Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ekaluokkalainen tyttäreni kertoi olevansa luokalla ainoa,

Vierailija
03.06.2010 |

jolla ei ole kännykkää. Luokkakaverit tätä kovin ihmettelevät, ja joku oli sanonut että kyllä ekalla pitäisi jo olla oma kännykkä.

Olen ajatellut sellaisen hänelle hankkia sitten kun menen töihin, eli parin vuoden kuluttua.

Lapset kuulemma soittavat vanhemmilleen kun koulu loppuu, tyyliin että olen nyt tulossa kotiin.

Kommentit (148)

Vierailija
101/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla lapsella olen nähnyt upouuden kännykän. Meilläkin lapsi saa minun vanhan puhelimen. Se on ehjä, toimiva ja ihan siisti. Minun piti hankkia uusi, jotta saan luettua mm. sähköpostin.

Ja joo. Ihmiset tosiaan selviävät hengissä ilman kännyäkin. Ovat selvinneet hengissä ennen pyörän ja tulen keksimistäkin.

Vierailija
102/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykät omistaa vain teinit 3kpl. 12v. ja 6v. eivät omista kännykkää ja pärjätään oikein hvyin ilmankin. Kotona on lankapuhelin sillä saa soitettua sen minkä tarvitsee. Minä en hek.koht käsitä tätä kännykoiden hankkimisvimmaa. Ihmisillä täytyy olla tosi paljon ylimääräistä rahaa, kun joka lapsella pitäisi moinen turhake olla käytössä. Minun lapsuuden kodissani ei ollut puhelinta ennen 80-lukua ja ihme kyllä olemme hengissä kaikki.

Meidän nuorimmaisen puhelin maksoi 29 euroa, ei kovin paljon. Kaikille ei myöskään lankapuhelinta kotona vaikka teillä sellainen olisi.

Meidän pesukone syttyi tulee 80-luvulla, no mä soitin lankapuhelimesta hälytyskeskukseen ja isälle töihin.

Mä tahdon että mun lapsilla on myös mahdollisuus soittaa jos joku hätä esim. kotona tulee, soittakoon siis kännykästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme Ranskassa ja täällä ihan hallitus on suosittanut ettei kännyköitä annettaisi alakouluikäisille ollenkaan (koska niiden vaaroista kehittyville aivoille ei varmasti tiedetä). Ja ne ovatkin alakouluissa ja harrastuksissa kiellettyjä. Enkä kyllä tunnekaan yhtä ainutta alle 12-vuotiasta, jolla olisi oma kännykkä... Meidânkään suomalaisilla lapsillamme ei ole, sillä minusta he eivät sellaista tarvitse. Onkohan missään muualla kuin Suomessa lapsilla kännyköitä?

Esim. ruotsissa.

myöskään kulkemaan koulumatkoja tai muita matkoja itsenäisesti (siis muutama sata metriä kouluun, kauppaan, kaverille, kirjastoon)

Vierailija
104/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykät omistaa vain teinit 3kpl. 12v. ja 6v. eivät omista kännykkää ja pärjätään oikein hvyin ilmankin. Kotona on lankapuhelin sillä saa soitettua sen minkä tarvitsee. Minä en hek.koht käsitä tätä kännykoiden hankkimisvimmaa. Ihmisillä täytyy olla tosi paljon ylimääräistä rahaa, kun joka lapsella pitäisi moinen turhake olla käytössä. Minun lapsuuden kodissani ei ollut puhelinta ennen 80-lukua ja ihme kyllä olemme hengissä kaikki.

Meidän nuorimmaisen puhelin maksoi 29 euroa, ei kovin paljon. Kaikille ei myöskään lankapuhelinta kotona vaikka teillä sellainen olisi. Meidän pesukone syttyi tulee 80-luvulla, no mä soitin lankapuhelimesta hälytyskeskukseen ja isälle töihin. Mä tahdon että mun lapsilla on myös mahdollisuus soittaa jos joku hätä esim. kotona tulee, soittakoon siis kännykästä.

pesukoneen vahtina? Aika vastuutonta minusta.

