Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL - Päätös: Lapsen raahaaminen kädestä on pahoinpitelyä

Vierailija
26.06.2009 |

Lapsen kovakourainen raahaaminen kädestä täyttää pahoinpitelyrikoksen tunnusmerkit, vaikka tekijän tarkoituksena ei olisi satuttaa lasta.

Näin linjaa apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske perjantaina antamassaan päätöksessä.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä antoi päätöksen asiassa, jossa isän epäiltiin raahanneen 5-vuotiaan poikansa kädestä sivummalle, kun poika oli ensin lyönyt veljeään. Lääkärin mukaan pojalle aiheutui mustelmia käsivarteen sekä kipua.

Kihlakunnansyyttäjä oli jättänyt syytteen nostamatta, koska näyttö tahallisuudesta puuttui. Hänen mukaansa ei ollut näyttöä, että isän tarkoituksena olisi ollut satuttaa poikaansa.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä arvioi asiaa toisin. Hänen mukaansa pahoinpitelyrikoksen tunnusmerkistön täyttyminen ei edellytä, että väkivallasta aiheutuu vammoja tai edes kipua. Siksi tekijällä ei tarvitse olla tahallista satuttamisen tarkoitusta.

Apulaisvaltakunnansyyttäjän mukaan isän menettelyssä oli kyse lievästä pahoinpitelystä, vaikka se tapahtui kasvatustarkoituksessa. Hän ei kuitenkaan nostanut syytettä, koska rikos oli kokonaisuutena arvioiden vähäinen.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä kiinnitti kihlakunnansyyttäjän huomiota päätösten perustelemiseen.

Täällä yksi syyllinen. Olen raahannut perässäni kiukuttelevaa jalatonta natiaista muutamia metrejä.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rimpuilevaa lasta yhdellä kädellä kainalossa.

Kahdella kädellä kantaminenkin on työn ja tuskan takana ja joskus olen joutunut pyytämään kotona miehen apuun että saan lapsen toiseen huoneeseen rauhoittumaan...

Rangaistuksella uhkaaminen saa aikaan vain yltyvän raivon.

Vierailija
82/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta yksin sinne mattoon pidä jättää, vaan siinä istutaan (tai ainakin pitäisi istua, olen kuullut, että joissain laitoksissa ei tätä olisi noudatettu, mutta se taitaa jo sitten olla laitonta) vieressä ja se sitoo ihan samalla tavalla kuin sylissä pitäminenkin. Mattoa käytetään siksi, että esim. kouluikäistä ei ole ihan helppo pitää sylissä kuten 3-vuotiasta on. Lisäksi aistiyliherkille lapsille (mitä monet neurologiset erityislapset ovat) tasainen paine voi tuntua rauhoittavalta ja ahdistusta vähentävältä.

Helppohan siinä neuvoa, jos on vain yksi sisupussi taltutettavana. T: Kolmen sisupussin äiti

P.S. Taidan testata tuota matottamista, sitä ei olekaan vielä kokeiltu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(=lapsi ei itse kävele, vaan raahataan)? Potkivaa ja hullunlailla rimpuilevaa lasta nimenomaan ei saa raahata kädestä, siinä ne vammat nimenomaan helposti syntyvät. Jos oikeasti tilanne on tuo, niin sitten on parasta järjestää elämä sillä tavalla, että noita tilanteita ei tule. Et poistu lasten kanssa kotoa, jos mies ei ole mukana, jos hän sentään jaksaa lapsen kantaa. Itse aloitat punttitreenit, jotta kohta jaksaisit lapsesi nostaa. Lisäksi kannattaa ottaa yhteyttä perheneuvolaan.

Kahdella kädellä kantaminenkin on työn ja tuskan takana ja joskus olen joutunut pyytämään kotona miehen apuun että saan lapsen toiseen huoneeseen rauhoittumaan...

Rangaistuksella uhkaaminen saa aikaan vain yltyvän raivon.

Vierailija
84/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun mies on työreissussa 3 viikkoa, en sitten käy kaupassa ollenkaan. Ostan 3 viikon maidot kerralla ja juotan sitten sitä vähän kokkelimaitoa muksuille kun en voi mennä ihmisten ilmoille etten joudu pahoinpitelemään lastani.

Voi luoja mitä p**kaa.

Ja tiedoksi että perheneuvolaan ollaan oltu yhteydessä.

53

Vierailija
85/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläinenhän sitten eilen ihan tietämättään pahoinpiteli lapsiansa! Hups.

Molemmat hakkasivat ulkona kaupanikkunaa ja kielloista huolimatta eivät lopettaneet. Raahasin molemmat kädestä takaisin vaunuihin ja istutin siihen. Muuta tekniikka lähes mahdoton käyttää kun on yksin liikenteessä. Ei pysty isompaa pistään paidanliepeestä ohjailemaan jos se saa raivarin. Kainaloidenalta ei pysty nostamaan...molemmat menevät makarooniksi ja tippuvat sylistä. Vaaratilanne olisi ollut edessä jos toisen olisi vienyt ensin ja sitten toisen..lähellä autotie.

Ei jeesus tää meno on mennyt sairaaksi. Miten oikeesti tempperamenttesempia lapsia pystyy enää kasvattamaan kun kaikeasta saa syytteen???? Pitää varmaan muuttaa ulkomaille, niin saa lapset kasvatettua normaaleiksi!

Vierailija
86/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapuoli olkapäälle, naama taaksepäin, pidät toisella kädellä reisiä rintaasi vasten painettuna. Kärryjä tyyrätessäsi voit aina välillä tukea toisella kädellä pepun kohdalta ja siirtää niin, että ei pääse liukumaan sivulle. Saattaa hakata nyrkeillä selkääsi, mutta jalat saat todennäköisesti tehottomiksi.

Harjoittele yhdessä kotona lapsen kanssa leikin varjolla, kun lapsi on hyvällä tuulella...

Vierailija
87/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isomman lapsen saa sinne mattoon ilman ettei painiessa satuta lasta ja itseään pahastikin?

Vierailija
88/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta edelleen ihmettelen, miten muka saat sen lapsen raahattua käsivarresta, jos et nostamaan pysty.

Eli kun mies on työreissussa 3 viikkoa, en sitten käy kaupassa ollenkaan. Ostan 3 viikon maidot kerralla ja juotan sitten sitä vähän kokkelimaitoa muksuille kun en voi mennä ihmisten ilmoille etten joudu pahoinpitelemään lastani.

Voi luoja mitä p**kaa.

Ja tiedoksi että perheneuvolaan ollaan oltu yhteydessä.

53

Vierailija
89/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten he onnistuvat, jotka kotonansa tuota joutuvat käyttämään. Ja aina pitää miettiä pienempää pahaa. Mattoa käytetään tilanteissa, joissa sattuisi vielä pahemmin ilman mattoa. Siis kun se lapsi riehuu täysin holtittomasti, potkii reikiä seiniin, lyö nyrkillä ihmisiltä neniä poskille, rikkoo tavaroita, yrittää lyödä kätensä ikkunasta läpi, hakkaa päätään seinään tai jotain vastaavaa ja puheella ei ole mitään toivoa mennä perille.

Tutuntutuilla tosin on aspergerlapsi, joka jopa itse osaa pyytää matotusta, kun tilanne ja ärsykkeet käyvät ylivoimaiseksi. Tai sitten vanhempi ehdottaa ja lapsi matotetaan hyvässä yhteisymmärryksessä. Sitä en tiedä, kuinka harvinaista tällainen tilanne on.

isomman lapsen saa sinne mattoon ilman ettei painiessa satuta lasta ja itseään pahastikin?

Vierailija
90/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ihan ilmiselvästi perustelette raahaamista kasvatustarkoituksessa vaikka syynä ihan oikeasti on oma raivostumisenne tilanteeseen ja lapseen, vai mitä? Raivostuneena sitä tarraa lapseen, mistä helpoiten kiinni saa, siis yleensä kädestä, jotkut myös tukasta.

Minä ainakin käyttäydyn väärin juuri silloin, kun itse raivostun. Jos pinnani kestää, toimin oikein, jämäkästi mutta niin, etten vahingossa loukkaa lasta fyysisesti.

Tässä ketjussa ihmettelen lähinnä sitä, miten niin moni pitää omaa käytöstään oikeana ja puolustettavana, vaikka ilmiselvästi käyttäytyy väärin!

T. Sisupussin äiti

Vierailija
91/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurkkuani täynnä tätä nykyajan lasten kasvatusta, että en voi kuin nauraa sisäisesti kun oma adhd lapseni karaa kuin heikkopäinen ja tuhoaa kaiken ympärillään ja minä selitän aina "kun tuo ei ole kivaa ja muille tulee paha mieli" ja ylipäätään kaikki fraasit millä lapsia kasvatetaan ja meno vaan yltyy siitä. Sitten kun kaaos vaan lisääntyy niin ollaan huuli pyöreänä, että "etkö sä aio tehdä mitään??". No mitä minä voisin enää kun kerran kiellän ja koskeakaan lapseen ei saa. Nyt väkivallan raja kulkee raahaamisessa ties missä ensiviikolla.

Vierailija
92/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinni ja kainaloon. Pienellä harjoittelulla sujuu hyvin kovastikin teutaroivan lapsen kantelu yhdellä kädellä ja jopa niin, että on yksi lapsi molemmissa kainaloissa.

Terv. 1v11kk ikäisten vilkkaiden ja tempperamenttisten kaksosten äiti

kokeilepa sellasen isokokoisen 3vuotiaan kanssa joka kengillä potkii jalkoihin ja käsillä repii hiuksia ja lyö naamaan, toinen käsi todellakin varattuna. samalla rimpuilee niin että meinaa lentää naamalleen maahan...

juu onnistuu jos toinen käsi on vapaa, jos vain yksi käsi vapaana niin ei mitään mahdollisuutta, tervetuloa kokeilemaan ;)

Vierailija
93/95 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä just luin? Meidän uhma ikäistä on ollut välillä pakko raahata perässä, eihän häntä voi yksin jättää vaikka ulos (lapselle ei toimi menenkin sitten tästä yksinään temppu, vaan hän lähtee juoksemaan täysin eri suuntaan kun mihin olen menossa)....

Vierailija
94/95 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille joka jankkasi tuolla alkusivuilla niistä luunmurtumista, kädestä vetämällä ei todellakaan saa aikaan murtumia, kyllä siinä on todelliseen pahoinpitelyyn syyllistyneet vanhemmat vetäneet sinua höplästä jos ovat noin väittäneet. Kyynärpään alueen subluksaatio on mahdollista saada hyvinkin pienellä voimalla ja enemmänkin verrattavissa mustelmaan.

Vierailija
95/95 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan tuomiota tullut, jos kyseeesä olisi isän tilalla ollut äiti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi