Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käväisimme viime viikolla Suomessa ja oli jossain määrin järkyttävä kokemus.

Vierailija
23.12.2009 |

Kerron esimerkin:

Lensin yksin kolmen pienen lapsen kanssa. Jouduimme vaihtamaan tällä reissulla konetta kaksi kertaa, mikä ei ollut mitenkään ideaalia, mutta vaihtoehtoja ei nyt ollut.

Kaksi ensimmäistä lentoa sujuivat kuin unelma: ihmiset suorastaan rynnivät auttamaan lasten kanssa matkustavaa, jopa selkävaivainen mummo ryysi viereeni pitämään vauvaa hetken sylissä. ; ) Etenkin keski-ikäiset naiset tunkivat puoliväkisin laukkujani vetämään, vaunuja kasaamaan ja auttamaan vauvan kanssa.

Palvelu oli muutenkin kaikin tavoin loistavaa sekä koneessa että kentillä. Pääsin jonojen ohi passintarkastukseen, vartija vain nappsi meidät mukaansa, ettei "rouvan tarvitse turhaan lasten kanssa jonottaa".

Sitten saavuimme Helsingin lennon portille Lontoon Gatwickissä. Portilla odottelijoista oli arvioni mukaan noin 80% suomalaisia. Arvaatte varmaan loput. Yksikään ei tarjoutunut auttamaan missään vaiheessa minua tai lapsiani.

Mutta ei siinä vielä mitään, pärjäsin kyllä ihan ok yksinkin kamoineni ja lapsineni. Järkytys ja myötähäpeä iskivät tajuntaan oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun meitä koneelle kuljettanut bussikuski piti seuraavanlaisen puheen ennen ovien avaamista (vapaa käännös, myös sarkastinen äänensävy puuttuu): "Ennen kuin avaan nämä bussin ovet, pyytäisin teitä ystävällisesti TÄLLÄ KERTAA ottamaan bussissa olevat pikkulapset huomioon. Yrittäkää TÄLLÄ KERTAA olla tönimättä ja kaatamatta heitä koneeseen rynniessänne. Mikäli voitte, voisitte jopa päästää heidät koneeseen ensimmäisinä TÄLLÄ KERTAA."

Kunnon suomalaiset tietenkin jättivät lapsiperheet viimeisiksi. Kuski katsoi minua peilin kautta silmiin ja ravisteli päätään myötätuntoisesti.

Kommentit (214)

Vierailija
41/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jokanen olettaa että kaikki heti huomaa ja rientää apuun, voi kohteliaasti kysyä että anteeksi voisitteko auttaa. Tuskin kukaan kieltäytyy, en minäkään koko ajan tarkkaile tarvitseeko joku arvon mamma apua, pyytää jos haluaa! Tietysti autan!

Ei prinsessoille se maailma helppoa olekkaan.

Vierailija
42/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on paljon hyviä, mutta myös paljon huonoja kokemuksia lasten kanssa matkustamisesta niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Olen myös asunut ulkomailla.

Yleensä apua saa pyydettäessä. Oma kokemukseni on se, että ulkomaalaiset auttavat pyytämättäkin. Itse asiassa joskus jopa riesaksi asti! :) Eivät tosin kaikki ulkomaalaisetkaan auta, mutta selvästi suomalaisia useammin ja useammista ikäryhmistä. Lisäksi jos esim. ravintolassa lapsi kiukuttelee, niin suomalaiset katsovat murhaavasti, mutta ulkomaalaiset hymyilevät äidille ymmärtäväisen näköisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä ota niin paljon sitä tavaraa ettet jaksa kantaa, ei se muiden tehtävä ole! Ja et ole sen tärkeämpi lapsinesi kuin kukaan muukaan, vaikka niin kuvitteletki.

Se on kyllä totta että täällä suomessa on ikävää kun ei pyydetä tönieesä anteeksi tms!

Kyllä mä jaksoin sen kantaa, ja kannoinkin, mutta kun piti liikkua kiireellä, niin se oli ongelma. Mulla oli paljon tavaraa, koska olin asunut vuoden toisessa maassa, ja kaikki tuliaiset oli pakattuna siihen käsimatkatavaraan.

