Sopiva häälahjan suuruus?
Olemme menossa häihin vieraaksi. Olin ajatellut, että satanen on ihan normaali ja jopa ihan reilu häälahjaraha. Sitten luin tällä viikolla jotain hääketjua, joka ei ollut häälahjasta vaan häiden kustannuksista vieraille. Ja siellä moni sanoi, että lahjaan varataan 200 €. Olin yllättynyt, että kukaan ei kyseenalaistanut tuota summaa, kun minusta se on todella paljon.
Meidän perheen rippilapsille ja ylioppilaille on valtaosa vieraista tuonut 50 €, kummit ja isovanhemmat enemmän. Ihan myös tältä vuodelta ovat nämä summat. Itse ajattelen, että hääparille kyllä annetaan suurempi lahja, joten 100 € tuntui olevan linjassa tämän kanssa. Mutta olenko jotenkin kovinkin hakoteillä ja pihi? Onko näissä eroja eri puolilla Suomea ja esim. pääkaupunkiseudun ja pienempien paikkakuntien välillä?
Kommentit (21)
Kuinka läheinen olet hääparille? Ja muista: he haluavat sinut juhlimaan ja jakamaan heidän suurta päiväänsä. Tuskin laskevat laskimen kanssa paljonko vierailla "tienaavat".
Vierailija kirjoitti:
100 e läheiselle ja 50 e tutulle
Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään
Minusta on ainakin supernoloa jos ei edes korttia vie.
100e sopiva, jos ei ole sukulainen!
Vierailija kirjoitti:
150 pääkaupunkiseudulla
Toivoo: Tulevan kesän morsian xd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 e läheiselle ja 50 e tutulle
Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään
Minusta on ainakin supernoloa jos ei edes korttia vie.
Kortti on toki kiva. Noloa on pyytää rahaa ja laittaa tilinumero kutsuun
Vierailija kirjoitti:
50 on ihan liian vähän
50 e on minimi, jos vie rahaa. Jos ei ole varaa viedä 50 e niin ajatuksella mietitty kortti.
Riippuu piireistä. Joku vantaa kivistö morsian voi riittää 50, hgin paremmat alueet 150-200 sanoisin
Vierailija kirjoitti:
100e sopiva, jos ei ole sukulainen!
100e on aika paljon. Sukulaiselle sopiva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 on ihan liian vähän
50 e on minimi, jos vie rahaa. Jos ei ole varaa viedä 50 e niin ajatuksella mietitty kortti.
😨 outs
Vierailija kirjoitti:
Riippuu piireistä. Joku vantaa kivistö morsian voi riittää 50, hgin paremmat alueet 150-200 sanoisin
Nimenomaan Kivistön morsian tarvii enemmän rahaa ja eiralainen ehkä maksaa häänsä itse
Luojan kiitos ei tule kutsuja mihinkään juhliin. Ja jos tulee,huolehdin et silloin on työpäivä. Ja kauas en kyllä edes olisi lähtemässä kenenkään juhliin.
Vierailija kirjoitti:
100 e läheiselle ja 50 e tutulle
Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään
Aina on ok olla viemättä mitään, mutta ei rahan pyytäminen tarkoita et anna mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 e läheiselle ja 50 e tutulle
Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään
Minusta on ainakin supernoloa jos ei edes korttia vie.
Kortti on toki kiva. Noloa on pyytää rahaa ja laittaa tilinumero kutsuun
Ite oot nolo. Tule pois sieltä rauta-ajalta
Montako ihmistä menee ? 50 e per hlö vaikuttaa vähän naftille
Rahalahja on minulle ihan täysin ok. Mutta mielelläni tosiaan kuulisin esim minkä verran te muut veisitte lahjaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Rahalahja on minulle ihan täysin ok. Mutta mielelläni tosiaan kuulisin esim minkä verran te muut veisitte lahjaksi.
Ap
Oletko köyhä vai rikas?
Minä ajattelisin näin:
- Opiskelija: pelkkä kortti ok
- Muuten vaan köyhä: kortti tai 50 e
- Muille ihmisille: 75 e "minimi", 100 e "reilu peruslahja", 150 e "paljon", 200 e "jos olet varakas ja hääpari on läheinen"
Ja näissä ottaisin huomioon sen menetkö yksin naapuriin vai ison perheen kanssa toiselle puolelle Suomea. Aina, aina on ok viedä pelkkä kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 e läheiselle ja 50 e tutulle
Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään
Minusta on ainakin supernoloa jos ei edes korttia vie.
Kortti on toki kiva. Noloa on pyytää rahaa ja laittaa tilinumero kutsuun
Ite oot nolo. Tule pois sieltä rauta-ajalta
Kyllä rahan pyytäminen kutsumiltaan vierailta on myös vuonna 2026 noloa.
100 e läheiselle ja 50 e tutulle
Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään