Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teille oli suurin yllätys ensimmäisen synnytyksen jälkeen?

Vierailija
22.09.2009 |

Mulle oli epparin kipeys ja se ette äitiysvaateita piti käyttää vielä synnytyksen jälkeen. Ja se että en heti tuntenut vauvaan rakkautta vaan pidin sitä vaan velvollisuutena mikä piti hoitaa pois alta että sai olla rauhas kun se nukkuu,rakkaus tuli vasta myöhemmin

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla synnytyksen jälkeen niin höllyvä löllyvä. En tietenkään kuvitellut että se kutistuisi välittömästi mittoihin kuten ennen raskautta mutta luulin että se olisi napakampi.

Vierailija
102/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpotus niin oma olo oli ihan p-ka. Kun hoipuin kätilöiden avustamana vessaan ja suihkuun lattia muistutti teurastamon lattiaa... Aina vaan hehkutetaan kuinka kaikki kivut unohtuu kun vauvan saa rinnalle, ja katin kontit. Mistään jälkikivuista ei juurikaan oppaissa kerrota. Se kätilöiden mahan painelu oli myös tosi kivuliasta. Maha näytti kauhealta ja tissit Dolly Partoneilta. Sairaalassa ei saanut nukuttua/levättyä, huoneen muut äidit ja vauvat pitivät siitä huolen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että synnytyksessä ei tarvitsekaan huutaa, vaikka sattuukin kovasti. Synnytys voi siis olla rauhallinen ja tunnelmallinen tilaisuus...eikä mikään kaaottinen ja hysteerinen hetki.

Yllätyin myös, että kuinka monen päivän synnytyksen ja valvomisen jälkeen ritti paukkuja vielä vaikka mihin. Suurinpiirtein juoksin lapseni luokse lastenlinnaan useita kertoja synnytyksen jälkeen....siis 20min synnytyksestä.

Vierailija
104/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pieni ja avuton oma vauvani olikaan. Olin nähnyt niin paljon isompia vauvoja aiemmin. Ja miten liikuttava hän oli. Rakastuin häneen heti (kun olin saanut nukkua synnytysväsymyksen pois yhden yön verran niin, että hän oli toisaalla hoidossa). Sen vauvan toisen elinyön jälkeen ei ole kyllä hoitoon tarvinnutkaan turvautua. Tää vauva-aika on ollut aivan mahtavaa. Vauvani on nyt yli puolivuotias.

Vierailija
105/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun

-en tuntenutkaan vauvaani kohtaan heti suunnatonta rakkautta.

-pissaaminen kirveli synnytyksen jälkeen pitkään, eppari oli kipeä 6 viikkoa

-imetys oli vaikeaa ja sattui

-vauva huusi ja huusi ja huusi, jo osastolla. Hoitajat naureskeli, että onpa temperamenttinen kun kantelin käytävällä edestakaisin päivän vanhaa vauvaa, illasta aamuun, nukkumatta

-ettei hoitajat suostunut ottamaan vauvaa edes hetkeksi, että olisin saanut nukuttua univelkaani pois (Itkien pyysin)

-Yllätyin masennuksesta ja yksinäisyyden tunteista, kuoleman pelosta ja kaikista negatiivisista tunteista

-pelkäsin vauvan kanssa yksin jäämistä (siis miehen palatessa töihin isyyslomalta)

-Jälkikäteen yllätyin, ettei missään tajuttu masennustani, enkä uskaltanut siitä kenellekkään kertoa (jäin siis ilman apua)

-Yllätyin toisen lapseni syntyessä vauva-arjen helppoudesta, kun en ollutkaan masentunut, kivut menivät ohi nopeasti ja kaikki sujui.

Vierailija
106/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdun painaminen

maidon nousu

Vierailija
107/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- repeämiin sattui

- peräpukamiin sattui vielä enemmän (en voinut kakata ehkä viikkoon)

- rintoihin sattui

- niskaan sattui, koska imettämään ohjattiin asennoissa, jossa jännitin niskaa/kaulaa/hartioita. vauvan piti olla rinnalla tuntikaupalla, joten tarvitsin (olisin tarvinnut) vahvaa lääkitystä niska-hartia-pää -kipuihin

- miten äiti unohdettiin, kun vauva syntyi. kukaan hoitohenkilökunnasta ei ollut kiinnostunut oikeasti äidin voinnista. synnytykseen asti vointia oli kyselty tarkkaan, huolehdittu ja tsempattu. tämä kaikki loppui kuin seinään. särkylääkettä ei annettu tarpeeksi, onneksi oli omat mukana.

- vuodon määrä ja haju

Olin mielestäni positiivisella asenteella varautunut ja mitään varsinaista traumaa ei tapahtunut, mutta päällimäisenä oli paha mieli siitä, miten kaikki sattui. Mielestäni kivun hoito ei siis ollut riittävää.

Vierailija
108/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ettei hoitajat suostunut ottamaan vauvaa edes hetkeksi, että olisin saanut nukuttua univelkaani pois (Itkien pyysin)

mitä ne sanoi syyksi? Onko tämä yleistäkin?

Vierailija
109/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin pommin jäljiltä. Alapää näytti hirveältä, jouduttiin tikkaamaan ja peräpukamat olivat isot. Pissa karkaili, maidonnousu teki kipeää. Synnytyksen jälkeen ei saanut levätä sairaalassa, eikä hoitajilla ei ollut kunnolla aikaa opastaa imetyksessä tai vauvan hoidossa. Imetys oli hankalaa ja jokaiselta hoitajalta sai eri ohjeet. Vauva tuntui vieraalta ja vaativalta, oli hyvin itkuinen. Vauvan hoito ei tullutkaan tuosta vaan, vaan kaikki piti opetella alusta alkaen.

Vierailija
110/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsankarkailu kesti noin 8 kk synnytyksen jälkeen. Normaalielämässä meni ihan ok, mutta liikuntaa harrastaessa ei.

Lisäksi kuukauden sisällä synnytyksestä tuli kakat pari kertaa housuun. En siis ehtinyt vessaan :( Toisen kerran olin vielä kaupassa. Pukamien takia ulostemassaa piti pitää pehmeänä ja kun pidätyskyky oli huono, niin senhän tietää, mitä siitä seuraa...

Vierailija
111/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olihan se järkytys ensimmäisellä kerralla, kun ensisynnyttäjänä oli odotusaikana neuvolassa tottunut siihen, että pidettiin kuin kukkaa kämmenellä. Toisen synnytyksen jälkeen osasin jo toimia hoitajienkin mieleen. Vauva syntyi keskosena ja joutui lastenosastolle enkä saanut häntä vierihoitoon. Helppoa oli sikäli, että osastolla jouduin huolehtimaan vain itsestäni. Yritin olla mahdollisimman omatoiminen ja näkymätön, hoidin itse maidon lypsyt ja kuskaukset ja muut. Huomasin heti, miten ystävälliseksi kohtelu muuttui, kun en liikaa ollut vaivoina. Ainoastaan viimeisenä yönä oli ikävämpi kokemus, kun en saanut unta kun olin huolissani vauvastani ja kävin pyytämässä nukahtamislääkettä. Silloin hoitajat suhtautuivat ivallisesti ja ynseästi, kun kehtasin mennä heitä häiritsemään.

- miten äiti unohdettiin, kun vauva syntyi. kukaan hoitohenkilökunnasta ei ollut kiinnostunut oikeasti äidin voinnista. synnytykseen asti vointia oli kyselty tarkkaan, huolehdittu ja tsempattu. tämä kaikki loppui kuin seinään.

Vierailija
112/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme jopa puhumassa kokemuksistamme osaston synnytysvalmennuksessa, kun lapsemme oli päivän ikäinen.

Meillä meni hyvin, lapsi oli helppo, äiti vähään tyytyväinen ja isä osallistui (perhehuone).

Olin itse päättänyt, että olen positiivinen. Helposti heittäydyn negatiiviseksi, mutta nyt halusin, että synnytyksestä jäisi hyvä mieli, joten en valittanut tai ollut hankala. Ehkäpä olisi pitänyt olla...

Vierailija
113/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli kaikista suurun yllätys kun luulin että siinä siite vaan tissiä vauva imee ilman suurempia kipuja tms. ja se kestikin ekat 4-5kk. onneks nyt osaan varautua.

Vierailija
114/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen synnyttyä. Oli tosi ankeaa, kun olin kipeänä ja hoitajat vaan lässytti, että tällaista se äitiys on. Jos olisin saanut edes muutaman tunnin nukkua 48 tuntia kestäneen synnytyksen jälkeen, olisi tilanne ollut toinen.

Vierailija
115/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kertonut, että synnytyksen jälkeen voi olla niin puhki, ettei vesilasia saa huulilleen. Synnytystä seuraavana päivänä en päässyt suihkuun, en vain jaksanut ja ehtinyt uupumukseltani. Vasta pari vuorokautta synnytyksestä uskalsin hoitaa vauvaa itse, pelkäsin pudottavani, kun oli niin hutera olo.

Vierailija
116/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valvoin ennen synnytyspäivää sairaalassa pari yötä (vedet meni ja öisin supisteli mut ei muuta), käynnistys, puoli vuorokautta täyttä (synnytys)työtä,ponnistusvaihe 1 h 40 min ja hemoglobiini putosi 82:een. myös minä itkien pyysin hoitajia ottamaan lasta vähäksi aikaa jotta saan lepoa.

Mulla jäi todella kalsea mielikuva osaston hoitajista. Hemppa katottiin vasta myöhemmin (oli varmaan jo ehtiny vähän nousta...) ja sitten vasta uskoivat että metrinkin matka vessaan on ihan tosissaan työn takana, saati vauvan kanssa ahertelu.

mitä ne sanoi syyksi? Onko tämä yleistäkin?

Vierailija
117/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin itkuinen, epätoivoinen, väsynyt ja kipeä. Ensimmäisenä yönä sairaalassa vein vauvan lastenhoitohuoneeseen, sillä en saanut häntä rauhoittumaan ja se tuntui ylitsepääsemättömältä. Ensimmäisenä aamuna kotona puolestaan itkin hysteerisesti, että vauva on tullut pilaamaan minun elämäni. Vauva tuntui muutenkin kaikin puolin vieraalta. Hän ei viehättänyt minua edes ulkoisesti.

Onneksi tätä baby bluesia kestänyt kuin muutaman päivän, sitten elämä alkoi kirkastua. Vauvan hoito rupesi sujumaan ja huomasin rakastavani häntä yli kaiken. :)

Vierailija
118/146 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se kun maito nousi, että sekin kävi kipeetä. Muita ylläreitä ei tainnu tulla.

jälkisupistusten aiheuttama kipu yllätti. En tiennyt niistä ennen kuin ne itse koin.

Vierailija
119/146 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun synnytyksestä oli kulunut noin 2kk, koska näppärä kätilö tikkas värkin melkein täysin umpeen!

Vierailija
120/146 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin kuvitellut, että se käy tuosta vaan. Tai oikeastaan, en edes tiedä, MITÄ olin kuvitellut. En kai ollut ajatellut koko asiaa.

Samoin se totaalinen väsymys, mikä oli sairaalasta tullessa ja kauan sen jälkeen. Siis oikeasti elämä meni ihan uusiksi :-)