Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sopiva häälahjan suuruus?

Vierailija
28.06.2026 |

Olemme menossa häihin vieraaksi. Olin ajatellut, että satanen on ihan normaali ja jopa ihan reilu häälahjaraha. Sitten luin tällä viikolla jotain hääketjua, joka ei ollut häälahjasta vaan häiden kustannuksista vieraille. Ja siellä moni sanoi, että lahjaan varataan 200 €. Olin yllättynyt, että kukaan ei kyseenalaistanut tuota summaa, kun minusta se on todella paljon.

Meidän perheen rippilapsille ja ylioppilaille on valtaosa vieraista tuonut 50 €, kummit ja isovanhemmat enemmän. Ihan myös tältä vuodelta ovat nämä summat. Itse ajattelen, että hääparille kyllä annetaan suurempi lahja, joten 100 € tuntui olevan linjassa tämän kanssa. Mutta olenko jotenkin kovinkin hakoteillä ja pihi? Onko näissä eroja eri puolilla Suomea ja esim. pääkaupunkiseudun ja pienempien paikkakuntien välillä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 e läheiselle ja 50 e tutulle

 

Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään 

Vierailija
2/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka läheinen olet hääparille? Ja muista: he haluavat sinut juhlimaan ja jakamaan heidän suurta päiväänsä. Tuskin laskevat laskimen kanssa paljonko vierailla "tienaavat".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 e läheiselle ja 50 e tutulle

 

Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään 

Minusta on ainakin supernoloa jos ei edes korttia vie.

Vierailija
4/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 pääkaupunkiseudulla

Vierailija
5/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

100e sopiva, jos ei ole sukulainen!

Vierailija
6/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

150 pääkaupunkiseudulla

Toivoo: Tulevan kesän morsian xd

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 on ihan liian vähän

Vierailija
8/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 e läheiselle ja 50 e tutulle

 

Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään 

Minusta on ainakin supernoloa jos ei edes korttia vie.

Kortti on toki kiva. Noloa on pyytää rahaa ja laittaa tilinumero kutsuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 on ihan liian vähän

50 e on minimi, jos vie rahaa. Jos ei ole varaa viedä 50 e niin ajatuksella mietitty kortti.

Vierailija
10/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu piireistä. Joku vantaa kivistö morsian voi riittää 50, hgin paremmat alueet 150-200 sanoisin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100e sopiva, jos ei ole sukulainen!

100e on aika paljon. Sukulaiselle sopiva 

Vierailija
12/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 on ihan liian vähän

50 e on minimi, jos vie rahaa. Jos ei ole varaa viedä 50 e niin ajatuksella mietitty kortti.

😨 outs

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu piireistä. Joku vantaa kivistö morsian voi riittää 50, hgin paremmat alueet 150-200 sanoisin

Nimenomaan Kivistön morsian tarvii enemmän rahaa ja eiralainen ehkä maksaa häänsä itse

Vierailija
14/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ei tule kutsuja mihinkään juhliin. Ja jos tulee,huolehdin et silloin on työpäivä. Ja kauas en kyllä edes olisi lähtemässä kenenkään juhliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 e läheiselle ja 50 e tutulle

 

Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään 

Aina on ok olla viemättä mitään, mutta ei rahan pyytäminen tarkoita et anna mitään.

Vierailija
16/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 e läheiselle ja 50 e tutulle

 

Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään 

Minusta on ainakin supernoloa jos ei edes korttia vie.

Kortti on toki kiva. Noloa on pyytää rahaa ja laittaa tilinumero kutsuun

Ite oot nolo. Tule pois sieltä rauta-ajalta

Vierailija
17/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako ihmistä menee ? 50 e per hlö vaikuttaa vähän naftille

Vierailija
18/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalahja on minulle ihan täysin ok. Mutta mielelläni tosiaan kuulisin esim minkä verran te muut veisitte lahjaksi.

Ap

Vierailija
19/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahalahja on minulle ihan täysin ok. Mutta mielelläni tosiaan kuulisin esim minkä verran te muut veisitte lahjaksi.

Ap

Oletko köyhä vai rikas? 

 

Minä ajattelisin näin:

- Opiskelija: pelkkä kortti ok

- Muuten vaan köyhä: kortti tai 50 e

- Muille ihmisille: 75 e "minimi", 100 e "reilu peruslahja", 150 e "paljon", 200 e "jos olet varakas ja hääpari on läheinen"

 

Ja näissä ottaisin huomioon sen menetkö yksin naapuriin vai ison perheen kanssa toiselle puolelle Suomea. Aina, aina on ok viedä pelkkä kortti.

Vierailija
20/21 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 e läheiselle ja 50 e tutulle

 

Jos pyydetään pelkkää rahaa ja osallistuminen on kallista matkojen takia, on myös ok olla viemättä mitään 

Minusta on ainakin supernoloa jos ei edes korttia vie.

Kortti on toki kiva. Noloa on pyytää rahaa ja laittaa tilinumero kutsuun

Ite oot nolo. Tule pois sieltä rauta-ajalta

Kyllä rahan pyytäminen kutsumiltaan vierailta on myös vuonna 2026 noloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan