Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ihmeen takia joku yrittää opettaa 4,5-vuotiasta lukemaan???

Vierailija
08.01.2010 |

En nyt oikein ymmärrä mikä kiire joillain vanhemmilla oikein on?? Kyse tutuista joilla on 4,5v poika ja viimeksi kun kävin heillä niin äiti ylpeänä esitteli kuinka hyvin poika jo osasi "lukea". Joo osasihan hän jonkin sanan siinä tavuttaa ja lukea mutta huomasin kyllä ettei hän oikeasti edes ymmärtänyt sitä mitä hän siinä "luki". Sanoin kyllä vähän sarkastisesti vanhemmille, että kyllähän kai koulussakin oppii lukemaan? Oliko pahasti sanottu?

Meidän pojan ope vaan kertoi, ettei hänkään itse ole halunnut opettaa lapsiaan lukemaan ennen koulua. JOnkin pedagogisen syynkin hän kertoi, mutten muista enää minkä. Oli sitä mieltä että koulussa sitten opetetaan oikea tapa lukemaan.

Mitä mieltä? Tietty jos lapsi oikein itse haluaa oppia kaikki kirjaimet jne. mutta tässäkin esimerkissä paistoi läpi se, että halutaan sitten kerskailla sillä että miten taitava lapsi JO ON. Kuitenkana lukemaan oppimisella ei ole mitään väliä koulumenestyksen kannalta..

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen kiinnostui itse kirjaimista todenteolla 4 ikävuoden tietämillä. Kyseli aina mikä kirjain on mikäkin. Tottakai kerroin aina silloin kun itse kyseli. Itsekseen sitten pikkuhiljaa oppi yhdistelemään kirjaimia tavuiksi jne... Joskus kyseli jotain ja vastasin aina kun kysyi. Varsinaisesti en opettanut mitenkään, vastasin vaan lapseni esittämiin kysymyksiin. Esikoinen oppi sitten lukemaan yksittäisiä sanoja 5 ikävuoden tietämillä ja nyt 6-vuotiaana lukee aika sujuvasti.

Olen pitänyt mölyt mahassani enkä ns. kertoillut tästä esikoisen taidosta mitenkään erityisesti kellekään välttääkseni juuri näitä ap:n kaltaisia kommentteja yms. Taito on sitten paljastunut kun esikoinen on jossain kylässä lukenut jotain tms. Ja siitäkös on noussut omituisia kysyviä katseita ja kysymyksiäkin "Miten olet opettanut x:n lukemaan?" "Kai sitä ois ehtinyt oppia sitten koulussakin?" jne... Mutta minkä sille voi jos lapsi on niin kiinnostunut asiasta ja opettelee ns. itse...

Vierailija
82/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on äärimmäisen tärkeä taito nykypäivän tietoyhteiskunnassa, joten olisi tärkeää, että lukeminen on lapselle alusta alkaen mahdollisimman mukava asia. Näin hän on motivoitunut käyttämään lukutaitoaan aktiivisesti alusta lähtien, jolloin lukutaito kehittyy koko ajan sujuvammaksi ja paremmaksi.

Olen huomannut, että kaikkein mukavimpia muistoja lukemaanoppimiseen liittyy niillä ihmisillä, jotka ovat oppineet lukemaan ennen kouluunmenoa. Voisiko olla mukavampaa tapaa oppia lukemaan kuin tutustua lukemisen maailmaan kotona omien vanhempien ja isompien sisarusten kanssa leikin lomassa? Ensin vaikkapa kirjaimia opetellen, sitten maitopurkin tai lastenkirjojen nimiä tavaillen jne.

Itse opin lukemaan vasta koulussa, sillä valistunut äitini oli kuunnellut aivan liikaa kaikkia "ei kannata opettaa lasta lukemaan liian aikaisin, kun se tylsistyy koulussa" -varoittelijoita. Koulussa (v. 1983) sitten opetettiin lukemaan sillä ikivanhalla ja surkeimmalla mahdollisella kirjaintavausmenetelmällä tyyliin koo-ii-äs-äs-aa. Lukemaanoppiminen tuntui aluksi todella vaikealta, ja siihen liittyy ikäviä muistoja. Lukutaitoni sentään kehittyi kuitenkin hyväksi, ja lukemisesta tuli minulle rakas harrastus. Silti minua harmittaa edelleen, että minulle lukemaanoppiminen ei ollut samanlainen ihana ja oivaltava kokemus kuin lukuisille leppoisasti 5-vuotiaina opeteille ystävilleni.

Noista lööpeistä vielä. Miten te pystytte estämään, että lapsenne eivät esimerkiksi kuulisi noita lööppien "hirviösanoja" vaikkapa viereisessä kassajonossa olevalta asiakkaalta, joka taivastelee maailmanmenoa seuralaisilleen? Pidättekö lapsianne tynnyrissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nuo mainitut sanat voisikin kuitata "aikuisten asioina", lööpeissä on kyllä usein sellaisiakin järkyttäviä otsikoita, joiden sisällön pienikin ymmärtää ja järkyttyy, kun ei ymmärrä, miten sellaisia kauheuksia tapahtuu.

En minä ainakaan haluaisi selitellä 4 vee lapselle, että mitä tarkoittaa iltapäivälehtien otsikoissa esim. sanat, murha, joukkoraiskaus, pommi-isku, itsemurha ym.

tämän lokiikan perusteella 18- vuotiaina:-DD

Vierailija
84/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v lapsi saa katsella telkkarista kaiken maailman murhajuttuja! Sen ikäinen ei todellakaan ole kyvykäs käsittelemään noita asioita eikä pidäkään olla!

...reaalielämä on sitä oikeata elämää ja todellisuutta, mitä maailmassa tapahtuu (valitettavasti).

Eri asia on sitten kaikenmaailman väkivaltaiset poliisi- ym. sarjat. Ne kun perustuvat fantasiaan eivätkä tosiasioihin, hyvin yleisesti sanottuna.

Tosiaan, ei kannata lasta tynnyrissä kasvattaa! Naiivi siitä vaan tulee, ja ottaa kuiteskin itse selvää jos on ottaakseen.

Vierailija
85/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein lasta kohtaan.

Kyllähän monet lapset haluaa itse oppia lukemaan, mutta ei tällöinkään varsinaisesti opettaa kannattaisi alkaa, jos ei varmasti osaa oikein opettaa eli ole opettaja tai vastaava.

Monet lapset oppii itsestään lukemaan ja monissa päiväkodeissakin opetetaan jos lapsella kiinnostusta asiaan, mutta se on eri asia.

En ymmärrää mitä hienoa siinä on, jos lapsi osaa ennen kouluun menoa lukea ja kirjoittaa. Ei siitä kannata ainakaan numeroa tehdä ja jalustalle lasta nostaa.

Lähes jokainen lapsi oppii ekan jouluun mennessä lukemaan sujuvasti ja kirjoittamaan, vaikka ei osaisi edes tavuja lukea ennen kouluun menoa.

Sehän idea koulussa on, että sielä opitaan ja lapsi tykkää silloin käydä koulua, kun oppii jotain noin hienoa sielä kuin lukeminen ja tiedonhalua säilyy, joka on välttämätön oppimiselle.

Vierailija
86/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelee aikaisin lukemaan oppineen lapsen tulevan jotenkin ylpeäksi? Että lapsi, joka oppii omasta tahdostaan hienon ja tärkeän taidon, ja joo-o ehkäpä muita vähän aikaisemmin, olisi jotenkin huonompi lapsi? Käsittämätöntä!

Meidän 4v on kiinnostunut myös numeroista ja onkin jo taitava laskija. Samoin on kiinnostunut tietokoneesta ja käyttääkin sitä taitavasti. Meillä on aina juteltu lapsille paljon, meillä keskustellaan asioista. Lasten kanssa vietetään paljon aikaa pelaten, lukien ja yleensäkin vain oleillen.

Ja kyllä, olen erittäin ylpeä omasta, pienestä " neropatistani ".

Vierailija
87/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta kiinnostaa oppia, niin ihan hyvin voi opettaa. Mitä turhaa odottaa kouluikään asti jos lapsi on innokas oppimaan jo aikaisemmin.

Monia muitakin taitoja opitaan ennen kouluikää, miksi ei yhtä hyvin lukemaankin.

Meillä mä opetin omat lapseni lukemaan heti kun kiinnostusta löytyi. Pelkästään hyvä asia, ei mitään haittaa koulussa myöhemmin.

Vierailija
88/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, jos viisaat vanhemmat tukevat lapsen taipumuksia myös lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa. Jos lapsi on kiinnostunut kirjaimsta 2-vuotiaana niin tokihan ne on hänelle kerrottava jne. Ja jos haluaa oppia lukemaan 3-vuotiaana niin sallittakoon se hänelle.

Itse opin 3-vuotiaana lukemaan eikä ole haitannut yhtään, päinvastoin!

Vierailija
89/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelee aikaisin lukemaan oppineen lapsen tulevan jotenkin ylpeäksi? Että lapsi, joka oppii omasta tahdostaan hienon ja tärkeän taidon, ja joo-o ehkäpä muita vähän aikaisemmin, olisi jotenkin huonompi lapsi? Käsittämätöntä!

Meidän 4v on kiinnostunut myös numeroista ja onkin jo taitava laskija. Samoin on kiinnostunut tietokoneesta ja käyttääkin sitä taitavasti. Meillä on aina juteltu lapsille paljon, meillä keskustellaan asioista. Lasten kanssa vietetään paljon aikaa pelaten, lukien ja yleensäkin vain oleillen.

Ja kyllä, olen erittäin ylpeä omasta, pienestä " neropatistani ".

muihin lapsiin aloittamalla koulutusen jo nyt. Mitä pelkäät? Ettei lapsesi menesty ellet aloita jo nyt? Minusta on väärin muita kohtaan että lapsesi osaa jo lukea ja muut eivät. Koulu on kilpailua, tuo on epäreilua. Jokaisen tulisi olla samalla lähtöviivalla. Sinun lapsi etuilee.

Vierailija
90/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta kiinnostaa oppia, niin ihan hyvin voi opettaa. Mitä turhaa odottaa kouluikään asti jos lapsi on innokas oppimaan jo aikaisemmin. Monia muitakin taitoja opitaan ennen kouluikää, miksi ei yhtä hyvin lukemaankin. Meillä mä opetin omat lapseni lukemaan heti kun kiinnostusta löytyi. Pelkästään hyvä asia, ei mitään haittaa koulussa myöhemmin.

kavelemaan oppimisesta niin taitaisi olla vahan toinen aani kellossa. Vai loytyyko taalta aiteja jotka sitoisivat lapsen poydanjalkaan kiinni ettei vaan opi liian aikaisin.

Suomessa jarrutetaan lasten kehitysta ihan liikaa verrattuna muihin maihin.

Vierailija
91/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainvapaan jälkeen tiesin joutuvani ekaluokanopeksi. Koska en ole mikään alkuope, en tiennyt juurikaan mitään lukemaanopettamisesta.

Pelotti siis, etten saa ekaluokkalaisia lukemaan.

Tämän vuoksi käytin omaa kersaani koekaniinina. Opetin hänet väkisin lukemaan ihan siksi, että tajuaisin itse, miten lukemaan opetetaan.

Lapseni oppi lukemaan aika pienenä siis. Ja mä helpotuin: jos kerta sain ton oman penskanikin lukemaan, ni kai mää saan lukemaan ne tulevat ekaluokkalaisetkin.

Opetin siis lapseni lukemaan (lapsi ei ollu jutskasta erityisen kiinnostunut) vain siksi, että saisin itse ammatillista itseluottamusta.

Vierailija
92/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein lasta kohtaan. Kyllähän monet lapset haluaa itse oppia lukemaan, mutta ei tällöinkään varsinaisesti opettaa kannattaisi alkaa, jos ei varmasti osaa oikein opettaa eli ole opettaja tai vastaava. Monet lapset oppii itsestään lukemaan ja monissa päiväkodeissakin opetetaan jos lapsella kiinnostusta asiaan, mutta se on eri asia. En ymmärrää mitä hienoa siinä on, jos lapsi osaa ennen kouluun menoa lukea ja kirjoittaa. Ei siitä kannata ainakaan numeroa tehdä ja jalustalle lasta nostaa. Lähes jokainen lapsi oppii ekan jouluun mennessä lukemaan sujuvasti ja kirjoittamaan, vaikka ei osaisi edes tavuja lukea ennen kouluun menoa. Sehän idea koulussa on, että sielä opitaan ja lapsi tykkää silloin käydä koulua, kun oppii jotain noin hienoa sielä kuin lukeminen ja tiedonhalua säilyy, joka on välttämätön oppimiselle.

Suomi on erikoinen maa lapsestaan ei saa olla ylpeä. Lapsi ei saa olla jotakin. Ja se on ehdottomasti täysin naurettavaa jos isä ja äiti ovat ylpeitä lapsesta joka sai maisterin paperit.

Minä en oo mittään sinä et oo mittään mutta mehän ei ollakkaan mittäään...

Suomi on masentuneiden luulotautisten ihmisten maa.

Ja muistakaa lukevat pienet lapset on täysin persiistä. Hyi se on hienostelua suomessa. Mikä v...u teitä vaivaa.

Vierailija
93/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on huono itsetunto kun vanhemmat eivat ole koskaan kehuneet.

Vierailija
94/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko sinä ihan oikeest koulun rajoittaa oppimista vai miten tämä pitäisi ymmärtää??? Ei ole oikein lasta kohtaan. Kyllähän monet lapset haluaa itse oppia lukemaan, mutta ei tällöinkään varsinaisesti opettaa kannattaisi alkaa, jos ei varmasti osaa oikein opettaa eli ole opettaja tai vastaava. Monet lapset oppii itsestään lukemaan ja monissa päiväkodeissakin opetetaan jos lapsella kiinnostusta asiaan, mutta se on eri asia. En ymmärrää mitä hienoa siinä on, jos lapsi osaa ennen kouluun menoa lukea ja kirjoittaa. Ei siitä kannata ainakaan numeroa tehdä ja jalustalle lasta nostaa. Lähes jokainen lapsi oppii ekan jouluun mennessä lukemaan sujuvasti ja kirjoittamaan, vaikka ei osaisi edes tavuja lukea ennen kouluun menoa. Sehän idea koulussa on, että sielä opitaan ja lapsi tykkää silloin käydä koulua, kun oppii jotain noin hienoa sielä kuin lukeminen ja tiedonhalua säilyy, joka on välttämätön oppimiselle.

Suomi on erikoinen maa lapsestaan ei saa olla ylpeä. Lapsi ei saa olla jotakin. Ja se on ehdottomasti täysin naurettavaa jos isä ja äiti ovat ylpeitä lapsesta joka sai maisterin paperit.

Minä en oo mittään sinä et oo mittään mutta mehän ei ollakkaan mittäään...

Suomi on masentuneiden luulotautisten ihmisten maa.

Ja muistakaa lukevat pienet lapset on täysin persiistä. Hyi se on hienostelua suomessa. Mikä v...u teitä vaivaa.

uuu ihanko hienostelua uuu pelottaa.

Vierailija
95/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala työ opettaa tavaamaan kun osaavat jo lukea. Hidastavat koko luokkaa vaikka osaavat lukea.

Antaisitte lasten olla lapsia. Lukemaan oppii myöhemminkin. Mikä kiire teillä on?

Vierailija
96/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat tuossa vaiheessa kiinnostuneita/ herkkiä lukemaan oppimiselle. Ainakin omani halusi tietää kirjaimia. Paljon myös luin lapselleni ja kyllä rupesi itsekseen lukemaan 5-vuotiaana. Tänä päivänä on harvinaisempaa lapset, jotka eivät osaa lukea ennen koulua. Omankin lapseni luokalla lähes kaikki lukivat. Vanhaa tietoa tämä, kun joku epäili motivaation loppuvan jos osaisi lukea. Höpö höpö, Tänä päivänä opettajat ovat koulutettu siihen, että osaavat huomioida eritasoisia lapsia. Ainut miinus, mikä voi olla lukemaan oppimisessa itsekseen, että ei osaa tavuttaa. Shakira pani vielä paremmaksi! Hän kuulema oppi lukemaan itse 3-vuotiaana;)

Vierailija
97/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaillaan tuolla raapustelee vihkoonsa sanoja "äiti" ja "isi", ja ilman mallia...

En aio estellä, koska on ollut aina kiinnostunut kirjaimista.