Onko väärin alkaa maksaa lapsen menoja tämän omalta tililtä.
Meillä on taloudellisesti tosi tiukkaa tällä hetkellä ja lapsen tilillä on yli 2500 euroa isovanhempien lahjoittamaa rahaa. Varmaan on pakko koskea lapsen rahoihin viimeistään ensi syksynä, kun tulee taas kalliit harrastusmaksut maksettaviksi.
Kommentit (103)
"Lapselle voi myös avata tilin, johon vanhemmilla ei ole käyttöoikeutta, mutta lapsella on täyttäessään 18 vuotta. "
Ei se tarkoita jos on käyttöoikeus että sieltä tavistililtä voi vanhempi ottaa rahaa mihin tahansa asiaan joka on normaalin elatusvelvollisuuden piirissä.
olen valikoinut lasten harrastuksia sen mukaan, mihin on varaa. Kaikkea ei voi vaan saada. Esim. muksuni ei tule harrastamaan ratsastusta ja vaikkapa taitoluistelua tai jääkiekkoa seurassa. Sen sijasta on valittu edullisempia harrastuksia kuten paikallinen liikuntakerho ja pianotunniat.
jos lapsen tilillä olisi vaikkapa isovanhemmilta saatua (ei-korvamerkittyä) rahaa varsin riittävästi vaikkapa ratsastuksen tai jääkiekon harrastamiseen? Pitäisikö kyseiset lajit siltikin kieltää lapselta (joka niitä kovin tahtoisi harrastaa) koska eihän niihin lapsen rahoihin voi koskea!?
että pappa laittaa vaikka tilille satasen ja sit käskee ostamaan ipanalle jonkun kivan lahjan. Eikö sitä sit saakaan ostaa?
Papan kannattaa laittaa rahat aikuisen tilille ja sanoa että ostakaa tällä lapsenlapselle lahja.
kun olen 13v poikani tilille säästänyt rahaa noin vuoden verran, tarkoituksenamme on ostaa koira. Ja aina n. kerran kuussa olen siirtänyt jonkun summan sinne jemmaan.... Asia on pojan kanssa sovittu ja neuvoteltu ja sovittu myös siitä, että kun rahaa tulee koiranoston jälkeen tilille jäämään niin ne ovat sitten pojan käytössä (tosin poika itse on sanonut, että toivoo minun nostavan ainakin osan ylijämärahoista ja ostavan koko perheelle trampoliinin)
Voidaanko minua nyt syyttää kavalluksesta, kun menen koirarahat nostamaan (pentu on jo syntynyt ja tulossa meille heinäkuun alussa...) Taidan ainakin mennä pankkiin yhdessä pojan kanssa!
olen valikoinut lasten harrastuksia sen mukaan, mihin on varaa. Kaikkea ei voi vaan saada. Esim. muksuni ei tule harrastamaan ratsastusta ja vaikkapa taitoluistelua tai jääkiekkoa seurassa. Sen sijasta on valittu edullisempia harrastuksia kuten paikallinen liikuntakerho ja pianotunniat.
jos lapsen tilillä olisi vaikkapa isovanhemmilta saatua (ei-korvamerkittyä) rahaa varsin riittävästi vaikkapa ratsastuksen tai jääkiekon harrastamiseen? Pitäisikö kyseiset lajit siltikin kieltää lapselta (joka niitä kovin tahtoisi harrastaa) koska eihän niihin lapsen rahoihin voi koskea!?
Isovanhemmat voivat sen sijaan tietenkin maksaa uuden harrastuksen maksut itse tai maksaa vanhemmille rahaa jotta vanhemmat maksavat.
Tällainen ei-korvamerkitty rahakin on lapsen omaisuutta eikä sitä voi käyttää perusharrastusten maksattamiseen.
ja syytettynä kavalluksesta. Yllätävän moni ei tiedä, ettei lapsen tililtä nostella rahaa, ne rahat ovat lapsen.
mutta lapsen tilille talletetut/lahjotietut varat ovat LAPSELLE LAHJOITETTUJA; oli sitten tallettaja isovanhempi tai vanhempi tai joku muu.
JA on todellakin lainvastaista näitä varoja käyttää ja oikeudessa näistä on tuomio napsahtanut useammalle vanhemmalle vuosittain. Moni ei todellakaan ole edes tajunnut asiaa. Eri asia on että näin vaan toimitaan eikä kukaan perään koskaan kysele, mutta se ei tee siitä yhtään se sallittavampaa.
Tämä on fakta vaikka kuinka moni kirjoittaja toisin yrittää jankata ( olin jokin aika sitten maistraatin koulutustilaisuudessa, koska oman lapseni varoista joudun tekemään tilin vuovittain holhousviranomaiselle, ja siinä katsotaan ERITTÄIN tarkkaan ettei ole rahaa käytetty väärin).
ihan tarkalleen ottaen. Muistan kuulleeni esimerkin, että esim. nuoren kielikurssimatkan saa maksaa hänen tilillään olevillä rahoilla.
Taidan ainakin mennä pankkiin yhdessä pojan kanssa!
Poikasi on 13veenä jo niin iso että hänellä on sananvaltaa mihin rahat laitetaan. Nostatte rahat yhdessä (tai maksatte eteenpäin jollekin tilille miten nyt teettekin) niin asia katsotaan ok:ksi.
Kuten jo aikaisemmin sanottiin niin esim. eläimen ostaminen on sellainen normaalista poikkeava investointi että varsinkin jos lapsi on jo isompi se on ihan ok.
rahaa laittaessani kirjoittanut saatteeksi: koirarahaa!
mihin niitä lapsen tilillä olevia rahoja sitten SAA käyttää?
ja syytettynä kavalluksesta. Yllätävän moni ei tiedä, ettei lapsen tililtä nostella rahaa, ne rahat ovat lapsen.
:DDD
ihan tarkalleen ottaen. Muistan kuulleeni esimerkin, että esim. nuoren kielikurssimatkan saa maksaa hänen tilillään olevillä rahoilla.
1. Kyseessä on yksittäinen investointiluontoinen asia - investoidaan lapsen osaamiseen ja tulevaisuuteen
2. Lapsi on jo luultavasti teini-ikäinen eli hänen katsotaan olevan sen verran vanha että pystyy tekemään päätöksiä investointiluontoisesta asiasta ja niiden rahoittamisesta omalla rahallaan
no ihan miten vaan. minä voin nostaa lapseni tililtä rahaa ihan mihin haluan. siellä on vain minun sinne laittamia rahoja. kerään sinne tiettyjä hankintoja varten ja sitten ostetaan se mitä ollaan mietitty. lapseni ei vielä ymmärrä mitä raha on. aikanaan saa oman tilinsä käyttöönsä ja saa säästää sinne jos niin haluaa esim viikkorahansa. ei pankissa ainakaan olla sitä mieltä että en saisi nostaa lapseni tililtä rahaa. kyseessä on aivan tavallinen säästötili joka on vanhempien hallinnassa kunnes lapsi 18 vuotias.
voida sopia oikeustoimikelvottoman alaikäisen kanssa alaikäisen varojen käytöstä. Siksi alaikäisellä on edunvalvoja, johon oma vanhempi on usein jäävi. Kysykääpä vaikka maistraatista, miten tulee menetellä, jos lapsenne saa esim perinnön.
Tämän vuoksi meillä ei ole mitään "lasten tilejä", vaan kaikki tilit ovat aikuisten, vaikkakin jonkun tilin nimi voi olla lasten harrastukset tms.
6-vuotias on uskollisesti tallettanut roposiaan possuun ja tallettanut ne pankkiin säästääkseen jotain isompaa/kalliimpaa lelua tms. varten. Pitääkö mennä pankkikonttoriin ja nostaa ne rahat tiskiltä sen tenavan kanssa? Paitsi, että lain edessä tuon ikäisellä ei oikeastaan ole kai hirveesti sananvaltaa...
mihin niitä lapsen tilillä olevia rahoja sitten SAA käyttää?
Teinin rahoja voi käyttää teinin niin halutessa esim. kielikurssiin, mopokorttiin tai ajokorttiin.
Eli mikään "investointiluonteisuus" tuskin on kirjattuna lakiin. Onko kenelläkään FAKTAA tai linkkiä, miten määritellään mihin rahoja saa käyttää?
Rahat kannattaa siirtää jollekin omalle tilille jonka on nimennyt esim. "lapsen jutut" nimellä eli siis avata itselleen toinen tili. Sieltä voit vapaasti sitten käyttää rahoja lapseesi liittyviin asioihin.