Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ihmeen takia joku yrittää opettaa 4,5-vuotiasta lukemaan???

Vierailija
08.01.2010 |

En nyt oikein ymmärrä mikä kiire joillain vanhemmilla oikein on?? Kyse tutuista joilla on 4,5v poika ja viimeksi kun kävin heillä niin äiti ylpeänä esitteli kuinka hyvin poika jo osasi "lukea". Joo osasihan hän jonkin sanan siinä tavuttaa ja lukea mutta huomasin kyllä ettei hän oikeasti edes ymmärtänyt sitä mitä hän siinä "luki". Sanoin kyllä vähän sarkastisesti vanhemmille, että kyllähän kai koulussakin oppii lukemaan? Oliko pahasti sanottu?

Meidän pojan ope vaan kertoi, ettei hänkään itse ole halunnut opettaa lapsiaan lukemaan ennen koulua. JOnkin pedagogisen syynkin hän kertoi, mutten muista enää minkä. Oli sitä mieltä että koulussa sitten opetetaan oikea tapa lukemaan.

Mitä mieltä? Tietty jos lapsi oikein itse haluaa oppia kaikki kirjaimet jne. mutta tässäkin esimerkissä paistoi läpi se, että halutaan sitten kerskailla sillä että miten taitava lapsi JO ON. Kuitenkana lukemaan oppimisella ei ole mitään väliä koulumenestyksen kannalta..

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opin ihan itse lukemaan ennen koulua ja se meni kuin vettä vaan...mutta kyllä olikin tylsä eka luokka.

Omia lapsiani en ole edes yrittänyt opettaa, oppivat koulussa.

Vierailija
62/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää kun muut opettavat lapsiaan lukemaan 4 vuotiaina tai viisi. Omani ei oppinut kuin vasta 7 vanhana. Tuntuu tyhmältä kun itsellä ei ole tuollaista neroalasta. En haluaisi että muiden lapset oppivat niin nuorina, on väärin että he pääsevät kehumaan lapsensa suorituksilla kun oma vasta harjoittelee lukemista. Suututtaa tuollainen kerskuminen. Se että teidän lapset ovat neroja ei merkitse että te olisitte älykkäitä. Minä olen älykäs mutta oma lapseni on tavallinen oppija. Suututtaa!!!

Lapselle opetetaan taitoja jo syntymästä lähtien. Tietyt asiat lapsi oppii automaattisesti, koska ne kuuluu kehityksen kulkuun. Viiveisiin puutututaan ja lasta tuetaan oppimisessa. Oli se sitten kävely, puhuminen, sosiaalinen käyttäytyminen etc... lähes kaikkeen voidaan vaikuttaa harjoittelemalla tukemalla lasta.

Miksi lasta ei saisi tukea lukemisen oppimisessa, jos hän on siihen valmis ja haluaa ja se on kiehtovaa ja kivaa.

Ei syy/este sille voi olla että sinä pahoitat mielesi ja sinua suututtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opin ihan itse lukemaan ennen koulua ja se meni kuin vettä vaan...mutta kyllä olikin tylsä eka luokka. Omia lapsiani en ole edes yrittänyt opettaa, oppivat koulussa.

Eipä taida riittää rahat eikä resussit. Kyllä meidät samaan muottiin sysätään.

Vierailija
64/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun tässäkin ketjussa lähestulkoon kaikkien lapset ovat oppineet lukemaan ennen neljää ikävuotta. Taitaakin tämän av-palstan kirjoittajista jokaisen lapsi olla sellainen neropatti että okseat pois.

Oma poikani osaa painia ja juosta nopeasti sekä käsittelee imukuppipyssyä ennennäkemättömän taitavasti. Ei silti osoita kiinnostusta kirjaimiin tai numeroihin, mutta piirtää hienojamiekkoja ja aseita.

Tyttö lapsia kiinnostaa enemmän kirjaimet ja numerot kun taas poikia enemmän aseleikit.

Vierailija
65/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tyyliin "aaa, är, äs, pee, koo..."? Varmaan mun äidin ikäiset ihmiset. Kyllä mun koulussa jo opetettiin ne toiset lukemaan äänteiden avulla "a,r,s,p...". Aloitin ekaluokalla 1982.

Aloitin koulun -78.

Vierailija
66/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoispoika 3-vuotiaana, tytöt 4 - 5-vuotiaana. Tytöt opetin, kun halusivat, poika taas oppi itse. Ei lukutaidosta ole kellekään mitään haittaa ollut. Päin vastoin, hyötyähän siitä on, lapsellekin (pystyvät lukemaan tekstitykset, peliohjeet ym.) Ja poikaa kiinnosti kyllä aseleikitkin, vaikka ensin kiinnostui kirjaimista ja lukemisesta.

Vierailija
67/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo koulussa opetettava äännemenetelmä ole vaikea.

Ensin opetellaan tunnistamaan kirjain ja siihen liittyvä äänne. Eli kirjain a on a (lyhyenä), s on suhinaa jne. Tuon äänteen saa aikuinen selville, kun miettii kirjaimen sanan ensimmäiseksi kirjaimeksi. Kokeilkaa: vaikka sanassa muumi tuo ´m´ on jonkinlainen mumina.

Tuosta se lähtee. Kokonaisissa sanoissa noita äänteitä liu´utetaan aina seuraavaan.

Tämä kannattaa lukea

http://www.lukimat.fi/lukeminen/vanhemmalle/1-2-1-lukemaan-ja-kirjoitta…

Vierailija
68/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä voi aiheutua traumoja. Tosiaankin on vanhempien heikkoa itsetuntoa patistaa sen ikäistä pientä lasta lukemaan, että pärjäisi myöhemmin elämässä.. huh huh menee samaan luokkaan kuin isä joka pakottaa poikansa jääkiekkoharjoituksiin että pääsisi NHL keskusyksikköön.

:D !!!

Vierailija
69/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa oli tutkittu lasten menestymistä elämässä ihan pienestä pitäen aikuisuuteen. Nämä lapset tulivat erilaisista taustoista, mutta erona tavislapsiin heille laitettiin leikin muodossa erilaisia älyllisiä haasteita 1-5-vuotiaina. Ja sen jälkeen kukin eli miten eli. Tutkimuksesta kävi ilmi, että nämä lapset olivat keskimäärin menestyneempiä elämässään kuin tavislapset.

En nyt tarkoita, että pitäisi alkaa lapsiaan treenaamaan, mutta tuli vaan tästä keskustelusta mieleen. Ilmeisesti jo tuolloin pienenä oli joku herkkyyskausi loogiselle ajattelulle ja sen oppimiselle, joka sitten vaikutti pitkälle elämään jos sen käytti hyödyksi.

Oma 2-vuotiaani tunnistaa kaikki kirjaimet ja ei olla niitä sen kummemmin opetettu. Kerrottu vain kun on kysynyt.

Vierailija
70/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein ymmärrä mikä kiire joillain vanhemmilla oikein on?? Kyse tutuista joilla on 4,5v poika ja viimeksi kun kävin heillä niin äiti ylpeänä esitteli kuinka hyvin poika jo osasi "lukea". Joo osasihan hän jonkin sanan siinä tavuttaa ja lukea mutta huomasin kyllä ettei hän oikeasti edes ymmärtänyt sitä mitä hän siinä "luki". Sanoin kyllä vähän sarkastisesti vanhemmille, että kyllähän kai koulussakin oppii lukemaan? Oliko pahasti sanottu?

Meidän pojan ope vaan kertoi, ettei hänkään itse ole halunnut opettaa lapsiaan lukemaan ennen koulua. JOnkin pedagogisen syynkin hän kertoi, mutten muista enää minkä. Oli sitä mieltä että koulussa sitten opetetaan oikea tapa lukemaan.

Mitä mieltä? Tietty jos lapsi oikein itse haluaa oppia kaikki kirjaimet jne. mutta tässäkin esimerkissä paistoi läpi se, että halutaan sitten kerskailla sillä että miten taitava lapsi JO ON. Kuitenkana lukemaan oppimisella ei ole mitään väliä koulumenestyksen kannalta..

Mun äiti opetti mut lukemaan ja kirjoittamaan, kun olin alle 3v. Osasin jo 3-vuotiaana lukea ja kirjoittaa (siitä on todisteena 3-vuotiaana kirjoittamiani pikku tarinoita), sekä myös lauloin ja soitin pianoa nuoteista. Osasin nuotitkin siis.

Kyllä kai äitinikin sanoi ihmisille, että "meidän tyttö se osaa jo" - entäs sitten?! Ei se mitään kerskaa ole, vaan iloa ja ylpeyttä omasta lapsesta.

Itse aion opettaa omaa lastani kunhan ikää tuohon (alle 1v) vähän lisää tulee. Koulussa on sitten helppoa, kuten minullakin oli.

Kummallista, että Suomessa ei saisi mitään omaa kehua, kun heti ollaan syyttämässä kerskaksi/leuhkaksi!

Vierailija
71/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä viisivuotiaana lukevat ovat sitten niitä samoja jotka kahdeksanvuotiaana pukeutuvat glitteritoppeihin!

Vierailija
72/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun tässäkin ketjussa lähestulkoon kaikkien lapset ovat oppineet lukemaan ennen neljää ikävuotta. Taitaakin tämän av-palstan kirjoittajista jokaisen lapsi olla sellainen neropatti että okseat pois. Oma poikani osaa painia ja juosta nopeasti sekä käsittelee imukuppipyssyä ennennäkemättömän taitavasti. Ei silti osoita kiinnostusta kirjaimiin tai numeroihin, mutta piirtää hienojamiekkoja ja aseita. Tyttö lapsia kiinnostaa enemmän kirjaimet ja numerot kun taas poikia enemmän aseleikit.

Parempi oppia tappelemaan ja kahakoimaan.

Vierailija
73/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaani oppi lukemaan ja kirjoittamaan. Mitään haittaa en ole vielä havainnut. On aina ollut kiinnostunut kirjaimista, luemme paljon ääneen.

Vierailija
74/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä viisivuotiaana lukevat ovat sitten niitä samoja jotka kahdeksanvuotiaana pukeutuvat glitteritoppeihin!

Vierailija
75/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
76/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nuo mainitut sanat voisikin kuitata "aikuisten asioina", lööpeissä on kyllä usein sellaisiakin järkyttäviä otsikoita, joiden sisällön pienikin ymmärtää ja järkyttyy, kun ei ymmärrä, miten sellaisia kauheuksia tapahtuu.

En minä ainakaan haluaisi selitellä 4 vee lapselle, että mitä tarkoittaa iltapäivälehtien otsikoissa esim. sanat, murha, joukkoraiskaus, pommi-isku, itsemurha ym.

Vierailija
77/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nuo mainitut sanat voisikin kuitata "aikuisten asioina", lööpeissä on kyllä usein sellaisiakin järkyttäviä otsikoita, joiden sisällön pienikin ymmärtää ja järkyttyy, kun ei ymmärrä, miten sellaisia kauheuksia tapahtuu.

En minä ainakaan haluaisi selitellä 4 vee lapselle, että mitä tarkoittaa iltapäivälehtien otsikoissa esim. sanat, murha, joukkoraiskaus, pommi-isku, itsemurha ym.

Kaikelta pahoilta jutuilta ei lasta voi varjella. Tieten ei tietenkään saa näille altistaa, mutta monet vastaantulevat asiat voi ja kuuluu ohittaa juuri tuolla "nämä ovat aikuisten asioita" -fraasilla.

Lukutaidosta on kuitenkin niin paljon iloa, että hyödyt kyllä painavat enemmmän kuin haitat.

Vierailija
78/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan "opettamatta", tosin ollaan paljon luettu kirjoja ja loruteltu... nyt ovat jo 13 ja 11 ja edelleen luokkansa kärkipäätä, mutta eivät tosiaankaan pahimmanlaatuisia glittertoppipissiksiä

ärsyttää, kun joku luulee, että vanhemmat ovat päteäkseen opettaneet lapsensa lukemaan, miksei lasten anneta oppia silloin kuin ne oppii toiset 4v ja toiset 8v - ei sitä aikuisena enää huomaa

Vierailija
79/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kyllä sitä 4-vuotiaalle voi selittää ihan kaikenlaisia asioita. Kunhan selittää täysin asiallisesti ja hymistelemättä. Ottaa vaikka tietokirjat siihen mukaan.

Itse sain 4-vuotiaana katsella telkkarista uutisia kaikkine pommi-, raiskaus- ja murhajuttuineen. Kaikki meillä selitettiin ja käsiteltiin, jos kysyttävää oli.

Ei minusta mitään traumaattista tullut. Lueskelinkin kaikenlaista kun lukea jo osasin silloin.

Nukkekodilla ym. tyttöjenleikeillä leikin hyvinkin pitkään nykyajan valossa.

Ja by the way, en ole koskaan omistanut glitteritoppia :D

Vierailija
80/97 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v lapsi saa katsella telkkarista kaiken maailman murhajuttuja! Sen ikäinen ei todellakaan ole kyvykäs käsittelemään noita asioita eikä pidäkään olla!