hehe, tyttöni 5v - kommentilla sai toisen tytön
hiljaa kaupassa. Oltiin ostoksilla ja mun fiksu ihana tyttö (joka kylllä osaa käyttäytyä huonostikin muttei yleisillä paikoilla) seurasi kun toinen noin 4-5v tyttö huusi ja itki ja kiukutteli. Kuului koko kaupassa - oikeesti, noin iso mielestäni kyllä pitäisi osata käyttäytyä esim kaupassa. No - asiaan. Monet katseli, sen äiti jatkoi kiertämistä. Kassoilla seisoivat lähellä meitä jolloin mun tyttö kovalla äänellä "kyllä sä olet lapsellinen kun käyttäydyt kun vauva näin kaupassa missä kaikki ihmiset näkee".... haha. Tyttö hiljeni sekunnissa ja piilotti kasvonsa äidin helmaan.
Kommentit (67)
Meillä ainakin lapset 5-15 vuotiaat kaikki osoittaa äidille jollakin tavalla mieltään jos jotain mieleistä ei kaupasta saa kun haluttais. (Ei toki joka kerta ole jotain vailla mutta jos en jotain heräteostoa suostu ostamaan niin siitä osoitetaan mieltä). Esim 5-vuotias voi janttautua eteen ja sanoo ettei päästä ohitse. Silti ovat aivan normaaleja lapsia :)
eikä enää ilkeä puolustaa kiusausta :D
sä siis oot ylpee siitä että sun lapsi päästelee suustaan mitä tahansa vieraille ihmisille :D
no kukin kasvattaa lapset miten haluaa, mä en hyväksyisi sitä että lapsi aukois päätä toiselle
Tulee mieleen se pieni talo preeriassa oleva ilkeä tyttö, en muista nimeä.
5-vuotias. Ja hän nyt sitten ojensi itseään kaksi vuotta nuorempaa jolla kaupassa kiukkukohtaus. Meillä sen verran pitkä tyttö että luullaan aina vanhemmaksi mitä on. Viimeksi lääkärissä oli mukana kun veimme pienempää niin lääkäri sanoi että taitaa olla reipas eskarilainen mukana, no eipä ollut kuin 4-vuotias.
ja palasin nyt. Kivaa lukea kommentteja. Olen edelleen ylpeä tytöstäni koska tiedän minkälainen hän on. Osaa käyttäytyä, tietää miten ollaan missäkin tilanteessa jne. Hoitotädit pvkodissakin kehuneet monta kertaa kuinka ihanaa nähdä että lapsella on kaikki hyvin ja tasapainossa. Kun niitä isompia on oppii tietysti niiden ansiosta (takia - sekä hyvää että huonoa) paljon ja on jo edelle monissa asioissa samanikäisiä. Tämä tilanne oli vaan just semmoinen että tyttökin huomasi miten kaikki aikuiset pyöritteli silimiään eikä kukaan tykännyt sen huudosta. Mielestäni oli hyvin sanottu, olisin halunnut sanoa saman itsekin koska noin ei todellakaan tehdä kauppareissulla.
Kerran yksi toinen lapsi (kuulin bussissa) joka about 3-4v sanoi toiselle samanikäiselle (jolla tutti) että miksi sä imeet tuota vauvanappia, hihi. Mielestäni sekin oli aivan loistava lause siinä tilanteessa, ja ihan tottakin. Eikä tullut mieleen miettiä että "huonosti kasvatettu lapsi joka noin sanoo toiselle", päinvastoin, 10+.
Sulla on pikkuvanha ärsyttävä kersa, hihi..
tulevaisuuden koulukiusaajaa ja vielä ylpeilee sillä.
Julkisilla paikoilla ei arvostella eikä haukuta vieraita ihmisiä ääneen.
meidän 5-vuotiaalla on jo sen verran tilannetajua ettei päin näköä tuollaista sanoisi. voisi sitten minulle myöhemmin asiaa ihmetellä. lapsemme ovat oppineet n.3 vuotiaina jo ettei ihmisiä nimitellä eikä puhuta ilkeästi.
kummastelen myös lapsesi kommenttia ettei noin saa käyttäytyä muiden nähden. siis, meillä kyllä samat säännöt vaikka paikalla olisi vain tuttujakin.
tulee kiusaamaan mun kehityshäiriöistä tyttöä koulussa.
Vieraita ihmisiä ei piikitellä jos omaa minkäänlaisia käytöstapoja taikka sivistystä.
ARVOSTELUA, sehän oli vain mielipide toisen typerästä käyttäytymisestä. Voihan aikuinenkin sanoa toiselle mielipiteen (esim "kuinka parkkeeraat autosi noin törkeästi") ilman että muut tykkää että hän on huonosti kasvatettu. Hallooo...
Ja tosiaan nuo lasten kiukuttelut kaupoissa saa kyllä vieras loppumaan samantein. Minusta 5-vuotiaan ja terveen lapsen ei kuulu enää huutaa kaupassa. Jotain on vialla kasvatuksessa, jos tuota rajaa ei ole aikaisemmin tehty selväksi.
Muistan kerran paikallisbussissa, kun noin 4-vuotias huusi ja huusi jotain äksykohtaustaan äidilleen. Sellaista tekohuutoa. Koko bussi kuunteli sitä noin 10 minuuttia, kunnes eräs vanha ja kiukkuinen täti kääntyi ja rääkäisi: "turpa kiinni kakara". Teki mieli antaa aplodit. Lapsi vaikeni heti ja istui loppumatkan hiiskumatta. Onneksi äiti ei ollut hysteerikko ja nostanut meteliä aika tujusta ilmaisusta.
