Miksi mua ärsyttää niin paljon kotiäidit? Miksi koko ajan yritän
saada kotiäiditkin tajuamaan miten typerää on lojua kotona vuosikausia? Miksen voi vain hyväksyä heidän valintaansa. Erityisestä ärsyttää se kun vaikuttavat niin tyytyväisiltä elämäänsä, tulee tarve herätellä realiteetteihin tyyliin: ei yhteiskunnan/miehen kuulu elättää loisia, työtä on tehtävä elääkseen jne.
t. työäiti
Kommentit (111)
siinä lähipäiväkodissa. Ja saman verran alueen muissa päiväkodeissa. Sekin tekee jo 300 per alue, vaikka asuisitte pienellä alueella. Koko kunnassa sitten jo tuhansia päiväkotilapsia.
Ja edelleen sinulla ja tutuillasi on lapsia yksityisillä perhepäivähoitajilla noin kaksi - viisi...
vaan ihan kirjoitin että "työäitien jne." Yleisesti ottaen.
Naisten keskipalkka on reilut parituhatta. Sen voit tarkistaa itse ihan mistä vaan.
Tietenkin on parempia palkkoja ja huonompia palkkoja, mutta jos on useampi kuin yksi lapsi ja on keskivertotyössä, kyllä ne puntit aika nopsaan kääntyy niin, että se työssäkäyvä äiti ei kyllä todellakaan itse enää mitään kotiäitejä elätä. Vaan käytännössä tienaa juuri saman kuin mitä itse yhteiskunnalta saa.
Keskivertotyössä :D
Menin hyvin nuorena töihin, opiskelin uuden ammatin ja olen nyt ollut kotona yli 12v. Kaikki neljä lastani ovat jo koulussa. Elän täysin mieheni siivellä. Toki teen tässä sivussa vähäsessä määrässä töitä mieheni firmassa sekä katson mieheni iäkkään isä perään. Pääasiallinen tekemiseni on kuitenkin ruuan laitto "miehilleni" sekä lapsille ja lasten kuskaaminen ja yl kodin hoito. Välillä toki teen keikkaa omalla alallani. Vakituista työpaikkaa en edes halua. Välillä on mukavaa olla muutama viikko tai päivä työssä. Ikää minulla on 43v, eläkemaksuja maksellaan ja elämä on ihan ok. Uskoisin ehkä 5v sisällä etsiväni pitempiä sijaisuuksia alaltani tai sitten työllistyä täysin mieheni yritykseen. Lapsille se on kivaa kun äiti on kotona. Eipä tuo appikaan pahaa tykkää kun saa lämpimät ruuat, siivoukset ja muut
työssäkäyvä äiti ei kyllä todellakaan itse enää mitään kotiäitejä elätä. Vaan käytännössä tienaa juuri saman kuin mitä itse yhteiskunnalta saa.
yksiviivainen. Yhteiskunta menettää kotiäidin työpanoksen. Päiväkotihoidolla on myös työllistävä ja tuottava vaikutus, ei se ole pelkkää kulua koko homma.
Ja päivähoidon kustantaa kunta, ei valtio.
tätä ei moni tule ajatelleeksi, mutta päivähoidossa oleva lapsi tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin kotihoidossa oleva. Päivähoitopaikka maksaa noin 1000€/kk per lapsi valtiolle, kun taas kotihoidossa olevasta lapsesta tarvitsee maksaa vain kotihoidontuki äidille (ja yli 3-vuotiaasta ei senkään vertaa).
että olet kateellinen niille, joilla on mahdollisuus jäädä kotiin. Itse olen ns. perinteinen kotiäiti, nuorinkin on jo kolme täyttänyt. En kyllä ymmärrä mitä kustannuksia minusta yhteiskunnalle tulee? Tukiahan ei tule pennin pyörylää. Minulla ei olisi mitään uran luomista vastaan (tutkinto on kyllä), mutta miksi tehdä arjesta kiireistä tarhakuskauksineen kun ei ole pakko. Miehellä on hyvä palkka ja on viikot töissä Brysselissä, joten yh:na saisin sitä tarharumbaa pyörittää. Minulla on mahdollisuus olla kotona, joten miksi ihmeessä en sitä käyttäisi? Ehdin tehdä vielä lähes 30 vuotta töitä sitten kun olen saanut kuopuksenkin koululaiseksi!
Monen työäidin työpanos jää aika köykäiseksi niinä vuosina kun lapset ovat pieniä. Moni myös uupuu ja vanhenee työn ja kodin yhteensovittamisen paineessa ja sen jälkeen työpanos heikkenee sen takia, ja työäidin miehenkin pitää joustaa, joten hänen panoksensakaan ei ole sama kuin kotiäidin miehen.
Kotiäidin mies voi tehdä täysillä uraa, koska äiti on kotona ja kotiäiti on usein täynnä virtaa mennessä työelämään, kun lapset ovat isompia.
Asioissa on aina useita puolia, joten turha mollata yhtikäs ketään.
t. työäiti
Minulla on koulutus, tein muutaman vuoden töitä ja nyt olen kotiäiti. Esikoinen on vasta 1v 3kk ja toinen tulee elokuussa. Työssäni tekisin ihan sitä samaa mitä kotonakin (olen siis lähihoitaja, päiväkodissa töissä). Kotona saan tehdä sitä omien lasteni kanssa ja töissä vieraiden kanssa. Toki sitten, kun toinen lapsi on "tarpeeksi vanha" (eli ei missään nimessä vielä 9kk. Olen nähnyt näitä lapsia päiväkodissa ja se ei ole heidän paikka!!) siirryn toki takaisin työelämään. Mutta sitä ennen haluan olla lasteni kanssa.
Haluan itse olla heille läsnä nämä elämän ensimmäiset vuodet. Ja olisin mieluusti kyllä pidempäänkin, se nyt vaan ei rahallisesti ole mahdollista. Itse viihdyn lasteni kanssa kotona ja usko pois, kyllä tämä ihan työstä käy! Ei kotiäitinä todellakaan ole aikaa lepäillä sohvalla perse homeessa ja nostaa niitä suuren suuria tukia, joilla "yhteiskunta mut elättää!" Sillä ei kuule ihan oikeesti edes elä!
Mies käy töissä, kyllä ja hän minut elättääkin. Mutta mies on ihan tyytyväinen siihen, että minä olen kotona lapsemme/lastemme kanssa, ettei heidän tarvitse vielä astua siihen suuren maailman oravanpyörään. Saavat tutustua maailmaan ihan omaan tahtiin, ennen kuin on sen aika.
Joten, tämä ratkaisu vaan toimii meillä parhaiten. Kaikki ovat tyytyväisiä ja näin asioiden meidän mielestämme kuuluu olla.
Ja se, että se sattuu jotain sivistymätöntä juntti av-mammaa ärsyttämään, ei hetkauta meidän elämäämme suuntaan eikä toiseen. Saat ihan ärsyyntyä kaltaisistani "pummeista" jo siitä saat iloa itsellesi. Minäkin ärsyynnyn ihan rauhassa niistä, jotka vievät pienet lapset hoitoon ja sysäävät ne yhteiskunnan kasvatettaviksi. =)
siinä lähipäiväkodissa. Ja saman verran alueen muissa päiväkodeissa. Sekin tekee jo 300 per alue, vaikka asuisitte pienellä alueella. Koko kunnassa sitten jo tuhansia päiväkotilapsia.
Ja edelleen sinulla ja tutuillasi on lapsia yksityisillä perhepäivähoitajilla noin kaksi - viisi...
Tai ainakaan en ymmärrä hölkäsen pöläystäkään sinun tekstistäsi. Eli minulla ja tutuillani on 2-5 lasta...? Tutuillani on eri-ikäisiä lapsia. Osa on hoidossa nyt, osa ovat olleet hoidossa aiemmin. Osa vielä kotona hoidettavia.
Miten sinä tuon keksit, että meidän alueellamme on viisi päiväkotia.
No, nämä on näitä yleistyksen yleistämisiä. En jaksa tingata tyhjästä. Tarkoitukseni oli kertoa teille, että kaikki hoitolapset eivät todellakaan maksa yhteiskunnalle tonnia kuussa.
ei yhteiskunnan/miehen kuulu elättää loisia, työtä on tehtävä elääkseen jne.
Minä olen elättänyt aikoinaan miestäni olosuhteiden ollessa toiset. Meidän elämäämme määrittelee rakkaus ja arvomaailma, jossa rahan ansaitsijan nimellä ei ole merkitystä, mutta jossa lapsen etu tulee ensin.
Minä hoidan lapseni, jolloin meidän ei tarvitse maksaa muille lastemme hoidosta, eikä liioin yhteiskunnan - joka btw maksaa pitkän pennin jokaisesta päivähoidetusta lapsesta!
Noin typerillä argumenteillä ja yksinkertaisella ajattelukyvyllä sinun ei pitäisi vaivata päätäsi ensinkään toisten valinnoilla. Ehkä joku muu osaa ajatella muutenkin kuin putkinäköisesti ja pinnallisesti.
nuorinkin lapsi on 3v. Opiskelen samalla ja toimin erilaisissa hyväntekeväisyysjärjestöissä. Mieheni on urakeskeinen ja hän on poissa kotoota käytännössä aina, joten jos minä en hoitaisi taloutta ja pitäisi kotia pystyssä ja hoitaisi lapsia ja heidän harrastuksiaan, ei meidän koti pysyisi pystyssä. Mutta kukin tavallaan, sossupummeilua en minäkään hyväksy.
sinulla ja tutuillasi on siellä yksityisillä perhepäivähoitajilla hoidossa juuri nyt? Vastaa sel-ke-äs-ti.
Ja juu, varmaan Suomesta löytyy muutama kymmenen lasta, joiden päivähoito ei maksa yhteiskunnalle tonnia kuussa. Kiitos tiedosta.
Lähinnä ärsyttää nuorena ja hyvin vähäisellä työkokemuksella ja koulutuksella lapsia tehneet, joista on tosi kiva jäädä kotiäidiksi vaikka koko elämäkseen, se on "heidän juttu". Heidät tekis mieli palauttaa maan pinnalle ja sappi alkaa kiehua. Myös työttömät/sossupummit yh:t aiheuttaa saman reaktion jos ei ole aikomustakaan mennä töihin. t. ap
mä varmaan ärsytän sua oikein toden teolla. Kolma lasta ja ikää 25v ja kotona olen ollut kuutisen vuotta, on mulla ammatti, mutta kotiäinä on mukavampaa, onneks saan olla vielä pari vuotta. Ei mua tartte mihkään maanpinnalle palauttaa, ihan tukevasti on jalat maassa. Mutta pura minuun kiukkuasi, jos se vaikka helpottaisi..
Aurinkoista kevätpäivää!!
Ei ärsytä kotiäitiys tippaakaan. Olisi tavallaan houkuttelevaa olla nytkin kotona, miten leppoisaa elämä olisikaan - enkä nyt väitä kotiäidin työtä helpoksi, tarkoitan sitä, kuinka perheen elämää rytmittäisi vain perheen tarpeet, ei ulkopuolisen tahon aiheuttama paine, kuten työssä käydessä väistämättä on.
Näissä keskusteluissa minua ärsyttää ainoastaan tuo näkökulma, jossa verrataan kotona hoidetun lapsen kustannuksia yhteiskunnalle versus päivähoitopaikka. Tällä logiikalla tietenkään yhdenkään lapsia hankkineen naisen/miehen ei kannattaisi käydä töissä, onhan tuo noin tarkasteltuna täysin järjetön yhtälö ja JOS se olisi noin yksinkertaista, tukisi yhteiskunta kotihoitoa taatusti järeämmin. Kuitenkin suomalainen tapa hoitaa lapset 3-vuotiaiksi kotona vaan nähdään pikemminkin ongelmana työikäisten naisten kannalta ja siten myös kansantaloudellisena ongelmana.
Täällä näissä keskusteluissa unohdetaan kuitenkin kokonaan se, että maksamiensa verojen lisäksi se työssä käyvä äiti/isä tuottaa yhteiskunnalle myös muuta arvoa työpanoksellaan. Yritys, jolla menee hyvin, maksaa enemmän yhteisöveroa ja yrityksellä ei mene hyvin ilman hyviä työntekijöitä.
Jotenkin täysin yksisilmäisesti ajatellaan, että yhteiskunta pyörii vain yksittäisten ihmisten maksamilla veroilla ja tällä logiikalla sillä yksittäisen ihmisen verolla pitäisi kattaa kaikki hänen yhteiskunnalta saamansa palvelu, infraa myöten. kun esim. Lisäksi esim. koulutus on Suomessa ilmainen ja jokainen akateemisesti tai ammatillisesti koulutettu, vuosiksi kotiin jäävän ihmisen käyttämäön ja pahimmillaan vanhentuva tutkinto maksaa yhteiskunnalle järjettömän paljon.
On upeaa, että Suomessa on mahdollisuus valita kotihoidon ja päivähoidon väliltä yksilöllisesti kunkin perheen tarpeiden ja mahdollisuuksien mukaan ja itsekin olen hoitovapaalla toki ollut lasten ollessa pieniä ja nyt olen osittaisella hoitovapaalla pikkukoululaisten äitinä, koska yhteiskunta suo minulle tämän mahdollisuuden. Rahallisesti nämä asiat vaan ovat huomattavan paljon monimutkaisempia ja isommasta kokonaisuudesta riippuvaisia asioita, että on aivan turhaa vetää keskusteluun jonkun yksittäisen naisen maksana vero versus hoitopaikan hinta yhteiskunnalle. Toki sekin asia on hyvä tiedostaa ja minusta päivähoitomaksun todellisen kustannuksen merkitseminen on ihan hieno juttu - kunhan sama logiikka sitten toistuu myös muissa palveluissa.
Tällä hetkellä meillä ja tutuillani on yksityisellä puolella hoidossa viisi lasta (osa on jo koulussa). Vertailuryhmänä kunnallisessa hoidossa olevat: näitä lapsia tutuillani on ehkä reilu kymmenen. Tämä ei ollut pointti, vaan se että kaikki hoitopaikat eivät ole kustannuksiltaan tonnia kuussa.
Tässä laskelma Kirkkonummen lasten päiväkotihoidosta vuonna 2008. Ainoita, joiden hoidon hinta on yli tonnin, on alle 3-vuotiaiden KUNNALLINEN hoito:
"Yksityisen ja kunnallisen päiväkotihoidon kustannuserot ovat suuret. Vuoden 2007 tilinpäätöksen mukaan kunnallisen päiväkodin kustannukset alle 3-vuotiaan hoidosta olivat 1128 € ja yli 3-vuotiaan kustannukset 715 €. Yksityisen päivähoidon osalta alle 3-vuotiaan kustannukset kunnalle olivat 556,82 € ja yli 3-vuotiaan osalta 481,89 €. Ostopalvelupaikkojen osalta kustannukset kunnalle olivat alle 3-vuotiailla 858,60 € ja yli 3-vuotiailla 719,76 €."
Lähde: http://w3.kirkkonummi.fi/kunnari/intrakun_k.nsf/3e12a7fcbc9e6736c22569d…
koska täällä työäiti väitti maksavansa kotiäidin makoilut. Se se vasta mustavalkoajattelua on.
Ja kotiäiti muuten antaa todella ison panoksen myös työelämään sillä, että hänen puolisonsa voi tehdä täysipainoista uraa.
Ja moni kotiäiti huolehtii myös esimerkiksi iäkkäistä sukulaisistaan, jotka muuten ehkä olisivat jo laitoksissa.
Puhumattakaan esimerkiksi siitä, että kun yksikin äiti on naapurustossa kotona, myös ne työäitien koululaisten kummasti pyörivät juuri hänen jaloissaan iltapäivisin ja kesälomilla jne.
kun haarukoin määrää. Mitä siis valitit siitäkin?
siitä puuttuu valtion osuus eli esimerkiksi se Kelan panos kokonaan. Ne tuetkin kun pitää jonkun käsitellä sielläkin.
vaan ihan kirjoitin että "työäitien jne." Yleisesti ottaen.
Naisten keskipalkka on reilut parituhatta. Sen voit tarkistaa itse ihan mistä vaan.
Tietenkin on parempia palkkoja ja huonompia palkkoja, mutta jos on useampi kuin yksi lapsi ja on keskivertotyössä, kyllä ne puntit aika nopsaan kääntyy niin, että se työssäkäyvä äiti ei kyllä todellakaan itse enää mitään kotiäitejä elätä. Vaan käytännössä tienaa juuri saman kuin mitä itse yhteiskunnalta saa.