Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon huostaanotto pelosta?

Vierailija
07.02.2010 |

Meiltä otettiin vuosia sitten kolme lastamme huostaan kun naapurimme teki meistä ilmoituksen. Tuo huostaanotto oli aiheeton. Tilanteemme oli se, että meillä oli kolme lasta sillon 4v, 2,5v ja 4kk. Vauva oli ollut itkuinen syntymästään asti ja kaikkialla sanottiin, että se on vain koliikkia ja menee ohi ajallaan. Käytettiin lääkäreissä, mutta mitään vikaa ei löytynyt ja itkut vaan jatkui ja jatkui. Pyysin apua neuvolasta, jotta saisin edes hetken nukkua, mutta apua ei herunut ja kun meidän tilanteemme tultiin tarkistamaan niin lapset otettiin huostaan, perusteluna mm. se, etten jaksa heitä hoitaa ja olen heille vaaraksi.

Elimme vuoden ilman lapsiamme, kunnes saimme heidät takaisin. Nyt tuosta on jo aikaa, mutta meillä nyt taapero ja kaksoset syntynee 2kk sisällä ja pelkoni vain kasvaa, että sama toistuu. Tällä hetkellä nuorin lapsemme oli vauvana helppo, mutta tiedän paremmin kun hyvin, että seuraava kaksoset saattavat olla myös itkuisempia. Emme kyllä enää asu samalla paikkakunnalla ym, mutta silti pelottaa, että joudutaan kokemaan sama. Neuvolassa pelkään sanoa mitään, mistä voisi ajatella, etten ole kykenevä äidiksi jne.

Kommentit (190)

Vierailija
141/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain itse erittäin hyvässä hengessä apua. Uupumiseni otettiin vastaan asiallisesti ja erilaisista vaihtoehdoista avuksi kerrottiin. Mihinkään ei pakotettu, vaan sanottiin että mieti rauhassa ja tiedät sitten mistä apua saa jos siltä tuntuu. Minun saamani apu ei ole millään tavalla kytköksissä sosiaalipuoleen/lastensuojeluun, vaan neuvolan tarjoamaa palvelua. Tuota sosiaalipuolen palveluakin olisi tiedokseni annettujen joukossa ollut.

Neuvoni on, että ota asia puheeksi neuvolassa ennen kuin olet rättipoikki. Tiedustele esim. väliaikaista apua kodinhoitoon, tai lasten katsomiseen jonkin harrastuksen ajan/kaupassakäynnin ajan.

Vierailija
142/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huostaanotot ovat kunnalle kaikkein kallein toimenpide eikä niistä saa mitään takaisin, lisäksi huostaanotetuille lapsille syntyy jälkihuolto-oikeus ja se se vasta kallista onkin, joten kaikki kunnat välttävät huostaanottoja viimeiseen asti. Sanokoon ap mitä tahansa, niitä ei kevyin perustein tehdä eikä tosiaankaan vaan pelkän väsymyksen vuoksi, eikä ellei muita keinoja ole ensin kokeiltu.

Ja mistä ihmeen bonuksista 31 puhuu? huhhuijaa. Ihan kuin kunnalla saisi edes palkkaa, saatika bonuksia! Sitä paitsi huostaanottoja käsketään välttämään viimeiseen asti ja jätetään jopa tekemättä selvissäkin tapauksissa, mm. huumevanhemmat saavat pitää tein-ikäiset lapsensa, koska se tulisi muuten liian kalliiksi "ja johan nuo lapset pärjää kun ovat sen verran isoja".

Että ihan täyttä potaksaa oli koko juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ihan jokaisen äidin ja isän todellakin perehtyä suomalaisen lastensuojelutyön nykytilanteeseen.Lasten ja lapsiperheiden oikeuksien räikeitä rikkomuksia tapahtuu ja nyt ei enää puhuta marginaaliryhmistä vrt päihdeongelmaiset ym. Todellakin googlettakaa aiheeton lastensuojeluilmoitus vaikka aluksi. eri arvioiden mukaan 16000-18000 lasta on huostaanotettu pois kodeistaan, saman verran kuin suomalaisen lääkärikunnan lukumäärä.Mistähän tämä kertoo? Jos joku tekee perheestänne kiusallaankin ls-ilmoituksen, ei ole lainkaan itsestään selvää,että saatte perheenä oikeudenmukaisen asian käsittelyn.

Tottakai huostaanotettujen lasten vanhempien mielestä huostaanotto on aina aiheeton - kuka vanhempi kehtaisi myöntää, että perheessä on asiat sen verran pielessä, että lapset otetaan huostaan? Tottakai siinä tilanteessa yritetään puhdistaa kasvot selittelemällä, miten huostaanotto oli aiheeton ja miten ilkeät sosiaalitädit veivät lapset ihan vain huvikseen. Näitä tarinoita netti tosiaan on pullollaan - niistä tarinoista ei vain se oikea totuus selviä =)

Vierailija
144/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että itse olit epäillyt, että jotakin ikävää tapahtuu väsymyksen takia ja että myös ravistelit vauvaa. No siinähän ne syyt sitten olivat. Ja juuri kuten ls oli perustellut: väsymyksestä johtuen lapsille voi tapahtua jotakin. Ja vauvallehan oli siis tapahtunut ja itse olit sen vielä neuvolassa sanonut. Ei siis ollut aiheeton huostaanotto!

Olen kuitenkin iloinen, että kaikki on nyt kohdallanne hyvin, mutta olisit siis jo alussa kertonut kaikki faktat meillekin.

Vierailija
145/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että itse olit epäillyt, että jotakin ikävää tapahtuu väsymyksen takia ja että myös ravistelit vauvaa. No siinähän ne syyt sitten olivat. Ja juuri kuten ls oli perustellut: väsymyksestä johtuen lapsille voi tapahtua jotakin. Ja vauvallehan oli siis tapahtunut ja itse olit sen vielä neuvolassa sanonut. Ei siis ollut aiheeton huostaanotto! Olen kuitenkin iloinen, että kaikki on nyt kohdallanne hyvin, mutta olisit siis jo alussa kertonut kaikki faktat meillekin.

eli samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa

Vierailija
146/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ihan jokaisen äidin ja isän todellakin perehtyä suomalaisen lastensuojelutyön nykytilanteeseen.Lasten ja lapsiperheiden oikeuksien räikeitä rikkomuksia tapahtuu ja nyt ei enää puhuta marginaaliryhmistä vrt päihdeongelmaiset ym. Todellakin googlettakaa aiheeton lastensuojeluilmoitus vaikka aluksi. eri arvioiden mukaan 16000-18000 lasta on huostaanotettu pois kodeistaan, saman verran kuin suomalaisen lääkärikunnan lukumäärä.Mistähän tämä kertoo? Jos joku tekee perheestänne kiusallaankin ls-ilmoituksen, ei ole lainkaan itsestään selvää,että saatte perheenä oikeudenmukaisen asian käsittelyn.

Tottakai huostaanotettujen lasten vanhempien mielestä huostaanotto on aina aiheeton - kuka vanhempi kehtaisi myöntää, että perheessä on asiat sen verran pielessä, että lapset otetaan huostaan? Tottakai siinä tilanteessa yritetään puhdistaa kasvot selittelemällä, miten huostaanotto oli aiheeton ja miten ilkeät sosiaalitädit veivät lapset ihan vain huvikseen. Näitä tarinoita netti tosiaan on pullollaan - niistä tarinoista ei vain se oikea totuus selviä =)

Joo, niin ne jotku vanhemmat oikeasti kuvittelee. Kai se on sen omanarvontunnon kannalta välttämätöntä selittää asia itselle noin. Ja ehkä siihen alkaa sitten jo uskoakin jossakin vaiheessa, että noin se meni. Totuus on kyllä tosiaan se, että lakia sosiaalityöntekijät noudattavat ja tarkalleen. Ei ole mielenkiintoa lähteä oikeusprosesseihin selvittelemään esim. syytteitä virkavirheestä. Ja avohuollon tukitoimien tarjoaminen on ensisijaista, tämä siis laissa säädetty asia. Huostaanottoa ei tehdä noin vaan, vaan yksi edellytys on se, että kaikki mahdollinen on jo yritetty. Jos ei ole, ei hallinto-oikeus tee päätöstä huostaanotosta. Sijoitukset taas ovat eri asia, niistä sos.tt. voi tehdä päätöksen. Esim. kiireellisessä sijoituksessa maksimiaika minkä lapsi voi olla sijoitettuna on kuitenkin vain 30 vrk. Avohuollon sijoituksessa edellytyksenä taas on vanhempien suostumus. Eli nämä kertomukset sossujen mielivallasta ovat aika epäuskottavia.

Vierailija
147/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei saanut esim. kodinhoitajaa avukseen ja tämä olisi pitänyt toteuttaa ennen kun lapsia otettiin huostaan!

Sanoit, että itse olit epäillyt, että jotakin ikävää tapahtuu väsymyksen takia ja että myös ravistelit vauvaa. No siinähän ne syyt sitten olivat. Ja juuri kuten ls oli perustellut: väsymyksestä johtuen lapsille voi tapahtua jotakin. Ja vauvallehan oli siis tapahtunut ja itse olit sen vielä neuvolassa sanonut. Ei siis ollut aiheeton huostaanotto! Olen kuitenkin iloinen, että kaikki on nyt kohdallanne hyvin, mutta olisit siis jo alussa kertonut kaikki faktat meillekin.

eipä ollutkaan aiheeton eli samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa

Vierailija
148/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap? Savon Sanomissa oli vähän aikaa sitten ihan nimellä kirjoitettu (joku lääkäri tms.), että Kuopiossa on suhteessa eniten huostaanottoja ja että niitä tehdään tilanteissa, joihin kotiapu (en muista virallista nimeä) olisi käynyt.

Sitten kyllä, ihan oikeasti on turhia huostaanottoja, ihan sosiaalialan ammatti-ihmiset ovat niistä kirjoittaneet. Mutta on myös tapauksia, joissa huostaanotto olisi pitänyt tehdä, mutta ei ole tehty. mm. minut ja veljeni olisi pitänyt ottaa huostaan perheestä, jossa henkisesti sairas, väkivaltainen alkoholisti isä.

Vierailija
149/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta vauvaa siihen Suomessa on kuollut ja tulee varmasti kuolemaankin, kun asenteet ovat tällaisia, että sossut vaan ilkeyttään kyyläävät ja kiusaavat viattomia vanhempia, jotka väsyneinä vähän vain ravistelevat vauvojaan.

Vierailija
150/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei saanut esim. kodinhoitajaa avukseen ja tämä olisi pitänyt toteuttaa ennen kun lapsia otettiin huostaan!

eipä ollutkaan aiheeton eli samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa

Jos lapsen henki/terveys on uhattuna niin eikö silloin ole oikeus ottaa heti huostaan??? Pienen vauvan ravistelu on erittäin vaarallista ja kun se oli jo tapahtunut kerran niin mikä estäisi sen tapahtumasta toiste, vaikka siinä kodinhoitaja kävisi kerran-pari viikossa. Entä ne 5-6 muuta päivää?? Olisiko vauva ollut silloin turvassa? Huostaanotto ei ollut aiheeton, ehkä perheen tilanteeseen olisi pitänyt puuttua aiemmin, kun apua pyydettiin, mutta huostaanoton tapahtuessa ainakin vauvan henki oli ollut jo kerran vaarassa.

103

Vierailija
151/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppoa syyttää huostaanottettujen lasten vanhempia, huonoiksi vanhemmiksi.Heiltä on takanaan hyvin heikko oikeusturva,valitettavasti.

Asioihin todellakin kannattaa perehtyä, tarkastella lukuja ja tilastoja kriittisesti.

Ja nimenomaan googlettamalla saa tietoa lastensuojelulaista lähtien.

Vierailija
152/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppoa syyttää huostaanottettujen lasten vanhempia, huonoiksi vanhemmiksi.Heiltä on takanaan hyvin heikko oikeusturva,valitettavasti.

Asioihin todellakin kannattaa perehtyä, tarkastella lukuja ja tilastoja kriittisesti.

Ja nimenomaan googlettamalla saa tietoa lastensuojelulaista lähtien.

Kyllä, siitä olen samaa mieltä, että asioista kannattaa todella ottaa selvää ennen kuin alkaa puhumaan aiheesta. Mutta millä tavalla oikeusturva on mielestäsi huono, tarkentaisitko? Ja mitä tilastot kertovat mielestäsi?

Vierailija
153/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pääkirjoitus kuinka kunnat rikkovat lastensuojelulakia.Sekin kannattaa lukea.

Hallinto-oikeudet eivät toimi kuten käräjäoikeudet.Tilastot ovat huolestuttavat,huostaanottojen määrä lisääntyy,avohuollon tukitoimia ei ole riittävästi.

Vierailija
154/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta selittyykö se todellakin asikkaan huonolla oikeusturvalla ja sossujen mielivallalla? Kriteerit ovat edelleen samat ja olemassa, ja hallinto-oikeus tekee päätökset niiden täyttymistä tarkastellen. HO:n päätös on valituskelpoinen.

Vierailija
155/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri. Selvitä onko perheenne oikeuksia laiminlyöty ja jos on niin ota yhteys vaikka lakimieheen ja valita ja selvitä asia. Siitä sinua ei voi rangaista.

Huomauttaisin vielä, että sosiaalityöntekijätkin ovat ihmisiä. He tekevät vain työtään ja parasta varmaan on yrittää tehdä yhteistyötä, vaikka tuntuisikin nöyryyttävältä ja raskaalta olla toisten silmätikkuna. Kun on itse ollut kaikessa asiallinen, on helpompi saada itselleen uskottavuutta.

Kunnat säästää milloin missäkin älyttömässä. Tarkista, että sosiaalityötä tekee pätevä ihminen. Olen kuullut (ei ole varmaa tietoa), että lastensuojelussakin päätöksiä olisi tehty epäpätevien työntekijöiden toimesta. Käsittääkseni huostaanotosta ei voi päättää kuin korkeakoulutettu sosiaalityöntekijä.

Vierailija
156/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri. Selvitä onko perheenne oikeuksia laiminlyöty ja jos on niin ota yhteys vaikka lakimieheen ja valita ja selvitä asia. Siitä sinua ei voi rangaista.

Huomauttaisin vielä, että sosiaalityöntekijätkin ovat ihmisiä. He tekevät vain työtään ja parasta varmaan on yrittää tehdä yhteistyötä, vaikka tuntuisikin nöyryyttävältä ja raskaalta olla toisten silmätikkuna. Kun on itse ollut kaikessa asiallinen, on helpompi saada itselleen uskottavuutta.

Kunnat säästää milloin missäkin älyttömässä. Tarkista, että sosiaalityötä tekee pätevä ihminen. Olen kuullut (ei ole varmaa tietoa), että lastensuojelussakin päätöksiä olisi tehty epäpätevien työntekijöiden toimesta. Käsittääkseni huostaanotosta ei voi päättää kuin korkeakoulutettu sosiaalityöntekijä.

Sosiaalityöntekijät tuntevat (tai heidän pitäisi tuntea) lastensuojelulain todella hyvin ja jokainen huostaanottopäätös tehdään näihin lakipykäliin liittyen. Jos jää tunne, että päätös huostaanotosta ei ole noudattanut oikeata kaavaa ja päätös on tehty tunteenpohjalta, eikä asiaan ole perehdytty, niin päätöksen tuskin on tehnyt asiantuntija eli sosiaalityöntekijä. Kiireellinen huostaanotto on asia erikseen. Siinä on pakko toimia nopeasti, vaikka taustat ei olisi tarkoin tutkittu, mutta silloinkin pitää olla näyttöä siitä, että huostaanotontarpeen kriteerit täyttyy.

Voikai sellaistakin väsymystä olla, että nämä kriteerit täyttyvät ja väsyneenä (pitempiaikainen masennus yms.) sitä harvemmin tunnistaa itse olevansa vaaraksi ympäristölle. Oikeastaan pitäisi olla kiitollinen, että joku pysäytti ja esti mitään pahempaa tapahtumasta. Mutta vuoden mittainen huostaanotto kuulostaa todella jyrkältä toimenpiteeltä. Varsinkin, jos apua ei ole annettu pyydettäessä ja sitä ei ole saanut huostaanoton jälkeenkään. Luulisi, että tilanne olisi ratkennut nopeammin.

Vierailija
157/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

64 voi ihan itse katsoa vaikka netistä yleiset perusteet.

Yli puolet ilmoituksista on turhia, joten jo siitä voi päätellä, että myös huostaanotoissa sattuu paljon huteja ja ylilyöntejä.

Vaikka onneksi niihin nykyään pitää hakea edes jotain juridista perustetta, eikä asia ole pelkästään hourupäätätien päätettävissä.

Niin tyhmä miltä vaikutat, vai esitätkö vain?

Kyllä kuka tahansa saa puhua työstään yleisellä tasolla. Kenenkään yksityisasioita, potilastietoja ja todellisia tapauksia ei saa kertoa, varsinkaan niin, että henkilöt olisivat tunnistettavissa.

Mutta sun peloksi ( vaikutat mt-tapaukselta) aika moni alalla oleva ei kuitenkaan malta pitää tietojaan ominaan.

Vierailija
158/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minua puukotettiin. olin sairaalassa pari yötä ja elämä jatkui sen jälkeen normaalisti. neuvottiin ottamaan yhteyttä psykologille että käydä siellä juttelemassa. siihenaikaan lastenisän kanssa oltiin erottu ja isä alkoholisti. sain viedä lapset jokatoinen vkonloppu perhekotiin, että sain itsekkin joskus vapaan vkonlopun( olin tuolloin 22v) lapset oli viikolla perhepäivähoitajalla koska kävinkoulua. Perhepäivä hoitaja oli sanonu soskuun, että lapset hirmu levottomia kun tulevat perhekoti vkonlopun jälken hoitoon... (Kuulin myös tämän hoitajan puhuttelevan itseään äidiksi minun lapsilleni)Tämän ihmisen sanomisen perusteella minulle annettiin kaksi vaihtoehtoa: joko hoidan itse lapset tai annan ne perhekotiin, josta ne kulkee perhepäivähoitajalla, enkä saa nähdä lapsia 3kuukauteen. kertaakaa en valittanut jaksamisesta. myöhemmin kun olen kertonut asiasta neuvoloissa ym... ovat ihmetelleet tälläistä toimintaa... mutta mulla meni täysin luottamus sosiaalialan ihmisiin.... et kyllä niitä perusteettomia huostaanottoja on varmasti... äkkiäkö ne keksii jonku hyvän syyn ihan omasta päästä!!!!!!!!!!!!!!!

Liikkuu kolmen lapsen nuori yh-äiti jota puukotetaan? EN yhtään ihmettele, jos sossu on huolissaan, sun kotonakin varmaan ramppasi mielenkiintoista jengiä?

Vierailija
159/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijät tuntevat (tai heidän pitäisi tuntea) lastensuojelulain todella hyvin ja jokainen huostaanottopäätös tehdään näihin lakipykäliin liittyen. Jos jää tunne, että päätös huostaanotosta ei ole noudattanut oikeata kaavaa ja päätös on tehty tunteenpohjalta, eikä asiaan ole perehdytty, niin päätöksen tuskin on tehnyt asiantuntija eli sosiaalityöntekijä. Kiireellinen huostaanotto on asia erikseen. Siinä on pakko toimia nopeasti, vaikka taustat ei olisi tarkoin tutkittu, mutta silloinkin pitää olla näyttöä siitä, että huostaanotontarpeen kriteerit täyttyy.

Voikai sellaistakin väsymystä olla, että nämä kriteerit täyttyvät ja väsyneenä (pitempiaikainen masennus yms.) sitä harvemmin tunnistaa itse olevansa vaaraksi ympäristölle. Oikeastaan pitäisi olla kiitollinen, että joku pysäytti ja esti mitään pahempaa tapahtumasta. Mutta vuoden mittainen huostaanotto kuulostaa todella jyrkältä toimenpiteeltä. Varsinkin, jos apua ei ole annettu pyydettäessä ja sitä ei ole saanut huostaanoton jälkeenkään. Luulisi, että tilanne olisi ratkennut nopeammin.

Päätöksiä ei tehdä ikinä "tunteen pohjalta", vaan kerätään lausunnot monesta eri paikasta, myös sos.tt kirjoittaa oman näkemyksensä. Ja hallinto-oikeus tekee huostaanottopäätöksen.

Vierailija
160/190 |
22.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalityöntekijä, jos huoltajat suostuvat huostaanottoon ja hallinto-oikeus, jos vanhemmat vastustavat huostaanottoa. Hallinto-oikeudessa voi pyytää suullista käsittelyä asian ratkaisemiseksi eli kyllä asia tarkkaan mietitään ennen ratkaisua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi