Miksi mua ärsyttää niin paljon kotiäidit? Miksi koko ajan yritän
saada kotiäiditkin tajuamaan miten typerää on lojua kotona vuosikausia? Miksen voi vain hyväksyä heidän valintaansa. Erityisestä ärsyttää se kun vaikuttavat niin tyytyväisiltä elämäänsä, tulee tarve herätellä realiteetteihin tyyliin: ei yhteiskunnan/miehen kuulu elättää loisia, työtä on tehtävä elääkseen jne.
t. työäiti
Kommentit (111)
huomannut ystävä piireissäni että jos jotain ihmistä oikeen paljon jonku toisen valinnat tai teot ärsyttää niin he itse ovat joko todella kateellisia tai sitten ovat juuri samalaisia. Mutta eivät hyväksy itsessä juuri sitä piirrettä tai asiaa. :))
mutta kalliimmaksi taidat sinä ja sun valintasi tulla. esim. jos sulla vaikka kaksi lasta tarhassa, niin vaikka kuinka maksaisit siitä 300-400, todelliset kustannukset kunnalle vajaa pari tonnia/kk, joten mahdatko maksamillasi veroilla edes kattaa aiheuttamaasi kulua?
En ole sama kuin jolle kirjoitat, mutta minun lapseni on yksityisellä pph:lla, yhteiskunnan kustannus tästä on tasan 350 €/kk/lapsi. Itse maksan 220 €/lapsi (eli kahdesta 440 euroa). Ja aivan varmasti minun kuukausittain maksamani verot kattavat tämän yhteiskunnan maksaman hoidon tuen.
On aivan turha tulla saivartelemaan asioista, joista ei ole hajuakaan.
että yksi päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle 1000 euroa.
Mistä ihmeestä sinä revit tuon 350 euroa?
Ja aika harvalla muuten taitaa lapsi olla yksityisellä perhepäivähoitajalla.
Lyhyellä päättelyllä voi kyllä laskea, että päivähoidon kustannukset (päiväkodissa) on tosiaan ton tonnin jollei todellisuudessa ylikin. Siihen kun kuuluu rakennus- ja ylläpitokulut, logistiikkakulut, pihan hoito, henkilöstökulut jne. Jos pelkästään meidän lähipäiväkodin pihan remontti maksoi mansikoita, samoin ilmastointiremontti. Yhteiskunta nekin maksaa.
että yksi päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle 1000 euroa.
Mistä ihmeestä sinä revit tuon 350 euroa?
Ja aika harvalla muuten taitaa lapsi olla yksityisellä perhepäivähoitajalla.
Tuon 350 euroa repasin siitä KELA:n ilmoituksesta, jossa kerrotaan, että pph:lle maksetaan 350 euroa suoraan (yksityisen hoidon tuki ja kuntalisä). Me maskamme itse loput kustannuksista.
Aika monella on lapsi/lapset yksityisellä pph:lla. Tuttavapiirissäni monellakin.
Tajuat kai, että siitä yksityisestä perhepäivähoitajasta on yhteiskunnalle muitakin kuluja kuin tuo Kelan tuki?
Moni kotiäiti on myös kotiäiti vastoin tahtoaan.
Mä esim. olen hakenut töitä jo pitkään ja välillä käynyt tekemässä määräaikaisuuksia mutta oikeasti olisin mieluummin ollut työäiti.
Alunperin ajattelin olla lasteni kanssa kotona vain ensimmäiset vuodet mutta paljon pidempään olen joutunut olemaan.
on pienipalkkainen mies, toivottavasti ei pienimunainen sentään, se on jo toivoton yhdistelmä.
Tajuat kai, että siitä yksityisestä perhepäivähoitajasta on yhteiskunnalle muitakin kuluja kuin tuo Kelan tuki?
Eikös perhepäivähoitajat maksakaan veroja palkastaan? Eikö heitä lasketa työvoimaan? Olisiko yhteiskunnalle edullisempaa, jos perhepäivähoitajat olisivat työttöminä?
Niissä kun ei kaiketi ole nollamaksuluokkaa :)
En voi sille mitään, että asia on sinulle outo, mutta minulla todellakin on useita tuttuja, joiden lapset ovat hoidossa yksityisellä pph:lla. Kyllä niitä yksityisiä perhepäivähoitajia on aika paljon olemassa.
En tajua. Mitä muita kuluja yhteiskunnalle tulee?
Suurin osa päivähoitoikäisistä on Suomessa kylläkin julkisen päivähoidon piirissä.
Mutta oli aika suoraa yleistämistä eräässä viestissä, jossa sanottiin, että ap:n lapset kuluttavat hoidossa enemmän julkisia varoja kuin mitä ap itse maksaa veroja.
on murto-osa, vaikka kuinka sinulla olisi tutuilla ja tuttujen tutuilla lapsia sellaisilla.
Montako lasta muuten tarkalleen? Kaksi?
Montako lasta teidänkin alueella on jo ihan siinä lähipäiväkodissa? Sata?
Yksityinen perhepäivähoitaja on aina kunnan/kaupungin valvonnassa, ne hoitomaksuasiatkin kulkee kunnallisen päivähoitotoimiston kautta, on varahoitojärjestelyjä, hän maksaa erilaisia vakuutuksia ja veroja jne.
Jotain reilut parituhatta?
Paljonko lapsia on keskimäärin? Noin kaksi.
Jos nainen tienaa brutto noin 2500 euroa, hän saa käteen noin kaksi tonnia ja ne kaksi lasta hoidossa maksavat kaksi kertaa tonnin, niin mitä jää?
Noin yleistäen.
ja eihän se aika, kun perheessä on _useampia_ päivähoitoikäisiä, kestä kovin kauaa (ellei ole poikkeuksellisen iso perhe).
33, paljonko on naisten keskipalkka? Jotain reilut parituhatta? Paljonko lapsia on keskimäärin? Noin kaksi. Jos nainen tienaa brutto noin 2500 euroa, hän saa käteen noin kaksi tonnia ja ne kaksi lasta hoidossa maksavat kaksi kertaa tonnin, niin mitä jää? Noin yleistäen.
mutta olkoon, koska tunnistan sut samaksi toisten ärsyttäjäksi kuin monissa muissakin ketjuissa. Tämä ketju kannattanee jättää tähän, koska ap:n sinällään ihan mielenkiintoisesta pohdinnadsta sukeutui tämä sama iänikuinen päivähoito/kotihoito -jankkaus.
Jotain reilut parituhatta? Paljonko lapsia on keskimäärin? Noin kaksi. Jos nainen tienaa brutto noin 2500 euroa, hän saa käteen noin kaksi tonnia ja ne kaksi lasta hoidossa maksavat kaksi kertaa tonnin, niin mitä jää? Noin yleistäen.
Noin yleistäen.
Kertoiko ap palkkansa suuruutta?
En voi käsittää miksi pitää yleistää, jos keskustelu koskee yhtä henkilöä ja hänen perhettään.
Naisten keskipalkka reilu parituhatta? minkä tutkimuksen mukaan?
on murto-osa, vaikka kuinka sinulla olisi tutuilla ja tuttujen tutuilla lapsia sellaisilla.
Montako lasta muuten tarkalleen? Kaksi?
Montako lasta teidänkin alueella on jo ihan siinä lähipäiväkodissa? Sata?
Yksityinen perhepäivähoitaja on aina kunnan/kaupungin valvonnassa, ne hoitomaksuasiatkin kulkee kunnallisen päivähoitotoimiston kautta, on varahoitojärjestelyjä, hän maksaa erilaisia vakuutuksia ja veroja jne.
Lähipäiväkotia en tunne, mutta jos veikkaan, niin tuskin on sataa lasta, sen verran on pienen näköinen rakennus.
Yksityisillä perhepäivähoitajilla ei ole kunnan puolesta varahoitoa. Valvonta on kunnan puolelta, mutta tuolla saat tuskin tonniin kuukasittaista hoitokulua.
Pph kustantaa itse vakuutukset.
Mitä kustannuksia keksit lisää?
miksi sua ap rassaa se, että ihmiset tekee ratkaisunsa perheenä, perheen sisäisistä tarpeista ja arvoista käsin? Sehän just tarkoittaa että toi perhe on tiivis yksikkö, jossa kaikki huolehtii toisistaan; paitsi lapsistaan niin myös vanhemmat toistensa hyvinvoinnista.Heitä kiinnostaa enemmän oma perhe kuin se mitä muut heistä ajattelee ja sehän on vaan hyvä juttu. Rahasta tässä ei voi olla kyse, koska kuten joku aiemmin sanoikin niin kotiäiti ei varsinaisesti tuhlaa yhteiskunnan rahoja.