Vierailija
105/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuorimmaisen puhelin maksoi 29 euroa, ei kovin paljon. Kaikille ei myöskään lankapuhelinta kotona vaikka teillä sellainen olisi. Meidän pesukone syttyi tulee 80-luvulla, no mä soitin lankapuhelimesta hälytyskeskukseen ja isälle töihin. Mä tahdon että mun lapsilla on myös mahdollisuus soittaa jos joku hätä esim. kotona tulee, soittakoon siis kännykästä.

Vierailija
106/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää jo väljentää, ihan lapsen kehityksen takia. Se kännykkä on tukena siihen. Meillä ekaluokkalainen on alkanut mennä yhteen harrastukseen itse, olen jättänyt hänet kotiin, kun lenkitän koiraa, kännykkä on ip-kerhossa, voi soittaa sillä, jos haluaa että haenkin aikaisemmin jne. jne. jne.

13

Vierailija
107/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää jo väljentää, ihan lapsen kehityksen takia. Se kännykkä on tukena siihen. Meillä ekaluokkalainen on alkanut mennä yhteen harrastukseen itse, olen jättänyt hänet kotiin, kun lenkitän koiraa, kännykkä on ip-kerhossa, voi soittaa sillä, jos haluaa että haenkin aikaisemmin jne. jne. jne.

13

Vierailija
108/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen menee syksyllä kouluun, eikä hänelle todellakaan hankita kännykkää.

Ensinnäkin uskon siihen, että kännykän säteily on vaarallista kehittyville aivoille.

Toiseksi lapseni (huom kyseessä siis lapsi) ei tarvitse kännykkää mihinkään. Hän menee koulun jälkeen suoraan iltapäiväkerhoon, josta hänet noutaa isä tai äiti. Lapseni ei ole yksin.

Vierailija
109/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen menee syksyllä kouluun, eikä hänelle todellakaan hankita kännykkää. Ensinnäkin uskon siihen, että kännykän säteily on vaarallista kehittyville aivoille. Toiseksi lapseni (huom kyseessä siis lapsi) ei tarvitse kännykkää mihinkään. Hän menee koulun jälkeen suoraan iltapäiväkerhoon, josta hänet noutaa isä tai äiti. Lapseni ei ole yksin.

Tietävät jo senkin milloin on puhujan aivot eivät ole kehittyneet!

Vierailija
110/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös kaikki saaneet kännykän ekalle mennessä. Koska se reviiri muuttuu äkkiä niin isoksi, että meillä on tuonut ainakin toiseksi vanhimmalle suuren turvan se, että kännykkä oli koulumatkalla mukana. Vanhin ei taas raaski käyttää, koska akku kuluu... Eli hänellä on se todella harvoin päällä. Mutta kyllä itselläni ainakin kivempi tunne, kun ei tartte kaikkia lapsia lähtee roudaamaan pitkin kyliä, kun on kännykkä mukana. Sitä kun voidaan porukalla lähteäkin jonkun muun kaverin luokse eikä muisteta ilmoittaa... Meillä toiminu tosi hyvin tämä systeemi.

Vierailija
111/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6v pojalla kännykkä.

Alottaa eskarissa ja täälä pohjanmaalla on "vähän" pidemmät matkat. Kulkee taksilla ja haluan että puolin ja toisin saadaan kiinni toisimme.

Monella muullakin eskarin alottavalla näyttää olevan puhelin ja 90% ekaluokkalaisista.

Perheessä 3v ja 4v pojat lisäksi ja puhelin tulee heillekkin kun eskari alkaa.

Tehdään miehen kans molemmat vuorotöitä ja hoidetaan lapset kotona. Erivuorot aina ja halutaan että kaikki pystyy ottamaan yhteyttä silloin kun haluaa.

Vierailija
112/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua miten jotkut pystyy olemaan ilman puhelinta.

7 vuotiaalla on ollut vuoden ja ilman ei pärjättäis.

täälä ei ole iltapäiväkerhoa ja ekaluokkalainen on kotona yksin koulun jälkeen 3h päivittäin.

haluan aina tietää että on päässyt turvallisesti kotiin ja kaikki hyvin.

Vierailija
113/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei halua, että alle 12-vuotias saisi sellaista säteilyvaaran yms. takia.

Minä taas haluan, että saa heti ekalle luokalle, koska

1) Meillä ei ole lankapuhelinta

2) Asumme kaukana kaikesta eikä meillä

ole lähinaapureita, joilta pyytää apua.

3) Lapsi menisi koulukyydillä koulumatkat.

Haluan tietää, että hän aamulla ehtii

kyytiin ja iltapäivällä pääsee turval-

lisesti kotiin. Meillä ei ole ketään

kotona, kun lapsi tulee kotiin, joten

haluan tietää, että myös pääsee kotiin

4) Jos itse pääsen aiemmin töistä, voin

hakea hänet koulusta.

Onneksi on vielä kolme vuotta aikaa tapella tästä. Ehkä alkuun hankimme kotikännykän kompromissiksi eli soittaa sitten kun tulee kotiin eikä kanna kännykkää mukana.

Vierailija
114/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt oli esimerkki, senkin pönttö!

Olkoon esimerkki tai ei, se on olennainen juttu. Minusta ekaluokkalaisen ei pidä olla pitkiä aikoja yksin ilman valvontaa. Ja sen takia kännykkä lapsenvahtina on aika huono vaihtoehto.

Vierailija
115/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5) Meillä ei ole iltapäiväkerhoja

Vierailija
116/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon esimerkki tai ei, se on olennainen juttu. Minusta ekaluokkalaisen ei pidä olla pitkiä aikoja yksin ilman valvontaa. Ja sen takia kännykkä lapsenvahtina on aika huono vaihtoehto.

Sä olet ilmeisesti niitä jotka tekee näin, "ei sun tartte laittaa turvavyötä, matka on niin lyhyt"

Vierailija
117/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaminen lapselle sisältäisi myös erittäin pitkän perehdyttämisen /puhuttelun.

- äidille tai isälle pitää ilmoittaa, kun on päässyt koulusta kotiin

- turhia puheluita pitää välttää.. saldoraja aivan ehdoton.

- kavereille ei lainata puhelinta

- puhelimella ei saa tilata mitään. Tarvittaessa isi tai äiti siirtää tietokoneelta musiikkia soittoääneksi ynnä muuhun käyttöön.

- puhelin ei ole leikkikalu, esittelykappale, vaan käytetään tarvittaessa.

jne. vastuu pitää ymmärtää.. ja tajuta, mitä eri asioista seuraa esim. laskua tulee. Jos mahdollista, niin netin käyttö pitää pystyä kytkemään lapsen puhelimesta pois päältä tai sitä ei saa olla siinä ollenkaan. Näin minimoidaan isoja laskuja.

Vierailija
118/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo pahvi, ei kaikissa kunnissa ja pienissä kaupungeissa ole iltapäiväkerhoja ja silloin lapset on yksin tai keskenään kotona. Ihan tavallinen menetelmä esim täälä sodankylässä. Tiedän lapsia jotka on 2-6h yksin kotona. Ruuat jääkaapissa valmiiksi, tekee läksyt ja leikkii.

Matkaa kouluun saattaa olla 55km. Kännykkä on joissain perheissä pakollinen.

Vierailija
119/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saldorajaa en ole pohtinut. Siis tottakai sellainen laitetaan, mutta mille summalle. Onko siinä jotakin alarajaa? Mietin, että esim. 10e riittää aivan hyvin.

Vierailija
120/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopuksella on prepaid. Ladataan sinne yleensä n. puolenvuoden välein (että ei mene vanhaksi) 20 euroa. Se ei todellakaan soittele sillä mitään turhia puheluja, poika on kyseessä johtuneeko sitten siitä? koska meidän tyttö on aina ollut kova käyttämään puhelinta, on nyt 16-vuotta ja ihan normaali liittymä ilman mitään saldorajoja. Sillä on sellanen tekstaripaketti ja se on ollut kovassa käytössä. Lasku saa olla korkeintaan 25 euroa kuussa, yli menevä osan maksaa omasta pussistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi