Lapseni oppii pväkodissa ikäviä tapoja!!
Olen hoitanut poikaani tähän saakka kotona ja nyt ajattelin, että ympäristön paineesta (isovanhemmat, tuttavat, neuvolakin) laitan hänet päiväkotiin "saamaan toimintaa", koska tod.näköisesti tylsistyy 11 kk pikkusisaren kanssa kotona. En yksinkertaisesti ehdi enää harrastamaan kaikenlaista aktiviteettia pojan kanssa.
No nyt ollaan oltu syksy siellä hakemassa virikettä ja millaista!? Kun haen poikaa ja jään vaivihkaa seuraamaan pväkodin juttuja, siellä riehutaan ja haukutaan muita tyhmäksi, läpsitään ja ollaan koviksia. Pikkutytöt ryhmittyvät:"Me ei olla sun kaa kun sä olet tyhmä." Ihan järkyttävää! Olenkin seurannut, kuinka pojan käytös- ja sanavarastoon on ilmaantynut ikäviä sävyjä pikkusisarta kohtaan, mutta kuitannut sen alkusopeutumisen vaikeuksina ja huomionhakuna. Sitäkin se voi olla, mutta aika pahaa teki seurata tuota tarhameininkiä.
Miten NOIN pienet lapset ovat jo tuollaisia? Meillä oli tuontapainen meininki vasta 5.luokasta eteenpäin...
Kommentit (48)
Mutta pistää ihmettelemään, kuinka HUONO KASVATUS on suomalaisissa perheissä??? Tai no, kun katselee kaupungilla, on liikenteessä kaikenlaisia tynnyrissäkasvaneita, jotka eivät omaa edes alkeellisimpiakaan käytöstapoja.
Koita tässä nyt sitten itse kasvattaa.
ap
Mutta paivakoti ei ole tahan syyna. Meilla lapset kayneet paikallista paivakotia ulkomailla ja oppineet sielta pelkastaan hyvia tapoja, mm. poydassa ja muutenkin toisten huomioonottamista jne. Sitten menneet suomenkieliseen kouluun, ja olen ollut kauhuissani lahinna muiden suomalaislasten kaytoksesta, juuri tuosta klikkiytymisesta ja kiusaamisesta jo ihan pienten lasten kohdalla. Eika kyse ole mistaan syrjaytyneista, vaan ihan tavallisten perheiden lapsista, jotka eivat osaa olla toisten ihmisten kanssa mukavalla tavalla... :-/
Jos sielä olisi vaikka tarpeeksi henkilökuntaa ja pienemmät ryhmät niin lasten puheisiin ja tekemisiin pystyttäisiin helpommin puuttumaan. Toki ei ole hoitajien vika kun ei joka paikkaan kerkeä :)
Mutta pistää ihmettelemään, kuinka HUONO KASVATUS on suomalaisissa perheissä??? Tai no, kun katselee kaupungilla, on liikenteessä kaikenlaisia tynnyrissäkasvaneita, jotka eivät omaa edes alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Koita tässä nyt sitten itse kasvattaa. ap
Mutta paivakoti ei ole tahan syyna. Meilla lapset kayneet paikallista paivakotia ulkomailla ja oppineet sielta pelkastaan hyvia tapoja, mm. poydassa ja muutenkin toisten huomioonottamista jne. Sitten menneet suomenkieliseen kouluun, ja olen ollut kauhuissani lahinna muiden suomalaislasten kaytoksesta, juuri tuosta klikkiytymisesta ja kiusaamisesta jo ihan pienten lasten kohdalla. Eika kyse ole mistaan syrjaytyneista, vaan ihan tavallisten perheiden lapsista, jotka eivat osaa olla toisten ihmisten kanssa mukavalla tavalla... :-/
No kyllä väitän, että suomalainen päiväkoti/koulumaailma yhdistettynä välinpitämättömät aikuiset aiheuttavat lasten käytöshäiriöitä suomessa. Olen kuullut muualtakin, että ulkomailla lapset osaavat käyttäytyä, mutta missä mättää kun suomalaiset eivät osaa? Koti, koulu, päiväkoti kaikki yhdessä kasvattaa lapsistamme hirviöitä.
sillä, että oppii lapsi samat jutut joka tapauksessa koulussa tai sillä, että ei niitä huonoja tapoja päiväkodissa opeteta, vaan ne opitaan kotona.
Bullshit, sanon ma.
1) On kaksi eri asiaa, joutuuko lapsi tönimisen ja läpsimisen kohteeksi ja kuuntelemaan kirosanoja 3- vai 7-vuotiaana. Mitä pienempänä hän joutuu viettämään aikaa levottomassa ja aggressiivisessa ympäristössä, sitä todennäköisemmin HÄN ITSE OMAKSUU HUONOT KÄYTÖSMALLIT.
2) Ihan SAMA, mistä joku ekana oppii jonkin huonon tavan. Hän esimerkillään opettaa sitä eteenpäin. Pienetkin lapset ovat sosiaalisia olentoja, he oppivat ikätovereiltaan yhtä sun toista. Ei siis hurjasti auta, jos pk-täti sanoo, ettei saa huutaa ja etuilla kyynärpäät ojossa, jos muut lapset kuitenkin tekevät niin ja heidät palkitaan huonosta käytöksestä sillä, että saavat tehdä asioita ekana.
Eli kyllä, ikävä tosiasia on, että päiväkoti JÄRJESTELMÄNÄ on sellainen, että siellä lapsi oppii viidakon lait ja pärjäämään ryhmässä.
Yksilöllinen arvio sitten on se, onko asia huono vai hyvä. Koulussa on pakko pärjätä sellaisessa apinalaumassa, joten voi olla, että tiettyä etuakin on siitä, että lapsesta kehittyy jo varhain kyynärpäitä käyttävä minä-minä-olento.
TOISAALTA oppimisen kannalta lyhyt keskittymiskyky ja levottomuus eivät liene hyviä asioita.
Joten mustavalkoinen tämä asia ei ole.
Mutta pistää ihmettelemään, kuinka HUONO KASVATUS on suomalaisissa perheissä??? Tai no, kun katselee kaupungilla, on liikenteessä kaikenlaisia tynnyrissäkasvaneita, jotka eivät omaa edes alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Koita tässä nyt sitten itse kasvattaa. ap
No kyllä väitän, että suomalainen päiväkoti/koulumaailma yhdistettynä välinpitämättömät aikuiset aiheuttavat lasten käytöshäiriöitä suomessa. Olen kuullut muualtakin, että ulkomailla lapset osaavat käyttäytyä, mutta missä mättää kun suomalaiset eivät osaa? Koti, koulu, päiväkoti kaikki yhdessä kasvattaa lapsistamme hirviöitä.
Yhdessa puuttuvan kotikasvatuksen kanssa. Mutta pointtini oli siis etta paivakodin laitoksena ei ole PAKKO olla tuollainen, pain vastoin, meidan lapsemme ovat tosiaan saaneet sielta vain positiivisia vaikutteita.
Eli eivät esim. pääse tekemään ekana tms. Eihän se järjestelmä silloin opeta viidakon lakeja?
2) Ihan SAMA, mistä joku ekana oppii jonkin huonon tavan. Hän esimerkillään opettaa sitä eteenpäin. Pienetkin lapset ovat sosiaalisia olentoja, he oppivat ikätovereiltaan yhtä sun toista. Ei siis hurjasti auta, jos pk-täti sanoo, ettei saa huutaa ja etuilla kyynärpäät ojossa, jos muut lapset kuitenkin tekevät niin ja heidät palkitaan huonosta käytöksestä sillä, että saavat tehdä asioita ekana.Eli kyllä, ikävä tosiasia on, että päiväkoti JÄRJESTELMÄNÄ on sellainen, että siellä lapsi oppii viidakon lait ja pärjäämään ryhmässä.
Yhdessa puuttuvan kotikasvatuksen kanssa. Mutta pointtini oli siis etta paivakodin laitoksena ei ole PAKKO olla tuollainen, pain vastoin, meidan lapsemme ovat tosiaan saaneet sielta vain positiivisia vaikutteita.
Niin, mutta kun ne teidän lapset ovatkin olleet ulkomailla päiväkodissa. Siinä on aika paljon eroa suhteessa suomalaiseen. Ja ei, ei sen tarvitsisi olla sitä mitä se nyt on. Mutta minkäs teet suomalaiselle minä-minä luonteelle?
Eli eivät esim. pääse tekemään ekana tms. Eihän se järjestelmä silloin opeta viidakon lakeja?
2) Ihan SAMA, mistä joku ekana oppii jonkin huonon tavan. Hän esimerkillään opettaa sitä eteenpäin. Pienetkin lapset ovat sosiaalisia olentoja, he oppivat ikätovereiltaan yhtä sun toista. Ei siis hurjasti auta, jos pk-täti sanoo, ettei saa huutaa ja etuilla kyynärpäät ojossa, jos muut lapset kuitenkin tekevät niin ja heidät palkitaan huonosta käytöksestä sillä, että saavat tehdä asioita ekana. Eli kyllä, ikävä tosiasia on, että päiväkoti JÄRJESTELMÄNÄ on sellainen, että siellä lapsi oppii viidakon lait ja pärjäämään ryhmässä.
Katsos kun vain pikkuinen murto-osa päiväkodin toiminnasta on aikuisen ohjaamaa. Loput on lasten enemmän tai vähemmän vapaata leikkiä ja sellaisessa juuri kehittyy nuo lauman tavat. Äänekkäin ja päälletunkevin saa määrätä tahdin.
Meillä on lapset helsinkiläisessä kunnallisessa päiväkodissa ja siellä oppii hyviä tapoja.
Jonotettin sinne melkein vuosi... Eli jos ei näe vaivaa, joutuu just tuollaiseen ryysintälaitokseen.
sitä vapaatakin leikkiä, ja katsomassa nimenomaan että siellä ei kukaan pääse murjomaan ja etuilemaan.
Katsos kun vain pikkuinen murto-osa päiväkodin toiminnasta on aikuisen ohjaamaa. Loput on lasten enemmän tai vähemmän vapaata leikkiä ja sellaisessa juuri kehittyy nuo lauman tavat. Äänekkäin ja päälletunkevin saa määrätä tahdin.
Meillä on lapset helsinkiläisessä kunnallisessa päiväkodissa ja siellä oppii hyviä tapoja. Jonotettin sinne melkein vuosi... Eli jos ei näe vaivaa, joutuu just tuollaiseen ryysintälaitokseen.
Niin tai teillä on laput silmillä...
Meillä on lapset helsinkiläisessä kunnallisessa päiväkodissa ja siellä oppii hyviä tapoja. Jonotettin sinne melkein vuosi... Eli jos ei näe vaivaa, joutuu just tuollaiseen ryysintälaitokseen.
Niin tai teillä on laput silmillä...
No että jotkut vaan ovat parempia kuin toiset. Ei sen enempää.
Joo, päiväkodeissa on liian vähän hoitajia ja lapsilla voi olla huono kotikasvatus, MUTTA minusta ensiarvoisen tärkeää on, että päiväkodissa tehdään selväksi, että tuollainen käytös ei sovi! Kannattaa puhua vakavasti hoitajille ja vanhempainillassa. Jos jollain lapsella ei ole sääntöjä tai käytöstapoja kotona, pitää silti päiväkodissa painottaa, ettei siellä sovi käyttäytyä miten vain.
Tuo ap:n teksti on niin tuttua. Oma lapseni on hiljainen ja arka ja jää siksi valitettavan usein muiden jalkoihin, on leikkikaverina vain "hätävara", helposti jää kaiken ulkopuolelle kuuntelemaan haukkumista ja suunsoittoa, kun ei osaa/uskalla puolustaa itseään. Itse olen pitänyt asiaa esillä keskusteluissa ja mielestäni asia alkaa olla parempaan suuntaan menossa meidän päiväkodissa. Ovat ottaneet nimenomaan tämän yhdessä toimimisen ja käytösstavat tämän syksyn "pääohjelmaksi".
Turha sanoa siis, ettei mikään asiassa auta tai että siirrä lapsi kotihoitoon/pph:lle.
Kyllä meidän lapsen tarhassa on aina aikuisia valvomassa sitä vapaatakin leikkiä, ja katsomassa nimenomaan että siellä ei kukaan pääse murjomaan ja etuilemaan.
Ihan oikeasti. Mene sinne tarhaan ja ole siellä muutama päivä aamusta iltaan.
Varsinkin isompien ryhmässä. Alle 3 -vuotiaiden ryhmässä vielä piisaakin valvontaa enemmän, mutta isompien ryhmässä hyvä jos yksi hoitaja on läsnä ns. vapaan leikin aikana.
Kas kun ne päiväkodit ovat auki yleensä 10-12 tuntia, hoitajat vuoroissa eli paikalla lakisääteisessä määrässä vain keskipäivällä, kun lapset ulkoilevat, syövät ja lepäävät.
Kyse ei sitä paitsi ole varsinaisesta väkivallasta, vaan siitä, että vuoroa ei opita kunnolla odottamaan ja iso ryhmä jo sinällään palkitsee etuilevan ja päällepäsmärinä olevan.
Eiks ole ihanaa kun voi olla noin kivaa ja täydellistä elämää! Kivaa kun teillä sujuu. Mitenköhän tuolta Keravalta saataisiin lapset sinne teidän ihku ihanaan päiväkotiin?
en mitään tuollaista huomannut. Tai siis, jos joku sitä yritti niin se lopetettiin. Eikä oma lapsi ole tosiaan mitään huonoja tapoja tarhasta oppinnut, mutta ehkä siinä on joku pahoja tapoja hylkivä teflon-pinnoite jos kerran tarha muuttaa kaikki lapsen apinoiksi ;)
Ihan oikeasti. Mene sinne tarhaan ja ole siellä muutama päivä aamusta iltaan.
Varsinkin isompien ryhmässä. Alle 3 -vuotiaiden ryhmässä vielä piisaakin valvontaa enemmän, mutta isompien ryhmässä hyvä jos yksi hoitaja on läsnä ns. vapaan leikin aikana.
Kas kun ne päiväkodit ovat auki yleensä 10-12 tuntia, hoitajat vuoroissa eli paikalla lakisääteisessä määrässä vain keskipäivällä, kun lapset ulkoilevat, syövät ja lepäävät.
Kyse ei sitä paitsi ole varsinaisesta väkivallasta, vaan siitä, että vuoroa ei opita kunnolla odottamaan ja iso ryhmä jo sinällään palkitsee etuilevan ja päällepäsmärinä olevan.
Eiks ole ihanaa kun voi olla noin kivaa ja täydellistä elämää! Kivaa kun teillä sujuu. Mitenköhän tuolta Keravalta saataisiin lapset sinne teidän ihku ihanaan päiväkotiin?
Eiköhän kyse ole siitä, että yhdet pitävät huonona käytöksenä jotain, joka toisten mielestä on ihan ok.
en mitään tuollaista huomannut. Tai siis, jos joku sitä yritti niin se lopetettiin. Eikä oma lapsi ole tosiaan mitään huonoja tapoja tarhasta oppinnut, mutta ehkä siinä on joku pahoja tapoja hylkivä teflon-pinnoite jos kerran tarha muuttaa kaikki lapsen apinoiksi ;)
Ihan oikeasti. Mene sinne tarhaan ja ole siellä muutama päivä aamusta iltaan. Varsinkin isompien ryhmässä. Alle 3 -vuotiaiden ryhmässä vielä piisaakin valvontaa enemmän, mutta isompien ryhmässä hyvä jos yksi hoitaja on läsnä ns. vapaan leikin aikana. Kas kun ne päiväkodit ovat auki yleensä 10-12 tuntia, hoitajat vuoroissa eli paikalla lakisääteisessä määrässä vain keskipäivällä, kun lapset ulkoilevat, syövät ja lepäävät. Kyse ei sitä paitsi ole varsinaisesta väkivallasta, vaan siitä, että vuoroa ei opita kunnolla odottamaan ja iso ryhmä jo sinällään palkitsee etuilevan ja päällepäsmärinä olevan.
Eipä ole ennen tuollaista sanonut, nykyään vaan testaa saisiko vänkäämällä herkkuja.
pahin mitä lapsi on sieltä "oppinut" on vessajutuille nauraminen, tosin veikkaan että se olisi tullut muutenkin tuon ikäisenä.
Meidän lapsen tarhassa kuvailemasi käytös lopetetaan aikuisten toimesta oitis. Tosin tarhakin on pieni (30 lasta), joten valvonta on helpompaa kuin isomassa paikassa.