Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle 1-vuotiaan vienti päiväkotiin on julmaa - kyse on valinnoista ja arvoista EI taloudesta!

Vierailija
15.11.2009 |

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

just...miten se raha voi olla noin tärkeetä? lapset on pieniä vaan kerran, en minä ainakaan halunnu menettää mitään vauva-ajoista. olisin vieläkin kotona hoitamassa lastani jos en olis ainoa elättäjä...

Vierailija
2/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma ei ole musta-valkoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahneet menee töihin välittämättä lapsen edusta ja oikeasta hyvinvoinnista. Mikäli vuoden kohdalla alettaisiin maksaa yhtä hyvää palkkaa lapsen kotihoidosta, kuin töissäkäynnistä, ei töihinpalaajia yhtäkkiä niin paljoa olisikaan. eli näköjään raha ja sen tuoma elintaso menee lapsen hyvinvoinnin edelle. maailma on julma pienelle, ne joiden ensisijainen tehtävä olisi vastata lapsen hyvinvoinnista eivät sitä tee. tähän on ihan muuta perustelua keksiä.

Vierailija
4/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eräs hyvin tienaava (todnäk vanhemmatkin varakkaita) tuttava, joka vei ainokaisensa päiväkotiin noin vuoden ikäisenä. Tällä hetkellä tekee pitkää päivää - eli siis myös lapsi tekee. Että on koti siinä ja tässä kuosissa, merkkivaatetta päällä jne.

Olemme molemmat "merkkitietoisia"/ehkä vähän juppeja, mutta minulla on jalat maassa ja järki päässä ja kohtuus kaikessa. Asumme hulppeasti ym. mutta vietän arkeni varmasti paljon askeettisemmin, kuin joku vähän vähemmän hulppeasti elävä. Usein ihmettelen näitä nykyajan vaativia ihmisiä! Eli, ei ole aina taloudesta kiinni.

Vierailija
5/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää "maailma ei ole mustavalkoinen" -vauhkoajat koittavat säälittävästi puolustella omaa vinksahtanutta maailmankuvaansa!

Vierailija
6/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorin oli 9kk kun aloitti hoidon, samoin kolme vanhempaa lastamme meni hoitoon tuolloin, syy oli kaikkea muuta kun taloudellinen. Minä sairastuin syöpään ja hoitojen takia lasten oli pakko olla hoidossa. Minä vietin aikaa paljon sairaalassa tuosta vuoden eteenpäin ja harmittaa vieläkin, että menetin niin paljon lasteni elämästä. Tärkeämpää kuitenkin, että olen yhä elossa.

Vierailija
7/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eräs hyvin tienaava (todnäk vanhemmatkin varakkaita) tuttava, joka vei ainokaisensa päiväkotiin noin vuoden ikäisenä. Tällä hetkellä tekee pitkää päivää - eli siis myös lapsi tekee. Että on koti siinä ja tässä kuosissa, merkkivaatetta päällä jne. Olemme molemmat "merkkitietoisia"/ehkä vähän juppeja, mutta minulla on jalat maassa ja järki päässä ja kohtuus kaikessa. Asumme hulppeasti ym. mutta vietän arkeni varmasti paljon askeettisemmin, kuin joku vähän vähemmän hulppeasti elävä. Usein ihmettelen näitä nykyajan vaativia ihmisiä! Eli, ei ole aina taloudesta kiinni.

Sulle siis kotona oleminen on luopuminen osasta merkkivaatteita ja siitä, että arkesi on vähän askeettisempaa. Kenties joudut juomaan ihan Juhla Mokkaa itse jauhetun designkahvin sijaan aamuisin. Voi sinua!

Ajattele kuitenkin, että pienten lasten vanhemmissa on oikeasti todella köyhiä: Yksinhuoltajia, leskiä jne. joille valinta on siinä, syödäänkö perheessä vai käydäänkö töissä.

Esim. omistusasunto - aivan normaali, perheen kokoon mitoitettu tavallinen kerrostaloasunto, josta on velkaa, tarkoittaa sitä, ettei mitään tukia (sossu + asumis) saa. Lisäksi täällä monesti unohtuu, ettei läheskään kaikissa kunnissa makseta kotihoidontuen kuntalisää. Laskut ja maksut on pakko hoitaa ja todella pienituloisilla se ei tarkoita Glorian Kodin tilauksesta luopumista vaan esim. sähkölaskun maksamisesta luopumista.

Mutta ihmiselle, jolle elintasosta luopuminen merkkaa sitä, ettei pääse Sanomataloon Lattelle kerran viikossa tämä on varmasti todella vaikea käsittää.

Vierailija
8/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... en ole ahne, eikä töihinmeno todellakaan ollut rahan takia. Mä halusin päästä aikuisten ilmoille. Seinät kaatu päälle. En mä ole mikään kotiäitityyppi. Kokeilin käydä lapsen kanssa näissä päiväkerhoissa, leikkipuistoissa jne. En vaan jaksanut. Se hiekkalaatikolla istuminen ja tyhjänpäiväinen jorina vaan ei ole mulle.

Poika meni tarhaan 10kk ikäisenä. Ja kas, nyt on 4-vuotiaana oikein iloinen, lämmin ja ihana rakas poika. Mikähän mun kasvatuksessa on mennyt nyt sitten pieleen? Päiväkodista saadussa palautteessakin on meille sanottu "tästä pojasta oikein huokuu, että hänellä on elämän perusturvallisuus kunnossa" (oli niin kauniisti sanottu pk-hoitajalta, että nousi kyyneleet silmiin)

Että repikää nyt sitten siitä otsikoita. Miehen kanssa käydään päivätöissä ihan normaalisti ja poika tarhassa 8-16.30 suunnillee. Ei ole häiriintynyt ainakaan meillä, että turhaa pelottelua tuollainen.

Jos SINÄ haluat olla kotona, niin ihan fine. Mutta saanko MINÄ tehdä niin kuin meidän perheelle parhaiten sopii?

Vierailija
9/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorin oli 9kk kun aloitti hoidon, samoin kolme vanhempaa lastamme meni hoitoon tuolloin, syy oli kaikkea muuta kun taloudellinen. Minä sairastuin syöpään ja hoitojen takia lasten oli pakko olla hoidossa. Minä vietin aikaa paljon sairaalassa tuosta vuoden eteenpäin ja harmittaa vieläkin, että menetin niin paljon lasteni elämästä. Tärkeämpää kuitenkin, että olen yhä elossa.

Sä saat anteeksi, tuohan on poikkeustilanne! Ne ketkä vie vauvansa päiväkotiin sen vuoksi että isi ja äiti voi tehdä pitkää päivää uraputkessa ei anteeksiantoa saa ;)

Vierailija
10/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... en ole ahne, eikä töihinmeno todellakaan ollut rahan takia. Mä halusin päästä aikuisten ilmoille. Seinät kaatu päälle. En mä ole mikään kotiäitityyppi. Kokeilin käydä lapsen kanssa näissä päiväkerhoissa, leikkipuistoissa jne. En vaan jaksanut. Se hiekkalaatikolla istuminen ja tyhjänpäiväinen jorina vaan ei ole mulle.

Poika meni tarhaan 10kk ikäisenä. Ja kas, nyt on 4-vuotiaana oikein iloinen, lämmin ja ihana rakas poika. Mikähän mun kasvatuksessa on mennyt nyt sitten pieleen? Päiväkodista saadussa palautteessakin on meille sanottu "tästä pojasta oikein huokuu, että hänellä on elämän perusturvallisuus kunnossa" (oli niin kauniisti sanottu pk-hoitajalta, että nousi kyyneleet silmiin)

Että repikää nyt sitten siitä otsikoita. Miehen kanssa käydään päivätöissä ihan normaalisti ja poika tarhassa 8-16.30 suunnillee. Ei ole häiriintynyt ainakaan meillä, että turhaa pelottelua tuollainen.

Jos SINÄ haluat olla kotona, niin ihan fine. Mutta saanko MINÄ tehdä niin kuin meidän perheelle parhaiten sopii?

No sun ei olis lapsia kuulunut tehdäkään kun et niiden kanssa kestä olla! Hyvä että pääsivät ammattilaisten hoiviin!

Vierailija
11/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuu hakemaan lisärahaa sossusta? Sehän on tällä palstallá perisynti nro 1. Pitääkö lasten olla ilman ruokaa vain siksi että päivähoito on Saatanasta?

Vierailija
12/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ovat täyttäneet 1 v. ja kuopuksen aikaan meillä oli kunnan hoitaja.

Vierailija
13/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, just. No, pidä ne lapsukaisesi kotona.

Miksi sua niin kovin haittaa, jos joku muu tekee toisin?

Ja sun mielestä tytöt pitää pukea pinkkeihin reimatekkeihin, ja pojilla pitää talvisin olla tummansiniset kuomat. Mitä muuta?

Vierailija
14/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen, vaan sulle ap Just, just. No, pidä ne lapsukaisesi kotona.

Miksi sua niin kovin haittaa, jos joku muu tekee toisin?

Ja sun mielestä tytöt pitää pukea pinkkeihin reimatekkeihin, ja pojilla pitää talvisin olla tummansiniset kuomat. Mitä muuta?

Höpsistä :D Ei täällä ole reimateceistä puhuttu, vaan VAUVOJEN roudaamisesta päiväkotiin. Päiväkoti ei ole oikea paikka vauvalle.

Vierailija
15/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla, että palkkatyö saisikin odottaa, mutta yritys ei voi, jos sitä ei halua pistää pakettiin kokonaan. Vanhemmuus on kokonaisuus eikä mitään sellaista, mitä voi tarkastella muutaman kuukauden edun mukaan.

Vierailija
16/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole työntekijöitä vaan on myös yrittäjiä voi olla, että palkkatyö saisikin odottaa, mutta yritys ei voi, jos sitä ei halua pistää pakettiin kokonaan. Vanhemmuus on kokonaisuus eikä mitään sellaista, mitä voi tarkastella muutaman kuukauden edun mukaan.

Tämäkin on valintakysymys. Kyllä yrittäjä voi järjestellä asiansa niin että 10 kk ikäinen ei makaa päiväkodin nurkassa itkemässä 10 tuntia päivässä. On perhepäivähoitajia esimerkiksi. Vauva ei kuulu päiväkotiin.

Vierailija
17/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse hoidon toisen 5 vuotiaaksi ja toisen 3 vuotiaaksi. kyllä tietysti välillä meinas seinät kaatua päälle mutta se oli niin kausiluontoista. välillä sitten oli selvästi helpompia aikoja. ja kuinka paljon katuisin jos olisin sysännyt lapseni jo alle vuoden ikäisenä päiväkotiin.olen sitä mieltä vaikka se ilkeltä kuulostaa että nämä äidit eivät tunne täysin lapsiaan täysin. Siis no jos on kelkeen koko päivän erossa lapsestaan kun toinen äiti on samanikäisen lapsen kanssa kotona. Niin kumpi tuntee paremmin. Meidän 3v. kun meni päiväkotiin niin reippaasti sinne jää koska on jo sopivan ikäinen sinne ja teen lyhyttä päivää. Kyse on valinnoita.kumpi on tärkeämpää työ vai lapset.Kotihoidontuella pärjää kyllä.

Vierailija
18/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voi olla kuule aika helvetin vaikeaa maksaa laskunsa 400 e kotihoidontuella. Ei ainakaa mulla riittäis rahat.

Vierailija
19/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin voin ja yritän ymmärtää yh vanhempia joilla todellakin talous on niin ahtaalla että lapsen joutuu viemään vastentahtoisesti hoitoon hänen ollessaan todella pieni.

Edelleen, kun edes 2 vanhemman perheet voisivat laittaa elämässään hetkeksi lapsen edun omiensa edelle. Olen myöskin edelleen sitä mieltä että alle 3 v lapselle paras paikka on koti eikä päivähoito.

toinen asia mikä ottaa pannuun on nämä vanhemmat jotka laittaa heti lapsen hoitoon kun perheeseen syntyy vauva. Onneksi esim. espoo ottaa lisätuen heiltä pois!

Vierailija
20/95 |
15.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No sun ei olis lapsia kuulunut tehdäkään kun et niiden kanssa kestä olla! Hyvä että pääsivät ammattilaisten hoiviin!

[/quote]

Missä kohtaa sanoin, etten lasta kestä? Sanoin, etten jaksa sitä tyhjänpäiväistä jorinaa TEIDÄN kotiäitien kanssa. Teidän, joiden elämässä ei ole muuta kuin "meidän Leevin uudet siniset tumput, joihin tuli eilen reikä..." -paljon mukavampaa on jutella lasten tekemisistä esim. töissä kun kaikilla on jotenkin ihan erilainen ote siihen perhe-elämään.

Että elämässä on muutakin kuin ne Leevin uudet tumput tai naapurin Lissun uusi pulkka, jolla Leevi sai laskea. Tiiättekö, muutakin kuin vaan ne lapset.

Mä en ole koskaan tajunnut tätä "me eletään nyt lasten ehdoilla" -sontaa. On meilläkin 2 ihanaa lasta, jotka asettavat elämän rytmin tietenkin. Mutta kyllä me silti käydään töissä ja harrastetaan sekä lasten kanssa että omissa. Ja ehditään myös käydä niillä Lissun synttäreillä ja laskea pulkkaa lumen tullessa.

Ja kuten viestissäni sanoin, että joko meidän lapsia hoitaa täydelliset valehtelijat tai sitten voiko, siis voiko vaan olla mahdollista, että näissä meidänkin oloissa kasvais ihan tavallisia lapsia??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi