Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tajunnut vasta jälkikäteen, miten nuoruudessani tyttöyttä vähäteltiin rajusti

Vierailija
03.08.2026 |

Olin nuori 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Tuolloin kaikkea tyttömäistä pilkattiin urakalla. Kaikki ns. perinteiset tyttöjen mielenkiinnonkohteet meikkaamisesta aikakauslehtien lukemiseen miellettiin pinnallisiksi, turhiksi jne. Poikien mielenkiinnonkohteet urheilusta pleikkaripeleihin olivat taas "kunnollisia". Jos haaveilit urasta vaikka sairaanhoitajana tai päiväkodissa, oli se aina huonompi kuin hakeutuminen sähköinsinööriksi tai muulle poikien suosimalle alalle. Jos tykkäsit romanttisista komedioista Blondin kostosta Mean Girlsiin, olivat ne turhia ja huonoja elokuvia. Kauhu- ja kaikenlaiset K16 elokuvat olivat kunnon elokuvia. Minulle irvailtiin, että olen lapsellinen ja nolo, kun halusin 17-vuotiaana katsoa High School Musical -elokuvan. Jos kuuntelit tyttömäistä poppia tai kevyempää rokkia kuten Britney Spearsia tai Nylon Beatia, oli se huonompaa kuin "kunnon musiikki". Kunnon teinit dokasivat kaljaa ja viinaa, siidereitä nauttineet leimattiin pissiksiksi ja nirsoiksi. Kaikki tyttömäinen ja tyttöyteen liittyvä oli alempiarvoista. 

Tyttöyden muotti ulkonäön suhteen oli todella kapea. Ihan kirjaimellisesti. Tytön oletettiin olevan hoikka, jotta hän voisi olla viehättävä. Nuortenlehdet olivat täynnä laihoja tyttöjä, normaalipainon ylärajalla olevia, lihavista puhumattakaan ei näkynyt. Nuortenlehdissäkin saattoi näkyä kevytruokavinkkejä ja opastusta siihen, miten treenaat enemmän tai pukeudut hoikistaviin vaatteisiin. Tyttöjenlehdissä saattoi joskus harvoin näkyä yksittäinen "pyöreä" nuori mitoilla 160 cm/70 kg ja jaettiin pukeutumisvinkkejä ylipainoisille. Itse olin kokoa 162 cm/62 kg ja sain jatkuvasti kuulla olevani lihava ja pitäisi laihduttaa ollakseni kelpaava.

Täysi-ikäistyessäni liikuin vuosikausia hevi- ja metallimusiikkipiireissä. Niissä vasta tyttöyttä vähäteltiinkin. Arvosteltiin hiustenväri, jos se ei ollut hevihabitukseen sopiva musta (korkeintaan punainen oli ok). Vaatteiden olisi pitänyt olla katu-uskottavasti mustat, heviä kuuntelevalla keltainen paita ei olisi ollut ok. Jos naisena kerroit baarissa/illanvietossa tapaamallesi miehelle kuuntelevasi heviä/metallia, alkoi samantien tenttaaminen, että mikä oli Metallican kolmannen levyn viides biisi tai ketkä soittivat Stonen ensimmäisellä levyllä. Ja usein tentattiin sitä, mitä bändejä kuuntelit ja suosikki teilattiin, jos ne olivat ns. kevyemmästä päästä, melodisempaa jne. Musamaun piti muutenkin olla tarkka, ei katsottu hyvällä jos metallin lisäksi luukutit kevyttä musaa. Naiset olivat muutenkin tuossa hevikulttuurissa ihan sivuroolissa, miehet hoitivat keskustelut pitkälti keskenään ja naisten odotettiin sosialisoivan keskenään.

Nyt jälkikäteen joitakin tuon ajan ilmiöitä katsellaan ihan eri näkövinkkelistä, ihaillaan ja nostalgisoidaan. Todellisuudessa oli kurjaa olla 2000-luvun alussa tyttömäinen teinityttö. Ja miten vaikea on ollut aikuisena oppia, että nämä tyttömäiset jutut ovat ihan yhtä arvokkaita ja hyviä. 

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytötkin vähätteli ja pilkkasi toisiaan milloin pukeutumisesta, musamausta tai muusta.

Vierailija
2/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoihanne tuolloin ysärin ja nollarin alussa oli aivan sairas. Jokainen varmasti arvaa, ovatko kaikki teinitytöt viisikymmenkiloisia. Tuolloin ihan normaalipainon tuntumassa olevaa pidettiin todella lihavana. Ei ihme, että osalla on vielä kolme-nelikymppisenä hankala suhtautua aikuisen naisen kehoon, kun painoa kytättiin nuorena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja muistoja, valitettavasti. Sain osakseni aika rankkaakin pilkkaa, kun pukeuduin erikoisesti, kuuntelin purkkapoppia ja tykkäsin muutenkin "lapsellisista" jutuista. Jotenkin todella surullista, että kaikkea mistä pidin, vähäteltiin.

Vierailija
4/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Kyllä maailma on mennyt parempaan suuntaan paljon tässä asiassa. 
Itselläni myös vanhemmat, erityisesti äitini toivoi poikaa eikä arvostanut tyttöjä ja olin sukupuoleni johdosta pettymys myös heille. 

Nyt ajattelen, että hyvä asia, että lapsia tehdään harkitummin, että se lapsi on oikesti toivottu ja rakastettu omana persoonanaan.

Vierailija
5/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyihän tuo kaikessa, varsinkin vastakkainasetteluna tyttöjen ja poikien välillä.

"Pojat on parempia matikassa ja matikka on tärkeämpi aine kuin äidinkieli." Matemaattisilta yms miesten aloina pidetyiltä aloilta saa parempaa palkkaa kuin ns. naisten aloilta. Jos valvot jonkin koneen toimintaa, saat siitä tuplapalkan verrattuna siihen, että vahtisit lapsia tai hoitaisit vanhuksia.

Vierailija
6/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naulankantaan tuo metallipiirien kuvaus. Siellä kyllä odotettiin nuoren naisen todistelevat itseään ja vähättely oli jatkuvaa. Välillä naurattaa nämä "hevimies on herrasmies" hokijat, kun tietää millaista meno oli oikeasti.

Muistan kerran kun yksi jumppa osoitti paitaani ja pyysi nimeämään kolme Mayhemin kappaletta. Alkoi sitten pilkata minua poseeraajaksi, kun kysyin miksi tekisin niin. Minulla oli päällä Darkthronen paita ja ääliö ei tajunnut edes sitä.

Pahoittelut lievästä ot:sta.

Vierailija
7/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Onko tuo jokin ysärijuttu?

Olin parikymppinen 80-luvulla ja kuuntelin Madonnaa. Material Girliä yms. En muista noin isoa ongelmaa tyttöyden kanssa, vaikka tietysti jotain samaa oli.

Vierailija
8/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin parikymppisenä "salaa" kuuntelemaan kevyttä musaa ja katsomaan nuortensarjoja/elokuvia. Ei todellakaan pidetty katu-uskottavana sitä, että olisin kuunnellut ja katsellut noita ikätoverieni tietäessä. Kaikki hehkuttivat vain jännitystä, kauhua ja "asennemusaa". Siinä olisi naurettu, jos olisin sanonut, että musta Mandy Moore ja Tik Tak on tosi jees ja Prinsessapäiväkirjat on niin söpö leffa.

Vierailija
9/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskainta oli, että tyttömäisenä (ei suosittuna) teinityttönä sai pilkkaa monesta suunnasta:

-kovistytöt haukkuivat nössöksi

-ikätoverit pojat haukkuivat tyttömäiseksi ja rumaksi

-äidit pilkkasivat lihavaksi ja tarkkailivat tyttäriensä painoa

-aikuiset ja isien ikäiset miehet lähentelivät

Vierailija
10/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, teit tämän saman aloituksen jo eilen. Miksi teit sen uudestaan?

Vierailija
11/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, teit tämän saman aloituksen jo eilen. Miksi teit sen uudestaan?

Aloitus poistui heti klo 23.

