Miksi mua ärsyttää niin paljon kotiäidit? Miksi koko ajan yritän
saada kotiäiditkin tajuamaan miten typerää on lojua kotona vuosikausia? Miksen voi vain hyväksyä heidän valintaansa. Erityisestä ärsyttää se kun vaikuttavat niin tyytyväisiltä elämäänsä, tulee tarve herätellä realiteetteihin tyyliin: ei yhteiskunnan/miehen kuulu elättää loisia, työtä on tehtävä elääkseen jne.
t. työäiti
Kommentit (111)
Nuori alle kolmekymppinen kolmen lapsen äiti, vain sen ammattikoulun käynyt ja koen että kotiäitiys on mun juttu, mieheni on samaa mieltä, olen ollut kotona 8vuotta. Tosin elämän realiteetit pistävät vastaan eikä talous kestäisi palkatta kotona oloa kun asuntolainakin on maksettava ja haluan kerryttää eläkettäkin joten hoitelen samalla pph:na lapsia kotonani. Olen hyvin onnellinen ja tyytyväinen elämääni, ei tarvetta muutokseen:)
Tämähän oli kuin minun näppikseltäni :) En nyt ihan saanut selväksi tästä, että oletko ollut pph minkä aikaa, mutta minä olen siis ollut ensin 7 vuotta putkeen kotiäiti (kolme lasta tänä aikana), ja nyt siis edelleen kotona, pph:na :)
Ette siis ole perinteisiä kotiäitejä, vaan teette koko ajan töitä :)
Juu, mutta olin ensin 7 vuotta kotiäitinä..Ja sitten pph:na, jotta pystyn yhdistämään kodin ja työn.. ;)
jolla asuu vauraita, akateemisia ihmisiä, vähän vanhempina lapsensa saaneita.
Kun on urallaan vakaassa asemassa, se poissaolo ei hetkauta suuntaan eikä toiseen. Kun on juuri päässyt työelämään sisään, asema on uhatumpi.
Ja mieheni on muuten DI ja piti puolet vanhempain- ja hoitovapaista, päivysti lasten sairastelut ja muutenkin työpanos oli aiempaa heikompi useamman vuoden, eikä hän tipahtanut yhtikäs mihinkään. Päinvastoin.
ahkeroivan ja kantavan yhteiskuntavastuuta, kun itse sitä tekee. Ja itse sitä tekee siksi, kun kotoa sen oppi, että naisella on oltava koulutus ja työ ja pitää pärjätä omillaan. Sekin tietysti riepoo, että itse raataa ja toiset vain hengailee ja nostaa tukia. Ei tämä yhteiskunta pahemmin rohkaise työntekoon, päin vastoin rankaisee ja rokottaa.
Miksi mua ärsyttää niin paljon kotiäidit? Miksi koko ajan yritän saada kotiäiditkin tajuamaan miten typerää on lojua kotona vuosikausia? Miksen voi vain hyväksyä heidän valintaansa. Erityisestä ärsyttää se kun vaikuttavat niin tyytyväisiltä elämäänsä, tulee tarve herätellä realiteetteihin tyyliin: ei yhteiskunnan/miehen kuulu elättää loisia, työtä on tehtävä elääkseen jne.
t. työäiti
vaikka olisi kuinka vakaa asema työpaikalla. Tässähän nimenomaan puhuttiin siitä, että jää kotiäidiksi/isäksi, ei mistään vuoden poissaolosta, senhän useimmat naiset ovat poissa lapsen saadessaan. Miksei siis mieskin voisi olla.
Meilläkin mieheni piti osan vanhempainvapaasta. Ei tuo nyt kovin erikoista ole.
Sitten kun oikeasti palaa, huomaa, että ei vaikuttanut yhtään mihinkään.
Mutta on aloja, jossa hetkautus on tosiasia.
107 tai sitten vain _pelätään_ että hetkauttaa. Sitten kun oikeasti palaa, huomaa, että ei vaikuttanut yhtään mihinkään.
Ja mistä ihmeestä revit tuon hoitajan?
enkä kokeillut itse tuota kotiäitinä olemista. Enkä tule kokeilemaankaan :)
Sitten kun oikeasti palaa, huomaa, että ei vaikuttanut yhtään mihinkään.
Oma mielipiteeni tähän koko kotiäitiasiaan on, että puolestani kaikki saavat olla kotiäiteinä, mikäli siihen on perheellä varaa.
Siinä vaiheessa, kun tarvitsee sosiaali- tai asumistukia vaikka toisaalta olisi mahdollisuus käydä töissä ja tienata perheensä elanto siten, niin kotiäitinä toimiminen on mielestäni huonolla pohjalla. Toisin sanoen tällöin ei olisi varaa olla kotiäitinä.
Peti pedataan aina samalla tavoin ja kuume mitataan samalla tavoin.
Ja mistä ihmeestä revit tuon hoitajan?
Ja lisään, että en ole tämän alan asiantuntija, vaikka vaativaa asiantuntijatyötä teenkin.
En siis ole tutkinut kotiäitiyttä sen tarkemmin :)
enkä kokeillut itse tuota kotiäitinä olemista. Enkä tule kokeilemaankaan :)
Oma mielipiteeni tähän koko kotiäitiasiaan on, että puolestani kaikki saavat olla kotiäiteinä, mikäli siihen on perheellä varaa.
Siinä vaiheessa, kun tarvitsee sosiaali- tai asumistukia vaikka toisaalta olisi mahdollisuus käydä töissä ja tienata perheensä elanto siten, niin kotiäitinä toimiminen on mielestäni huonolla pohjalla. Toisin sanoen tällöin ei olisi varaa olla kotiäitinä.
Mutta joo joo, en jaksa väitellä tyhjästä. Sinun kaveripiirisi akateemiset ovat aivan erilaisia kuin minun kaveripiirissäni.
Meilläpäin kotiäidit ovat juuri heikkotuloisia, koska ei ole järkeä mennä töihin ja viedä lapsia hoitoon, jolloin kaikki käteen jäävä raha menee hoitomaksuihin.
Itse olen huomannut, että akateemiset ja hyvissä työpaikoissa olevat naiset eivät VOI olla useita vuosia kotona, koska jäävät kehityksen kelkasta työasioiden suhteen. Tämä ilmiö on havaittavissa ainakin tekniikan puolella - useat kavereistani ovat diplomi-insinöörejä ja tekniikan kehitys voi aiheuttaa sen, että on aika hukassa töihin palatessaan, mikäli on monta vuotta hoitanut lapsia kotona.