ei ole minulta pois, enkä "jeesustele", ihmettelin vaan tätä nyky elämää, ja että onko kännykkä tarpeellinen ekaluokkalaiselle vai ei. OK, ehkä joillekkin on, meille ei, mutta tästäkin ketjusta on käynyt selväksi että moni on sen hankkinut- turhaan.
En todellakaan osta sen takia että muillakin on!!
Ap
Niin, ei ole minulta pois, enkä "jeesustele", ihmettelin vaan tätä nyky elämää, ja että onko kännykkä tarpeellinen ekaluokkalaiselle vai ei. OK, ehkä joillekkin on, meille ei, mutta tästäkin ketjusta on käynyt selväksi että moni on sen hankkinut- turhaan.
En todellakaan osta sen takia että muillakin on!!
Ap
Hyvä, että on vielä kaltaisiasi ihmisiä :)
tekstissä oli "kun muillakin on". En suinkaan tarkoittanut sitä, että se olisi AINOA syy (missä sisälukutaito?!).
Vaan sitä, että se on yksi niistä syistä, jonka vuoksi kännykkä on myös hyödyllinen kaverisuhteiden ylläpidossa (tapaamisten sopiminen ym.). Koska siis kavereillakin on känny, niin on helpompi ottaa yhteyttä omalla puhelimella.
Meillä se on kaverisuhteissa siksikin näppärä, että perinteinen "käy pimpottamassa ovikelloa ja kysy Villeä ulos" ei toimi, koska lähitaloissa (ja myös meillä) pääsee sisälle ainoastaan ovikoodilla tai avaimella.
haitoista tiedetään vielä kovin vähän. Jos säteily vaikuttaa aivoihin, se on haitallisempaa kehittyvälle lapselle kuin aikuiselle. Kuinka tärkeä asia lapsen terveys on?
Asumme stadissa. Tyttäreni kertoi myös ekalla, että "kaikilla muilla on kännykkä".
Se on ollut maailman tapista alkaen tapa kinuta asioita, luolamiestenkin jälkikasu varmaan kärtti jo itselleen asioita tyyliin "mun on pakko saada kanssa sapelihammastiikerin taljasta tehty lannevaate kun kaikilla muillakin kerran on!" "keillä muilla?" "no ainakin Moogilla..." "siis peräti yhdellä muulla?" "no joo-ooo...."
Kävi sitten ilmi, että monella tosiaan OLI kännykkä, mutta koska sitä ei saa pitää päällä koulupäivän aikana, useimmat eivät edes tuoneet sitä kouluun.
Eli valtaosalla oli vanhemmilta käytöstä poistettu kännykkä, koska sellainen "kuului olla". Ja känny oli kotona, eikä sillä lapsi juurikaan soitellut.
Minusta kännykkää ei missään nimessä edes KANNATA hankkia, jos sitä ei tarvitse yhteydenpitoon. Muistakaa, että lasten kännykänkäytön haitoista ei vieläkään ole lopullista totuutta. Pitkäaikaishaitoista on olemassa aika huolestuttaviakin käsityksiä. Monessa Euroopan maassa ei kännykkää suositella ollenkaan lapsille ja STUK on myös antanut varovaisuuteen kehottavia suosituksia, kannattaa lukea tämä:
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/ukk/kentat/fi_FI/kentat4/
on ollut jo pari vuotta. Vaikka ei sillä paljon soittele, niin silti se on ollut ihan tarpeen välillä.
Jos se katoaisi ostaisin heti uuden. Meilläkään ei ole vuosiin ollut lankapuhelinta ja lapsi on välillä yksin kotona joten kyllä pitää olla puhelin millä pääsee soittamaan.
Kännykkä on nykyaikaa ja mä en voi mitään sille että musta vanhemmat jotka eivät koululaiselleen hommaa kännykkään, tuntuvat jotenkin vastuuttomilta vanhemmilta.
Me asumme Ranskassa ja täällä ihan hallitus on suosittanut ettei kännyköitä annettaisi alakouluikäisille ollenkaan (koska niiden vaaroista kehittyville aivoille ei varmasti tiedetä). Ja ne ovatkin alakouluissa ja harrastuksissa kiellettyjä. Enkä kyllä tunnekaan yhtä ainutta alle 12-vuotiasta, jolla olisi oma kännykkä... Meidânkään suomalaisilla lapsillamme ei ole, sillä minusta he eivät sellaista tarvitse.
Onkohan missään muualla kuin Suomessa lapsilla kännyköitä?
Me asumme Ranskassa ja täällä ihan hallitus on suosittanut ettei kännyköitä annettaisi alakouluikäisille ollenkaan (koska niiden vaaroista kehittyville aivoille ei varmasti tiedetä). Ja ne ovatkin alakouluissa ja harrastuksissa kiellettyjä. Enkä kyllä tunnekaan yhtä ainutta alle 12-vuotiasta, jolla olisi oma kännykkä... Meidânkään suomalaisilla lapsillamme ei ole, sillä minusta he eivät sellaista tarvitse. Onkohan missään muualla kuin Suomessa lapsilla kännyköitä?
Esim. ruotsissa.
mutta otan silti osaa keskusteluun.
Kaverini 2 luokkalainen poika ja hänen kaverit latailevat netistä kaikkea roskaa kännyköihinsä, filmaavat salaa ihmisiä ja näyttelevät niitä kaikille halukkaille. Opettakaa lapsillenne sitten myös käytstapoja, tai ostakaa vähän yksinkertaisemmat laitteet.
Ekaluokkalaiset ovat vielä pieniä, ehtivät hoitaa ihmissuhteitaan puhelimitse myöhemminkin.
Kännykät omistaa vain teinit 3kpl.
12v. ja 6v. eivät omista kännykkää ja pärjätään oikein hvyin ilmankin. Kotona on lankapuhelin sillä saa soitettua sen minkä tarvitsee.
Minä en hek.koht käsitä tätä kännykoiden hankkimisvimmaa. Ihmisillä täytyy olla tosi paljon ylimääräistä rahaa, kun joka lapsella pitäisi moinen turhake olla käytössä.
Minun lapsuuden kodissani ei ollut puhelinta ennen 80-lukua ja ihme kyllä olemme hengissä kaikki.
Kännykkä on nykyaikaa ja mä en voi mitään sille että musta vanhemmat jotka eivät koululaiselleen hommaa kännykkään, tuntuvat jotenkin vastuuttomilta vanhemmilta.
Minusta taas ekaluokkalaista ei sovi jättää yksin kotiin kuin hyvin lyhyeksi aikaa. Joten jos ekaluokkalainen on aina aikuisten valvonnassa, mihin sitä kännykkää tarvitaan.
Minusta taas sellainen vanhempi on paaaaljon vastuuttomampi, joka käyttää kännykkää lastenvahtina.
-27-
puhelinta, eivät välitä lapsestaan.
Omaan kaljakoppaan kyllä raha riittää, mutta ei halpaan puhelimeen lapselle.