Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ekaluokkalainen tyttäreni kertoi olevansa luokalla ainoa,

Vierailija
03.06.2010 |

jolla ei ole kännykkää. Luokkakaverit tätä kovin ihmettelevät, ja joku oli sanonut että kyllä ekalla pitäisi jo olla oma kännykkä.

Olen ajatellut sellaisen hänelle hankkia sitten kun menen töihin, eli parin vuoden kuluttua.

Lapset kuulemma soittavat vanhemmilleen kun koulu loppuu, tyyliin että olen nyt tulossa kotiin.

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköistä että näin on. oma tytär oli viimeinen joka sai kännykän kun sai kolmannella.

vanhemmille on tärkeämpää että lapsi on kuten toiset ja että on kavereilla ja vain soittelee kotiinsa, kuin huolehtia itse lapsestaan ja välttää kännykkäsäteilyä aivoihin.

Vierailija
122/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähteä kaverin kanssa puistoon. Muuten en antaisi sen lähteä kavereiden kanssa sinne jos jotain sattuu. Pari kertaa viikossa luokan tytöt menevät yhdessä puistoon. Matkaa sinne ei ole kuin pari korttelinväliä, mutta en minä sinne koko ajan aio juosta ja hyvin viihtyvät yhdessä. Synttärikutsuja ja kaveritapaamisia lapset hoitelevat yhdessä kännyköillä muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun pääsee koulusta, soittaa mulle, olin kotona tai töissä sinä päivänä.

Vierailija
124/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt oli esimerkki, senkin pönttö!

Kännykät omistaa vain teinit 3kpl. 12v. ja 6v. eivät omista kännykkää ja pärjätään oikein hvyin ilmankin. Kotona on lankapuhelin sillä saa soitettua sen minkä tarvitsee. Minä en hek.koht käsitä tätä kännykoiden hankkimisvimmaa. Ihmisillä täytyy olla tosi paljon ylimääräistä rahaa, kun joka lapsella pitäisi moinen turhake olla käytössä. Minun lapsuuden kodissani ei ollut puhelinta ennen 80-lukua ja ihme kyllä olemme hengissä kaikki.

Meidän nuorimmaisen puhelin maksoi 29 euroa, ei kovin paljon. Kaikille ei myöskään lankapuhelinta kotona vaikka teillä sellainen olisi. Meidän pesukone syttyi tulee 80-luvulla, no mä soitin lankapuhelimesta hälytyskeskukseen ja isälle töihin. Mä tahdon että mun lapsilla on myös mahdollisuus soittaa jos joku hätä esim. kotona tulee, soittakoon siis kännykästä.

pesukoneen vahtina? Aika vastuutonta minusta.

Olkoon esimerkki tai ei, se on olennainen juttu. Minusta ekaluokkalaisen ei pidä olla pitkiä aikoja yksin ilman valvontaa. Ja sen takia kännykkä lapsenvahtina on aika huono vaihtoehto.

Sä olet ilmeisesti niitä jotka tekee näin, "ei sun tartte laittaa turvavyötä, matka on niin lyhyt"

Minä en jätä lasta pesukoneen vahdiksi ollenkaan. Ei edes sekunniksi. Kodinkone voi hirttää kiinni koska tahansa ja alkaa palaa, meillekin on muuten käynyt juuri niin!

Vierailija
125/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en päästäisi sitä kavereiden kanssa ulos.

Olen varmaan köyhä, mutta joudun käymään töissä nyt kun lapsi on jo ekalla. En siis ehdi joka väliin. Jos lapsi on koulussa tai ip-kerhossa, ainoa mahdollinen kommunikaatioväline on siis puhelin. Varmasti rajatapaus heitteillejätöstä, että jotkut joutuvat olemaan töissä arkisin.

Minulla kestää ajaa fillarilla ip-kerhoon 3 minuuttia, joten sallittaneen työssäkäyntini ja lapseni kännykänomistaminen.

Vierailija
126/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykät omistaa vain teinit 3kpl. 12v. ja 6v. eivät omista kännykkää ja pärjätään oikein hvyin ilmankin. Kotona on lankapuhelin sillä saa soitettua sen minkä tarvitsee. Minä en hek.koht käsitä tätä kännykoiden hankkimisvimmaa. Ihmisillä täytyy olla tosi paljon ylimääräistä rahaa, kun joka lapsella pitäisi moinen turhake olla käytössä. Minun lapsuuden kodissani ei ollut puhelinta ennen 80-lukua ja ihme kyllä olemme hengissä kaikki.

Meidän nuorimmaisen puhelin maksoi 29 euroa, ei kovin paljon. Kaikille ei myöskään lankapuhelinta kotona vaikka teillä sellainen olisi. Meidän pesukone syttyi tulee 80-luvulla, no mä soitin lankapuhelimesta hälytyskeskukseen ja isälle töihin. Mä tahdon että mun lapsilla on myös mahdollisuus soittaa jos joku hätä esim. kotona tulee, soittakoon siis kännykästä.

Olkoon esimerkki tai ei, se on olennainen juttu. Minusta ekaluokkalaisen ei pidä olla pitkiä aikoja yksin ilman valvontaa. Ja sen takia kännykkä lapsenvahtina on aika huono vaihtoehto.

Sä olet ilmeisesti niitä jotka tekee näin, "ei sun tartte laittaa turvavyötä, matka on niin lyhyt"

Minä en jätä lasta pesukoneen vahdiksi ollenkaan. Ei edes sekunniksi. Kodinkone voi hirttää kiinni koska tahansa ja alkaa palaa, meillekin on muuten käynyt juuri niin!

Okei, antaa olla. Meidän kuopuksella on edelleen kännykkä jatkossakin, vaikkakaan ei vahdi sitä pesukonetta ja ei ole pitkiä aikoja yksin.

Hyvää kesän jatkoa!

Vierailija
127/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalaiset ainakin soittelevat toisilleen ja kesäksi on tehty jo monet leikkitreffit. Usein lapset myös lähtevät yhdessä jonnekin ja sopivat siitä keskenään. Asumme omakotitaloalueella ja lapset kulkevat ja viestivät kohtuullisen itsenäisesti jo. Kaikki vanhemmat tuntevat toisensa ja koko kylä kasvattaa.

Paikallisesta leikkipuistosta, joka on melkein naapurissa usein joku ekaluokkalainen soittaa, että ollaan täällä, pääsetkö sinä?

Vierailija
128/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo pahvi, ei kaikissa kunnissa ja pienissä kaupungeissa ole iltapäiväkerhoja ja silloin lapset on yksin tai keskenään kotona. Ihan tavallinen menetelmä esim täälä sodankylässä. Tiedän lapsia jotka on 2-6h yksin kotona. Ruuat jääkaapissa valmiiksi, tekee läksyt ja leikkii. Matkaa kouluun saattaa olla 55km. Kännykkä on joissain perheissä pakollinen.

Kirjoitin aiemmin, että kännykkää ei kannata hommata, JOS sitä ei VÄLTTÄMÄTTÄ tarvita yhteydenpitoon.

Ja että minusta se ei ole ideaali lapsenvahti.

Totta kai on tilanteita, joissa muuta vaihtoehtoa ei ole.

Muttei se tee siitä mitään HYVÄÄ vaihtoehtoa!

Vierailija
129/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut ekaluokkalaiset tarvitsevat kännykkää, jotkut eivät. Ja että kuten muutakaan tavaraa, niin ei kännykkääkään kannata hankkia jos sitä ei oikeesti tarvitse.

Jos "piireihin" pääsy vaatii oman kännykän jo ekalla luokalla, niin saa mun puolesta olla pääsemättä. Kavereita kyllä meidän tytöllä riittää, tänäänkin oli kylässä koulun jälkeen, siitä sovittiin eilen koulussa. Kesäksi on kyllä tekemistä, joten ei tarvii ainakaan soittamalla niistä sopia.

ap

Vierailija
130/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas palattiin pesukoneeseen! Sulla on aika lyhyt muisti :)

Okei, antaa olla. Meidän kuopuksella on edelleen kännykkä jatkossakin, vaikkakaan ei vahdi sitä pesukonetta ja ei ole pitkiä aikoja yksin. Hyvää kesän jatkoa!

Sinä elämöit, että mitä tahansa saattaa sattua lyhyessäkin ajassa.

Ja minä sanoin, että siihen sattumisen riskiin voi aika helsketisti itse kukin vaikuttaa. Jos jätät lapsen yksin kotiin ja panet kodinkoneita päälle, niin joo: riskiä on.

Mutta jos sähkölaiteita ei ole päällä ja lapsi on max vartin kotona yksin, niin aika lailla vähemmän niitä riskejä on.

Ei se kännykkä korvaa aikuisen läsnäoloa. Voi olla, että kännykkäkään ei aina toimi - akku loppuu, kenttää ei ole äidillä tai äidin kännyn akku sippaa.

Vierailija
131/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi lähtee ulos ystävien kanssa, vastaan tulee humppu tai lapsi lyö varpaansa. Sitten se soittaa vanhemmat hakemaan. Kyllä ekaluokkalaiset jo harjoittelevat kulkemista ystävien kanssa vaikkakin lähellä ja ekaluokkalaiset HARJOITTELEVAT SOSIAALISIASUHTEITA, joihin näinä moderneina aikoina kuuluu soittaminen puhelimella ja tekstiviestit.

Vierailija
132/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas palattiin pesukoneeseen! Sulla on aika lyhyt muisti :)

Okei, antaa olla. Meidän kuopuksella on edelleen kännykkä jatkossakin, vaikkakaan ei vahdi sitä pesukonetta ja ei ole pitkiä aikoja yksin. Hyvää kesän jatkoa!

Sinä elämöit, että mitä tahansa saattaa sattua lyhyessäkin ajassa. Ja minä sanoin, että siihen sattumisen riskiin voi aika helsketisti itse kukin vaikuttaa. Jos jätät lapsen yksin kotiin ja panet kodinkoneita päälle, niin joo: riskiä on. Mutta jos sähkölaiteita ei ole päällä ja lapsi on max vartin kotona yksin, niin aika lailla vähemmän niitä riskejä on. Ei se kännykkä korvaa aikuisen läsnäoloa. Voi olla, että kännykkäkään ei aina toimi - akku loppuu, kenttää ei ole äidillä tai äidin kännyn akku sippaa.

Vierailija
133/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätevämpäähän se on, että lapsella on kaikkien kavereiden numerot omassa puhelimessa kuin se, että kuljetaan koko kesä perheen kanssa ja ruinataan ja ikävöidään ystäviä, jotka on tähän asti nähty joka arkipäivä.

Ihme nihkeää vastustusta periaatteen vuoksi. Minulle on tärkeää, että lapseni kuuluu "piireihin", koska se on lapselleni hyvin tärkeää. Yhteenkuuluvuuden tunne on ekaluokkalaiselle se juttu. Minusta ei ainakaan olisi selittämään, että tämä on tälläinen perusperiaate meidän perheessä. Pitäkööt muut hauskaa ja ystävystykööt keskenään. Kyllähän se vähän kirpaisee, että muilla on ystäviä ja seuraa ja itse istuisi yksin kotona tietäen, että muut on yhdessä.

Vastustaminen on hyvä asia, jos tietää mitä vastustaa.

Vierailija
134/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hänellä on ystäviä, meillä soi ovikello monesti päivässä kun kaverit hakevat ulos. ja pihassa, puistossa, rannalla, missä milloinkin heitä tavataan. Lisäksi minulla on laaja ystäväpiiri, joilla on samanikäisiä lapsia kuin meillä- heitä tavataan, ja kyläillään puolin ja toisin.

Eli meidän ekaluokkalainen EI tarvitse kännykkää.

Siksi en sitä hänelle hanki.

ap

Vierailija
135/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle ei voi koskaan tulla sellaista hätää, että hänen pitäisi soittaa kotiin. Hän ei ilmeisesti myöskään osaa kulkea yksin minnekään. Loistavaa!

Vierailija
136/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan voiko hän nähdä luokkakavereitaan silloin kun teille sopii?

Vierailija
137/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle ei voi koskaan tulla sellaista hätää, että hänen pitäisi soittaa kotiin. Hän ei ilmeisesti myöskään osaa kulkea yksin minnekään. Loistavaa!

hän osaa hakea apua aikuisilta. Eikä ekaluokkalainen muutenkaan seilaa kaukana kotoa yksin. Ei ainakaan pitäisi!

Vierailija
138/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätevämpäähän se on, että lapsella on kaikkien kavereiden numerot omassa puhelimessa kuin se, että kuljetaan koko kesä perheen kanssa ja ruinataan ja ikävöidään ystäviä, jotka on tähän asti nähty joka arkipäivä. Ihme nihkeää vastustusta periaatteen vuoksi. Minulle on tärkeää, että lapseni kuuluu "piireihin", koska se on lapselleni hyvin tärkeää. Yhteenkuuluvuuden tunne on ekaluokkalaiselle se juttu. Minusta ei ainakaan olisi selittämään, että tämä on tälläinen perusperiaate meidän perheessä. Pitäkööt muut hauskaa ja ystävystykööt keskenään. Kyllähän se vähän kirpaisee, että muilla on ystäviä ja seuraa ja itse istuisi yksin kotona tietäen, että muut on yhdessä. Vastustaminen on hyvä asia, jos tietää mitä vastustaa.

Saiko lapsesi kavereita vasta kännykän saatuaan? No tuskin.

Miten se kännykkä siis olikaan ainoa ystäväpiirin ja sosiaalisen elämän mahdollistaja...?

Koulussa lapset sopivat jo kouluaikana sen, kenen luo menevät leikkimään iltapäivällä. Ei niitä kyläilyjä koskaan vasta kotoa käsin sovita!

Viikonloppuisin taas on aivan luontevaa, että vanhemmat sopivat kyläilyistä jo senkin takia, että ei lapsia kehtaa lähettää toisen kotiin ilman, että tarkistaa, mitä menoa ja tekemistä perheet ovat sopineet viikonlopuksi itselleen.

Vierailija
139/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jumittautua siihen pesukoneeseen kun sulle on jo pariin otteeseen kerrottu että se oli esimerkki, ketään ei ole jätetty pesukonetta vahtimaan.

Mistäköhän on repäissyt sen että yksin kotona olevat ekaluokkalaiset on aina pitkiä aikoja yksin?

Ei mun lapset ainakaan, mutta ovat välillä yksin ja niin pitääkin olla. Eihän ton ikäisiä enää joka paikkaan retuuteta mukaan. Mä käyn välillä koiran viemässä ulos, lähikaupassa pikasesti jne. Ja tosiaan myös niinä hetkinä kun olen pikaisesti jossain käymässä voi myös jotain kotona sattua.

Todella outoa olettaa että nykypäivänä jokaisella on vielä lankapuhelimet olemassa. Mä en itseasiassa muista ketään tuttua kellä olis lankapuhelin, ei taida olla enää edes vanhemmalla väellä?

Vierailija
140/148 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän ovikelloa saa aina tulla soittaan ja kysyä voiko ulos tulla, ja myöskin tyttöni käy kavereiden kotona kysymässä, ei aina tarvii soittaa!!

Kyllä hän kulkee koulumatkat yksin, käy lähipuistossa sisarusten tai kavereiden kanssa, mutta sieltä pääsee parissa minuutissa kotiin jos hätä tulee.

Usein nuo lapset hukkaavat kännyköitään, lähes päivittäin on jonkun puhelin viety puiston tädeille, ja siellä sitten huudellaan että kenen puhelin on kadonnut.

Vieläkään en aio kännykkää hankkia ennen kun menen töihin, vaikka mitä tänne kirjoittaisitte. ;)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän