Alle 1-vuotiaan vienti päiväkotiin on julmaa - kyse on valinnoista ja arvoista EI taloudesta!
Kommentit (95)
sillä hetkellä. Oli aloittanut opinnot vähän ennen kuin vaimonsa tuli yllätys-raskaaksi. Opiskeli osan päivästä ja osan teki töitä, eli talous oli aivan liian tiukilla, vaikka maksoivat pelkkiä korkoja!
Meni tosiaan töihin taas heti äitiysloman jälkeen ja vauva meni hoitoon, ihan kokopäiväisesti. Tämä vauva ei suinkaan ole perheen ainoa lapsi, vaan perheeseen kuuluu myös kaksi teini-ikäistä nuorta iät 14v ja 16v. Vanhempi on lukiossa ja kirjat maksaa, heillä on myös harrastuksia jne, jotka maksaa. Lisäksi on 12v lapsi ja sitten tuo kuopus, "yllätys-iltatähti". Heillä on myös oma talo, josta lyhentelevät velkaa. Koska kotihoito on palstan mukaan hyvän äitiyden mitta niin tämän perheen olisi pitänyt myydä omakotitalonsa, muuttaa vuokralle jonnekin mistä vuokra-asuntoja löytyy (luultavasti sen verran kauemmas, että isompien lasten kaveri- ja koulukuviot olisivat menneet uusiksi), lopetuttaa kaikkien isompien lasten harrastukset ja lukiopoika olisi joutanut iltaisin töihin jotta saisi koulukirjansa maksettua, vai mitä? Se on niin helppo keuhkota sellaisen mamman, jolla on tilillä se perus-palstalaisen 10 000 euroa ja mies kantaa joka kuukausi sellaiset 3000 euroa lisää kotiin. Se on niin helppo siinä vaiheessa puhua kauniita siitä, miten kotihoito on järjestelykysymys jne. Minusta olisi kohtuutonta, että koko muun perheen elämä menisi uusiksi jotta mamma pystyy köllimään 10 kk kanssa kotona!!! Meillä minä olin kotona kunnes kuopus täytti 2v. Tämä edellytti mm. sitä, että mieheni teki töitä noin 12 tuntia päivässä 7 päivää viikossa. Ei ole oikein ketään kohtaan että näin oltaisi jatkettu pidempään. Jollakulla työvuorojen sumpliminen onnistuu, mutta pitää muistaa että jos kotihoidon järjestäminen on teillä ollut helppoa, se ei suinkaan ole yhtä helppoa kaikille muille! Eikä ne lapset siellä hoidossa kamaluuteen näänny, kyllä niistä siellä huolehditaan ja kyllä se oma äitikin lastaan hoitaa aina kun vaan siihen pystyy.
Tiesitkö että asuntolainalle voi anoa lyhennysvapaata?
jos oli perheelle vain taakka?
Ja noin yleensä - lapsi voi olla suuri ilonaihe vanhemmilleen, vaikka vanhemmat syystä tai toisesta joutuisivatkin hänet jo pikkuisena hoitoon pistämään.
Itse pitää alkaa keväällä etsimään töitä, äitiysloma loppuu kesäkuussa. Meillä on maatila, velkaa vielä 25 vuotta. Jos meinaamme pärjätä, pitää minun etsiä töitä muualta. Ja niin teenkin. Että ei pääse tälläkään rikastumaan niinkuin ihmiset kuvittelevat :)
asiat paremmin kuin nämä toiset itse.
Missä musta on ihan ok laittaa 10kk hoitoon. Mutta että kymmeneksi tunniksi? Jokapäivä?! Mun mutsi oli yh ilman tukiverrkoa ja mä olin 4 päivää täyspäiväsesti hoidossa ja 3 melkein koko päivän, mutta vain joka toisen viikon, seuraavan viikon olin mutsin kanssa himassa. Mutsi teki niin koska oli yksinkertaisesti pakko. Tilanne muuttuu ihan täysin sillon kun on puhtaista valinnoista kyse, jokaisen äidin kun luulisi tänäpäivänä tajuavan että vauvan 10h hoitopäivät on jotain mitä kaikin voimin tulisi välttää.
erittäin rakastettu, ILOINEN hymysyinen ja tuikkivasilmäinen lapsi, päivähoidosta huolimatta!
47, ainakaan he eivät lapsesta välitä.
eikä jousta makeasta elämästä yhtään hänen takiaan.
Eihän ne edes näe vauvaa koskaan!
eikä jousta makeasta elämästä yhtään hänen takiaan. Eihän ne edes näe vauvaa koskaan!
Vaan jankkaat täällä palstalla!
Hyvin tiedät ettei asiat ole niin mustavalkoisia. Hän on hyvän hoitajan sylissä päivisin ma-pe ja iltaisin ja viikonloppuisin äidin, isän ja sisarusten syleissä. Kyllä hänestä välitetään.
Täydelliset kotiäidit pyörii tuntikausia netissä ja viettää "laatu"aikaa vauvansa kanssa.
laukoa moista tekstiä? Vai onko helpompi nössöillä nimettömänä sen pidemmälle asiaa ajattelematta?
Minun esikoinen syntyi valmistumiseni kieppeillä. Paperit sain itse asiassa kun esikoinen oli noin 1 kk ikäinen. En ehtinyt käydä töissä siis valmistumiseni jälkeen -> miniäitiyspäiväraha. Oli erittäin tiukat (taloudellisesti) äitiysloma-ajat, joten päätin, että menen töihin ennen seuraavan lapsen syntymää, tienaamaan kunnon äitiysrahat. Töihin menin kun esikoinen oli 1v1kk, tein täyttä päivää: tietysti jotta saisin ne kunnon äippärahat ja mahdollistaisin näin sen, että voisin olla seuraavan kerran pidempään kotona! Kuopus syntyi kun esikoinen oli 2v ja töissä ehdin olla noin 9 kk siinä välissä -> hyvät äippärahat tienasin ja niiden turvin olin kotona seuraavalla pätkällä kunnes kuopus täytti 3v!
Lapseni ovat siskoni kanssa ylhäällä leikkimässä vielä hetken.
Me ollaan sikainfluenssakaranteenissa, joten nukkumaanmenoajatkin on mennyt vähän myöhemmäksi kuin normaaliarkena.
53
Voisiko suomalaisäidit jo oppia katsomaan vain omaan napaansa ja ymmärtää, että tilanteet ja jopa ihmiset ovat erilaisia. Jokainen tekee oman valintansa ihan kuten haluaa, eikä siihen voi vaikuttaa. Kaikki tekevät tyylillään, elä ja anna elää.
Jos se todellakin olisi erittäin traumatisoivaa lapselle, niin laki kyllä varmasti määräisi toisin. Kyllä mekin oltaisiin aika pahoissa traumoissa, 80-luvulla menin 8kk vanhana hoitoon kun äp-loma äidilläni loppui ja silti olen hyvissä ruumiin ja sielun voimissa, miettikää sitä. Sama euroopan muilla mailla, jossa äp-loma ei todellakaan yllä suomen tasolle lähimainkaan. Silti lapset on todella tasapainoisia ja onnellisia.
Minä otin 16 viikon äitiysloman jälkeen palkatonta vapaata ja pystyin olemaan kotona kunnes lapsi oli 8 kuukautta. Naapurustossa aika paljon vauvaperheitä ja kaikki menneet hoitoon noin 3-4 kuukauden ikäisinä.
En asu Suomessa. Varmaan aika normaalia monessa maassa.
Kyllähän se taloudellinen tilanne on aika suuri syy miksi mennään töihin. Jos taloudessa saadaan 1200e/kk niin noilla rahoilla ei paljoa juhlita. Auto pakko meillä onpi, vuokra, sähkö, puhelin, netti (joka on myös pakollinen), ruoka, vaatteet yms kulut lasketaan niin ei jää penniäkään säästöön. Mutta mulle on yks ja sama, aatelkaa että oon huono äiti, jos meen tai ylipäätänsä pääsen töihin ens vuonna. Ois se joskus kiva syödä muutakin kun makaroonia ja jauhelihaa. :D Tietysti yks vaihtoehto on lähtä kotiin elätettäväksi, pappa betalar.
... en ole ahne, eikä töihinmeno todellakaan ollut rahan takia. Mä halusin päästä aikuisten ilmoille. Seinät kaatu päälle. Mutta saanko MINÄ tehdä niin kuin meidän perheelle parhaiten sopii?
taistelevat AV:lla!
Live and let live.
mutta ihmetyttää suuresti missä todellisuudessa he asuvat, kun ei rahat riitä. Tämä yhteiskunta kyllä pitää huolta. Mulla oli aikanaan 2 alle 2v lasta kun erosin ja olin kotona kunnes kuopus täytti 3v. Vuokra oli 850e/kk, sis veden, siis asuntolainaa ei ollut. Sain yksihuoltajakorotuksen x2, asuntotukea ja lasten isä maksoi elatusmaksua. Kuntalisää sain ja sehän toi budjettiin sen verran lisää, etten töissä käymällä ja hoitomaksut maksamalla olis saanu yhtään enempää käteen. Mulla oli auto, känny ja netti. Ei lehtiä.
Itseeni en kyllä paljon panostanut, mutta eikös sitä muutaman vuoden tinkinyt ihan mielellään, jotta sai rauhallisen ja turvallisen elämän lapsilleen riitaisan eron jälkeen.
Mieheni firma on ajautunut pahoihin rahavaikeuksiin. Maksettavia on hirveästi ja kasvavat koko ajan korkoa. Ei pysty maksamaan itselleen nyt palkkaa vaikka tekee pitkää päivää. Ainoa keino on minun mennä töihin heti kun mahdollista.
Meillä tosin ei tule lapselle 10-tuntisia päiviä vaan sumplimme niin, että päivät on 6-7 -tuntisia. Mies joustaa aamuista ja minä iltapäivistä. Pph-paikkoja ei täällä kerta kaikkiaan ole, joten päiväkotiin menee...
mukelo meni hoitoon kun äitiysloma loppui eli n. 10kk:n ikäisenä. Perhepäivähoitajalle ja aluksi kolmena päivänä viikossa vajaiksi päiviksi. Totuttelua molemmin puolin. Vuoden ikäisenä oli sitten jo normaali hoitorytmi.
Miksi äitiysloma loppuu, jos lapset eivät vielä siinä iässä ole valmiina? Suomessa on kuitenkin yksi pisimmistä äitiyslomista.
Työ on mielestäni osa normaalia arkea ja siihen sovittaminen on hyvä aloittaa ajoissa ja mielestäni tuo äitiysloman loppuminen on juuri se ajankohta. Ei meillä ole tullut ainakaan mitään ahdistuksia missään vaiheessa hoidon suhteen, päinvastoin. Hän on hyvinkin kiintynyt hoitopaikkaansa ja ystäviinsä siellä.
Ihan turhaa haukkumista tällä palstalla tämän asian suhteen. Jostain syystä ne aina kääntyvät myös noihin tosi pitkiin hoitopäiviin: 10 tuntisiin jne. En tiedä miten niitä voi välttää, jos työaika on vaikkapa 8h ja matkoihin menee tunti/sivu? Olisiko vanhemmilla mahdollista porrastaa työaikojaan? Kenties. Kaikki eivät välttämättä halua "voimistella" työaikojen suhteen syystä tai toisesta, ehkäpä siinä tapauksessa lapsen etu on olla hoidossa pidempi jakso?
jos oli perheelle vain taakka?