Käväisimme viime viikolla Suomessa ja oli jossain määrin järkyttävä kokemus.
Kerron esimerkin:
Lensin yksin kolmen pienen lapsen kanssa. Jouduimme vaihtamaan tällä reissulla konetta kaksi kertaa, mikä ei ollut mitenkään ideaalia, mutta vaihtoehtoja ei nyt ollut.
Kaksi ensimmäistä lentoa sujuivat kuin unelma: ihmiset suorastaan rynnivät auttamaan lasten kanssa matkustavaa, jopa selkävaivainen mummo ryysi viereeni pitämään vauvaa hetken sylissä. ; ) Etenkin keski-ikäiset naiset tunkivat puoliväkisin laukkujani vetämään, vaunuja kasaamaan ja auttamaan vauvan kanssa.
Palvelu oli muutenkin kaikin tavoin loistavaa sekä koneessa että kentillä. Pääsin jonojen ohi passintarkastukseen, vartija vain nappsi meidät mukaansa, ettei "rouvan tarvitse turhaan lasten kanssa jonottaa".
Sitten saavuimme Helsingin lennon portille Lontoon Gatwickissä. Portilla odottelijoista oli arvioni mukaan noin 80% suomalaisia. Arvaatte varmaan loput. Yksikään ei tarjoutunut auttamaan missään vaiheessa minua tai lapsiani.
Mutta ei siinä vielä mitään, pärjäsin kyllä ihan ok yksinkin kamoineni ja lapsineni. Järkytys ja myötähäpeä iskivät tajuntaan oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun meitä koneelle kuljettanut bussikuski piti seuraavanlaisen puheen ennen ovien avaamista (vapaa käännös, myös sarkastinen äänensävy puuttuu): "Ennen kuin avaan nämä bussin ovet, pyytäisin teitä ystävällisesti TÄLLÄ KERTAA ottamaan bussissa olevat pikkulapset huomioon. Yrittäkää TÄLLÄ KERTAA olla tönimättä ja kaatamatta heitä koneeseen rynniessänne. Mikäli voitte, voisitte jopa päästää heidät koneeseen ensimmäisinä TÄLLÄ KERTAA."
Kunnon suomalaiset tietenkin jättivät lapsiperheet viimeisiksi. Kuski katsoi minua peilin kautta silmiin ja ravisteli päätään myötätuntoisesti.
Kommentit (214)
Kaunis, mutta kolkko ja karu maa & ihmiset.
että jos kaikki ihmiset olisivat suomalaisia, maailmassa ei olisi sotia. Voiko asian kauniimmin ilmaista?
siis aivan torkeat. suomalaiset mielestani auttavat enemman kuin lontoolaiset tosin.
Olisiko kannattanut itse harkita kolmen tekemistä jos se matkustaminen on hankalaa?
Meillä se ei ole hankalaa edes viiden kanssa. Osan matkatavaroista voi lähettää etukäteen ja mukana otetaan vain se mitä oikeasti tarvitaan. Jos apua tarvitaan, sitä myös pyydetään. Minusta on erittäin epäkohteliasta odottaa muiden matkustajien sitten automaattisesti auttavan jos en itse pärjää. Jos en pärjää, pyydän kenttähenkilökuntaa apuun.
Kiitos, meillä on joulumieli, on jopa autettu, itse valitsemiamme kohteita. Suosittelen sinullekin joskus peiliin katsomista.
104.
vaan odottaa hetkinen kun kaikki ovat menneet - silloin on käytävä lähes vapaa eikä tarvitse turhaan istuskella koneessa + kyllä ne lentoemännät ehtivät viimeksi tulleiden ruuat lämmittää ennen tarjoilua =)
Sinulla tuntuu olevankin jo mielentila viritetty joulun viettoon.
vaan odottaa hetkinen kun kaikki ovat menneet - silloin on käytävä lähes vapaa eikä tarvitse turhaan istuskella koneessa + kyllä ne lentoemännät ehtivät viimeksi tulleiden ruuat lämmittää ennen tarjoilua =)
Kun tullaan viimeisinä koneeseen, niin lentoemo kiiruhtaa tuomaan vyön ja liivin. Vauvanruokapurkki lämmitetään ainakin finnairin lennoilla vesihauteessa ja ei ole siinä lähtiessä aikaa ruveta lämmittämään vettä ja hauduttamaan ruokaa joitakin minuutteja. Siksikin toisilla lentoyhtiöillä ne lapsien kanssa matkustavat pääsevät koneeseen ennen muita.
Voisitko valaista kuinka tämä toimii esimerkiksi lentokenttäbussin kanssa?
että hän ei nyt varsinaisesti joutunut pulaan ilman apua, enemmän hän kommentoi sitä, miten suuri kontrasti oli, kun kukaan ei tullut tarjoamaan apua.
Mua suorastaan kauhistuttaa nämä tosi aggressiiviset viestit, tyyliin tämä viiden lapsen äidin "miksi mun pitäis auttaa sua"? Oikein tänne asti kuulee, miten tuollaisista ihmisistä tuntuu, että kaikki muille annettu on itseltä pois.
Mä en tajua, miten jotkut voi oikeasti ajatella, että apua ei tarvitse antaa, koska "pitää pärjätä yksin"! Itse olen luottanut siihen, että aina saan kiperissä tilanteissa apua jostain, ja aina olen kyllä saanut. Ehkä mun ystäväpiiri on poikkeuksellisen ihanaa, koska en ole törmännyt näin inhottavaan ilmapiiriin.
Johtuuko tämä siitä, että joulu on tulossa, ja mammat stressaa, kun joka paikka ei kiillä ja ei ole ehditty tehdä sen sataaseitsemää sorttia pipperskakkelia joulupöytään, vai onko Suomi joutunut menkkatsunamin uhriksi? Jotenkin tuntuu olevan ihan hirveän inhottavia ihmisiä täällä liikkeellä.
Yrittäkää nyt herranjumala relata vähän, että edes teidän lapset pystyis nauttimaan joulusta.
Voisitko valaista kuinka tämä toimii esimerkiksi lentokenttäbussin kanssa?
että meillä on suhteellisen lyhyt lento ja heti kun kone nousee, niin aletaan tarjoilla juomia ja ruoka heti perään.
Olisiko kannattanut itse harkita kolmen tekemistä jos se matkustaminen on hankalaa? Meillä se ei ole hankalaa edes viiden kanssa. Osan matkatavaroista voi lähettää etukäteen ja mukana otetaan vain se mitä oikeasti tarvitaan. Jos apua tarvitaan, sitä myös pyydetään. Minusta on erittäin epäkohteliasta odottaa muiden matkustajien sitten automaattisesti auttavan jos en itse pärjää. Jos en pärjää, pyydän kenttähenkilökuntaa apuun. Kiitos, meillä on joulumieli, on jopa autettu, itse valitsemiamme kohteita. Suosittelen sinullekin joskus peiliin katsomista. 104.
Näinhän se alkaa mennä, kun mietimme ketä on autettu ja kuinka paljon. Sinä lapsinesi olet saanut enemmän yhteiskunnan varoja kuin minä. Se sinun on syytä hyväksyä.
Toisekseen asun ulkomailla. Täällä olen ihan oman onneni seppä, joka asiassa. Ei ole sosiaaliturvaa, ilmaista koulutusta tai terveydenhuoltoa. Ja kyllä - en ole apua tarvinnut myöskään matkanteossa. Siitä huolimatta haluan ja osaan auttaa muita.
Minäkin autan niitä kohteita, jotka hyväski katson. Tosin sinun verovaroistasi taitaa kyllä mennä aika paljon myös sellaiseen, mitä et ehkä hyväksy... Kun tarkemmin pohtii.
Vaikutat epäkypsältä ottaen huomioon että lapsia on viisi. Tai sitten olet kokenut kovia tässä elämässä.
Muuten, olethan erityisen tarkka kynttilöiden kanssa tänä jouluna. Oletkohan horoskoopiltasi skorppari tai jousimies?
Miksi minun olisi pitänyt auttaa sinua? Ei syy voi olla vaikka se, että aan hyvän mielen. Entä jos en saa? Sinä saat hyvän mielen? Miksi minun pitää olla sinun hyvän mielen antaja? Eikä matka Suomeen riitä hyväksi mieleksi?
Minusta sinä olet oman valinnan tehnyt ja asut ulkomailla matkustaen välillä Suomeen.
Ei siinä voi vedota ilmaiseen koulutukseen ja muuhun. Jos se on sinulle niin kovin tärkeää niin muuta takaisin Suomeen hankkiman lapsillesi verovarojesi vastinetta. Siis mitä vastinetta? Ethän edes maksa veroja Suomeen.
Voin kertoa, että olen aukomassa ovia, auttamassa vaunuja bussiin yms. mutta en todellakaan kyttäile koneissa mahdollisia avuntarvitsijoita. Jokainen huolehtikoot itsestään jos on terve eikö mikään hätätilanne.
Horoskooppi meni vikaan.
104.
Olisiko kannattanut itse harkita kolmen tekemistä jos se matkustaminen on hankalaa? Meillä se ei ole hankalaa edes viiden kanssa. Osan matkatavaroista voi lähettää etukäteen ja mukana otetaan vain se mitä oikeasti tarvitaan. Jos apua tarvitaan, sitä myös pyydetään. Minusta on erittäin epäkohteliasta odottaa muiden matkustajien sitten automaattisesti auttavan jos en itse pärjää. Jos en pärjää, pyydän kenttähenkilökuntaa apuun. Kiitos, meillä on joulumieli, on jopa autettu, itse valitsemiamme kohteita. Suosittelen sinullekin joskus peiliin katsomista. 104.
Jos minä pärjään tulee muidenkin pärjätä. Mielestäni alkuperäinen sanoi jossain viestissään, ettei edes junan konnari suostunut auttamaan, kun oli noi liput tärkeämpiä. Itselläni 4 lasta ja olen kyllä järkyttynyt tästä ihmisten omaan napaan tuijottamisesta. Miksei avuliaisuus ja ystävällisyys tule luonnostaan?
Miksi minun olisi pitänyt auttaa sinua? Ei syy voi olla vaikka se, että aan hyvän mielen. Entä jos en saa? Sinä saat hyvän mielen? Miksi minun pitää olla sinun hyvän mielen antaja? Eikä matka Suomeen riitä hyväksi mieleksi?
Minusta sinä olet oman valinnan tehnyt ja asut ulkomailla matkustaen välillä Suomeen.
Ei siinä voi vedota ilmaiseen koulutukseen ja muuhun. Jos se on sinulle niin kovin tärkeää niin muuta takaisin Suomeen hankkiman lapsillesi verovarojesi vastinetta. Siis mitä vastinetta? Ethän edes maksa veroja Suomeen.Voin kertoa, että olen aukomassa ovia, auttamassa vaunuja bussiin yms. mutta en todellakaan kyttäile koneissa mahdollisia avuntarvitsijoita. Jokainen huolehtikoot itsestään jos on terve eikö mikään hätätilanne.
Horoskooppi meni vikaan.
104.
Hienoa. Olet varmaan siitä tosi ylpeä. Opetathan nämä "hyvät tavat" lapsillesikin, niin saadaan lisää "hyvinkasvatettuja" ihmisiä Suomeen!
olen asunut vuosia ulkomailla (nyt taas suomessa) enkä ole koskaan törmännyt vastaavaan. Olen aina saanut niin suomalaisilta kuin ulkomaalaisiltakin apua ja ystävällistä ja kohteliasta kohtelua, olin liikkeellä sitten yksin tai lasten kanssa.
Miksi minun olisi pitänyt auttaa sinua? Ei syy voi olla vaikka se, että aan hyvän mielen. Entä jos en saa? Sinä saat hyvän mielen? Miksi minun pitää olla sinun hyvän mielen antaja? Eikä matka Suomeen riitä hyväksi mieleksi? Minusta sinä olet oman valinnan tehnyt ja asut ulkomailla matkustaen välillä Suomeen. Ei siinä voi vedota ilmaiseen koulutukseen ja muuhun. Jos se on sinulle niin kovin tärkeää niin muuta takaisin Suomeen hankkiman lapsillesi verovarojesi vastinetta. Siis mitä vastinetta? Ethän edes maksa veroja Suomeen. Voin kertoa, että olen aukomassa ovia, auttamassa vaunuja bussiin yms. mutta en todellakaan kyttäile koneissa mahdollisia avuntarvitsijoita. Jokainen huolehtikoot itsestään jos on terve eikö mikään hätätilanne. Horoskooppi meni vikaan. 104.
Tällä sinun energiallasi ja keskitalven merkillä olisi tullut kovin ankeat juhlapyhät!
Minulla on yksi hyvä syy miksi en halua kasvattaa lapsiani Suomessa: sellaiset ihmiset kuin sinä. Nämä meidän pienet menisivät kyllä aivan sekaisin ja kysyisivät, että äiti, minkävuoksi tuo täti on niin ilkeä. Lapselle on vaikea selittää, että jotkut ovat vain niin elämäänsä tympiintyneitä että maailmaa tarkkaillaan korpin puku yllä, paskanruskeat lasit silmillä.
Ehkäpä siksi, että ap on TROLLI!
Oli aihe mikä tahansa, aina on joku epäilemässä provoksi. Nyt taisi tulla tämän ketjun pakollinen. Taidat itse olla trolli.
Ja tosi kiva, että pärjäät omillasi. Itselläni on "vain" kolme lasta ja musta on tosi kiva olla avuksi.
Eihän kukaan sinua kaitsijaksi halua. Ongelmana on, että et asu tällä maapallolla yksin. Meitä on muutama miljardi muitakin. Kun ihnmiset auttavat toisiaan on
a) matkanteko kivempaa (vrt. elämä)
b) ennakkoluulot ja eriarvoisuus murenevat
c) kaikilla hyvä mieli
Sinulla tuntuu olevankin jo mielentila viritetty joulun viettoon. Ehkä sinäkin tässä elämässä vielä opit, että ei auttaminen tee sinusta jotenkin vajavaisempaa tai huonompaa ihmistä. Päinvastoin - antaessaan saa.
BTW: mun veroista kai sitten maksetaan sulle lapsilisiä? Eikö sullekin olis kolme kersaa riittänyt? Nyt mun pitää kustantaa niiden koulutusta, terveydenhuoltoa. Tais mennä osa mun veroista sun synnytyksiin. Jos saisin päättää, mun verovaroista ei tulis sun ja sun kersojen jeesaamiseen penniäkään!