Käväisimme viime viikolla Suomessa ja oli jossain määrin järkyttävä kokemus.
Kerron esimerkin:
Lensin yksin kolmen pienen lapsen kanssa. Jouduimme vaihtamaan tällä reissulla konetta kaksi kertaa, mikä ei ollut mitenkään ideaalia, mutta vaihtoehtoja ei nyt ollut.
Kaksi ensimmäistä lentoa sujuivat kuin unelma: ihmiset suorastaan rynnivät auttamaan lasten kanssa matkustavaa, jopa selkävaivainen mummo ryysi viereeni pitämään vauvaa hetken sylissä. ; ) Etenkin keski-ikäiset naiset tunkivat puoliväkisin laukkujani vetämään, vaunuja kasaamaan ja auttamaan vauvan kanssa.
Palvelu oli muutenkin kaikin tavoin loistavaa sekä koneessa että kentillä. Pääsin jonojen ohi passintarkastukseen, vartija vain nappsi meidät mukaansa, ettei "rouvan tarvitse turhaan lasten kanssa jonottaa".
Sitten saavuimme Helsingin lennon portille Lontoon Gatwickissä. Portilla odottelijoista oli arvioni mukaan noin 80% suomalaisia. Arvaatte varmaan loput. Yksikään ei tarjoutunut auttamaan missään vaiheessa minua tai lapsiani.
Mutta ei siinä vielä mitään, pärjäsin kyllä ihan ok yksinkin kamoineni ja lapsineni. Järkytys ja myötähäpeä iskivät tajuntaan oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun meitä koneelle kuljettanut bussikuski piti seuraavanlaisen puheen ennen ovien avaamista (vapaa käännös, myös sarkastinen äänensävy puuttuu): "Ennen kuin avaan nämä bussin ovet, pyytäisin teitä ystävällisesti TÄLLÄ KERTAA ottamaan bussissa olevat pikkulapset huomioon. Yrittäkää TÄLLÄ KERTAA olla tönimättä ja kaatamatta heitä koneeseen rynniessänne. Mikäli voitte, voisitte jopa päästää heidät koneeseen ensimmäisinä TÄLLÄ KERTAA."
Kunnon suomalaiset tietenkin jättivät lapsiperheet viimeisiksi. Kuski katsoi minua peilin kautta silmiin ja ravisteli päätään myötätuntoisesti.
Kommentit (214)
junalla Pietariin. Ennen asemalle tuloa olin lentää perseelleni, kun samassa vaunussa istunut TEINIPOIKA otti matkalaukkuni ylähyllyltä alas ja hymyili laittaessaan matkalaukun maahan. No, pojalla olikin venäläinen äiti mukana...
En voisi kuvitella, että kukaan suomalainen about 15v sälli kävisi ilman käskemistä auttamaan vieraita ihmisiä.
Ja toinen tarina, joka tapahtui meidän mummolle. Matkusti bussilla viime viikolla, bussi oli täynnä ammattikoululaisia kun oli aamulinja ja menee amiksen pysäkin ohi. Mummo kun astui bussiin, yksikään ei noussut antaakseen paikkansa... Muualla, esim Lontoossa jossa tämä mummo on matkustellut jonkin verran, on ihan refleksi, että vanhoille ihmisille annetaan paikka. Mutta ei Suomessa. Lapset on kai kasvatettu niin, ettei tarvitse olla kohtelias toisia kohtaan. Surullista...
Ainakaan toivottavasti...
Ehkäpä siksi, että ap on TROLLI!
Oli aihe mikä tahansa, aina on joku epäilemässä provoksi. Nyt taisi tulla tämän ketjun pakollinen. Taidat itse olla trolli.
jos se on noin vastenmielistä?
Samalla rahalla pääsisin täysihoitoon pariki kolmeksi viikoksi Karibialle. Ei tarvitsisi juoda pahaa suomalaista kahvia ja saada vatsahaavaa.
Olen vähentänyt käyntejä kovasti ja itseasiassa etelä-Ruotsi on alkanut kiehtoa. Onko mahdollista vaihtaa kansallinen identiteetti? Myös nykyinen asuinpaikka alkaa tuntua hyvinkin kodilta.
Suomessa käyminen kai on paha tapa. Haluan vielä tavata vanhempia suvun jäseniä.
Niin maailma muuttuu. Joskus ajattelin ihan eri tavoin. Lapset ovat kasvaneet toisenlaiseen kulttuuriin. Lapset vieläkin muistelevat viime loma "kommelluksi": kun setä pissi kadulle, kun poika tuli leikkipuistossa tönimään ja sanoi niitä rumiasanoja. Ja sen pojan äiti tai isi ei ollut puistossa. Suomalainen ruokakaan ei heissä herätä samanlaista nostalgiaa kuin minussa.
Todellakin, mitä kummaa siellä tekee kesä toisensa perään toppatakki päällä, itikoiden syötävänä, ihmisten pällisteltävänä (lapset eivät näytä suomalaisilta eivätkä edes kovin paljon kieltä osaa)...
Mun lapsi saatais kysyä miksi äiti miksi tuo ei itse kanna reppuaan?
Lapseni ovat hyvin kasvatettuja, suomalaisittain. Jätetään se turha lipevyys niille etelä-eurooppalaisille.
104.
p.s nythän täällä alkaa taas viihtymään :)
Olen kokenut saman. Täällä ei "puututa toisten asioihin" ja auteta.
Kuinka moni sanoo edes reippaasti huomenta työkavereilleen ja puistossa satunnaisesti kohtaamilleeen äidelle? Yleensä katsellaan varpihin ja ollaan ihan hissukseen..
Todellinen sivistys näkyy hyvinä tapoina, onko sinulla sellaiset?
No ei kukaan voi olla noin elämäänsä kyllästynyt, kuin ap. Ainakaan toivottavasti...
Ehkäpä siksi, että ap on TROLLI!
Oli aihe mikä tahansa, aina on joku epäilemässä provoksi. Nyt taisi tulla tämän ketjun pakollinen. Taidat itse olla trolli.
viestiensä perusteella vaikuttanut yhtään elämäänsä kyllästyneeltä, mutta ehkä sulla on parempaa tietoa. Musta ap:lla olii kuitenkin enemmän asiaa kuin näillä "kälyni söi makaroonilaatikkomme" ja "kumminperkeleet eivät osta kummilastensa sisaruksille lapsia, voi vittu" -nitinöillä.
Siis jos en kanna sun lapsesi reppua niin olen töykeä? Mun lapsi saatais kysyä miksi äiti miksi tuo ei itse kanna reppuaan?
Lapseni ovat hyvin kasvatettuja, suomalaisittain. Jätetään se turha lipevyys niille etelä-eurooppalaisille.
104.
p.s nythän täällä alkaa taas viihtymään :)
ap:n viestit vain rutinana siitä, että sinä et kantanut hänen poikansa reppua, niin anteeksi, en voi sua auttaa. Taidat olla vain sellainen ihminen, josta on kiva laukoa ilkeitä kommentteja nimettömänä netissä? Harrastus sekin.
Olen vähentänyt käyntejä kovasti ja itseasiassa etelä-Ruotsi on alkanut kiehtoa. Onko mahdollista vaihtaa kansallinen identiteetti?
Suomessa käyminen kai on paha tapa.
tietysti saa huomiota ja palvelua yksinäinen lapsi naisen kanssa etelässä, jos blondi. Suomessa naiset on tasa-arvoisempia ja siksi ei olla takkia kadun yli levittämässä.
että jos kaikki ihmiset olisivat suomalaisia, maailmassa ei olisi sotia. Voiko asian kauniimmin ilmaista?
Ajatelkaas nyt kun punaiset ja valkoiset ottivat yhteen.
Lisäksi murha- ja tappotilastoissa taidetaan olla Euroopan kärkimaita.
Entäs itsemurhatilastot?
Eiköhän suomalaiset saisi aikaiseksi aikamoisen etnisen puhdistuksen. Vaikka esim. sen vuoksi, että joku on savolainen ja toinen taas pohjalaanen.
Siitä vaan, kyllä identiteetin vaihto onnistuu. Kukaan ei varmaankaan jää sua kaipaamaan :)
Olen vähentänyt käyntejä kovasti ja itseasiassa etelä-Ruotsi on alkanut kiehtoa. Onko mahdollista vaihtaa kansallinen identiteetti? Suomessa käyminen kai on paha tapa.
Siitä vaan, kyllä identiteetin vaihto onnistuu. Kukaan ei varmaankaan jää sua kaipaamaan :)
Olen vähentänyt käyntejä kovasti ja itseasiassa etelä-Ruotsi on alkanut kiehtoa. Onko mahdollista vaihtaa kansallinen identiteetti? Suomessa käyminen kai on paha tapa.
Kaverisuhteille on ollut pahaksi muuttaa ulkomaille. Kaverit unohtivat nopeammin ja yhteydenpito perustui aikalailla siihen, että minä soittelin ja mailasin. Vain pari todella hyvää ystävää on jäljellä ja molemmat ovat miehiä.
kuuluu kai suomalaiseen kansanluonteeseen.
Viimekesänä menimme paikallisbussilla Helsinki- Vantaalle. Meidän piti mennä takaovesta lastenvaunujen kanssa. Vanhempi lapsi jäi oven väliin kun kuski sulki oven. Lippua maksaessa huomautin kuskille ihan asiallisesti että katsoisi että ketään ei ole oven välissä.
Olisin kaivannut vain yhtä sanaa- anteeksi. Tai pientä pahoittelua. Mutta mitä vielä! Se keski- ikäinen kuski huusi kimeällä äänellä että lastenvaunut vaan takaovesta, ei muita (no kaksivuotias sitten yksin etuovesta, vai???)
Näitä riittää. sUOMESSA on paljon hyvää ja ihailen rehellisyyttä, suoruutta. Mutta kanssaihmiseten huomioimista (tuntemattomien), palvelualttiutta, ystävällisyyttä lötyy enemmän muualta.
Me olemme asuneet Lontoossa 13 vuotta ja joka vuosi pari-kolme kertaa Suomessa vierailtu ja enpä ole moiseen törmännyt.
No, me suomalaiset (minäkin ulkosuomalaisena) ollaan varmaan vähän "hitaita ja varautuneita", joku ei ehkä edes pidä "keski-ikäisten naisten puoliväkisin auttamisesta", mutta itse en ole kyllä epäkohteliaaseen käytökseen kentällä (tai muuallakaan) törmännyt.
Aina olen apua saanut, kun olen tarvinnut (myös monesti kolmen lapsen kanssa yksin matkustanut), osaan myös apua ITSE pyytää. En odota, että kaikkialla olisi tai tarvitsisikaan olla samanlainen kulttuuri ihmisiä kohdatessa, olivat ne lapsia tai aikuisia. Toisaalta joskus huvittaa tämä lasten KESKIPISTEEKSI nostaminen, se on mielestäni turhaa. Me ollaan kaikki yhtä tärkeitä, vauvasta vaariin. Ollaan kaikki ihmisiä toisillemme joka puolella maailmaa, usein metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan!
Ja kuljettajasta, non joo...
Epäkohteliaisuudessa ei ole MITÄÄN ylpeyden aihetta.
USAssa asuvana olen myös sitä mieltä, että täkäläinen ystävällisyys ja auttamisenhalu on aitoa ja täällä suhtaudutaan yhteiseen tekemiseen tavalla, josta Suomen pitäisi ottaa oppia. Ihmiset kasvatetaan pienestä pitäen Giving back to the community-henkeen, highschoolista ei edes valmistu ilman että on tehnyt tietyn määrän community workkiä - parhaat tekevät sitä satoja tunteja vuodessa - ja silti veroja maksetaan lähes sama kuin Suomessakin.
Suomessa lähtökohtana on, että jokainen selviää itsekin. Sille on olemassa sanakin, sisu. Ilman pyyntöä tarjottu apua tulkitaan jopa epäluottamuslauseeksi - että et itse selviäisi ilman apua. Jos et selviä yksin, pyydä apua. Aivan varmasti saat sitä. Nämä ovat kansallisia erikoispiirteitämme, joista ainakin itse olen ylpeäkin. Suomalaisen auttamisen eetos on huomattavasti syvempi kuin esimerkiksi jenkkien ulkokultainen charity-perinne, jonka syynä on moraalinen valkopesu ja verovähennykset samaan aikaan kun miljoonat ihmiset asuvat kadulla.
Lähdin nimittäin tuplarattaiden kanssa jouluostoksille. Ei ollut yksi tai kaksi ihmistä, kun mulkoilivat todella pahasti. Muistin vasta siinä vaiheessa, että eihän Suomessa saa lähteä jouluruuhkaan vaunuilla! Muissa maissa asia ei tunnu olevan yhtään ongelmallinen kenellekään. Sori vaan, unohdin.
Eikohan missa tahansa maassa pahimmassa jouluruuhkassa ajatella ihan samoin, eli mita jarkea tunkea siihen ihmismassaan edes yhdilla rattailla.
Ja, jos olisit ollut Orchard Roadille Singaporessa eilen illalla tuplilla liikkeella, niin osit varmaan saanut ihan saman reaktion.
Epäkohteliaisuudessa ei ole MITÄÄN ylpeyden aihetta. USAssa asuvana olen myös sitä mieltä, että täkäläinen ystävällisyys ja auttamisenhalu on aitoa ja täällä suhtaudutaan yhteiseen tekemiseen tavalla, josta Suomen pitäisi ottaa oppia. Ihmiset kasvatetaan pienestä pitäen Giving back to the community-henkeen, highschoolista ei edes valmistu ilman että on tehnyt tietyn määrän community workkiä - parhaat tekevät sitä satoja tunteja vuodessa - ja silti veroja maksetaan lähes sama kuin Suomessakin.
Suomessa lähtökohtana on, että jokainen selviää itsekin. Sille on olemassa sanakin, sisu. Ilman pyyntöä tarjottu apua tulkitaan jopa epäluottamuslauseeksi - että et itse selviäisi ilman apua. Jos et selviä yksin, pyydä apua. Aivan varmasti saat sitä. Nämä ovat kansallisia erikoispiirteitämme, joista ainakin itse olen ylpeäkin. Suomalaisen auttamisen eetos on huomattavasti syvempi kuin esimerkiksi jenkkien ulkokultainen charity-perinne, jonka syynä on moraalinen valkopesu ja verovähennykset samaan aikaan kun miljoonat ihmiset asuvat kadulla.
Kansalle ominainen luonteenpiirre on eri asia kuin epakohteliaisuus.
Mina voisin sinun tekstisi perusteella vaittaa, etta jenkit ovat kaikki taysin sivistymattomia, tietamattomia oman maansa ulkopuolisista tapahtumista ja todella pinnallisia ihmisia....
Ei varmaan pida paikkaansa. Eli pitaisin heita epakohteliaina, kun eivat tieda muun maailman menosta yhtaan mitaan...
Mua jurppii aina taa "kun suomalaiset sita ja siella tata".... fakta vaan on, etta eri kansallisuudet ovat erilaisia. Jos joku ei auta nostamaan sun painavaa kassia automaattisesti Suomessa, ei se tarkoita, etta kaikki ovat epakohtelita. Kylla meikalainen katsoisi ja miettisi kahdesti, jos tietyissa Euroopan maissa joku tarjoutuisi automaattisesti kantamana laukkua. Kaikilla ihmisilla kun ei ole puhtaat jauhot pussista.
Elakoon erilaisuus!!! Ja jos Suomeen on niin tuskaista menna, pysykaa siella, missa asutte ;-)
Mukavaa Joulua kaikille taalta maapallon toiselta laidalta!
jos otatte kasseja joita TE ETTE JAKSA KANTAA! Mitä siitäkiin tulisi jos jokainen matkustaja käyttäytyisi samalla tavalla ja raahaisi hitaasti itselleen liian painavia kasseja.
Sinähän tässä itsekäs olet koska painavine kasseinesi HIDASTAT muiden matkantekoa! Ottaisit kassit, jotka jaksat itse/lapsi jaksaa kantaa!
Saapuessamme koneen portaille takanamme oli muutama suomalainen. Pojallani oli aika painava kassi, jota hän veti porras portaalta ylös koneeseen. Muilla lennoilla joku nappasi pojan kassin jo portaiden alkupäässä ja kantoi sen koneeseen, suunnilleen lupaa kysymättä.
Takanani jonottavat suomalaiset ikäänkuin tuijottivat pojan ja kassin "läpi", zombimaisen näköisinä. Lentoemäntä sitten portaiden yläpäästä tuli alas, kantoi pojan kassin ja mulkaisi tosi pahasti niitä takanatulijoita.
Matka suijuikin rattoisasti toisen ulkosuomalaisäidin kanssa jutellessa, hän oli nähnyt koko homman ja kauhisteli muiden käytöstä. Lisää esimerkkejä riitti. Terveisiä vaan sinne ja hyvät joulut, oli kiva tavata! : )