Ap

Vierailija
12/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ulkonäköpaineet oli kyllä ihan kohtuuttomia 2000-luvun alussa kun olin teini, olen syntynyt 90-luvun alussa, itse ajattelin 13-vuotiaana olevani lihava, koska olin 155 cm pitkä ja painoin noin 50 kg. Nuortenlehtien jutut oli ihan kamalia ja painostavia, normaalipainoisia pidettiin ylipainoisina, eikä sen ajan vaatemuoti, matalat farkut ja lyhyet paidat ja jopa takit, auttaneet asiaa niin yhtään.

Siinä mielessä olen kyllä onnekas että sellaista vähättelyä en kokenut että tytöt ei voisi olla hyviä matikassa tai fysiikassa tai kemiassa. Olin myös kerran kasiluokalla luokan ainoa joka sai matikankokeesta 10, se jäi mieleen koska opettaja erikseen mainitsi sen.

Vierailija
13/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ulkonäköpaineet oli kyllä ihan kohtuuttomia 2000-luvun alussa kun olin teini, olen syntynyt 90-luvun alussa, itse ajattelin 13-vuotiaana olevani lihava, koska olin 155 cm pitkä ja painoin noin 50 kg. Nuortenlehtien jutut oli ihan kamalia ja painostavia, normaalipainoisia pidettiin ylipainoisina, eikä sen ajan vaatemuoti, matalat farkut ja lyhyet paidat ja jopa takit, auttaneet asiaa niin yhtään.

Siinä mielessä olen kyllä onnekas että sellaista vähättelyä en kokenut että tytöt ei voisi olla hyviä matikassa tai fysiikassa tai kemiassa. Olin myös kerran kasiluokalla luokan ainoa joka sai matikankokeesta 10, se jäi mieleen koska opettaja erikseen mainitsi sen.

Tuo vaatemuoti oli hirveää. Ja pilkattiin, jos et kulkenut napapaidassa ja matalissa farkuissa.

Nykyisinhän näkee oikeasti ylipainoisia teinejä kulkemassa noissa vaatteissa. 2000-luvun alussa olisi naurettu ja napatti digikameralla kuva, jos joku vähänkään pyöreämpi olisi uskaltanut tehdä noin.

Vierailija
14/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin ja vielä sen aikainen kuukautishäpeäasenne, mitä yritettiin tuputtaa nuorillekin. Ala-asteella kuukautisista puhuttiin koulussa oppitunneilla lähinnä tyttöjen kuullen. Jossain nuortenlehden takakannessa oli sidemainos missä oli jotain ketjulukkoa sidepaketin ympärillä ja teksti, jotta asia ei tulisi kenenkään tietoon. Monissa perheissä kuukautisista ei puhuttu millään tavalla ja piiloteltiin sidepaketteja.

Vierailija
15/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naulankantaan tuo metallipiirien kuvaus. Siellä kyllä odotettiin nuoren naisen todistelevat itseään ja vähättely oli jatkuvaa. Välillä naurattaa nämä "hevimies on herrasmies" hokijat, kun tietää millaista meno oli oikeasti.

Muistan kerran kun yksi jumppa osoitti paitaani ja pyysi nimeämään kolme Mayhemin kappaletta. Alkoi sitten pilkata minua poseeraajaksi, kun kysyin miksi tekisin niin. Minulla oli päällä Darkthronen paita ja ääliö ei tajunnut edes sitä.

Metallipiireissä kuviteltiin, että miehet ovat niin kohteliaita herrasmiehiä naisia kohtaan. Todellisuudessa kaikkea muuta. Naisia vähäteltiin rankasti.

Senkin muistan, miten yleinen protokolla oli, että naisena ei puhuttu ensin sinulle, vaan miehellesi. Jos olit vaikka poikaystävän kanssa baarissa, miespuolinen metallipää jutteli ensin miehellesi ja jossain vaiheessa suunnilleen pyydettiin mieheltä lupa, että voiko naisellesi puhua pari sanaa. Sitäkin oli paljon, ettei vieraalle naiselle sanottu mitään. Naiset nähtiin lähinnä miehen omaisuutena tai jonain statistina.

Vierailija
16/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyihän tuo kaikessa, varsinkin vastakkainasetteluna tyttöjen ja poikien välillä.

"Pojat on parempia matikassa ja matikka on tärkeämpi aine kuin äidinkieli." Matemaattisilta yms miesten aloina pidetyiltä aloilta saa parempaa palkkaa kuin ns. naisten aloilta. Jos valvot jonkin koneen toimintaa, saat siitä tuplapalkan verrattuna siihen, että vahtisit lapsia tai hoitaisit vanhuksia.

Koneen vahtiminen yleensä tapahtuu yksityisen firman palkkalistoilla ja silloin kyse on millaista tulosta tuo firma tekee. Hoitoalan palkat maksetaan verovaroista, mille on sosiaalitukien, maanpuolustuksen jne. ohella muitakin ottajia. 

Vierailija
17/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin ja vielä sen aikainen kuukautishäpeäasenne, mitä yritettiin tuputtaa nuorillekin. Ala-asteella kuukautisista puhuttiin koulussa oppitunneilla lähinnä tyttöjen kuullen. Jossain nuortenlehden takakannessa oli sidemainos missä oli jotain ketjulukkoa sidepaketin ympärillä ja teksti, jotta asia ei tulisi kenenkään tietoon. Monissa perheissä kuukautisista ei puhuttu millään tavalla ja piiloteltiin sidepaketteja.

Menkkahäpeä oli hirveä! 

Silloin myös irvailtiin, jos jollakin alkoi kuukautiset aikaisin ja asia tuli muiden tietoon. 

Eikä missään puhuttu siitä, miten kamalia menkkakivut tai ohivuodot saattavat olla. Nimimerkillä ei todellakaan riittänyt yksi särkylääke ja siteestä saattoi hetkessä tulla yli housuille asti.

Vierailija
18/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- ja 90luvulla oli paljon enemmän eri genrepukeutumista esim punkkareita oli paljon! Eikä siinä ollut sen kummempaa. Eihän niitä nykyisin siinä muotissa juuri edes ole. En kyllä tunnista. Itse teini 80-luvulla ja se ero nykypäivään ettei vedetty sentään kiloa pakkelia naamaan. Mutta kyllä silloinkin meikattiin vähän jne. Sanotaan että konservatiivisuus oli teinien pukeutumisessa enemmän läsnä eikä kouluun menty jossakin läpikuultavissa shortseissa ja paidoissa. Hautajaisissa oltiin asiallisesti pukeutuneita eikä lenkkarit olleet esim. juhlavaate tai kuuluneet juhlapukeutumiseen. Painoa ei kytätty kun se jotenkin luonnostaan oli monella hyvin matala koska liikuttiin paljon kävellen ja pyörillä ja myös harrastettiin liikuntaa eri muodoissa. Hyvin vähän oli ns. lihavia lapsia kun esim. roskaruokaa ei syöty niin paljon. Ei ollut megasipsipusseja tai megakarkkipusseja. Usein lapsilla oli karkkipäivät jne. Sukupuoliroolit olivat enemmän läsnä. Mutta moni asia johtui siitä että valtaosa kansasta kuului kirkkoon ja tapakristittyjä oli paljon. 

Vierailija
19/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metallipiireissä kuviteltiin, että miehet ovat niin kohteliaita herrasmiehiä naisia kohtaan. Todellisuudessa kaikkea muuta. Naisia vähäteltiin rankasti.

Senkin muistan, miten yleinen protokolla oli, että naisena ei puhuttu ensin sinulle, vaan miehellesi. Jos olit vaikka poikaystävän kanssa baarissa, miespuolinen metallipää jutteli ensin miehellesi ja jossain vaiheessa suunnilleen pyydettiin mieheltä lupa, että voiko naisellesi puhua pari sanaa. Sitäkin oli paljon, ettei vieraalle naiselle sanottu mitään. Naiset nähtiin lähinnä miehen omaisuutena tai jonain statistina.

Kuka lähtee juttelemaan toisen ihmisen seurustelukumppanille? Ihan sama missä piireissä ollaan. moniko nainen katsoisi hyvältä, jos vieras nainen tulee baarissa jututtaman miesystävääsi?

Vierailija
20/55 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytötkin vähätteli ja pilkkasi toisiaan milloin pukeutumisesta, musamausta tai muusta.

Eikö se ole ihan luonnollista, jos malli ja esimerkki tulee kotoa, koulusta, kaveripiiristä jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän