Mustikalla värjääminen?
Ajattelin kokeilla mustikalla värjäämistä muutamaan kohtaan yhdessä asussa. Kuvio ja nauha pitäisi saada sinisen sävyisiksi.
Jos laitan mustikalla niin pitäsikö se laittaa johonkin kuumaan (silittää tai kuivata hiustenkuivaajalla) vai miten saisin värin pysymään parhaiten?
Kommentit (4)
ei kannata kokeilla. Olen värjännyt kasveilla villalankaa, ja kaikissa kirjoissa, mitä olen apunani käyttänyt, sanotaan, ettei marjojen väri ole pysyvä. Eli ainakin ne haalistuvat ajan myötä. Ja omasta kokemuksestanikin voin sanoa, että ne haalistuvat tosi nopeastikin. Mulla on säilömishommissa valkoisiin t-paitoihin roiskunut mustikkaa ja puolukkaa, ja kyllä ne vaan on ihan tavallisilla pesuaineilla hävinneet ihan jäjettömiin parissa pesussa. Enkä usko että mikään kuumuuskaan auttaa, koska olen tahroja myös silittänyt pestyäni paidan, ja silti se vaan on hävinnyt. Jos marjoilla pystyis värjäämään, niin se ois varmaan aika yleistä kasvivärjääjien keskuudessa, koska ainakin värjäysainetta ois helppo ja nopea kerätä.
Ja tosiaan, niin kuin joku jo sanoikin, niin violettia se väri aluksi kuitenkin ois.
enpä sitten turhaan rupea edes kokeilemaan...
saa pojalle kelvata pienet vaaleanpunaiset kuviot :)
kiitos
ap
se kuvio on vaaleanpunainen niin ajattelin saada sitä sinisemmän sävyiseksi...