Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin alkaa maksaa lapsen menoja tämän omalta tililtä.

Vierailija
25.05.2010 |

Meillä on taloudellisesti tosi tiukkaa tällä hetkellä ja lapsen tilillä on yli 2500 euroa isovanhempien lahjoittamaa rahaa. Varmaan on pakko koskea lapsen rahoihin viimeistään ensi syksynä, kun tulee taas kalliit harrastusmaksut maksettaviksi.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isovanhemmat haluavat rahoittaa harrastukset, niin siitä sovitaan ja raha tulee minulle. Lapsen rahat ovat edelleen säästöjä hänelle. Mistäs sen tietää vaikka isovanhemmat olisivat juurikin keräämässä sinne rahaa vaikkapa niitä opiskeluja varten?

olen valikoinut lasten harrastuksia sen mukaan, mihin on varaa. Kaikkea ei voi vaan saada. Esim. muksuni ei tule harrastamaan ratsastusta ja vaikkapa taitoluistelua tai jääkiekkoa seurassa. Sen sijasta on valittu edullisempia harrastuksia kuten paikallinen liikuntakerho ja pianotunniat.

jos lapsen tilillä olisi vaikkapa isovanhemmilta saatua (ei-korvamerkittyä) rahaa varsin riittävästi vaikkapa ratsastuksen tai jääkiekon harrastamiseen? Pitäisikö kyseiset lajit siltikin kieltää lapselta (joka niitä kovin tahtoisi harrastaa) koska eihän niihin lapsen rahoihin voi koskea!?

Vierailija
62/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen valikoinut lasten harrastuksia sen mukaan, mihin on varaa. Kaikkea ei voi vaan saada. Esim. muksuni ei tule harrastamaan ratsastusta ja vaikkapa taitoluistelua tai jääkiekkoa seurassa. Sen sijasta on valittu edullisempia harrastuksia kuten paikallinen liikuntakerho ja pianotunniat.

jos lapsen tilillä olisi vaikkapa isovanhemmilta saatua (ei-korvamerkittyä) rahaa varsin riittävästi vaikkapa ratsastuksen tai jääkiekon harrastamiseen? Pitäisikö kyseiset lajit siltikin kieltää lapselta (joka niitä kovin tahtoisi harrastaa) koska eihän niihin lapsen rahoihin voi koskea!?

Isovanhemmat voivat sen sijaan tietenkin maksaa uuden harrastuksen maksut itse tai maksaa vanhemmille rahaa jotta vanhemmat maksavat.

Tällainen ei-korvamerkitty rahakin on lapsen omaisuutta eikä sitä voi käyttää perusharrastusten maksattamiseen.

lapsi itsekään ei saa päättää mihin rahansa laittaa?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ihan miten vaan. minä voin nostaa lapseni tililtä rahaa ihan mihin haluan. siellä on vain minun sinne laittamia rahoja. kerään sinne tiettyjä hankintoja varten ja sitten ostetaan se mitä ollaan mietitty. lapseni ei vielä ymmärrä mitä raha on. aikanaan saa oman tilinsä käyttöönsä ja saa säästää sinne jos niin haluaa esim viikkorahansa. ei pankissa ainakaan olla sitä mieltä että en saisi nostaa lapseni tililtä rahaa. kyseessä on aivan tavallinen säästötili joka on vanhempien hallinnassa kunnes lapsi 18 vuotias.

Vierailija
64/103 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin lähettämässä kirjasessa lukee näin..

"Lahjoitetut varat ovat heti lapsen omaisuutta.Varojen käyttämisestä päättävät lapsen edunvalvojat yhdessä"

Ja toisessa kohtaa lukee:

Lapsen edunvalvojina vanhemmilla on oikeus päättää lapsensa varoista ja sijoituksista.

Vierailija
65/103 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisitte itse laittaneet lapsen isän kanssa rahat lapsen tilille niin ette saa niitä ottaa lapsen peruselättämiseen. Ette vaikka olisitte laittaneet rahat eilen illalla ja tänään tajuaisitte että tarvitsettekin niitä itse lapseen liittyvien kustannusten kattamiseen.

Omistusoikeus rahoihin loppuu sillä sekunnilla kun rahat siirretään toisen henkilön tilille.

Me olemme ainakin laittaneet rahaa lasten tileille juuri sillä periaatteella, että sieltä on sitten maksettu lapsen omia, isompia hankintoja, kuten harrastusvälineitä tai matkoja.

Vierailija
66/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ihan miten vaan. minä voin nostaa lapseni tililtä rahaa ihan mihin haluan. siellä on vain minun sinne laittamia rahoja. kerään sinne tiettyjä hankintoja varten ja sitten ostetaan se mitä ollaan mietitty. lapseni ei vielä ymmärrä mitä raha on. aikanaan saa oman tilinsä käyttöönsä ja saa säästää sinne jos niin haluaa esim viikkorahansa. ei pankissa ainakaan olla sitä mieltä että en saisi nostaa lapseni tililtä rahaa. kyseessä on aivan tavallinen säästötili joka on vanhempien hallinnassa kunnes lapsi 18 vuotias.

Itse vielä sanot,ettei lapsi vielä ymmärrä mitä raha on. Silti nostat lapsen rahoja = kavallus.

Ovatko ihmiset oikeasti näin tyhmiä ja tietämättömiä vai lankesinko jonkun provokirjoitukseen?

Vierailija
67/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat voivat sen sijaan tietenkin maksaa uuden harrastuksen maksut itse tai maksaa vanhemmille rahaa jotta vanhemmat maksavat. Tällainen ei-korvamerkitty rahakin on lapsen omaisuutta eikä sitä voi käyttää perusharrastusten maksattamiseen.

Tavalliset harrastusmaksut kuuluvat peruselatukseen.

Tietenkin lapsi saattaa silti haluta asioita joihin hänen vanhemmillaan ei olekaan sitten rahaa. Ajattelepa juopon lapsia joilla jääkaappi ammottaa tyhjyyttään. Vanhemmat voisivat sanoa: meillä menee rahat nyt viinaan mutta jos sinä vaan haluat niin ostetaan ruokaa isovanhempien sinulle antamilla rahoilla. Voit olla varma että lapsi haluaisi että tehdään näin mutta vanhemmat eivät lain mukaan saa ulkoistaa omaa elatusvelvollisuuttaan lapselleen.

Vierailija
68/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen osaa jo ajatella pidemmällä tähtäimellä kuin esim. 7-vuotias.

Isovanhemmat voivat sen sijaan tietenkin maksaa uuden harrastuksen maksut itse tai maksaa vanhemmille rahaa jotta vanhemmat maksavat.

Tällainen ei-korvamerkitty rahakin on lapsen omaisuutta eikä sitä voi käyttää perusharrastusten maksattamiseen.

Vierailija
69/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat voivat sen sijaan tietenkin maksaa uuden harrastuksen maksut itse tai maksaa vanhemmille rahaa jotta vanhemmat maksavat. Tällainen ei-korvamerkitty rahakin on lapsen omaisuutta eikä sitä voi käyttää perusharrastusten maksattamiseen.

vaikka lapsi nimenomaan haluaisi em. asioita harrastaa ja haluaa, että tililtänsä ne maksetaan? Ja vaihtoehtona olisi, ettei voi harrastaa.

Kyllä on naurettavaa touhua, jos niin on!

Vierailija
70/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lapsi nimenomaan haluaisi em. asioita harrastaa ja haluaa, että tililtänsä ne maksetaan? Ja vaihtoehtona olisi, ettei voi harrastaa.

Kyllä on naurettavaa touhua, jos niin on!

Vierailija
71/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. 10-vuotias aloittaa kalliin karting-harrastuksen ja hankkia oman auton, saako hänen rahoistaan maksaa auton? Jos hän siis itse tätä haluaa? (tämä siis vain esimerkki)

Lapsi ei saa joutua maksamaan peruselatukseensa liittyviä maksuja

Tavalliset harrastusmaksut kuuluvat peruselatukseen. Tietenkin lapsi saattaa silti haluta asioita joihin hänen vanhemmillaan ei olekaan sitten rahaa. Ajattelepa juopon lapsia joilla jääkaappi ammottaa tyhjyyttään. Vanhemmat voisivat sanoa: meillä menee rahat nyt viinaan mutta jos sinä vaan haluat niin ostetaan ruokaa isovanhempien sinulle antamilla rahoilla. Voit olla varma että lapsi haluaisi että tehdään näin mutta vanhemmat eivät lain mukaan saa ulkoistaa omaa elatusvelvollisuuttaan lapselleen.

Vierailija
72/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kröhöm. tällä maistraatti-asiantuntijalla on mennyt taas pullat ja mössöt sekaisin. suosittelen keskustelemaan suoraan pankkinne kanssa jos on jotain epäselvyyksiä. nuo kavallukset ym ovat asia täysin erikseen, perintöasioita suurimmaksiosaksi.

Vierailija
73/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi kierrätätte arkikuluihin tarkoitetut rahat lapsen tilin kautta! Pitäkää lapsella oma säästötili, johon isovanhempien lahjarahat sun muut siirretään ja johon ei kosketa, ennen kuin lapsi saa siihen käyttöoikeuden teininä. Huom, teinikään ei saa omia rahojaan käyttää miten haluaa, vaan ilman huoltajan suostumusta alaikäisellä on oikeus pieniin taloudellisiin sopimuksiin, tyyliin saa ostaa karkkipussin lähikaupasta, mutta ei saa mennä ostamaan vaikka koiranpentua tai lomamatkaa ilman vanhempien suostumusta.

Arkikuluille perustakaa itsellenne ylimääräinen tili, tallettakaa ne lapsilisät, ratsastustunti- ja kitararahanne sinne ja nostelkaa niitä sieltä kun tykkäätte. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
74/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
75/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkikuluille perustakaa itsellenne ylimääräinen tili, tallettakaa ne lapsilisät, ratsastustunti- ja kitararahanne sinne ja nostelkaa niitä sieltä kun tykkäätte. Ongelma ratkaistu.

Juuri näin kannattaa tehdä. :)

Vierailija
76/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni menehtyi äkillisesti 4 v sitten. Lapset saavat kuukausittain 400 euroa leskeneläkettä tietylle OP:n tilille, josta menee automaattisesti 300 euroa säästövakuutukseen.

Tileiltä on hankittu isompia ostoksia: ulkomaanmatka, polkupyörä, ratsastustunnit. Vaateostokset hoidetaan lapsilisistä.

Jokaisesta hankinnasta tulee merkintä tiliotteeseen ja liitän aina kuitin mukaan. Maistraatti hyväksyy nämä normaalit hankinnat vuosittaisen vuositilitarkastuksen yhteydessä eikä MITÄÄN epäselvyyksiä ole ollut.

Nordean tilille isovanhemmat ja kummit laittavat mahdollisia synttärirahoja ja niitä sitten nostetaan ja käydään ostamassa se tietty Petsi tai Nintendopeli, mitä mummi ei osaa ostaa. Eikä näistä ole koskaan huomautettu mitään maistraatissa vaikka näistä ei kuitteja olekaan tällä toisella tilillä!

Nimim. AV:n kavallustuomiota odotellessa... Hohhoijaa taas.

Vierailija
77/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimim. AV:n kavallustuomiota odotellessa... Hohhoijaa taas.

Kunhan siellä joku huomaa että yhtäkkiä vuosien aikana tileiltä onkin mennyt kymmeniä tuhansia niin sitten tulee sanomista.

Vierailija
78/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kolmen tyttäreni (9-, 13- ja 15-v:t) edunvalvoja Mieheni menehtyi äkillisesti 4 v sitten. Lapset saavat kuukausittain 400 euroa leskeneläkettä tietylle OP:n tilille, josta menee automaattisesti 300 euroa säästövakuutukseen. Tileiltä on hankittu isompia ostoksia: ulkomaanmatka, polkupyörä, ratsastustunnit. Vaateostokset hoidetaan lapsilisistä. Jokaisesta hankinnasta tulee merkintä tiliotteeseen ja liitän aina kuitin mukaan. Maistraatti hyväksyy nämä normaalit hankinnat vuosittaisen vuositilitarkastuksen yhteydessä eikä MITÄÄN epäselvyyksiä ole ollut. Nordean tilille isovanhemmat ja kummit laittavat mahdollisia synttärirahoja ja niitä sitten nostetaan ja käydään ostamassa se tietty Petsi tai Nintendopeli, mitä mummi ei osaa ostaa. Eikä näistä ole koskaan huomautettu mitään maistraatissa vaikka näistä ei kuitteja olekaan tällä toisella tilillä! Nimim. AV:n kavallustuomiota odotellessa... Hohhoijaa taas.

Vierailija
79/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ostimme lasten tililtä puoliksi ipanoille kerrossängyn? Onko se investointi?

Mutta ei tuostakaan selvinnyt mitenkään saako alle kouluikäinen käyttää niitä possurahojaan vai ei ja miten ne saa pankista ulos...

Sit kun perintöhommissa maistraatti sotkeentuu asiaan, niin edunvalvojillakin tuntuu olevan joku pärstäkertoimen mukainen toimintamalli... Yhdessä kunnassa noin ja toisessa ihan toisin ja 17-vuotiaskin saa kynsin hampain tapella jopa orvoneläkkeestään (jota ei viimeisen tiedon mukaan myöskään saa käyttää lapsen menoihin... ) Siskoni juttua vaan seurannut...

Vierailija
80/103 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luoja mee kaffelle vauhkooja!! kavalla itsesi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi