Käväisimme viime viikolla Suomessa ja oli jossain määrin järkyttävä kokemus.
Kerron esimerkin:
Lensin yksin kolmen pienen lapsen kanssa. Jouduimme vaihtamaan tällä reissulla konetta kaksi kertaa, mikä ei ollut mitenkään ideaalia, mutta vaihtoehtoja ei nyt ollut.
Kaksi ensimmäistä lentoa sujuivat kuin unelma: ihmiset suorastaan rynnivät auttamaan lasten kanssa matkustavaa, jopa selkävaivainen mummo ryysi viereeni pitämään vauvaa hetken sylissä. ; ) Etenkin keski-ikäiset naiset tunkivat puoliväkisin laukkujani vetämään, vaunuja kasaamaan ja auttamaan vauvan kanssa.
Palvelu oli muutenkin kaikin tavoin loistavaa sekä koneessa että kentillä. Pääsin jonojen ohi passintarkastukseen, vartija vain nappsi meidät mukaansa, ettei "rouvan tarvitse turhaan lasten kanssa jonottaa".
Sitten saavuimme Helsingin lennon portille Lontoon Gatwickissä. Portilla odottelijoista oli arvioni mukaan noin 80% suomalaisia. Arvaatte varmaan loput. Yksikään ei tarjoutunut auttamaan missään vaiheessa minua tai lapsiani.
Mutta ei siinä vielä mitään, pärjäsin kyllä ihan ok yksinkin kamoineni ja lapsineni. Järkytys ja myötähäpeä iskivät tajuntaan oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun meitä koneelle kuljettanut bussikuski piti seuraavanlaisen puheen ennen ovien avaamista (vapaa käännös, myös sarkastinen äänensävy puuttuu): "Ennen kuin avaan nämä bussin ovet, pyytäisin teitä ystävällisesti TÄLLÄ KERTAA ottamaan bussissa olevat pikkulapset huomioon. Yrittäkää TÄLLÄ KERTAA olla tönimättä ja kaatamatta heitä koneeseen rynniessänne. Mikäli voitte, voisitte jopa päästää heidät koneeseen ensimmäisinä TÄLLÄ KERTAA."
Kunnon suomalaiset tietenkin jättivät lapsiperheet viimeisiksi. Kuski katsoi minua peilin kautta silmiin ja ravisteli päätään myötätuntoisesti.
Kommentit (214)
ja täyttävät muidenkin ylälokerot tavaroillaan. Nykyään on oltava ensimmäisten joukossa lentokoneessa jos haluaa varmistaa että oma laukku mahtuu ylös.
kieltämättä ihan kamalaa. Kun koneen ovet avataan ja sanotaan, että pienten lasten kanssa matkustavat ensin, keski-ikäiset mammat oikein kyynärpäätaktiikalla etuilevat! JÄRKYTTÄVÄÄ. Ihan niinkuin ne pääsisivät jotenkin aiemmin perille etuilemalla vauvoja. :(
jos jo pelkästään lentokoneesta pois siirtyminen on noin tuskallista ja vaikeaa. Tai sitten matkustaa pyörätuolipaikalla ja saa mm. kantopalvelun
kun oltiin jollain perusturistilennolla saavuttu Turkkiin. Matkassa mukana oli silloin noin 75-vuotias, reippaasti ylipainoinen (joo joo, oma moga, tiedetään) ja tosi huonojalkainen ja sydänvikainen mummomme. Me päästiin tietenkin viimeisinä siihen koneesta terminaaliin kuljettavaan jo täpötäyteen bussiin, koska mummoa oli vaikeaa saada koneen rappuset alas. Koko bussillinen siinä oli tapahtumaa töllistellyt, ja kun vihdoin saatiin läähättävä ja puuskuttava, nitropurkkiaan tapaileva mummomme bussiin, ei yksikään ystävällinen kanssamatkustaja tarjonnut hänelle istumapaikkaa.
Olin itse silloin jotain 10-vuotias, ja muistan miten mua hävetti niitten tollojen puolesta. Ja samalla oikeasti pelotti, että mummo kuolee siihen perkeleen moukkien keskelle. Bussi lähti liikkeelle, ja mummo ei tosissaan meinannut pysyä tolpillaan, jolloin mun äiti lopulta pyysi, voisiko joku ystävällisesti luovuttaa paikkansa sairaalle ikäihmiselle. (Meillä oli myös veljeni kaksi taaperoikäistä mukana, mutta se ei ollut se suurin ongelma) Vastapäätä penkeillä röhnötti (kirjaimellisesti) suomalainen perhe, jossa vanhemmat + 12-15-vuotiaat lapset. Se äijä vaan haistatti vitut mun äidille ("saatanan ämmä") ja sanoi että "Ei olla poliisivaltiossa." Se oli ehkä mun elämäni kamalimpia tilanteita, ensinnä tajuta, että aikuiset ihmiset voi oikeasti joskus olla niin tolloja ja huonotapaisia juntteja, plus se, että joku kehtasi sanoa niin ilkeästi mun äidilleni. Tuon jälkeen en ole kyllä turistilentoremmeiltä mitään odottanutkaan, pelännyt vaan aina pahinta ja myöhemmin parhaani mukaan vältellyt kokonaan mokomia.
Olisi monta muutakin esimerkkiä ja nimenomaan lentokentiltä/koneista, mutta en nyt jaksa enempää avautua.
että lennot myöhästyvät kun jokainen matkustaja kuluttaa painavine laukkuineen portaissa 5 minuuttia.
jos otatte kasseja joita TE ETTE JAKSA KANTAA! Mitä siitäkiin tulisi jos jokainen matkustaja käyttäytyisi samalla tavalla ja raahaisi hitaasti itselleen liian painavia kasseja. Sinähän tässä itsekäs olet koska painavine kasseinesi HIDASTAT muiden matkantekoa! Ottaisit kassit, jotka jaksat itse/lapsi jaksaa kantaa!
Saapuessamme koneen portaille takanamme oli muutama suomalainen. Pojallani oli aika painava kassi, jota hän veti porras portaalta ylös koneeseen. Muilla lennoilla joku nappasi pojan kassin jo portaiden alkupäässä ja kantoi sen koneeseen, suunnilleen lupaa kysymättä. Takanani jonottavat suomalaiset ikäänkuin tuijottivat pojan ja kassin "läpi", zombimaisen näköisinä. Lentoemäntä sitten portaiden yläpäästä tuli alas, kantoi pojan kassin ja mulkaisi tosi pahasti niitä takanatulijoita. Matka suijuikin rattoisasti toisen ulkosuomalaisäidin kanssa jutellessa, hän oli nähnyt koko homman ja kauhisteli muiden käytöstä. Lisää esimerkkejä riitti. Terveisiä vaan sinne ja hyvät joulut, oli kiva tavata! : )
Tätä minä jaksan aina ihmetellä. Mitä ihmiset tekevät sillä yhdellä säästyneellä minuutilla? Viettävät minuutin verran sitten laadukkaampaa elämää? Rakastavat minuutin verran enemmän perhettään.
Kun ei se kone lähde minnekään ennen kuin ne jonossa olevat ihmiset on koneessa. Lastaamisen voi tehdä mukavasti tai sitten kiiruhtaen, hammasta purren ja hitaampia manaten.
Ei ole tervettä tuollainenkaan.
jos se on noin vastenmielistä?
Samalla rahalla pääsisin täysihoitoon pariki kolmeksi viikoksi Karibialle. Ei tarvitsisi juoda pahaa suomalaista kahvia ja saada vatsahaavaa.
Olen vähentänyt käyntejä kovasti ja itseasiassa etelä-Ruotsi on alkanut kiehtoa. Onko mahdollista vaihtaa kansallinen identiteetti? Myös nykyinen asuinpaikka alkaa tuntua hyvinkin kodilta.
Suomessa käyminen kai on paha tapa. Haluan vielä tavata vanhempia suvun jäseniä.
Niin maailma muuttuu. Joskus ajattelin ihan eri tavoin. Lapset ovat kasvaneet toisenlaiseen kulttuuriin. Lapset vieläkin muistelevat viime loma "kommelluksi": kun setä pissi kadulle, kun poika tuli leikkipuistossa tönimään ja sanoi niitä rumiasanoja. Ja sen pojan äiti tai isi ei ollut puistossa. Suomalainen ruokakaan ei heissä herätä samanlaista nostalgiaa kuin minussa.
Todellakin, mitä kummaa siellä tekee kesä toisensa perään toppatakki päällä, itikoiden syötävänä, ihmisten pällisteltävänä (lapset eivät näytä suomalaisilta eivätkä edes kovin paljon kieltä osaa)...
Samalla rahalla pääsisin täysihoitoon pariki kolmeksi viikoksi Karibialle. Ei tarvitsisi juoda pahaa suomalaista kahvia ja saada vatsahaavaa. Olen vähentänyt käyntejä kovasti ja itseasiassa etelä-Ruotsi on alkanut kiehtoa. Onko mahdollista vaihtaa kansallinen identiteetti? Myös nykyinen asuinpaikka alkaa tuntua hyvinkin kodilta. Suomessa käyminen kai on paha tapa. Haluan vielä tavata vanhempia suvun jäseniä. Niin maailma muuttuu. Joskus ajattelin ihan eri tavoin. Lapset ovat kasvaneet toisenlaiseen kulttuuriin. Lapset vieläkin muistelevat viime loma "kommelluksi": kun setä pissi kadulle, kun poika tuli leikkipuistossa tönimään ja sanoi niitä rumiasanoja. Ja sen pojan äiti tai isi ei ollut puistossa. Suomalainen ruokakaan ei heissä herätä samanlaista nostalgiaa kuin minussa. Todellakin, mitä kummaa siellä tekee kesä toisensa perään toppatakki päällä, itikoiden syötävänä, ihmisten pällisteltävänä (lapset eivät näytä suomalaisilta eivätkä edes kovin paljon kieltä osaa)...
Maailmassa taitaa olla myös muutama muu miljardi asukas, joka ei ota asiakseen lähteä Suomeen lomailemaan. Ovatko he myös sairaita?
mikä minullekin tuli mieleen.
En kyllä ymmärrä, miten suomalaiset voi olla niin naiveja, että antaa vieraiden kannella lapsiaan ja heidän tavaroitaan ulkomailla.
Äkkiä lähtee lapsi ja tavarat aikuisen karvaperseäijän matkaan.
Itse koen olevani tasa-arvoinen nainen ja hoitavani hommani niin, että pärjään itse. Minun ei tarvitse sydän läpättäen odottaa, että joku mies auttaisi minua ja toivoa, että juuri se minun auttaja olisi rehellinen.
Suomea haukutte lapsiepäystävälliseksi maaksi. Mutta miksi muissa maissa ei uskalleta lapsia päästää yksin ulos? Miettikääpä sitä.
tietysti saa huomiota ja palvelua yksinäinen lapsi naisen kanssa etelässä, jos blondi. Suomessa naiset on tasa-arvoisempia ja siksi ei olla takkia kadun yli levittämässä.
vain ulkomaalaiset auttavat busseissa
ps.
kyllä jokainen joskus apua tarvitsee- myös suomalainen
ni voin sanoa että saat vihaisen äidin perääsi joka haukkuu sinut lapsen kaappaajaksi jne..
sen takia minä en ainakaan mene kenenkään vieraan lapsiin koskemaan..
suomalaista teinipoikaa. Maanantaina aamulla hemmetinmoisessa kiireessä juoksin kaupastab ulos. Edellä käveli vanha rouva rollaattorin kanssa. Itse ehdin jo ajatella vaikka mitä kirosanoja kunnes tää nuoriherra jäiavaamaan meiulle ovet ja toivotteli "Hyvää joulunaikaa arvon leidit" =)
Puhun omasta kokemuksesta USAssa, kun taas edellinen kritiikki oli peräisin ihmiseltä, jolla ei selvästikään ollut mitään todellisuuspohjaa väitteisiinsä.
Ikävä kyllä suomalainen kansanluonne tekee kansaa tuntemattomalle pelkästään tylyn ja epäystävällisen vaikutelman. On ymmärrettävää, että kansa, joka ei ole tottunut asumaan tiiviisti, vetäytyy kuoreensa, mutta onko se hyvä tapa? Kyllä meidänkin on opittava käyttäytymään, ja siihen kuuluu se, että jos joku ilmiselvästi apua tarvitsee, sitä tarjotaan.
Amerikkalaisia todellakin vähätellään usein sillä, että he eivät tunne kuin oman maansa tai maanosansa asiat. Oletko esimerkiksi sinä kuitenkaan tullut ajatelleeksi, että pelkästään USA on paljon suurempi kuin esimerkiksi Eurooppa, puhumattakaan siitä jos yhteen laskee Pohjois- ja Etelä-Amerikan?
Miten hyvin sinä tunnet esimerkiksi Iowan tai Mainen?
Epäkohteliaisuudessa ei ole MITÄÄN ylpeyden aihetta. USAssa asuvana olen myös sitä mieltä, että täkäläinen ystävällisyys ja auttamisenhalu on aitoa ja täällä suhtaudutaan yhteiseen tekemiseen tavalla, josta Suomen pitäisi ottaa oppia. Ihmiset kasvatetaan pienestä pitäen Giving back to the community-henkeen, highschoolista ei edes valmistu ilman että on tehnyt tietyn määrän community workkiä - parhaat tekevät sitä satoja tunteja vuodessa - ja silti veroja maksetaan lähes sama kuin Suomessakin.
Suomessa lähtökohtana on, että jokainen selviää itsekin. Sille on olemassa sanakin, sisu. Ilman pyyntöä tarjottu apua tulkitaan jopa epäluottamuslauseeksi - että et itse selviäisi ilman apua. Jos et selviä yksin, pyydä apua. Aivan varmasti saat sitä. Nämä ovat kansallisia erikoispiirteitämme, joista ainakin itse olen ylpeäkin. Suomalaisen auttamisen eetos on huomattavasti syvempi kuin esimerkiksi jenkkien ulkokultainen charity-perinne, jonka syynä on moraalinen valkopesu ja verovähennykset samaan aikaan kun miljoonat ihmiset asuvat kadulla.
Kansalle ominainen luonteenpiirre on eri asia kuin epakohteliaisuus. Mina voisin sinun tekstisi perusteella vaittaa, etta jenkit ovat kaikki taysin sivistymattomia, tietamattomia oman maansa ulkopuolisista tapahtumista ja todella pinnallisia ihmisia.... Ei varmaan pida paikkaansa. Eli pitaisin heita epakohteliaina, kun eivat tieda muun maailman menosta yhtaan mitaan... Mua jurppii aina taa "kun suomalaiset sita ja siella tata".... fakta vaan on, etta eri kansallisuudet ovat erilaisia. Jos joku ei auta nostamaan sun painavaa kassia automaattisesti Suomessa, ei se tarkoita, etta kaikki ovat epakohtelita. Kylla meikalainen katsoisi ja miettisi kahdesti, jos tietyissa Euroopan maissa joku tarjoutuisi automaattisesti kantamana laukkua. Kaikilla ihmisilla kun ei ole puhtaat jauhot pussista. Elakoon erilaisuus!!! Ja jos Suomeen on niin tuskaista menna, pysykaa siella, missa asutte ;-) Mukavaa Joulua kaikille taalta maapallon toiselta laidalta!
Kohta joulunviettoon... Yritetään virittäytyä joulumielelle vaikkapa auttamalla satunnaisesti valittua lähimmäistä tänään. ; )
Kiva, että moni ymmärsi pointtini. Suomea SAA kritisoida, kyse ei tosiaan ole mistään Pohjois-Koreasta, vai onko? Aivan samalla lailla kritisoin nykyistä asuinmaatani, mikäli kritisoitavaa ilmenee.
Olin vain niin pahalla mielellä, kun tuo kontrasti oli niin mieletön verrattuna kahteen aiempaan lentoon samana päivänä.
Tietenkään en automaattisesti OLETA, että minua autetaan, vaan kauniisti hymyillen ja kiittäen ilahdun aidosti tarjotusta avusta. Kuten moneen kertaan sanoin, pärjäsin kyllä hyvin kamoineni, mainitsen nyt vielä uudestaan. Ihmiset vain olivat niin ihania, että tarjosivat apuaan siitä huolimatta, koska se kuuluu yleiseen kohteliaisuuteen monissa maissa.
Tulee itselle usein semmoinen olo, että apua, autanko minäkin muita tarpeeksi, kun nuo muut ovat noin ystävällisiä minulle? Sitä jää ikäänkuin sillälailla kivasti "velkaa" lähimmäisille, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan. Hyvä pannaan kiertämään.
By the way: Olen suomalainen ja tulen aina olemaankin. En ole trolli, erityisen ruma, kärttyisen näköinen (kuulemma ihan päinvastoin) tai vittumainen. En seiso tumput suorina apua odottamassa, vaan pyydän sitä tarvittaessa. Tällä reissulla sekään ei valitettavasti toiminut.
Tulen silti Suomeen taas keväällä lasten kanssa, yksin, kasseja raahaten... Kun näette pitkän blondin kolmen lapsen kanssa roudaamassa kamakasaa, tiedätte, että kohta tulee aloitusta AV:lle... ; D
Stockalle en enää lähde tuplien kanssa, sinä päivänä oli pakko hakea muutama lahja.
Nyt jouluja kaikille!
että ryntäävät lentokenttäbussiin muita kiilaten, eivät koneessa välitä miehistön ja emäntien ohjeista, hoilaavat ja pitävät toria käytävällä kunnes turbolenssi-hälytyksellä saadaan hetkeksi rauhoittumaan...
oven jos huomaan ja kiitän jos mulle avataan, mutta joku monimutkaisempi toimenpide on vaikeaa. Esim. jos junassa on nainen vaunujen kanssa nousemassa, pois en välttämättä kehtaa kysyä, tarvitseeko hän apua, koska siinä on muitakin ihmisiä, ja ujostuttaa. Lisäksi pitää ensin katsoa, tarjoaako joku muu jo sitä apua. Ja aina sitä ei tarvita. Jos nainen suoraan sanoisi minulle, että autatko, niin auttaisin.
Mutta kun itse ihan oikeasti pidän suomalaisten juromaisuudesta ja siitä epäkohteliaisuudesta. Minusta on ihanaa, kun täällä saa olla rauhassa eikä kukaan kiinnitä huomiota. Ja mielestäni apua kyllä tarvitessa saa, kunhan sitä vaan suoraan pyytää.
Suomessa on monia epäkohtia ja monia asia on menossa vain huonompaan suuntaan. Mutta en todellakaan toivo suomalaisten muuttuvan eteläeurooppalaisen sosiaalisiksi. Uskon myös, että hyvin monilla suomalaisilla on kotimaassaan kotoisaa olla muiden jurottajien keskuudessa. Itse olen asunut pidemmän aikaa kahdessa eri maassa lyhyiden lomamatkojen lisäksi ja vain suomalaisten keskuudessa tunnen olevani kotonani.
Yritän vain tässä sanoa, että aina tuntuu unohtuvan, että joku ihan oikeasti viihtyy täällä jurotuksen keskellä.
Ja pidän suomalaisista. Minusta on ihanaa, että täällä saa olla kaikessa rauhassa ja pitää sen oman henkilökohtaisen tilansa. Se vain sopii minun suomalaiselle luonteenlaadulleni. Jos se on junttia niin sitten on.
Jos apua tarvitaan, sitä pyydetään ja myös saadaan.
Olen niin väsynyt näihin ainaisiin kirjoituksiin. Kansalaisuudet ovat erilaisia ja hyvä niin. Jos teillä on noin paha olla Suomessa suomalaisten seassa, miksette muuta pysyvästi ulkomaille? Kysyn tätä aivan tosissani, ilman vittuilua.
tosi kypsää keskustelua
Eli mistään suomalaisen yhteiskunnan epäkohdasta ei saisi keskustella, kun jo heti vedetään toi muuttakaasitmuualle-kortti esiin. Ihan samalla tavalla voisin puhua huomattavasti useammasta tämänhetkisen asuinmaani ja kulttuurin epäkohdasta, ja usein puhunkin; nyt oli vaan kyse suomalaisten epäkohteliaisuudesta yllämainituissa tilanteissa. Se ei estä minua silti rakastamasta "saunaa, sisua ja sibeliusta". (Toinen epäkohta on itseasiassa juuri tuo lapsenomainen kyvyttömyys vastaanottaa minkäänlaista isänmaata sivuavaa kritiikkiä.)
Mielestäni AP olettaa, että häntä ja hänen lapsiaan tulisi kaikkien suomalasiten paapoa ja höösätä joka käänteessä missä he vain sattuvatkin liikkumaan Suomessa käydessään... Suomessa on tapana, että jokainen hoitaa omat asiansa ja pärjää omillaan...
täällä saa olla rauhassa eikä kukaan kiinnitä huomiota
Olen vaikka kuinka monta aloitusta nahnyt AV:lla jotka menee tyyliin nain: "Hyi yok mita nain uimahallissa!", "Tanaan lihavan ihmisen ostoskorissa kaupassa..","Naapurin amma ei pukeudu tai meikkaa puistoon", "naapurin yh ei osta lapselle reimatecia"... jne jne.
Niin haluatko nyt miettia tota kommenttia uudestaan? Musta se on enemmankin niin etta kylla ne nakee KAIKEN mita sa teet, ne ei vaan tee asialle mitaan ellei sitten ole oma lehma ojassa.
eivät jatkuvasti hauku kaikkea suomalaista ja koe sitä epämiellyttävänä kuten ap tekee. Vai onko sinusta normaalia jos joku ei pidä mistään italialaisesta, kaikki on pahaa ruoka, ihmiset, tavat, kulttuuri, maisemat, nähtävyydet jne. Kyllä sellainen ihminen on jo sairas.
Samalla rahalla pääsisin täysihoitoon pariki kolmeksi viikoksi Karibialle. Ei tarvitsisi juoda pahaa suomalaista kahvia ja saada vatsahaavaa. Olen vähentänyt käyntejä kovasti ja itseasiassa etelä-Ruotsi on alkanut kiehtoa. Onko mahdollista vaihtaa kansallinen identiteetti? Myös nykyinen asuinpaikka alkaa tuntua hyvinkin kodilta. Suomessa käyminen kai on paha tapa. Haluan vielä tavata vanhempia suvun jäseniä. Niin maailma muuttuu. Joskus ajattelin ihan eri tavoin. Lapset ovat kasvaneet toisenlaiseen kulttuuriin. Lapset vieläkin muistelevat viime loma "kommelluksi": kun setä pissi kadulle, kun poika tuli leikkipuistossa tönimään ja sanoi niitä rumiasanoja. Ja sen pojan äiti tai isi ei ollut puistossa. Suomalainen ruokakaan ei heissä herätä samanlaista nostalgiaa kuin minussa. Todellakin, mitä kummaa siellä tekee kesä toisensa perään toppatakki päällä, itikoiden syötävänä, ihmisten pällisteltävänä (lapset eivät näytä suomalaisilta eivätkä edes kovin paljon kieltä osaa)...
Maailmassa taitaa olla myös muutama muu miljardi asukas, joka ei ota asiakseen lähteä Suomeen lomailemaan. Ovatko he myös sairaita?
Tunnetko sinä tosiaan kaikki 5 miljoonaa suomalaista että voit todeta että KUKAAN suomalainen ei auta. Samanlainen ennakkoluuloinen yleistys kuin vaikkapa se että vain ulkomaalaiset raiskaavat.
vain ulkomaalaiset auttavat busseissa
ps.
kyllä jokainen joskus apua tarvitsee- myös suomalainen
eivät jatkuvasti hauku kaikkea suomalaista ja koe sitä epämiellyttävänä kuten ap tekee. Vai onko sinusta normaalia jos joku ei pidä mistään italialaisesta, kaikki on pahaa ruoka, ihmiset, tavat, kulttuuri, maisemat, nähtävyydet jne. Kyllä sellainen ihminen on jo sairas.
Keskustelusi menee jankkaamiseksi? Onko jo otettu muutama siideri joulun kunniaksi? Eikö Suomea saa kritisoida?
Minusta on ollut vallan hauskaa katsoa asioita lasteni kannalta, kuulla heidän ajtuksiaan ja tuntemuksiaan. Ovat aika vilpittömiä. Heidät on kasvattanut suomalainen äiti, joten ovat varmasti tottuneet vähän karumpaan meininkiin.
Oli siinä pienellä miehellä ihmettelemistä, kun istui ratikassa ja joku tunti väkisin hänen paikalleen istumaan, mitään sanomatta, mitenkään edes aikeistaan ilmoittamatta. Aikuinen päätti, että siihen kolmen lapsen rinnalle penkille vielä mahtuu aikuinen ahteri... Muualla sentään sanotaan, että excuse me.
Tätä minä jaksan aina ihmetellä. Mitä ihmiset tekevät sillä yhdellä säästyneellä minuutilla? Viettävät minuutin verran sitten laadukkaampaa elämää? Rakastavat minuutin verran enemmän perhettään.
Kun ei se kone lähde minnekään ennen kuin ne jonossa olevat ihmiset on koneessa. Lastaamisen voi tehdä mukavasti tai sitten kiiruhtaen, hammasta purren ja hitaampia manaten.