Minkä ihmeen takia joku yrittää opettaa 4,5-vuotiasta lukemaan???
En nyt oikein ymmärrä mikä kiire joillain vanhemmilla oikein on?? Kyse tutuista joilla on 4,5v poika ja viimeksi kun kävin heillä niin äiti ylpeänä esitteli kuinka hyvin poika jo osasi "lukea". Joo osasihan hän jonkin sanan siinä tavuttaa ja lukea mutta huomasin kyllä ettei hän oikeasti edes ymmärtänyt sitä mitä hän siinä "luki". Sanoin kyllä vähän sarkastisesti vanhemmille, että kyllähän kai koulussakin oppii lukemaan? Oliko pahasti sanottu?
Meidän pojan ope vaan kertoi, ettei hänkään itse ole halunnut opettaa lapsiaan lukemaan ennen koulua. JOnkin pedagogisen syynkin hän kertoi, mutten muista enää minkä. Oli sitä mieltä että koulussa sitten opetetaan oikea tapa lukemaan.
Mitä mieltä? Tietty jos lapsi oikein itse haluaa oppia kaikki kirjaimet jne. mutta tässäkin esimerkissä paistoi läpi se, että halutaan sitten kerskailla sillä että miten taitava lapsi JO ON. Kuitenkana lukemaan oppimisella ei ole mitään väliä koulumenestyksen kannalta..
Kommentit (97)
Itse opin lukemaan kesänä ennen kuin menin kouluun, mitään haittaa siitä ei ollut. Sain lukea kirjoja kun muut tavasi "A, A, AA".
Eikä kirjoittaja ole edes 4,5-vuotias.
mitä mä nyt olen kahden lapsen kohdalla vierstä seurannut niin jos ei ole kouluun mennessä osannut lukea, on pidetty vähän kummajaisina! Siis takuulla yritän opettaa lapseni lukemaan ennen koulun alkua, ettei hän joudu kokemaan samaa kuin serkkunsa!
mitä mä nyt olen kahden lapsen kohdalla vierstä seurannut niin jos ei ole kouluun mennessä osannut lukea, on pidetty vähän kummajaisina! Siis takuulla yritän opettaa lapseni lukemaan ennen koulun alkua, ettei hän joudu kokemaan samaa kuin serkkunsa!
Mä sanoisin että pääasia on että osaa vähän kirjaimia ja EHKÄ pikkasen niitä yhdistääkin. Sen lapsi oppii hyvin helposti ITSEKIN ilman vanhemman erityistä opettamista. Ihan hassua tällainen opettaminen jo 4-vuotiaalle. Jonkin 6-vuotiaan ymmärränkin jo.
Mitä avauksia av:lla sitten saa olla? Mitä lasissako?
oppi itse 5v lukemaan. Olen saattanut siitä ihmisille kertoa, mutta en sentään omaa itsetuntoani kohottaakseni! :D Muuten olen ap:n kanssa samaa mieltä. Koulussa se opetetaan ja kiirettä ei ole. En tiedä mikä se pedagokinen syy on, mutta ainakin itseäni mietityttää miten käy esim. motivaation.
taitaa tosiaan olla itsetunnon pönkittämisestä kyse. NÄin on ollut joka asiassa jota tuon perheen lapset ovat oppineet. Oli se sitten kävelemään oppiminen, kuivaksi oppiminen tms. Kaikesta tehdään kamala kilpailu. En ymmärrä miksi. Ei kukaan näe ihmisestä 40-vuotiaana milloin on oppinut vaipoista eroon tai milloin on edes oppinut lukemaan.
Jos lapsen tulisi oppia lukemaan jo 4-vuotiaana niin koulukin alkaisi jo silloin. Eikö lukeminen tuossa iässä ole vain mekaanista lukemista kuitenkin?
Itse aloitin koulun 7,5-vuotiaana. Osasin lukea suomea, jota olin itse oppinut kirjoista. Menin ruotsinkieliseen kouluun ja ruotsia en osannut lukea, oli sen verran outo kieli vaikka sitä oli kotona puhuttukin. Lukemaan opin siltikin:).
Noin nelivuotiailla on usein luonnostaan sellainen kausi, että kirjaimet alkavat kiinnostaa. Tätä herkkyyskautta voi tukea antamalla lapselle mahdollisuuden tutustua kirjaimiin. Yleensä opitaan ensin tunnistamaan ja kirjoittamaan, sitten vasta lukemaan.
Ei lasta tarvitse väkisin opettaa lukemaan ennen koulua, mutta voi antaa mahdollisuuden oppia.
oppi itse 5v lukemaan. Olen saattanut siitä ihmisille kertoa, mutta en sentään omaa itsetuntoani kohottaakseni! :D Muuten olen ap:n kanssa samaa mieltä. Koulussa se opetetaan ja kiirettä ei ole. En tiedä mikä se pedagokinen syy on, mutta ainakin itseäni mietityttää miten käy esim. motivaation.
jos lapsi oppii ITSE. Näin opin itsekin, tosin vasta 7-vuotiaana ennen koulun alkamista. Äiti ei ole opettanut mua, sen hän on kertonut. En vain ymmärrä tällaista tieten tahtoen opettamista ihan vain että saataisiin taas kertoa miten etevä lapsi on.
ap
Aloitetaanhan esim. anglosaksisissakin maissa tuonikäisiä opettaa pikkuhiljaa lukemaan. Jo 3-vuotiasta voi leikin varjolla opettaa. Mutta vain, jos lapsella itsellään siihen innostus ja kiinnostus.
Oikeaa tapaa oppia lukemaan ei ole. Itse opin 5-vuotiaana tuosta vaan. Ei oltu mitenkään opetettu, mitä nyt kirjainten nimiä kerrottu, kun olin kysynyt. Yhtäkkiä vaan ymmärsin sarjakuvaa katsellessani, mitä siinä luki. Ei siinä mitään "tapaa" tarvittu.
Nykyään varsin moni osaa jo lukea ennen ekaluokkaa.Hyvä tietenkin muistaa, ettei lukeminen ennen kouluikää ole merkki erikoislahjakkuudesta. Joissakin tapauksissa se osoittaa vain vanhempien aktiivisuuden. Mutta hyvä lukutaito on kyllä yhteydessä hyvään koulumenestykseen, osa näistä lahjakkaista oppii tosin vasta koulussa lukemaan.
Ihan hyvä kannustaa lapsia lukemisen alkuun.
on se, että entisaikaan kirjaimet sanottiin aana, ärränä jne. Ja nykyään ne on äänteitä, eli siis a, r, s (ei äs vaan pelkkä sihinä). Siis tavutus ja kaikki on erilailla kuin ennen, siksipä ois hankala lapselle, jos vanhemmat opettais sen vanhan tavan ja koulussa olisi eri tapa.
No joo, opettamalla lapsi voi oppia hyvinkin lukemaan 4-5 vuotiaana, mutta onko lapsi valmis ottamaan vastaan kaiken sen tiedon mikä saa lukemalla?
En minä ainakaan haluaisi selitellä 4 vee lapselle, että mitä tarkoittaa iltapäivälehtien otsikoissa esim. sanat, murha, joukkoraiskaus, pommi-isku, itsemurha ym.
Kyllä ne siellä opettavat sitten. On toki eri asia, jos lapsi oppii itsekseen, mutta monilla vanhemmilla on tarve päteä sillä, että lapsi oppi aikaisin lukemaan.
Meidän esikoinen oppi eskarikeväänä lukemaan, yhtään ei opetettu. Keskimmäinen ei osannut lukea kouluun mennessä, oli aivan pihalla kun tuli niitä tavulukuläksyjä. Mäkin olin hiukan ymmälläni, että täytyykö mun opettaa. Sit opettaja sanoi, ettei tarvitse ja niin se tyttö vaan oppi lukemaan 3 vkoa koulun alkamisen jälkeen. Juuri jouluna sai äidinkielestäkin ysin eli hyvin on ehtinyt.
lukemaan oppiminen kestää kauemmin koska englanti on kieli, jossa ääntäminen ja kirjoittaminen eroaa toisistaan. Suurimmassa osassa kieliä näin ei ole. Englanninkieliseltä kestääkin keskimäärin 2,5 vuotta että hän on saavuttanut hyvän lukutaidon. Vastaavasti esim. suomenkieliseltä siihen menee aikaa 3 kk.
..tyyliin "aaa, är, äs, pee, koo..."? Varmaan mun äidin ikäiset ihmiset. Kyllä mun koulussa jo opetettiin ne toiset lukemaan äänteiden avulla "a,r,s,p...". Aloitin ekaluokalla 1982.
.. että oliko lapsi oppinu itse lukemaan vai oliko opetettu.
En ymmärrä miksi pitää olla vihainen siitä jos joku 4,5-vuotias lapsi osaa lukea ja jos äiti sanoo tästä ääneen.
Meidän samanikäinen lapsi on kans oppinut lukemaan ja kirjoittamaan, mutta on 1-vuotiaasta asti ollut kiinnostunut kirjaimista. En näe asiassa mitään pätemisen aihetta, koska aikaisella lukemaan oppimisella tuskin on merkitystä myöhemmin.
Onko kuitenkin hirveen paha asia jos ilahtuneena kerron tästä asiasta jollekin? Kun lapsi on itse innostunut tästä uudesta oppimastaan asiasta. Mun mielestä on jotenkin tekopyhää ajatella niin, että en nyt vaan kerro tästä kenellekään ettei ihmiset luule, että oon opettanu lapsen lukemaan PÄTEÄKSENI jotenkin.
Mun mielestä on vaan hyvä, että lapsella on omia kiinnostuksenkohteita.
Ja vaatimalla vaatii opetusta.
Kuullut koululaisen ja eskarilaisen opettelevan. Muuta haittaa en tuosta koe, muuta kuin ne kauppojen lööpit. Muutamia nähdessäni toivoisin, etten itse osaisi lukea.
kiinnostui kirjaimista vahan yli kaksivuotiaana. Oppi vahitellen lukemaan, ei siihen mitaan vuosia kulunut. Suomen aantamyksen mukaan kirjoittaminen tietysti nayttaa kovin erilaiselta mutta kun kirjoittaa englantilaisilla aakkosilla, ei se niin vaikeata ole.
Mista sait tuon 2.5 v.?
Taitaa noilla vanhemmilla olla huono itsetunto kun pitää kaikkensa tehdä, jotta voi päteä ja todistella kuinka meidän lapsi on älyttömän viisas kun oikein oppii lukemaan ennen kouluikää.