Mulle olis ainakin ihan luonnollista tarjota apuani tuossa tilanteessa kelle tahansa. En ole sitä mieltä, että toiset ihmiset ovat täällä vain kantaakseen minun tavaroitani, mutta ainakin omaan filosofiaani kuuluu, että olen täällä auttamassa paitsi itseäni, myös toisia.

Ehkä sä kuulutkin juuri tähän ärsyttävään osaan suomalaisia, jotka vaan eivät tunne käytöstapoja ja toisten huomioonottamista. Onneksi me ei tunneta!

Mulla ei ole lapsia.

En kuvittele, että olisin tärkeämpi kuin muut.

Oliko vielä jotain? Onko sulla jotenkin paha olo, kun pitää noin ikävään sävyyn kirjoitella toiselle ihmiselle?

Vierailija
44/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku saattoi auttaa siihen suojtielle ja juoksi melkein sit karkuun. Toisella puollella tietä oli sitten samanlainen valli. Suomalaisia sai todella pyytää. Ulkomaalainen herrasmies ryntäsi kadun toiselta puolen auttamaan. Hmm...

Vierailija
45/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille on olemassa sanakin, sisu. Ilman pyyntöä tarjottu apua tulkitaan jopa epäluottamuslauseeksi - että et itse selviäisi ilman apua.

Jos et selviä yksin, pyydä apua. Aivan varmasti saat sitä.

Nämä ovat kansallisia erikoispiirteitämme, joista ainakin itse olen ylpeäkin.

Suomalaisen auttamisen eetos on huomattavasti syvempi kuin esimerkiksi jenkkien ulkokultainen charity-perinne, jonka syynä on moraalinen valkopesu ja verovähennykset samaan aikaan kun miljoonat ihmiset asuvat kadulla.

Vierailija
46/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen on luonteeltaan juntti: ainoa joka otetaan huomioon on minä itse. Muista viis. Etenkin lapsia ja lapsiperheitä vihataan, muualla autetaan.

Kaunis, mutta kolkko ja karu maa & ihmiset.

Vierailija
47/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lapsiperheen. Kyllä lapsiperheen pitää selviytyä itsenäisesti tilanteista. Lapsimäärä ja tavaramäärä ovat itse valittuja. Miksi jonkun toisen täytyy nostaa lapsesi kassi lentokoneen raput ylös. Porukkaa varmaan lähinnä ärsytti, kun lapsesi hidasteli portaissa. Jos on yksi nainen kolmine pienine lapsineen, niin se on liikaa. Ei siitä kunnolla selviydy. Älä matkusta yksiksesi ennen kuin lapsesi ovat itsenäisempiä. Ja vielä ruuhkaan jonnekin tavarataloon tuplarattaiden kanssa. Vähempikin ärsyttää muita.

Tämä kommentti kertoo niin selkeästi, miksi suomalainen ei auta etenkään lapsia tai lapsiperheitä.

Hyvää joulua sinullekin.

Onneksi ei asuta samassa maassa.

Vierailija
48/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytät lapsinesi pitävän itsestään selvänä sitä, että muiden on sinua autettava matkustettaessa. Kaipaat erityiskohtelua. Miksi?

Minä asun itse Keski-Euroopassa ja kyllä kamani ja lapseni olen tähän mennessä Suomeen hoitanut ilman kenenkään apuja.

Vierailija
49/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tuo, olen huomannut saman ettei apuja ole koskaan tarjolla jos liikkuu vaunujen ja lapsen kanssa. Olen ihan tarkoituksella kiinnittänyt huomiota lähikaupassa asioidessani esim. siihen kuinka moni viitsii auttaa oven aukaisussa. Lastenvaunujen kanssa se on tosi hankalaa, no ei juuri kukaan, parhaassa tapauksessa ovi lävähtää nenän edestä kiinni. Ei olisi suuri vaiva auttaa, toki minäkin lapsineni pärjään omin avuinkin.

Me kuitenkin asutaan savossa, jossa luulisi lupsakoita ihmisiä olevan.

Olimme käymässä etelä-suomessa ja tulimme ravintolasta kahden lastenvaunun ja parin vanhemman lapsen kanssa. Vaunumme tukki oven kun olimme ulos menossa ja kuinka ollakaan sieltä vaan keski-ikäinen nainen änkesi vaunujen ja oven välistä sisälle vaikka monesti sanoimme, että "hei voisitko odottaa että saadaan nämä vaunut ulos ensin, siitä ei nyt vaan mahdu". Jouduttiin väistämään että nainen pääsi sisälle ensin, hänellä ei ollut aikaa odotella että me menisimme ensin. Ihan pöyristyttävää käytöstä tädiltä, tai saattoihan hän olla joku kaupungin silmäätekevä ja sen vuoksi niin tärkeä.

Suomalaiset eivät ehkä niitä kaikkein lapsiystävällisimpiä ihmisiä ole jos vertaa tosiaan johonkin thaimaahan tai moneen muuhunkin maahan.

Vierailija
50/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytät lapsinesi pitävän itsestään selvänä sitä, että muiden on sinua autettava matkustettaessa. Kaipaat erityiskohtelua. Miksi?

Minä asun itse Keski-Euroopassa ja kyllä kamani ja lapseni olen tähän mennessä Suomeen hoitanut ilman kenenkään apuja.

sellaista kuvaa, että ap olisi kaivannut erityiskohtelua. Luepa ap:n kirjoittamat viestit uudelleen. Mielestäni hän ihmetteli sitä kontrastia, joka Suomen ja monen muun maan välillä on.

Minä arvostan sitä, että otetaan toiset huomioon olemalla kohteliaita ja auttamalla toinen toistaan. Sinä et taida kuulua kaltaisiini?

Vierailija
51/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran matkustettiin lasten kanssa ulkomaille,ja kuulutettiin että lapsiperheet koneeseen ensin..joku mummo tunki meidän seurueessa ihan pokkana antamaan lippunsa..ihan kun ois ollut meidän joukossa ja tuli meidän kanssa sisään:)

Samoin olen joskus jonottanut vaunujen kanssa jonossa niin joku mummeli tullut eteen ihan pokkana jonoon..itse olen saanut huonoa kohtelua lähinnä noilta mummeleilta=)

Kerran yksi potkaisi lastenvaunuja kun menin metroon ja sanoi että et tule ilmaiseksi tänne matkustamaan..

Vierailija
52/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytät lapsinesi pitävän itsestään selvänä sitä, että muiden on sinua autettava matkustettaessa. Kaipaat erityiskohtelua. Miksi? Minä asun itse Keski-Euroopassa ja kyllä kamani ja lapseni olen tähän mennessä Suomeen hoitanut ilman kenenkään apuja.

Mikä tekee ihmisistä näin kyynisiä ja ikäviä? Ajatteletteko, että teidän elämänne käy jotenkin ankeammaksi jos jotakuta autatte? Että se on teiltä jotenkin poissa?

Olen itse saanut kasvatuksen, jossa on opetettu että toisten huomioiminen ja auttaminen on suotavaa.

Tuntuipa hyvältä kun sain postimerkkejä ostavalle keski-ikäiselle naiselle antaa puuttuvat kolikot. Tulipa kiva mieli, kun pidin yhteensä neljä ovea auki liikuntarajoitteiselle. Sydäntä lämmitti, kun sain nostaa pienen taaperon pehmolelun kaupan lattialta. Ja siinä sivussa voi vielä sanoa muutaman sanankin.

Vierailija
53/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pidän suomalaisista. Minusta on ihanaa, että täällä saa olla kaikessa rauhassa ja pitää sen oman henkilökohtaisen tilansa. Se vain sopii minun suomalaiselle luonteenlaadulleni. Jos se on junttia niin sitten on.

Jos apua tarvitaan, sitä pyydetään ja myös saadaan.

Olen niin väsynyt näihin ainaisiin kirjoituksiin. Kansalaisuudet ovat erilaisia ja hyvä niin. Jos teillä on noin paha olla Suomessa suomalaisten seassa, miksette muuta pysyvästi ulkomaille? Kysyn tätä aivan tosissani, ilman vittuilua.

Vierailija
54/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri eilen yllätin itsenikin sanomalla, että Suomeen ei taida olla enää takaisin muuttamista.

Kesä on ok, mutta muuten en voi ajatella. Lapsia en halua suomalaisessa ympäristössä kasvattaa. Täkäläiset lapset ovat iloisia, avoimia, hyvän tuulisia, hyvätapaisia, kunnioittavia.

En voisi ajatellakaan laittavani lapsia suomalaiseen kouluun. Reppanat eivät voisi ymmärtää sitä epäystävällisyyttä ja hiljaisuutta.

Vierailija
55/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät ehkä niitä kaikkein lapsiystävällisimpiä ihmisiä ole jos vertaa tosiaan johonkin thaimaahan tai moneen muuhunkin maahan.

jopa oikein myyvät omia lapsiaan tienaamaan heille ruokarahaa seksillä.

Vierailija
56/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltämättä ihan kamalaa. Kun koneen ovet avataan ja sanotaan, että pienten lasten kanssa matkustavat ensin, keski-ikäiset mammat oikein kyynärpäätaktiikalla etuilevat! JÄRKYTTÄVÄÄ. Ihan niinkuin ne pääsisivät jotenkin aiemmin perille etuilemalla vauvoja. :(

Vierailija
57/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pidän suomalaisista. Minusta on ihanaa, että täällä saa olla kaikessa rauhassa ja pitää sen oman henkilökohtaisen tilansa. Se vain sopii minun suomalaiselle luonteenlaadulleni. Jos se on junttia niin sitten on.

Jos apua tarvitaan, sitä pyydetään ja myös saadaan.

Olen niin väsynyt näihin ainaisiin kirjoituksiin. Kansalaisuudet ovat erilaisia ja hyvä niin. Jos teillä on noin paha olla Suomessa suomalaisten seassa, miksette muuta pysyvästi ulkomaille? Kysyn tätä aivan tosissani, ilman vittuilua.

tosi kypsää keskustelua

Eli mistään suomalaisen yhteiskunnan epäkohdasta ei saisi keskustella, kun jo heti vedetään toi muuttakaasitmuualle-kortti esiin. Ihan samalla tavalla voisin puhua huomattavasti useammasta tämänhetkisen asuinmaani ja kulttuurin epäkohdasta, ja usein puhunkin; nyt oli vaan kyse suomalaisten epäkohteliaisuudesta yllämainituissa tilanteissa. Se ei estä minua silti rakastamasta "saunaa, sisua ja sibeliusta". (Toinen epäkohta on itseasiassa juuri tuo lapsenomainen kyvyttömyys vastaanottaa minkäänlaista isänmaata sivuavaa kritiikkiä.)

Vierailija
58/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen matkustellut ja elänyt uissa maissa, ei Suomessa sen ihmeempää. Suomessa ei ehkä kuin vanhukset tule lapsellesi lässyttämään kuinka ihana se on, ei muuallakaan ole laukkuja kanneltu. japani on kyllä poikkeus, todella lapsiystävällinen maa.

Vierailija
59/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jaksanut lukea koko ketjua lävitse, mutta on ihan pakko kommentoida tuota ap:n aloitusta. Minulla on ihan samoja kokemuksia lentokenttäbusseista lapsen kanssa matkustaessa. Suomessa ja suomalaisten kanssa määränpäässä aina sama juttu. Suomalaiset aikuiset ryntäävät bussiin ikään kuin peläten sen jättävän keskelle plattaa. On ihan varma, että pienen lapsen kanssa jäät jalkoihin ja sitten seisot keskellä bussin käytävää lapsi sylissä. Kukaan ei oma-aloitteisesti anna paikkaa sinulle tai lapselle. Pahimpia ovat keski-ikäiset, joilla omat lapset ovat jo isoja! Toinen hyvä esimerkki on kaupungilla, jossa aikuiset tylysti kävelevät lasta päin. Meillä mies on muutaman kerran knekannut tälläisen täti-ihmisen siististi kyynärpäällä sivuun ja pyytänyt vielä kauniisti anteeksi törmäystä. Eipähän täti kävele enää lasta päin :D

No täytyy muistaa, että Suomessa on sitten monta muuta hyvää puolta lapsille kutens se, että uskaltaa jättää useimmissa paikoissa lapsen esimerkiksi päikkäreille rattaisiin ulos.

Hyvää joulua kaikille! Kyllä Suomi on kaikesta huolimatta hyvä maa suomalaisille. Kunhan vähän vielä opitaan lisää käytöstapoja tästä tulee entistä parempi ;)

Vierailija
60/214 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska äidit eivät huomaa sanoa KIITOS saamastaan avusta.

Olen aukonut lastenvaunujen kanssa kulkeville äideille ovia kaupoissa eivätkä he kiitä. Kyllä siinä loppuu auttamishalu.

ps. itsekin olen äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän