Lapseni oppii pväkodissa ikäviä tapoja!!
Olen hoitanut poikaani tähän saakka kotona ja nyt ajattelin, että ympäristön paineesta (isovanhemmat, tuttavat, neuvolakin) laitan hänet päiväkotiin "saamaan toimintaa", koska tod.näköisesti tylsistyy 11 kk pikkusisaren kanssa kotona. En yksinkertaisesti ehdi enää harrastamaan kaikenlaista aktiviteettia pojan kanssa.
No nyt ollaan oltu syksy siellä hakemassa virikettä ja millaista!? Kun haen poikaa ja jään vaivihkaa seuraamaan pväkodin juttuja, siellä riehutaan ja haukutaan muita tyhmäksi, läpsitään ja ollaan koviksia. Pikkutytöt ryhmittyvät:"Me ei olla sun kaa kun sä olet tyhmä." Ihan järkyttävää! Olenkin seurannut, kuinka pojan käytös- ja sanavarastoon on ilmaantynut ikäviä sävyjä pikkusisarta kohtaan, mutta kuitannut sen alkusopeutumisen vaikeuksina ja huomionhakuna. Sitäkin se voi olla, mutta aika pahaa teki seurata tuota tarhameininkiä.
Miten NOIN pienet lapset ovat jo tuollaisia? Meillä oli tuontapainen meininki vasta 5.luokasta eteenpäin...
Kommentit (48)
sylki tässä yks päivä isovanhempien sänkyyn päiväpeitolle. Charming.
ja lasten maailma on todella julma.
Siperia opettaa..
Pienilläkin lapsilla on isoja kouluikäsiä sisaruksia, ja niiltähän tietysti imetään vaikka mitä eikä siihen taida vanhemmat voida vaikuttaa.
Ite oon ollut eniten ärsyyntynyt ilmeisen väistämättömistä pyssyjutuista. Mä ammun sut äiti! sanoo 3-vuotias.
Ja sitten joku vielä puoltaa näitä päiväkoteja! Onko ihan tosiaan kaikilta kadonnut maalaisjärki suhteessa lapsen kasvatukseen?
Ei hyvää päivää. Suomalaiset lapset ovat maailman huonommin käyttäytyviä. Ei ole siis minkään laisia tapoja suhteessa muihin ihmisiin ja ympäristöön. kiitos siitä taitaa kuulua meidän loistavalle päiväkoti/koulukasvatukselle.
Otsikon ja kommenttien perusteella taas syytetään PÄIVÄKOTIA lasten käytöksestä, vaikka oikeasti vanhemmat ovat päävastuussa lastensa kasvattamisesta. Takuulla päiväkodissa tekee henkilökunta parhaansa opettaakseen pilteille hyviä käytöstapoja, mutta mistäs lapset tulevat sinne päiväkotiin joka aamu? KOTOAAN. Turha siis syyllistää päiväkoteja, sillä lapset ovat perheidensä tuotoksia. Ja Suomessa ei kenenkään ole pakko viedä lasta päiväkotiin, vaan voi valita myös perhepäivähoidon/ yksityisen hoitajan.
Otsikon ja kommenttien perusteella taas syytetään PÄIVÄKOTIA lasten käytöksestä, vaikka oikeasti vanhemmat ovat päävastuussa lastensa kasvattamisesta. Takuulla päiväkodissa tekee henkilökunta parhaansa opettaakseen pilteille hyviä käytöstapoja, mutta mistäs lapset tulevat sinne päiväkotiin joka aamu? KOTOAAN. Turha siis syyllistää päiväkoteja, sillä lapset ovat perheidensä tuotoksia. Ja Suomessa ei kenenkään ole pakko viedä lasta päiväkotiin, vaan voi valita myös perhepäivähoidon/ yksityisen hoitajan.
Vaan kaikkien lapset päiväkodissa saavat kärsiä osan vanhemmista tehdessä kasvatusvirheitä. Esim. väkivalta. Töniminen, lyöminen, nipistely, pureminen eivät IKINÄ kuuluneet meidän lasten elämään ennen päiväkotia. Eivät edes tienneet että toista voi nipistää saatikka purra. Mistä olisivat tällaista voineet oppia kun kotona ja kaveripiirissä tällaista käytöstä ei vain suvaita. Yhtään. No, päiväkodissa tosiaan Siperia opettaa... Kauheaa katsottavaa, ja kotona saan aloittaa kasvatustyön taas alusta. Ei saa töniä. Ei saa lyödä. Ei saa nipistellä. No puremaan eivät onneksi ole ryhtyneet, sen verran on tarttunut jotain oikeanlaista selkäytimeen.
Mutta pistää ihmettelemään, kuinka HUONO KASVATUS on suomalaisissa perheissä??? Tai no, kun katselee kaupungilla, on liikenteessä kaikenlaisia tynnyrissäkasvaneita, jotka eivät omaa edes alkeellisimpiakaan käytöstapoja.
Koita tässä nyt sitten itse kasvattaa.
ap
Usein mietin tätä samaa asiaa. Meillä on aika kova kuri lapsilla ja yritämme kovasti opettaa/neuvoa/ym. Joskus mietin, että kuinka paljon menee hukkaan. Onneksi toistaiseksi ei ole ihan hukkaan mennyt. Meidän päiväkoti/asuinalue on hyvä ja kyllä näistä em. on myös "seuraamuksia" - hyviä siis.
On vanhemmilla itsetunto nollissa, kun eivät usko, että lapsi tykkää olla kotonaan!
ja pienemmät sisarukset oppii niitä sitten isommala. Eli en rupeaisi syyttelemään päiväkotia. Päiväkodissa lapset kuitenkin oppivat myös toimimaan ryhmässä, odottamaan omaa vuoroaan ja muita tärkeitä taitoja, jotka pitää koululaisena osata.
mutta ympäristön painostus voi olla joskus niin voimakasta, että vähemmällä pääsee, kun siihen taipuu. Vaikka vasten omaa tahtoaan.
Meille on myös ehdoteltu tuttavien ja neuvolan taholta virikehoitoa kohta 3v ja 5v lapsille, kun itse jäisin kotiin 1v kanssa. Ystävät ovat onneksi olleet kanssani samaa mieltä. Tähän asti olen onnistunut pääni pitämään, mutta en tiedä miten kauan jaksan jatkuvaa hehkutusta 'virikkeellisestä toiminnasta', jotta itse voisin keskittyä kotona tekemään kotitöitä ja vain nuorimpaan...
mainitsemasi käytös. Olen ammattikasvattaja ja nähnyt monenlaista. Siperia opettaa ei ole mielestäni rakentava tapa ajatella asioista. Lapselle siperia opettaa vahvemman lakia, julmuutta, itsekkyyttä yms. Kyllä kaikkien vanhempien vastuulla olisi 1. itse jaksaa kasvattaa lapsiaa ja puuttua 2. päiväkodin/hoidon tukea kasvatustehtävässä eikä ylisuurien ryhmien kanssa toteuttaa viidakon lakia. Olen todella surullinen kehityksestä. Murrosikäisemme voivat todella pahoin ja jos lukaisette tämän pv Helsingin Sanomista tyttöjen väkivallasta, tulee melkein itku. Ehkä pitäisi oikeasti miettiä laajasti mikä menee pieleen. Tuntuu, että vanhempien on vaikea nykyisin asettaa omia tarpeitaan taka-alalle ja viettää aikaa lasten kanssa ja kasvattaa heitä. olla siis läsnä. Ammattilaisten suositukselle nauretaan ja vedotaan etteivät lapset vahingoitu. Olen myös AP kanssa täysin samaa mieltä siitä, mitä valitettavasti tapahtuu kun viet mukavan otihoidetun lapsen päiväkodin viidakkoon. Siellä toteutuu vahvemman laki ja primitiivisyys, kun ei joudeta lapsen ikätason mukaisesti kasvattamaan ja katsomaan perään. Näin lapsen oikeuksien päivän. Lapsella on oikeus turvalliseen ympäristöön, joka tukee hänen kasvuaan. Mitä me tekisimme tälle?
oppii v-sanan ja toisia kiusaamaan. Tässä astuukin kuvaan se vanhemman rooli kasvattajana, että saadaan opetettua lapselle mikä on sallittua käytöstä ja mikä ei ja myös kitkettyä ne huonot tavat pois. Jos ei siihen "pysty" niin sitten on peiliinkatsomisen paikka.
Ei lapsia voi ikuisesti kasvattaa pumpulipallossa. Maailma virikkeineen on kohdattava jossakin vaiheessa ja siinä alkaa meidän vanhempien työ.
isommat leikkiin meidän pienemmän kaa, on oppinut puhumaan jne
kun vein oman poikani päiväkotiin 4,5vuotiaana. Ihan viidakon lait ja ryhmät niin suuria, ettei aikuiset ehtineet eivätkä myös viitsineet puuttua tonimisiin, lällättelyihin, haukkumisiin yms. Monet vain sanovat, että lapsen on pakko tottua. Miten niin on pakko tottua siihen, että fyysistä koskemattomuutta loukataan? Että joku aina ohimennessään tönäisee, lällättää, sylkee...
Halusin lapseni pph:lle koska neljän lapsen ryhmässä ei kuppikuntia juurikaan synny ja lapset on koko ajan hoitajan lähellä ja tämä pystyy heti puuttumaan huonoon käytökseen. Se nyt vain on niin että joukossa tyhmyys tiivistyy nimimerkillä kokemusta on...
Itse hain aikoinaan reilu 1-vuotiasta perhepäivähoitajalta työpäivän päätteeksi.
Hoitaja oli toisen lapsen kanssa vessassa ja kuulin leikkihuoneesta puhinaa joka kuulosti oman lapsen ääneltä. No pikaisesti menin katsomaan mistä kyse ja 3 vuotias siellä paini ja makoili pienen lapsen päällä.
Että kyllä voi perhepäivähoitajallakin jonkinmoista kiusaamista sattua. Ei tietenkään samassa määrin kuin päiväkodissa.
Tämä jäi ainoaksi negatiiviseksi kerraksi tai ainakaan minun tietooni ei muuta tullut.
Ja päiväkodeissa ehdottomasti pitää puuttua jokaiseen tönäisyyn ja haukkumiseen! Sillähän ne lapset oppii mikä on oikein ja mikä väärin.
Ja samoin opettaa porukassa leikkimistä. Ketään ei jätetä porukan ulkopuolelle vaan kaikki mahtuu leikkiin ketkä mukaan haluaa. Kaikkien kanssa pitää yrittää tulla toimeen vaikkei parhaita kavereita oltaisikaan.
Jäi mainitsematta vielä että tottakai vastuu pääasiassa on kotona. Siellä opetetaan miten käyttäydytään. Ja päiväkodissa sitten puututaan jos tuo kotona opittu pääsee porukassa unohtumaan.
Valitettavan usein vaan näkee että äidit eivät ole huomaavinaankaan jos oma lapsi puistossa vaikka tönäisee toista lasta tai isompi sisarus saa kiusata pienempää.
jos on noin kipeästi jo virikkeiden tarpeessa?
on myös oppinut päiväkodissa kaikenlaista. Pissa ja kakkajuttuja alkanut hokea mutta mikä hirveintä, alkanut syljeskellä!