Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eron jälkeen somessa - Fobba linjoilla NYT!

27.08.2015 |

Miten eron jälkeen pitäisi käyttäytyä somessa? Mitkä ovat pahimmat virheet? Milloin kannattaa ottaa yhteys poliisiin? Kysy nyt - nettipoliisi Marko "Fobba" Forss vastaa!

Asiantuntijat vastaavat parisuhteeseen ja hyvään eroon liittyviin kysymyksiin tänään myös Vauva.fi:n Erota vai ei -keskustelualueella (ei vaadi rekisteröitymistä). http://www.vauva.fi/keskustelu/116/alue/erota_vai_ei_kysy_asiantuntijat_vastaavat

Osallistu!

Kommentit (43)

21/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, muiden kiireiden takia pääsin vasta nyt linjoille ja alan purkamaan näitä kysymyksiä. Parisen tuntia tässä notkun seurananne.

fobba

22/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:18"]

pitäiskö mun ottaa heti eron jälkeen yhteyttä poliisiin vai odotanko mä pari päivää?

[/quote]

Se on kuule sillä lailla, että välillä joutuu ottamaan yhteyttä poliisiin jo ennen eroa :) Tästä tuli mieleen eräs keikka, jossa olin vuosia sitten. Hääpari juhli häiden jatkoja omassa asunnossaan, jossa oli paikalla parisenkymmentä sukulaista. Saimme keikan tappelun takia. Paikalla selvisi, että hyvinkin päihtynyt morsian oli usuttanut sulhasta isänsä päälle. Samoin vahvasti päihtynyt sulhanen oli lopulta innostunut ja alkanut painimaan appiukon kanssa. Olivat kaatuneet lattialle ja luultavasti rikkoutunut maljakko viilsi haavan morsiamen isän kaulaan. Tosin oli vaikea sanoa oliko tämä vahinko, vai olisiko sulhanen jopa lyönyt appiukkoa sillä, koska muut sukulaiset olivat haluttomia puhumaan. Lopulta tilanne päättyi siihen, että paikalla olleet pari partiotamme paini parvekkeella sulhasen kanssa ja ihmiset katsoivat kadulta, että mikä ähellys pieneltä parvekkeelta kuuluu. Sulhanen päätyi koppiin ja morsiamen isä sairaalaan. Morsianta ei tilanne tuntunut kovinkaan paljon huolettavan, koska lähinnä hymyili ja kaupan päälle puristi minua keikan loppupuolella pakarasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:22"]

Jos facebookin kautta exä uhkailee ja herjaa, niin poliisi ei pysty tekemään mitään. Miksi ei?

M39

[/quote]

Riippuu hieman tapauksesta mitä tehtävissä. Monesti pelkät kunnianloukkaustapaukset rajoitetaan syyttäjän toimesta vähäisyys- tai kustannusperusteella. Eli juttu menee suoraan mappiin. Laittomia uhkauksiakin rajoitetaan, mutta ei niin usein.

Jos toiminta jatkuu kuitenkin tämän yhden tapauksen jälkeen, niin siinä vaiheessa tilanteeseen pitäisi puuttua tiukemmin. Kyseeseen voi vakavemmissa tapauksissa tulla jo vainoamisenkin tunnusmerkistö.

Vierailija
24/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten on lasten kuvien kanssa somessa? Toinen vanhemmista on vaikka facebookissa ja toinen ei. Voiko tämä vanhempi, joka ei ole facebookissa, kieltää toista laittamasta yhteisien lasten kuvia nettiin?
Ja toisaalta, jos on kerran luvan puolusoltaankin saanut, voiko erotilanteessa pyytää poistamaan näitä kuvia?

25/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:05"]

Sitä haluaisin kysyä, (vaikka tiedän, että tähän tuskin kukaan osaa vastata) että miksi sitä exää ja hänen uutta kumppania tarvitsee terrorisoida somessa ja irl? 

Meillä oli tällainen tilanne ja syynä miehen exän mielestä se, että ansaitsen tietää miehestä totuuden. Puheet paljastuivat sitten kumminkin ainakin osittain valheeksi, mutta pahan särön se parisuhteeseemme jätti. En myöskään tiedä miten tulisi suhtautua miehen exän mustamaalaamisiin, kun koko heidän yhteinen kaveripiirinsä näyttäisivän uskovan tätä exää ja ovat sen myötä kääntäneet miehelle selkänsä. 

Tuntuu, että myös minut on täysin syyttömänä tilanteeseen saatettu häpeään. Haluaisin vain ymmärtää miksi miehen ex halusi kaiken menevän solmuun. Tiedän hänen olleen todella mustis, mutta en usko, että hän kuitenkaan miestä takaisin halusi. 

[/quote]

Tämä menee enemmin tuonne pääkoppa-asioihin, joten kannattaa kysyä tuolla toisessa ketjussa, jossa sen alan ammattilaiset vastailee. Me hoidetaan enemmän niitä seurauksia.

26/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:24"]

Mitä mieltä olet siitä, kun eronneet parit piikittelevät toisiaan somessa ja piilopiikkuttelevät tyyliin... "Taas p.a, joku unohti maksaa elarit." " Ei taaskaan haettu lapsia ajoissa." Yms ja tähän kommentoivat tutut ja sukulaiset. Meneekö jo kunnianloukkauksen piikkiin?

[/quote]

Tämä on aika yleistä ja voi kärjistyä. Yhteiset kaverit lähettävät kuvakaappauksia suunsoitoista jne. Näissä voisi muistaa senkin, että mitä merkkaa lapsen yksityisyys. Onko tarvetta tilittää näitä asioita esim 300 henkilön kaverilistalle, vai voisiko sittenkin avautua ja helpottaa oloaan vain muutamalle ystävälleen.

27/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:29"]

Onko mitään yleispäteviä kriteereitä, missä häirinnän raja kulkee?

Exä laittaa julkiseen levitykseen facen kautta kaikkia yksityiselämääni liittyviä asioita, joista tuli tietoiseksi suhteen aikana, mm. mielialalääkitys. 

En ole yhtään lähtenyt mukaan, vaikka tiedossa on esim, että hän on istunut vankilassa törkeästä pahoinpitelystä. Ajattelen, että vain pahentaa tilannetta, jos reagoin. 

Mutta mitä mahdollisuuksia minulla on tehdä rikosilmoistus yksityisyyttäni rikkovista asioista? Vai onko ollenkaan?

[/quote]

Jos exäsi levittelee julkisesti tietoja mielialalääkityksestäsi, mennään jo arkaluontoisten tietojen puolelle ja kyseeseen voi tulla yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen. Voit halutessasi tehdä asiasta rikosilmoituksen, mutta suosittelen, että olisit kuitenkin yhteydessä häneen ensin ja yrittäisit saada hänet ymmärtämään asian ilman poliisia. Toki voit pistää viestiä myös lähimmälle nettipoliisille (www.poliisi.fi/some), joka voisi olla yhteydessä exääsi, jos sinun puhe ei mene perille.

28/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:41"]

Onko mahdollista että väkivaltainen poikaystävä voi muuttua? Suhteen alussa oli väkivaltaa, nyt on ollut vuoden ajan käymättä käsiksi. Haluaisin tietää tuhlaanko aikaani tämän tyypin kanssa. 

[/quote]

Tuossa jo pari vastausta saitkin ja tosissaan minun on mahdoton sanoa tähän mitään varmaa.

Vierailija
29/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Fobba" time="27.08.2015 klo 12:18"]

Exä laittaa julkiseen levitykseen facen kautta kaikkia yksityiselämääni liittyviä asioita, joista tuli tietoiseksi suhteen aikana, mm. mielialalääkitys. 

En ole yhtään lähtenyt mukaan, vaikka tiedossa on esim, että hän on istunut vankilassa törkeästä pahoinpitelystä. Ajattelen, että vain pahentaa tilannetta, jos reagoin. 

Mutta mitä mahdollisuuksia minulla on tehdä rikosilmoistus yksityisyyttäni rikkovista asioista? Vai onko ollenkaan?

[/quote]

Jos exäsi levittelee julkisesti tietoja mielialalääkityksestäsi, mennään jo arkaluontoisten tietojen puolelle ja kyseeseen voi tulla yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen. Voit halutessasi tehdä asiasta rikosilmoituksen, mutta suosittelen, että olisit kuitenkin yhteydessä häneen ensin ja yrittäisit saada hänet ymmärtämään asian ilman poliisia. Toki voit pistää viestiä myös lähimmälle nettipoliisille (www.poliisi.fi/some), joka voisi olla yhteydessä exääsi, jos sinun puhe ei mene perille.

[/quote]

Vahinko on jo sinänsä tapahtunut! 

Kun kaikki on jo julkisessa levityksessä, niin mitä minä siitä hyödyn, että puhun hänelle kauniisti. 

Kysyn siis, onko tämä rikosoikeuden piiriin kuuluva asia vai eikö ole? 

Netti on muuttanut maailman niin kertakaikkisesti. Se, mikä ennen oli kyläjuoruilua ja ihmisten kasvoista ehkä teki omat arvioinsa, on muuttunut anonyymiksi tuhansien ihmisten saatavilla olevaksi "tiedoksi". 

Kukan tahansa tuleva työnantaja voi googlata nimeni ja löytää nämä tiedot. Onko mitään lakialotteita, joilla yhtään voisi suitsia tätä toimintaa?

Itse en ehkä ole kärsinyt niin paljon kuin monet muut kuitenkaan. 

30/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:13"]

No miten on lasten kuvien kanssa somessa? Toinen vanhemmista on vaikka facebookissa ja toinen ei. Voiko tämä vanhempi, joka ei ole facebookissa, kieltää toista laittamasta yhteisien lasten kuvia nettiin? Ja toisaalta, jos on kerran luvan puolusoltaankin saanut, voiko erotilanteessa pyytää poistamaan näitä kuvia?

[/quote]

Vanhempi saa laittaa lapsen kuvia someen, eikä toinen vanhempi voi sitä kieltää, vaikka molemmat vastaavatkin lapsesta. Kuva somessa ei kuitenkaan ole mikään sellainen yleisesti huolta herättävä seikka, joka esim vaarantaisi lapsen kehitystä jne. Tilanne toki muuttuu, jos kyseessä on arkaluontoinen tai loukkaava kuva. Tilanteeseen ei vaikuta se, vaikka vanhemmalla ei olisi enää huoltajuutta lapseen tai kuvan lapsesta laittaisi someen esimerkiksi joku sukulainen.

Henkilötietolain osalta voidaan tiukasti tulkita, että jo pelkkä valokuvan laittaminen voisi täyttää henkilötietorikkomuksen tunnusmerkistön, mutta käytännössä poliisi ei tutki näitä ikinä. Tämä sama linjaus koskee myös aikuisia. Sinustakin voi ihan vapaasti laittaa kuvan someen, jos siinä ei ole mitään arkaluontoista tai loukkaavaa. Poliisi ei siihen puutu ja jää ylläpidon arvioitavaksi, poistaako se kuvan.

31/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 12:24"]

[quote author="Fobba" time="27.08.2015 klo 12:18"]

[/quote]

[/quote]

Vahinko on jo sinänsä tapahtunut! 

Kun kaikki on jo julkisessa levityksessä, niin mitä minä siitä hyödyn, että puhun hänelle kauniisti. 

Kysyn siis, onko tämä rikosoikeuden piiriin kuuluva asia vai eikö ole? 

Netti on muuttanut maailman niin kertakaikkisesti. Se, mikä ennen oli kyläjuoruilua ja ihmisten kasvoista ehkä teki omat arvioinsa, on muuttunut anonyymiksi tuhansien ihmisten saatavilla olevaksi "tiedoksi". 

Kukan tahansa tuleva työnantaja voi googlata nimeni ja löytää nämä tiedot. Onko mitään lakialotteita, joilla yhtään voisi suitsia tätä toimintaa?

Itse en ehkä ole kärsinyt niin paljon kuin monet muut kuitenkaan. 

[/quote]

Lähinnä tarkoitan sitä, että exäsi poistaisi tilityksensä sekä välttäisi jatkossa asioidenne ruotimista. Vahinkoa et tosissaan saa takaisin. Niin kuin kerroin, kyseinen teko voi täyttää yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisen tunnusmerkistön ja voit halutessasi tehdä siitä rikosilmoituksen.

Vierailija
32/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saan exän eli lapseni isän poistamaan Facebookista minua ja lasta herjaavat postaukset? Hänellä on siellä kaksi tiliä, toinen oikealla nimellä ja toinen aliaksella, jonka alle hän on nämä kaksi herjaavaa kuvaa teksteineen laittanut. Kuvat ovat vuodelta 2011, joista toisessa on kuvattu rikka-astian pölykasaa ja siinä väitetään että lapsen asuinpaikka on sellainen ennen synnytystä ja sen jälkeen. Toisessa kuva lapsesta ja tekstinä että hän ei ankaran huoltajuusriidan takia ole nähnyt lastaan kuukausiin.

Olen laittanut Facebookin ylläpidolle tietoa, että kuvat ja tekstit ovat herjaavia ja olen puhunut asiasta paikkakuntamme poliisille. Kummaltakaan taholta ei ole tullut apua. Exän väkivallan, muiden rikosten, päihteiden ja pettämisen täyttämä elämä on ollut syynä siihen, että olen ollut alusta saakka yksinhuoltaja, emme ole koskaan asuneet samassa osoitteessa. Olen aina pitänyt kotini siistinä eikä huoltajuudesta olla koskaan käyty edes käräjillä saakka. Riita huoltajuusasiasta on hänen omassa päässään, hän on mm. yrittänyt lavastaa minut rikolliseksi lastensuojelun suuntaa.. Lisäksi on saanut tuomiot kahdesta pahoinpitelystä, jotka kohdistuivat minuun ja lapseen. Ja ollut laajennetussa lähestymiskiellossa yhteensä kolme vuotta sekä lapseen että minuun päin. Minkäänlaista puheyhteyttä hänen kanssaan ei onneksi ole eikä tarvitsekaan olla, hän on edelleen vaarallinen minulle ja lapselle.

Miten nuo kuvat teksteineen saa pois, etteivät ne joku päivä tule lapsen silmille ja mahdollisesti aiheuta kiusaamista?

33/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 13:51"]

Miten saan exän eli lapseni isän poistamaan Facebookista minua ja lasta herjaavat postaukset? Hänellä on siellä kaksi tiliä, toinen oikealla nimellä ja toinen aliaksella, jonka alle hän on nämä kaksi herjaavaa kuvaa teksteineen laittanut. Kuvat ovat vuodelta 2011, joista toisessa on kuvattu rikka-astian pölykasaa ja siinä väitetään että lapsen asuinpaikka on sellainen ennen synnytystä ja sen jälkeen. Toisessa kuva lapsesta ja tekstinä että hän ei ankaran huoltajuusriidan takia ole nähnyt lastaan kuukausiin.

Olen laittanut Facebookin ylläpidolle tietoa, että kuvat ja tekstit ovat herjaavia ja olen puhunut asiasta paikkakuntamme poliisille. Kummaltakaan taholta ei ole tullut apua. Exän väkivallan, muiden rikosten, päihteiden ja pettämisen täyttämä elämä on ollut syynä siihen, että olen ollut alusta saakka yksinhuoltaja, emme ole koskaan asuneet samassa osoitteessa. Olen aina pitänyt kotini siistinä eikä huoltajuudesta olla koskaan käyty edes käräjillä saakka. Riita huoltajuusasiasta on hänen omassa päässään, hän on mm. yrittänyt lavastaa minut rikolliseksi lastensuojelun suuntaa.. Lisäksi on saanut tuomiot kahdesta pahoinpitelystä, jotka kohdistuivat minuun ja lapseen. Ja ollut laajennetussa lähestymiskiellossa yhteensä kolme vuotta sekä lapseen että minuun päin. Minkäänlaista puheyhteyttä hänen kanssaan ei onneksi ole eikä tarvitsekaan olla, hän on edelleen vaarallinen minulle ja lapselle.

Miten nuo kuvat teksteineen saa pois, etteivät ne joku päivä tule lapsen silmille ja mahdollisesti aiheuta kiusaamista?

[/quote]

Kuvista antamasi tietojen perusteella asiassa ei välttämättä ole kyse kunnianloukkauksesta. Tuo loukkaustahallisuus ei oikein aukea tämän kuvauksen perusteella, vaikka tieto olisikin perätöntä.

Saatesanoilla ei sinänsä ole vaikutusta kuviin, joten poistamismahdollisuudet normaalien kuvien osalta on heikot. Poliisi ei pysty pakottamaan kuvien poistoon ja paras vaihtoehto onkin tuo ylläpidon kautta toimiminen. Ilmoitusta voi yrittää uudestaan ja ainakin aikaisemmin Facebookista löytyi myös erillinen lomake sitä varten, jos oma lapsi oli jossain kuvassa luvattomasti. Jää kuitenkin ylläpidon harkittavaksi, haluavatko he poistaa kuvia.

Vierailija
34/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen ex herjaa miestä somessa, ei nimellä vaan käyttää termiä "ex-mies", päivityksissä häntä uhkaillaan väkivallalla ja vihjataan kaikkea muutakin typerää, joka ei pidä paikkaansa. Päivityksistä olen ottanut kuvankaappaukset talteen. Lisäksi haukkuu miestä minulle ja levittää hänestä juoruja. Onko tässä mitään tehtävissä vai pitääkö vaan purra hammasta? Entä tuo somessa herjaaminen, kun nimeltä ei mainita, mutta kaikki tietävät ketä niillä tarkoitetaan?

Vierailija
35/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka saa laittaa lapsen kuvia someen? Lapsen mummo, lapsen vanhemman avopuoliso (eli lapsen "isä-/äitipuoli"), lapsen vanhemman seurustelukumppani...? Vauvapalstalla on usein tuohtuneita aloituksia siitä, että exän uusi kumppani tai anoppi on laittanut lapsen kuvan someen, ja joskus vaikuttaa, että kuvista ei suivaannuta lapsen yksityisyyden vuoksi, vaan ennemminkin halutaan näpäyttää ärsyttävää anoppia tai exän nyksää, kun muut läheiset saavat kuvia julkaista vapaasti.

36/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:17"]

Miehen ex herjaa miestä somessa, ei nimellä vaan käyttää termiä "ex-mies", päivityksissä häntä uhkaillaan väkivallalla ja vihjataan kaikkea muutakin typerää, joka ei pidä paikkaansa. Päivityksistä olen ottanut kuvankaappaukset talteen. Lisäksi haukkuu miestä minulle ja levittää hänestä juoruja. Onko tässä mitään tehtävissä vai pitääkö vaan purra hammasta? Entä tuo somessa herjaaminen, kun nimeltä ei mainita, mutta kaikki tietävät ketä niillä tarkoitetaan?

[/quote]

Kohdetta ei välttämättä tarvitse yksilöidä täysin tarkasti, joten kyllä tuo voi riittää rikoksen tunnusmerkistön täyttymiseen. Suosittelen että tsekkaat oman laitoksen alueen nettipoliisin sivuilta www.poliisi.fi/some ja pyydät häntä ottamaan yhteyttä tähän kiusaavaan exään. Jos tämä ei rauhoita, niin siinä tapauksessa rikosilmoitus.

37/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 14:24"]

Kuka saa laittaa lapsen kuvia someen? Lapsen mummo, lapsen vanhemman avopuoliso (eli lapsen "isä-/äitipuoli"), lapsen vanhemman seurustelukumppani...? Vauvapalstalla on usein tuohtuneita aloituksia siitä, että exän uusi kumppani tai anoppi on laittanut lapsen kuvan someen, ja joskus vaikuttaa, että kuvista ei suivaannuta lapsen yksityisyyden vuoksi, vaan ennemminkin halutaan näpäyttää ärsyttävää anoppia tai exän nyksää, kun muut läheiset saavat kuvia julkaista vapaasti.

[/quote]

Tsekkaa aikaisemmat vastaukset.

38/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muuten juttu näistä erheistä, joita exän suhteen voi tehdä somessa: http://www.vauva.fi/artikkeli/aidit_ja_isat/parisuhde/fobba_neuvoo_eronneita_valta_nama_6_virhetta_somessa

Vierailija
39/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:23"]Olinko eka?
[/quote]
Et

Vierailija
40/43 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on loppujen lopuksi siitä, että järki päässä ja aikuisen ihmisen toimintatavat. 

Jos niitä ei ole, niin paha siinä virkavaltaa huutaa apuun. 

Poliiisi on kuitenkin olemassa paljolti tilanteita varten, joissa on uhkaa jonkin fiyysiselle terveydelle ja hengelle jopa. Mielenterveyden uhkakin toki pyritään ottamaan huomioon, mutta se on niin häilyvää, mitä se milloinkin on. 

Joku romahtaa jo siitä, kun kassatyttö katsoo pahasti ja toinen kestää kovatkin uhkaukset somen kautta. Esim. poliitikoille tämä on arkipäivää. Tilannekohtaisestihan tämä on aina katsottava. Jokainen voi kuitenkin kääntyä poliisin puoleen ja ensimmäinen asten on ilmoituksen tekeminen asemalla. Siinä sitten arvioidaan aiheellisuus ja tuleeko jatkoja. 

Kukaan.. ei poliisi, ei taitavinkaan pyskologi pysty näissä puitteissa sanomaan mitään kovin syvällistä kunkin henkilökohtaisiin ongelmiin. 

Ketju on lukittu.