Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi väitetään että Suomi aloitti Jatkosodan?

Vierailija
11.05.2026 |

Neuvostoliittohan sen aloitti pommittamalla, tottakai Suomi sitten hyökkäsi.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitto olisi jossain vaiheessa joka tapauksessa hyökännyt uudestaan, kyllä siellä suunnitelmia oli. 

Vierailija
2/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, aloita lukemalla aiheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jopa moderneja suunnitelmia zombeja varten

Vierailija
4/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, aloita lukemalla aiheesta.

Tää. Saksalla oli jo suunnitelma Barbarossa lähdössä käyntiin. Suomeen tuotuna 200000 saksalaista sotilasta, Siilasvuon armeijakunta alistettu Saksalle valmiina menemään pohjoiseen Muurmanskin radalle. Eiii Suomi aloittanut -)), ei vaan Saksa aloitti ja Suomi liittolaisena mukana.

Vierailija
5/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, aloita lukemalla aiheesta.

Luepa Igor itse vaikka wikipediasta: te ryssssssät aloititte maalla, merellä ja ilmassa.

Vierailija
6/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliitto olisi jossain vaiheessa joka tapauksessa hyökännyt uudestaan, kyllä siellä suunnitelmia oli. 

Suomessa puhuttiin yleisesti välirauhasta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen jatkosota on Suomen versio Operaatio Barbarossasta. Suomi aloitti jatkosodan hyökkäämällä Neuvostoliittoon. Talvisota oli Neuvostoliiton aloittama.

Vierailija
8/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliitto olisi jossain vaiheessa joka tapauksessa hyökännyt uudestaan, kyllä siellä suunnitelmia oli. 

Suomessa puhuttiin yleisesti välirauhasta...

…joka oli rauhaa vain Suomen puolella. Rysssssä teki pahojaan koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että Suomi oli täysin valmistautunut hyökkäyssotaan, vaikka ei sitten lopulta aloittanutkaan ensin.

Vierailija
10/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläistä propagandaa. Heillähän on viidettä vuotta menossa joku erikoisoperaatio, eikä sotaa ole saanut edes mainita. Eikö se selitä kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei edelleenkään haluta myöntää monia jatkosotaan liittyviä häpeällisiä totuuksia. On totta, että Neuvostoliitto ei piitannut kansainvälisistä sopimuksista, mutta eipä Suomikaan kunnostautunut lakien ja ihmisoikeuksien noudattamisessa.

Ja nykyiset vallanpitäjämme elävät samanlaisessa hurmoksessa kuin 1930-luvun johtajat.

Vierailija
12/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliitto olisi jossain vaiheessa joka tapauksessa hyökännyt uudestaan, kyllä siellä suunnitelmia oli. 

Suomessa puhuttiin yleisesti välirauhasta...

…joka oli rauhaa vain Suomen puolella. Rysssssä teki pahojaan koko ajan.

Myi mm. viljaa Suomeen välirauhan aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliitto olisi jossain vaiheessa joka tapauksessa hyökännyt uudestaan, kyllä siellä suunnitelmia oli. 

Suomessa puhuttiin yleisesti välirauhasta...

Tämä. Odotettiin Saksan valmistautumista.

Vierailija
14/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukava lukea aiheesta vaikka sen ajan sanomalehdistä. Jostain syystä lehtiä on kansalliskirjaston kokoelmissa koko kansalle luettavissa vain vuoteen 1939 asti. Tuntuu sotasensuurilta kun tiedossa on että materiaali on kuitenkin digitoitu. Tekijänoikeuksia ajatellen artikkeleiden kirjoittajat, valokuvaajat ja toimittajat ovat maanneet mullassa jo tovin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvostoliitto olisi jossain vaiheessa joka tapauksessa hyökännyt uudestaan, kyllä siellä suunnitelmia oli. 

Suomessa puhuttiin yleisesti välirauhasta...

…joka oli rauhaa vain Suomen puolella. Rysssssä teki pahojaan koko ajan.

Myi mm. viljaa Suomeen välirauhan aikana.

Ja teki jatkuvia rajaloukkauksia, kaappasi ihmisiä Suomen puolelta, pudotti lentokone Kalevan Suomenlahteen...

Vierailija
16/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei edelleenkään haluta myöntää monia jatkosotaan liittyviä häpeällisiä totuuksia. On totta, että Neuvostoliitto ei piitannut kansainvälisistä sopimuksista, mutta eipä Suomikaan kunnostautunut lakien ja ihmisoikeuksien noudattamisessa.

Ja nykyiset vallanpitäjämme elävät samanlaisessa hurmoksessa kuin 1930-luvun johtajat.

Kyllä kaikki totuudet keskitysleireistä ja muista on myönnetty. Venäläisiä satuiluja ei pidä myöntää.

Vierailija
17/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä kuka sodan aloitti? Sillä on väliä kuka sodan voitti ja voittaja oli Neuvostoliitto.

Miten kertoa olevansa Igor ilman että esittäytyy Igoriksi.

Vierailija
18/19 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei edelleenkään haluta myöntää monia jatkosotaan liittyviä häpeällisiä totuuksia. On totta, että Neuvostoliitto ei piitannut kansainvälisistä sopimuksista, mutta eipä Suomikaan kunnostautunut lakien ja ihmisoikeuksien noudattamisessa.

Ja nykyiset vallanpitäjämme elävät samanlaisessa hurmoksessa kuin 1930-luvun johtajat.

Kyllä kaikki totuudet keskitysleireistä ja muista on myönnetty. Venäläisiä satuiluja ei pidä myöntää.

Muistettakoon myös, että Itä-Karjalan keskitysleirit olivat toimintaperiaatteiltaan aivan eri asia kuin saksalaisten tuhoamisleirit. Sanaa keskitysleiri käytettiin kokoamisleirin merkityksessä, ei siinä miten se nykyään ymmärretään. Inhimillistä se ei ollut missään tapauksessa, mutta toki sekin on syytä huomioida, että silloin kun leireillä kuoltiin nälkään, myös suomalaiset siviilit kärsivät ruuanpuutteesta. Vangeista huolehdittiin huonosti, mutta ei siksi että heitä olisi haluttu kohdella huonosti, vaan koska ei ollut antaa parempaakaan.

Vierailija
19/19 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei edelleenkään haluta myöntää monia jatkosotaan liittyviä häpeällisiä totuuksia. On totta, että Neuvostoliitto ei piitannut kansainvälisistä sopimuksista, mutta eipä Suomikaan kunnostautunut lakien ja ihmisoikeuksien noudattamisessa.

Ja nykyiset vallanpitäjämme elävät samanlaisessa hurmoksessa kuin 1930-luvun johtajat.

Kyllä kaikki totuudet keskitysleireistä ja muista on myönnetty. Venäläisiä satuiluja ei pidä myöntää.

Muistettakoon myös, että Itä-Karjalan keskitysleirit olivat toimintaperiaatteiltaan aivan eri asia kuin saksalaisten tuhoamisleirit. Sanaa keskitysleiri käytettiin kokoamisleirin merkityksessä, ei siinä miten se nykyään ymmärretään. Inhimillistä se ei ollut missään tapauksessa, mutta toki sekin on syytä huomioida, että silloin kun leireillä kuoltiin nälkään, myös suomalaiset siviilit kärsivät ruuanpuutteesta. Vangeista huolehdittiin huonosti, mutta ei siksi että heitä olisi haluttu kohdella huonosti, vaan koska ei ollut antaa parempaakaan.

Aika lapsekas näkemys. Leireistä tuli dokkari TVstä aikoinaan. Meillähän oli 3 - 4 naisvankileiri Karjalassa. Dokkarissa hieman "kritisoitiin" et ei yhtään venäläistä miesvankia leirissä mutta silti syntyvyys aika korkea....eli vankeja raiskattiin. Ja osa heistä oli suomalaisia. Siis vangeista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän