Avoero tulossa- asunto miehen nimissä!
Älkää edes kysykö miksi suostuin aikanaan siihen, että asunto tuli vain miehen nimiin, vaikka minäkin sitä olen maksanut. Kaikki mitä olen tienannut, on mennyt perheen eteen. Nyt mies haluaa erota ja vain hänen nimensä on asunnon omistajana. Hän myös vaatii, että saa pitää lapset, koska minulla ei ole asuntoa ja vaatii minua lähtemään ensi viikolla. Mitä teen?
Kommentit (94)
Hommaa asunto ja oikeusavustaja itsellesi.
avopuolisomammoja, miten on NIIIIN turhaa mennä naimisiin. No onhan se, jos ei koskaan eroa. Mutta elämässä sattuu ja tapahtuu, jopa eroja.
Kirjoitan tähän vain nostaakseni tätä ketjua, että joku vakaasti avoliittoon uskova tajuaa mennä pikaisesti naimisiin, jos on järjestänyt asiansa yhtä huonosti kuin ap. Jos avoliitossa elää, omaisuuden suhteen pitää olla SUPERtarkka. Se mitä maksat on sinun. Ja jos maksat vaikkapa asuntoa, pitää omistajana olla myös sinun nimesi. Muuten erossa olet aika heikoilla.
Ap, ota yhteys lakimieheen, mielellään asianajajaan.
- Onko tositteita, kuka on maksanut?
- Onko teillä avioehto?
makstaan, tulisi vain toisen nimiin? Siis miksi kukaan koskaan tekisi sellaista paperia missään olosuhteissa kenenkään kanssa, jos kerran kaksi ihmistä asuntoa maksaa, on vain ja ainoastaan järkeenkäypää, että se on myös näiden kahden ihmisen nimissä...Siis mikä ihme tilanne on ollut sellainen, jossa miehesi on edes ehdottanut moista, että vain hänen nimensä on asunnon papereissa, ja miten ihmeessä kukaan täyspäinen ihminen sellaiseen suostuu? Anteeksi, mutta olen oikeasti järkyttynyt.
En osaa muuta kuin kompata edellisiä. Hanki itsellesi oikeusapua. Tiliotteet ym. esille.
Meillä asunto on minun, ja maksan siitä myös lainan itse. Mies maksaa muut kulut, eli käytännössä elämisen. Ei halua itselleen lainaa, joten maksakoon vaan...
Jos ihan aidosti olet sitä mieltä, että olet asuntoa maksanut merkittävässä määrin, niin soita kunnan oikeusaputoimistoon saadaksesi audienssin. Jos taas olet lähinnä maksanut perheen elämistä ja juoksevia kuluja, niin niinhän sen tulee ollakin...
kun on kyse avoliitosta. Avoliitossa yleensä itselle jää se, mikä on omissa nimissä. Kehotan myös Ap:tä kaivamaan tilitositteet esille ja marssimaan asianajajan juttusille. Laita myös jo etukäteen ylös asioita, joita olet teidän liiton aikana kustantanut.
- Onko tositteita, kuka on maksanut? - Onko teillä avioehto?
joku kysyy: Onko teillä avioehto?
Hei haloo! Kyse avoliitosta!
Ei kai se niin voi mennä, että yhdessä maksetaan kuluja, ja vain toiselle kertyy omaisuutta?
Ap, sun avomiehes on ollut tosi sika. Onneksi pääset siitä eroon! Itsekkäästä ja rahanahneesta ihmisestä ei ole iloa kenellekään!
niiden perusteella rahasi takaisin. Avoerossa on nimittäin pääsääntönä palauttaa lahjat, ja lahjaksi nuo lyhentämäsi erät lähinnä lasketaan.
Jos ei ole tositteita (kuitteja tai tiliotteita) pankista saat pienellä rahalla tiliotteet männävuosilta. Sitten lasku miehelle ja jos ei maksa niin oikeusavustajaan yhtteyttä.
Mene käymään asiantuntijan, esim. lakimiehen, luona ja kerron mahdollisimma tarkasti tilanteenne. Ei avomiehesi ihan noin vain pääse sinusta eroon.
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Ty%C3%B6ryhm%C3%A4+Laki+tasapuoli…
eikä tämä laki ole vielä voimassa eikä todennäköiseti tällaisena tule edes hyväksytyksi.
Mutta ne rahat, jotka olet asuntoon pannut, voit kyllä saada takaisini.
avopuolisomammoja, miten on NIIIIN turhaa mennä naimisiin. No onhan se, jos ei koskaan eroa. Mutta elämässä sattuu ja tapahtuu, jopa eroja.
avoliitossa ei mitenkään vaikuta muiden, asioista perillä olevien "avopuolisomammojen" elämään. Meillä asunto on 50-50 ja molemmilla omat lainat ja lainan takaisinmaksuohjelma. Eipä tartte miettiä, mitä kukin on maksanut jos ero tulee. Asunto vaan myyntiin ja rahat puoliksi. Helppoa, kun sen osaa.
vaikkapa niin, että miehellä on ollut ko. asunto jo ennen seurustelua.
että miksi ap sitten on asuntoa maksanut?
Meillä on myös asunto vain miehen nimissä, mutta minä en ole siitä penniäkään maksanut, ja tienaankin kuussa vain opintotuen verran, joten en pidä tätä tilannetta niin epäreiluna kun ap:n. Ja siksi en myöskään ole vaatinut tähän mitään muutosta, mieheni kun kuitenkin elättää minut opiskeluni ajan, enkä voi asuntoa maksaa, kun ei ole tuloja. Mutta siinä vaiheessa kun alan tienata, valmistuttuani, ajatuksena on ollut, että minä laitan säästöön kuukaudessa samanverran kun mies maksaa lainaa, ellei asunto ole myös minun nimissäni. Mutta siinä vaiheessa olemme tiosin jo naimisissa näillä näkymin.
tasan menee laina mun palkasta. Lisäksi palkasta jää yli 1200 Euroa muuhun elämiseen, joten mitenkään mies ei voisi todistaa, että on elättänyt ja mä vaan maksellut lainaani. Tämä on ihan yhdessä sovittu juttu ja mies on sen hyväksynyt. Tässä on takana se, että mies jätti erossa velattoman talon eksälle lasten takia. Lähti tyhjänä vuokraboksiin. Hieno teko sinänsä turvata lasten elämä eron jälkeen, mutta se taas tuli ongelmaksi, kun me mentiin yhteen ja yhteinen lapsi on nyt tavallaan "osaton" siitä, minkä mies edellisessä elämässä sai kasaan. No, nyt sitten on tavallaan tämän lapsen vuoro.
eikä tämä laki ole vielä voimassa eikä todennäköiseti tällaisena tule edes hyväksytyksi. Mutta ne rahat, jotka olet asuntoon pannut, voit kyllä saada takaisini.
Mihin perustuu blondilogiikka että toosan antamisella tienaa ilmaisen asumisen?
Erotilanteessa on aivan sama kuka mitäkin on maksanut tai kenen nimissä omaisuus on tai edes milloin omaisuus on hankittu. Jos teillä ei ole avioehtoa, joka määrää, että kummankin omaisuus kuuluu vain sille, kumman nimissä se on, avioerotilanteessa omaisuus jaetaan tasan kummankin kesken. Joten ap omistaa puolet talosta, kuten myös autosta yms kaikesta irtaimesta tavarasta.
Toivottavasti et ole sentään ollut niin reppana, että olet tehnyt avioehdon, missä mies saa hommaamansa omaisuuden ja silti maksanut lainaa pois.
Hieman ihmetyttää tässä aloituksessa, että onko laina ja talo tosiaankin miehen nimissä. Yksinänään ei nimittäin lainaa kovin suuria summia saa. Tuttavani, joka on lääkäri ja päivystää paljon, vasta kirvasi,ettei pankki myönnä hänelle yksinäisenä henkilönä tarpeeksi lainaa, jotta olisi saanut n 200000 € maksavan asunnon.
Sinun pitää pystyä todistamaan että olet maksanut asunnosta.
Tämmöiset ovat juuri niitä varoittavia esimerkkejä miksi IKINIÄ ei kannata antaa vaan toisen nimiin asuntoa. Toivottavasti järkkääntyy, mutta lakimies tai oikeusavustaja jos olet vähävarainen, auttavat.