ARVOSTELUA, sehän oli vain mielipide toisen typerästä käyttäytymisestä. Voihan aikuinenkin sanoa toiselle mielipiteen (esim "kuinka parkkeeraat autosi noin törkeästi") ilman että muut tykkää että hän on huonosti kasvatettu. Hallooo...
Halloo vaan itsellesi. Jos ei kysytä mielipidettä, niin silloin voi pitää turpansa kiinni.
meidän 5-vuotiaalla on jo sen verran tilannetajua ettei päin näköä tuollaista sanoisi. voisi sitten minulle myöhemmin asiaa ihmetellä. lapsemme ovat oppineet n.3 vuotiaina jo ettei ihmisiä nimitellä eikä puhuta ilkeästi. kummastelen myös lapsesi kommenttia ettei noin saa käyttäytyä muiden nähden. siis, meillä kyllä samat säännöt vaikka paikalla olisi vain tuttujakin.
Ap:n lapsella on eri säännöt veraiden kanssa. Tuttujen kanssa saa käyttytyä miten vaan.
Ja tosiaan nuo lasten kiukuttelut kaupoissa saa kyllä vieras loppumaan samantein. Minusta 5-vuotiaan ja terveen lapsen ei kuulu enää huutaa kaupassa. Jotain on vialla kasvatuksessa, jos tuota rajaa ei ole aikaisemmin tehty selväksi.
Muistan kerran paikallisbussissa, kun noin 4-vuotias huusi ja huusi jotain äksykohtaustaan äidilleen. Sellaista tekohuutoa. Koko bussi kuunteli sitä noin 10 minuuttia, kunnes eräs vanha ja kiukkuinen täti kääntyi ja rääkäisi: "turpa kiinni kakara". Teki mieli antaa aplodit. Lapsi vaikeni heti ja istui loppumatkan hiiskumatta. Onneksi äiti ei ollut hysteerikko ja nostanut meteliä aika tujusta ilmaisusta.
yhtään millään. mielestäni se ei silti oikeuta vieraita ihmisiä puhumaan törkeästi lapselle.
ettekö te oikeesti kestä jos joku lapsi huutaa julkisella paikalla? mulla tulee vaan sympatiat vanhempia kohtaan, muttei tulisi mieleenkään puuttua tilanteeseen. kaikkien lapset raivoaa joskus, mikäli ei niin sitten ei ole normaalia.
en tosiaankaan jaksanu lukee ku pari ensimmäistä. Ole vaan ylpeä tyttärestäsi. Hyvin kasvatettu lapsi, joka osaa käyttäytyä on eri asia kun lapsi joka ei saa olla lapsi! Ehkäpä ap:n perheessa on saatu jo pienestä asti opetettua, miten erimielisyyksiä hoidetaan. Ja vaikka ei olisikaan näin, ei välttämättä ole huono asia opettaa jo noin pienelle, että likapyykki pestään kotona, ei julkisesti.
Ei normaali 5-vuotias kailota kaupassa kovaan ääneen tuntemattomalle pikkulapselle tollasia kommentteja. Ja sä olet vielä ylpeä siitä että sun kakrus pääsi nolaamaan tän toisen tytön, uskomatonta!
Pidettiin epäkohteliaana, kun ei vastannut normaaleihin kysymyksiin, kuten "mikä sun nimi on" tms. Monet suut menivät hiljaisiksi, kun sanoin, että tyttö on vasta vuoden, eikä siis osaa edes puhua vielä.
Nyt 3-vuotiaana on veikattu toisinaan jopa eskarilaiseksi. Pituutta on 108cm. Käytös on kammottavaa ja saan varmasti usein katseita, että eikö noin ISO lapsi osaa käyttäytyä. Ei osaa ei, mutta ehkä joskus sitte, kun on oikeasti eskarilainen... ;)
kaikki jotka väittää sun tyttöä huonostikäyttäytyväksi tai -kasvatetuksi, on niitä, joitten oma kakara käyttäytyy miten sattuu julkisilla paikoilla.
Minulla on 8 v, 2 x 5 eli 3 lasta, ja niistä ei kukaan koskaan ole saanut mitään raivareita missään. Ei ikinä! Ja tempperamenttisia sähikäisiä ovat, eivät mitään nysviä. Mutta tietävät miten ollaan kaupassa, ravintolassa jne jne. Säälien katson aina näitä raivaritapauksia, koska niistä näkee, että vanhemmat ei oo osanneet kasvattaa kakaraansa. Toivoisin, että mun lapsi osais laukaista yhtä fiksusti jollekin pöntölle, ja osaakin. Ja hei, ei todellakaan ole koulukiusaajia nyt eikä tulevaisuudessa, heille on taottu pienestä pitäen säännöt joilla mennään. Inhoavat kiusaamista ja ovat aina heikomman puolella.
Tsemppiä ap:lle ja tarkkanäköiselle tytöllesi!:)
Kyseessä on varmaan sama tyttö, joka niin "viehättävästi" kommentoi naapurien tupakanpolttoa. Enpä muuten kestäisi hetkeäkään sen kakaran kanssa samoissa tiloissa.