Mistä voimia pysyä selvinpäin? Olen raskaana
Olen "toipuva alkoholisti" niinkuin sanotaan ja selvänä ollut nelisen kuukautta yhtä retkahdusta lukuunottamatta. Nyt tuntuu että on niin vaikeeta, olen romahtamispisteessä ja yksin. Välitän vauvasta mutta on niin paha olo itsellä että tuntuu etten kestä enää. Mitä helvettiä voin tehdä?!! :'(
Kommentit (87)
Esimerkiksi kuuma suihku (vaikka tuntitolkulla) auttaa. Sitten televisio ja syötävät.
Itse join paljon kahvia ja kolajuomia. Kokeile vichyä ja omenamehua.
Lähde kävelylle. Hakeudu odottavien äitien ryhmiin. Ajattele vauvaa. Mielikuvaharjoittelua itsestäsi äitinä ja pienen tärkeänä ihmisenä.
Missä lapsen isä on?
Kerro suoraan, että tarvitset pikaisesti apua. Tai mene vaikka saman tien terveyskeskuksen päivystykseen ja kerro raskaudestasi ja retkahduspelostasi.
Oletko katsonut kuvia kirjoista tai netistä, minkänäköinen ja millaisessa kehitysvaiheessa vauvasi on tällä hetkellä? Voisiko tällaisten kuvien katsominen auttaa sinua ymmärtämään vielä syvemmin, että sisälläsi on todellakin toinen ihminen, jolle et varmastikaan hänen syntymänsä jälkeen juottaisi alkoholia?
Hyvä, että uskalsit kirjoittaa tänne ja kertoa tukalasta olostasi. Nyt rohkeasti etsimään kaikki mahdollinen apu ja tuki!
kertoi että raskausaikanaan hä alkoi aina siivoamaan jotain hyvin perusteellisesti kun teki viinaa mieli. Raskausajan pysyi lähes selvinpäin, mutta sitten repsahti pahoin. Nykyään selvänä eikä juo enää:
Ja mistähän se paha olo on peräisin? Mitä jos yrittäisit ensin hoitaa sen pahan olon vaikka hakemalla apua mielenterveystoimistosta tai vaikka heti aluksi neusolalääkärin kautta.
siksi on munkin vaikea sinnitellä. Käyn a-klinikalla, mutta enhän mä sieltä nyt voi apua saada, maanantaina vasta ja miten mä jaksan sinne asti? Tuntuu että kuolen tähän tuskaan ja ahdistukseen, paniikkikohtaus meni onneksi ohi. Multa kun kaikki mielialalääkketkin lopetettiin tietysti kun tulin raskaaksi. Voi vittu sanon vaan!
ap
Jos nyt et ihan pikkupaikkakunnalla asu, löytyy varmasti ryhmä vielä täksi illaksikin.
juttele hänelle, ajattele häntä, kuvittele teidän tulevaa elämäänne. Kun on taas arki (ti) ota yhteyttä neuvolaan, A-klinikalle, AA:han tai vast, niin saat apua. Jos pyhät tuntuvat liian vaikeilta, on varmaan joku auttava puhelin, johon voit soittaa, mutta sitä en osaa neuvoa.
Neuvolassa kysytään että no mites se a klinikka ja klinikalla kysytään että no mites se neuvola vois auttaa. no vitustako minä tiiän kuhan nyt joku auttais jotenki!
Täytyykin katsoa noi ryhmien kokoontumiset, jos en tänään enää niin jos huomenna olis ryhmä jossain.. Voi apua.
ihmeessä lähdit lapsentekopuuhiin, jos sinulla on alkoholiongelma? Lapsen pitäisi nyt mennä alkoholin edelle..
miks tehä lapsia jos on alkoholisti, miks tehä lapsia jos polttaa tupakkaa, miks jos ei oo rahaa, ei oo töitä, miks miks miks? Miks yleensäihmiset tekee lapsia ollenkaan!
Se tarkoittaa paikkaa, johon mennä just tommosissa tilateissa kun meinaa ratketa.
Et en sikäli voi auttaa mutta auttaako se yhtään että ajattelet että juomisesi vammauttaa lapsesi, miten sen kanssa pystyisi elämään? Hyviä käytännön vinkkejä näkyi jo olevan.
Kävin saunassa ruoskimassa itseäni, ehkä se vähän auttoi.. Ja tottakai ajattelen lastakin ja jopa sitä että voihan se vaikka kuolla kun juon. Mutta alkoholistilla viinantuska menee kaiken edelle, ei voi mitään. Mun on haettava apua, en vaan tajua miten mua muka voidaan auttaa. Samanlailla kai ne voivottelee että voivoi sä oot raskaana koita nyt olla juomatta.. huoh..
ap
tykkäätkö lukea? itse pääsen sillä ahdistavista illan viimeisistä tunneista yli kun pääsen kohta sänkyyn lukemaan kirjaa. lainaan kerralla kokonaisen kirjasarjan kirjastosta ettei vaan kirjat lopu. nyt kahlaan laila hirvisaaren lappeenranta-sarjaa ja se vie kyllä mennessään. tässä siis vielä tämmönen vinkki.
onko siitä apua sulle. voithan kuvitella itsesi sinne ryhmään kuuntelemaan tarinaasi. vain toinen juoppo ymmärtää viinantuskan, joten varmasti saat henkistä tukea raskausaikaasi. tietysti upeaa olisi jos miehesi tukisi omalla raittiudellaan myös mut miten realistista se sitten olisi, en tiedä :(
Minulla ei ole kokemusta alkoholismista, mutta raskausaikana on tehnyt useamman kerran mieli juoda tietyissä tilanteissa. Esimerkiksi hyvän ruuan kanssa tai sitten juurikin näin viikonloppuisin, kun ajattelen miten ennen olen valmistanut muutaman hyvän drinkin ja sen jälkeen lähtenyt baanalle. Eli se juomisen halu on liittynyt johonkin mukavaan muistoon elämässäni. Minulla se halu ei kuitenkaan ole ollut kauhean suuri, en voi edes kuvitella millainen tahtojen taisto raittiina pysyminen on toipuvalle alkoholistille.
Täällä kuitenkin oli muutama hyvä vinkki mitä kannattaa kokeilla, ja yritä varsinkin saada ajatukset pois alkoholista. Tiedän, ettei se varmasti ole helppoa, mutta voit olla ylpeä itsestäsi kun sentään yrität pysyä raittiina, etkä ole retkahtanut! Se ei ole sanomatta selvää, eikä monella olisi kanttia myöntää tällaista asiaa..
Miten hän suhtautuu vauvan odotukseen? Hiljensikö se yhtään hänen tahtiaan? Pystyykö hän tukemaan sinua raittiudessa? Jos ei, mitä ajattelet suhteenne jatkosta?
Miksi et menisi terveyskeskuksen päivystykseen ja kertoisit, miten vakavasta tilanteesta on kyse: ei lääkitystä, ei tukea, juomisen himo riivaa, olet raskaana ja pyytäisit painokkaasti apua.
Lapsen isä on ryyppäämässä, yllätys yllätys! siksi on munkin vaikea sinnitellä. Käyn a-klinikalla, mutta enhän mä sieltä nyt voi apua saada, maanantaina vasta ja miten mä jaksan sinne asti? Tuntuu että kuolen tähän tuskaan ja ahdistukseen, paniikkikohtaus meni onneksi ohi. Multa kun kaikki mielialalääkketkin lopetettiin tietysti kun tulin raskaaksi. Voi vittu sanon vaan! ap
Tämä nyt toinen retkahdus. On iloinen vauvasta mutta aina riittilanteessa on lähdössä juomaan, ja nyt se uhkaus sitten kävi taas toteen. Eipä tuo kauheemmin tue kun kerta itselleen juomisen sallii.. Olen vaatinut päihteetöntä linjaa ja hän sen luvannut, mutta juopon lupaukset, nehän tiedetään.. En oikein jaksa uskoa että terkkarista apua saisi kun ei ole mitään 'todellista' hätää.. :/
ap
Oletan, että sinulla on hoitosuhde johonkin tai käyt AA-ryhmissä. Jos ei ole, niin pikaisesti hankkimaan tukea kunnan palveluista tai vertaisryhmistä tai molemmista.
Jos siis olet jo hoidon piirissä, yritä tihentää käyntejä. Käy AA-ryhmissä vaikka monta kertaa päivässä. Sovi menoja, tapaamisia raitistumistasi tukevien ystävien kanssa, liikuntaa jne.
Voimia!