Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voimia pysyä selvinpäin? Olen raskaana

Vierailija
03.04.2010 |

Olen "toipuva alkoholisti" niinkuin sanotaan ja selvänä ollut nelisen kuukautta yhtä retkahdusta lukuunottamatta. Nyt tuntuu että on niin vaikeeta, olen romahtamispisteessä ja yksin. Välitän vauvasta mutta on niin paha olo itsellä että tuntuu etten kestä enää. Mitä helvettiä voin tehdä?!! :'(

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaa sinne. Pahinta on kuitenkin aiheuttaa juomiosellaan lapsen vammautuminen.

Vierailija
42/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähelläsi päivystävää mielenterveyspoliklinikkaa, esim. Helsingissä sellainen on Auroran sairaalassa. Terveyspalvelujen neuvontapuhelimesta 09 10023 pystynevät neuvomaan oman paikkakuntasi vastaavan. Kannattaa ennemmin mennä tuollaiseen paikkaan ja kieltäytyä esim. paniikkikohtauksiin vedoten poistumasta ilman jonkinlaista apua tai tukea. Pysy tiukkana ja vaadi apua, älä hyväksy päähän taputtelua tai ongelman vähättelyä. Kyse on sinun lapsestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita huomenna AA n auttavaan puhelimeen

040- 84 84 000!

Tsemppiä!

t. raittiina 8 v ja kaksi leikki-ikäistä lasta :D

Vierailija
44/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
45/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja elinikäisiä ystäviäkin.

Terapeuteilla ei ole mitään taikakeinoja viinanhimon hävittämiseen, mutta kylläkin kikka kolmosia pahoihin tilanteisiin ja aikaa kuunnella. Voit myös todennäköisesti halutessasi päästä valvottuun ympäristöön (joku kuntoutusyhteisö tms.). Juomisen lopettaminen on itsestä kiinni, mutta ammattiauttajia ja vertaistukea voi ja kannattaa käyttää tukena.

Oletko tutustunut Ensi-ja turvakotien liiton toimintaan? Katso täältä http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/. Löytyisikö toimintaa omalta paikkakunnaltasi tai läheltä?

Vierailija
46/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole varma tuosta kuiva-katokosta..muistelen toisaalta, että silloin kun itse ryyppyputken jälkeen menin katkaisuun niin että siellä olisi sanottu että järjestävät myös ennaltaehkäisevää apua, täytyy varmistaa..

Minkälainen paikka on ensikoti ja mitä siellä tehdään? Voisiko se olla parempi kuin katko.. Muistelen vaan niitä kaikkia rapauoppoja siellä katkolla ja sitä viinasta haaveilevaa puhetta, en tiedä jaksaisinko sitä taas..

ap

Vierailija
47/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toki myös sinä itse ansaitset saada tukea elää raittiina - on vauva tulossa tai ei.

Kun haet apua, ole painokas. Älä sano, että kyl se kai sitten tästä, vaan kerro, että voit todella huonosti, etkä hallitse käyttäytymistäsi. Ilmaise huolesi vauvasta ja pyydä apua teille molemmille.

Hienoa, että pidät keskusteluyhteyttä auki tänne!

Mies ollut raittiina yhtä kauan kuin minäkin. Tämä nyt toinen retkahdus. On iloinen vauvasta mutta aina riittilanteessa on lähdössä juomaan, ja nyt se uhkaus sitten kävi taas toteen. Eipä tuo kauheemmin tue kun kerta itselleen juomisen sallii.. Olen vaatinut päihteetöntä linjaa ja hän sen luvannut, mutta juopon lupaukset, nehän tiedetään.. En oikein jaksa uskoa että terkkarista apua saisi kun ei ole mitään 'todellista' hätää.. :/ ap

Vierailija
48/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin telkkarista dokumentin jossa 18-v juuri eläkeläisen paperit(niin vammainen ettei ikinä töihin pystynyt)saanut FAS-lapsi sijaiskodissaan mietti että jos äitinsä olisi elossa ja siltä voisi kysyä niin kysyisi että miksi teki sen hänelle???!!!

Lapsen on vaikea ymmärtää mikä on niin tärkeää että voi sen varjolla vauvansa vammauttaa. Alkoholi on käsittääkseni jopa pahempi kun huumeet.

Vierailija
49/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa odottavalle päihdeäidille järjestyy jotain konkreettista apua. Muistan, kun tästä oli joku aika sitten hesarissa. Voisitko soittaa paikkakuntasi ensikotiin?

Vierailija
50/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, tiedätkö mistä saat ainakin aina keskusteluapua? Ihan oikeasti?

No täältä! Täällähän meitä mammoja on oiva liuta! Kyllä me sua jeesataan! Vaikka täällä rähistään ja rähjätään, niin mä itsekin olen AINA kun on ollut oikeasti paha mieli ja hätä, täältä hyvää tukea ja kanssaihmisten seuraa ja myötätuntoa.

Joten ihan oikeasti, tule vaikka tänne juttelemaan, aina kun sulla on ihan paska olo. Me jeesataan sua!

PS. Itselläni on puolisona entinen heroinisti, joten jotain tästä elämästä on tullut itsekin nähtyä. Mm. se, että jopa vuosikymmenen päihderiippuvuuden jälkeen on mahdollista putsata pöytä ja alkaa elämään ihan tavallista elämää.

Vierailija
51/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kanna koko maailman murheita. Jos miehesi dokaa, niin sitten dokaa. Ei kannata tuhlata omaa vähäistä jaksamista mieheesi. Kerro se myös vaikka huomenna ilman riitaa hänelle. Sano, että sinun voimavarat on vähäiset ja haluat laittaa ne nyt kaikki vauvan hyvinvointiin. Suosittelen käyntiä yksityisellä ultrassa ja pyytämään videolle/dvd:lle nauhoitusta. Heikkona hetkenä sen katselu voi auttaa. Hanki lisäksi jotain vauvalle tulevaa - pieniä bodeja tms. jotka konkretisoivat asukkia. Muista, että sinä olet jo äiti tulevalle lapsellesi. Voit jo nyt siis antaa hänelle äidin rakkauden olemalla juomatta. Jos koet, että esim. nykyisessä kodissa on huono "karma" muuta pois. Tsemppiä ja rohkeutta äidiksi tuloon. Sinusta tulee varmasti hyvä äiti kun vain jaksat pitää nyt selvän linjan. Vauva ja äiti ensin!

Vierailija
52/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna kerrallaan kuoritaan, vai miten se menee. Itse pystyin olemaan täysin ilman viinaa kun olin raskaana, mutta kun sain keskenmenon, niin nyt taas on pitänyt "lääkitä" itseään.

Sauna, suihku, irtokarkit, hyvä elokuva, kävelylenkki itkien hyvä musiikki korvilla, illalla keittelin teetä ja hunajaa.

Ajattele vauvaa, ajattele. Kuinka fiksu ja ihana ja älykäs siitä voikaan tulla, kun et juo.

Vierailija
53/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on niistä kokemusta omien vanhempieni kautta. Siellä saa yleensä jonkun sellasen "kummin" eli alkoholistin, joka on ollut kauemmin raittiina. Näille kummeille voi soittaa oikeestaan koska tahansa.

Ja ne siellä ryhmässä ei tumitse. Kaikki ovat olleet samassa tilassa ja retkahtaneet kuka 20 kuka 120 kertaa.

Voimia ja muista päivä kerrallaan.

Mua on muuten itseäni monta kertaa lohduttanut rukous, jota paljon käytetään AA:n piirissä (vaikka he eivät varsinaisesti sano kuka tai mikä on jumala) menee näin:

Herra, anna minulle tyyneyttä hyväksyä asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitä voin ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

Vierailija
54/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyytäisit häntä tulemaan kotiin, koska tarvitset hänen tukeaan, että jaksat hautoa yhteistä vauvaanne ilman alkoholia?

Vierailija
55/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikodeilla on sekä laitos- että avohoitopaikkoja päihteitä käyttäville raskaanaoleville ja jo synnyttäneille äideille. Kannattaa ottaa yhteyttä lastensuojelun sosiaalityöntekijään ja sitä kautta kysellä hoitopaikkoja. Tai toki voit soittaa suoraan ensikotiin, mikäli teidän paikkakunnalla sellainen on, joka on tarkoitettu nimenomaan päihteitäkäyttäville.

Olet urhea, kun uskallat puhua ongelmastasi ja myöntää sen! Kuitenkin tuntuu, että tarvitset ammattiapua, jotta selviät raskauden raittiina ja kykenet olemaan raitis äiti lapsellesi.

Vierailija
56/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, miltä elämäsi näyttää silloin. Mitä täytyy nyt tapahtua, että voisit ajatella työntäväsi pienokaistasi vaunuissa ja katsovasi hänen kasvojaan onnellisena siitä, että selvisit tästä vaiheesta?

Vierailija
57/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa ahdistuksestasi? Onko sinulla ketään, jonka luo voisit mennä yöksi?

Käytkö muuten töissä vai vietätkö kaiken ajan kotona asioita yksin pähkiessä?

Vierailija
58/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ku minä olen häntä loukannut niin hänellä on tottakai "oikeus" juoda rauhassa! Ei aijo tulla tänää kotiin kun ei halua nähdä tai jutella minun kanssa, että näin.

Olen ihan hajalla, mutta kiitos, teidän tekstit on kyllä tukeneet ja antaneet paljon arvokkaita neuvoja. Raskaus on nyt 14vkon alussa, seuraava neuvola on vasta kolmen viikon päästä. Harkitsen tuota ensikoti juttua kyllä..

ap

Vierailija
59/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita heti arjen tultua neuvolaan, että tarvitset ajan aiemmin kuin kolmen viikon päästä. Älä alistu odottamaan ja siedä liian pitkälle: vaadi apua.

Onko lapsi ensimmäisesi? Jos on, lainaa kirjastosta kirja, missä näytetään kuvia vauvan kehitysvaiheista kohdussa. Se voi auttaa sinua todellakin hahmottamaan, että odotat ihan oikeaa uutta ihmistä. Kun vauvan liikkeet alkavat tuntumaan, hän muistuttaa sinua itsestään päivittäin, mutta nyt kannattaa konkretisoida raskautta muuten.

Onnea raskaudesta ja vauvasta! Muista, että oman lapsen saaminen on yksi suuri mahdollisuus korjata elämänsä suuntaa ja kasvaa ihmisenä. Jos et ole saanut riittävää keskusteluapua menneisyytesi kipujen käsittelyssä, etsi sitä sitkeästi. Kun vauva syntyy, tarvitset myös silloin paljon voimavaroja. Lapsesi tarvitsee silloin riittävän ehjän äidin, joka jaksaa laittaa lapsen tarpeet välillä omien tarpeidensa edelle. Vauvan hoito palkitsee, mutta vie myös voimia. Ala nyt rakentamaan vauvallesi sellaista pesää, mihin hänen on hyvä syntyä. Mieti, mitä muutoksia se konkreettisesti edellyttää.

Vierailija
60/87 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mielestäsi loukannut miestäsi? Jos olet, oletko pyytänyt anteeksi? Jos et, miksi annat hänen kohdella sinua noin, hylkäämällä sinut, silloin kun tarvitsisit häntä? Onko teillä ollut aiemmin raitista aikaa vai onko tämä ensimmäinen jakso?

Mies ei välitä, ei auta vaikka kuinka soittaisin. Nyt ku minä olen häntä loukannut niin hänellä on tottakai "oikeus" juoda rauhassa! Ei aijo tulla tänää kotiin kun ei halua nähdä tai jutella minun kanssa, että näin. Olen ihan hajalla, mutta kiitos, teidän tekstit on kyllä tukeneet ja antaneet paljon arvokkaita neuvoja. Raskaus on nyt 14vkon alussa, seuraava neuvola on vasta kolmen viikon päästä. Harkitsen tuota ensikoti juttua kyllä.. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän