Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL - Päätös: Lapsen raahaaminen kädestä on pahoinpitelyä

Vierailija
26.06.2009 |

Lapsen kovakourainen raahaaminen kädestä täyttää pahoinpitelyrikoksen tunnusmerkit, vaikka tekijän tarkoituksena ei olisi satuttaa lasta.

Näin linjaa apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske perjantaina antamassaan päätöksessä.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä antoi päätöksen asiassa, jossa isän epäiltiin raahanneen 5-vuotiaan poikansa kädestä sivummalle, kun poika oli ensin lyönyt veljeään. Lääkärin mukaan pojalle aiheutui mustelmia käsivarteen sekä kipua.

Kihlakunnansyyttäjä oli jättänyt syytteen nostamatta, koska näyttö tahallisuudesta puuttui. Hänen mukaansa ei ollut näyttöä, että isän tarkoituksena olisi ollut satuttaa poikaansa.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä arvioi asiaa toisin. Hänen mukaansa pahoinpitelyrikoksen tunnusmerkistön täyttyminen ei edellytä, että väkivallasta aiheutuu vammoja tai edes kipua. Siksi tekijällä ei tarvitse olla tahallista satuttamisen tarkoitusta.

Apulaisvaltakunnansyyttäjän mukaan isän menettelyssä oli kyse lievästä pahoinpitelystä, vaikka se tapahtui kasvatustarkoituksessa. Hän ei kuitenkaan nostanut syytettä, koska rikos oli kokonaisuutena arvioiden vähäinen.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä kiinnitti kihlakunnansyyttäjän huomiota päätösten perustelemiseen.

Täällä yksi syyllinen. Olen raahannut perässäni kiukuttelevaa jalatonta natiaista muutamia metrejä.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkivallan käyttämistä "kasvatuksellisessa" tai muussakaan tarkoituksessa.

Mutta mitä ihmettä ne pahoinpitelyrikoksen tunnusmerkit sitten oikein ovat jos ne voivat täyttyä "ilman satuttamisen tarkoitusta, ilman kipua, ilman vammoja"??

Vierailija
62/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille jaetaan sakkoja tukistamisesta ja nyt tämä. Ja samaan aikaan monet tuhannet lapset elävät ihan_oikeasti todella huonoissa oloissa, eikä näille perheillä ole tarjolla mitään apua vaikka lapset ja aikuiset kärsivät.

Viimeksi eilen uutisoitiin, että pela on todella huolissaan nykytilanteesta ja arvostelee lastensuojelun tilannetta kovin sanoin. En puolustele tukistamista tms, mutta eikö resursseja kannattaisi suunnta sinne missä hätä on suurin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä montakin kertaa raahannut lastani kädestä. Tyttö 5v saa hirveitä raivareita ja siinä tilanteessa ei voi muuta kuin raahata kädestä.

En tosiaan saa rimpuilevaa potkivaa ja raivoavaa lasta napattua kainaloon ja kannettua vaikka kaupasta autoon.

Mitä siis pitäisi tehdä esimerrki tilanteessa jossa ollaan kaupassa, mukana 3 lasta 5v, 2v ja vauva. 5v, kävelee itse vauva kaukalossa kärryissä ja 2v istuu kärryn istuimessa. 5v saa raivarin koska ei saa sipsejä. Karkaa sipsihyllylle ja koittaa varastaa pussin. Koitan saada lasta pois hyllyltä jollain heittäytyy maahan kiljuu kuin syötävä, potkii ja läpsii jos koittaa mennä lähelle.

Kädestä ei siis saa raahata, kantamaan en yhdellä kädellä pysty kun täytyy ne kärryt ja muut lapset saada mukaan myös.

Vaihtoehdot:

a, annan lapsen varastaa/ostaa sipsipussin ja vältyn raivarilta...

b,otan 5v:n syliin ja kannan autoon, jätän 2v:n ja vauvan yksin kauppaan odottamaan.

c, odotan 4 tuntia sipsihyllyllä että lapsen raivari menee ohi, 2 tunnin jälkeen myös vauva ja 2v on alkanut itkemään ja lopulta äitiin itkee...

vai otanko lasta kädestä kiinni ja raahaan ulos kaupasta..?

Vierailija
64/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin saadaankin kunnollisia kieroon kasvaneita kansalaisia.

Milläs opetat lastasi oikeaan tai väärään kun mitään ei saa tehdä.

Kyllä niitä mustelmia saattaa tulla vaikkei kovin ottaisikaan kiinni (mulla esim. riittää

suunnilleen paha mulkaisu ja jo on karmeat mustelmat).

Ja millähän ilveellä raivokohtauksen saaneet lapsen saa esim. pois kaupasta vai jätänkö sinne riehumaan?

Uskallanko enää kaupassa ottaa lapsesta kiinni ja viedä ulos rauhoittumaan? (no,mä kyllä

uskallan ja ärähdän sitten sille vieraalle kukahattutädille,jos kehtaa tulla siihen saarnaamaan)

Fletcher: Oi autuas supermamma! Olisitko kultainen ja tulisit ottamaan tuon meidän vajaa 40 kiloisen

junttapullan hupskeikkaa kainaloosi kun se saa raivokohtauksen.Ai niin, hänellä on diagnosoitu käytöshäiriötä,

tarkkaavaisuus häiriötä ja muuta pientä,lisäksi hän on henkisesti nuorempi kuin fyysisesti.Voimaa ja massaa siis

on,mutta älyä ei vielä ihan tarpeeksi.Hän on myös potkinut minut hajalle useamman kerran tapellessaan.

Mut hei! tuutko näyttää miten sä hoitaisit tän homman.

Hmm...Oikeastaan voisin pistää oikeusjutun nyt päiväkotia vastaan kun ovat niin monasti roikotelleet,kantaneet ja

raahanneet pojan sisälle jäähylle.Todisteetkin on ja oikein kirjattuna vihkoon.Ja jos pojan puheita on uskominen

niin monet kerrat on käsi revitty irti ja potkittu ja lyöty sekä haukuttu.Jepjep rahan tuloa ei voi estää...

Ei kyllä täällä ollaan menty ihan liian pitkälle tässä holhoamisessa.Näkeehän sen jo nyt,että nykynuorisolla ei ole

mitään tietoa miten pitäisi käyttäytyä.Aikuisia/auktoriteetteja ei kunnioiteta,yhteistä omaisuutta tuhotaan,millään ei ole mitään

väliä. Luitteko lehdestä poikajoukon pahoinpidelleen rippileirillä yövalvojan?Opettajia uhkaillaan ja hakataan,

lapset ryöstelevät toisiaan.Ihan hullua meininkiä.Alkaa olla viimeiset hetket tehdä jotain asialle ja kasvattaa lapsia!

-M.-

sai joskus 5-vuotiaana kauhean raivarin. Käärin hänet hetkeksi matoon. Vieläkin muistelee asiaa. Siis hiukan huvittuneena, kun ei ollut varma, että olenko tosissani vaiko en. Teinköhän kauhean rikoksen :-/

höpönpöpön,minutkin on kääritty mattoon kun huusin melkein pääni irti.Silti olen ihan normaali työtä pelkäämätön ja veroja maksava kansalainen.

Vierailija
65/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten täällä on näin hirveä määrä äitejä, jotka kannattaa väkivaltaa kasvatuksessa! Oletteko te ihan arkijärkeä vailla? Kuvitteletteko te, että lapsi siitä jotenkin paremmaksi kasvaa, että sitä riepotellaan ja retuutellaan? Ei todella! Lapsihan vain provosoituu tuollaisesta ja uhmaa kahta kauheammin.

Esim. Väestöliiton asiantuntijalääkäri Raisa Cacciatore sanoo Kiukkukirjassa (lukekaa, hyvä opus!), että kasvattaja ei saa käyttää väkivaltaa eikä edes väkivallan uhkaa kasvatuskeinona. Miettikää.

Arvostan Fletcher sinun kommenttejasi, etkä edes provosoitunut näistä muista huuhaa-kommenteista. Olet varmasti hyvä äiti.

Ja tämä ei nyt sitten todellakaan tarkoita sitä, etten olisi ikinä napannut lastani käsivarresta ja raahannut sivummalle. Olen, joskus, mutta minä osaan sentään hävetä käytöstäni ja myöntää että olen tehnyt väärin.

T: kolmevuotiaan sisupussin äiti

Vierailija
66/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuosta jutusta saa sen käsityksen, että ihan tavallinen kädestä ohjaaminenkin on tuomittavaa, vaikka lasta ei sattusi tms.

Jos lapseni tappelevat, kehotan lopettamaan ja he vain jatkavat niin mitä ihmettä voin tehdä jos fyysisesti ei saa kajota?

Miksi en saa ottaa vaikka käsivarresta kiinni ja ottaa toisen sivuun? Pitääkö minun seistä vieressä huutamassa ja odottaa, että lapset vapaaehtoisesti lopettavat?

miten täällä on näin hirveä määrä äitejä, jotka kannattaa väkivaltaa kasvatuksessa! Oletteko te ihan arkijärkeä vailla? Kuvitteletteko te, että lapsi siitä jotenkin paremmaksi kasvaa, että sitä riepotellaan ja retuutellaan? Ei todella! Lapsihan vain provosoituu tuollaisesta ja uhmaa kahta kauheammin.

Esim. Väestöliiton asiantuntijalääkäri Raisa Cacciatore sanoo Kiukkukirjassa (lukekaa, hyvä opus!), että kasvattaja ei saa käyttää väkivaltaa eikä edes väkivallan uhkaa kasvatuskeinona. Miettikää.

Arvostan Fletcher sinun kommenttejasi, etkä edes provosoitunut näistä muista huuhaa-kommenteista. Olet varmasti hyvä äiti.

Ja tämä ei nyt sitten todellakaan tarkoita sitä, etten olisi ikinä napannut lastani käsivarresta ja raahannut sivummalle. Olen, joskus, mutta minä osaan sentään hävetä käytöstäni ja myöntää että olen tehnyt väärin.

T: kolmevuotiaan sisupussin äiti

Vierailija
67/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten minun kuuluisi toimia siellä kaupassa sen 5veen raivopään kanssa?

Vai jätänkö sen yksin kotiin kun menen kauppaan?

-53-

Vierailija
68/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tervetuloa vaan Maa-planeetalle ja hoitamaan muutamaa raivotautista kiukuttelijaa koskematta heihin! Eiköhän jokainen tiedä milloin se "väkivalta" eli kädestä retuuttaminen on pienempi paha kuin "väkivallan" käyttämättä jättäminen. Niitäkin tilanteita tulee aina silloin tällöin, toisille useammin kuin toisille, joillekin ei milloinkaan. Jos ihmiset ajattelevat että se on lasten ja omasta terveydestä huolehtiminen on rikos, ollaan kyllä jo niin kaukana arkijärjen käytöstä kuin olla voi.

Vierailija
69/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoinpideltyään veljeään? Lyöminen sentään täyttää kaikki väkivallan kriteerit ja oli varmasti tahallinen teko.

Vierailija
70/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä rappusista kun alas tullaan. en uskalla yksin jättää kumpaankaan kerrokseen joten joudun raahaamaan yhdellä kädellä alas ja toisessa kamat.

Vierailija
71/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teini painoi noin vuosi sitten 14-vuotiaana tuon noin 40 kiloa ja oli silloin n. 160 cm pitkä. Minua siis 15 cm lyhyempi ja 15 kg kevyempi, mutta osaan kuvitella, että vaikea olisi hänen kanssaan ollut painimatsia ottaa, hyvinkin olisin voinut hävitä, koska murrosikäisillä pojilla voima lisääntyy nopeasti.

Voin hyvin kuvitella, että jo teini-ikäisen tai sitä lähestyvän mutta paljon lapsellisemmin käyttäytyvän lapsen kanssa on hankalaa, kun fyysisesti pitäisi rajoittaa, mutta lapsi alkaa olla jo aikuisen kokoinen. Mutta minä kyllä epäilen, olisinko vuosi tai kaksikaan sitten pystynyt tuota meidän teiniä raahaamaan käsivarrestakaan yhtään mihinkään. Melkeinpä kantamalla helpommin, kun ottaa molemmat kädet käyttöön ja saa koko lapsen irti maasta, jolloin hänelle ei jää tukipistettä.

Mitä matotukseen tulee, niin se on aivan toimiva ja hyvä keino tietyissä tilanteissa. Minä en ole sitä mieltä, että lasten pitäisi kasvaa kuin pellossa ja olen myös sitä mieltä, että fyysistä rajoittamista tarvitaan kaikkien pienten lasten kohdalla joskus ja osan kanssa vähän isompanakin. Kyse on vain siitä, että minusta kädestä raahaaminen ei ole se paras keino.

Fletcher: Oi autuas supermamma! Olisitko kultainen ja tulisit ottamaan tuon meidän vajaa 40 kiloisen

junttapullan hupskeikkaa kainaloosi kun se saa raivokohtauksen.Ai niin, hänellä on diagnosoitu käytöshäiriötä,

tarkkaavaisuus häiriötä ja muuta pientä,lisäksi hän on henkisesti nuorempi kuin fyysisesti.Voimaa ja massaa siis

on,mutta älyä ei vielä ihan tarpeeksi.Hän on myös potkinut minut hajalle useamman kerran tapellessaan.

Mut hei! tuutko näyttää miten sä hoitaisit tän homman.

...

Ei kyllä täällä ollaan menty ihan liian pitkälle tässä holhoamisessa.Näkeehän sen jo nyt,että nykynuorisolla ei ole

mitään tietoa miten pitäisi käyttäytyä.Aikuisia/auktoriteetteja ei kunnioiteta,yhteistä omaisuutta tuhotaan,millään ei ole mitään

väliä. Luitteko lehdestä poikajoukon pahoinpidelleen rippileirillä yövalvojan?Opettajia uhkaillaan ja hakataan,

lapset ryöstelevät toisiaan.Ihan hullua meininkiä.Alkaa olla viimeiset hetket tehdä jotain asialle ja kasvattaa lapsia!

-M.-

...

höpönpöpön,minutkin on kääritty mattoon kun huusin melkein pääni irti.Silti olen ihan normaali työtä pelkäämätön ja veroja maksava kansalainen.

Vierailija
72/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiaan kädestä. Muistan mielestäni nähneeni.. Jos ihmislapsikin tottuu raahaamiseen, jos aloittaa jo pienestä pitäen. Ymmärtää siis mennä aivan veltoksi, jottei paikat hajoa. Kuten kissanpentu, kun emo kantaa sitä niskasta.

Vierailija
73/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten täällä on näin hirveä määrä äitejä, jotka kannattaa väkivaltaa kasvatuksessa! Oletteko te ihan arkijärkeä vailla?

Ei täällä ole väkivaltaa kannatettu, vaan lähinnä ihmetelty, millä tavalla yhden tai useamman riehuvan, tappelevan ja muita satuttavan lapsen saisi tuon tuoreen linjauksen mukaan rauhoitta ja poistaa tilanteesta? Itselläni on kaksi uhmaikäistä ja yksi kiukutteleva eskari, ei niiden kanssa aina pärjää vain puhumalla. Ja Kalskeen linjauksen mukaan lähes mikä tahansa fyysinen lapseen koskettaminen voi olla väkivaltaa (ei satuttamistarkoitusta, ei aiheuta vammoja eikä kipua). Oikein hyvä esimerkki oli sillä äidillä, joka oli sipsihyllyn äärellä 5-v kiukuttelijan kanssa ja mukana kaksi pienempää lasta - miten sekin tilanne olisi pitänyt oikeaoppisesti hoitaa?

Vierailija
74/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin sen kolmevuotiaan sisupussin onnistuu vielä vallan mainiosti kantamaan pois tilanteista, jos on tarvis. Ei tarvitse satuttaa. Missään ei ole kielletty ottamasta lasta syliin, eihän?

Onko se mieletänne "terveydestä huolehtimista", että lasta raahaa käsivarresta niin, että käteen jää mustelmat?

Jos olen joskus tarttunut omaa lastani käsivarresta tarpeettoman kovaa, olen tehnyt sen siksi, että olen ollut suuttunut, en siksi, että lapsi olisi sitä tarvinnut. Olisin voinut ratkaista tilanteen myös toisin, yhtä jämäkästi mutta turvallisemmin. Mieleeni ei nyt tule yhtäkään sellaista tilannetta, jossa olisin oikeasti tarvinnut minkäänlaista retuuttamista.

En vain yksinkertaisesti usko tuollaisten menetelmien kasvatukselliseen tai "terveydelliseen" tehoon.

Vierailija
75/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taltuttaa pikkuriiviö. Eli nyt vain hankkimaan kunnon napakka matto sopivaan asentoon nurkkaan. Ikävän raivokohtauksen sattuessa niin teinit kuin taaperotkin kätsästi vain "matotetaan". Mattorullassa kun huutaa puolisen tuntia, niin johan luulisi pahimman sisun talttuvan.

Vierailija
76/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpottaa vain kun on aikansa raivonnut ja väsähtää.

Otanko siis sen lapsen siellä kaupassa syliin ja pidän väkisin siinä sen 3 tuntia?

53

Vierailija
77/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko kokeillut sellaista, että parkkeeraat kärryt pienempine lapsineen sipsihyllyn viereen, kehotat lasta laittamaan sipsit pois ja tulemaan mukaasi, kun ei tottele, otat lapsesta kahdella kädellä kiinni ja otat sipsit pois ja laitat hyllyyn. Ilmoitat, että sipsejä ei saa ja nyt lähdetään ja jos ei lähde nätisti, seuraa joku rangaistus (tv-kielto tms.) Jos ja kun ei suostu lähtemään, nostetaan lapsukainen kahta kättä käyttäen syliin, annetaan potkia ja kirkua hetki, kunnes saadaan hänet aseteltua toiseen kainaloon roikkumaan ja ilmoitetaan, että nyt mennään. Tyyrätään toisella kädellä ostoskärrejä (tai jopa pyydetään joltain joutilaana töllöttävältä sivulliselta apua kärrien tyyräämiseen) ja kassoille päästyään kysytään siltä kainalossa roikkujalta, josko tekisi mieli liikkua omin jaloin, vai haluaako vielä huvittaa muita kaupassaolijoita roikkumalla kainalossa.

Joo, häpeän käyttö on tietysti jonkun mielestä henkistä väkivaltaa, mutta minä kuulun siihen koulukuntaan, joka uskoo, että nolouden ja häpeän tunteet silloin kun ne itse itselleen aiheuttaa ovat vain kasvattavia ja moraalianostattavia.

Vierailija
78/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan siinä neuvoa, jos on vain yksi sisupussi taltutettavana. T: Kolmen sisupussin äiti

P.S. Taidan testata tuota matottamista, sitä ei olekaan vielä kokeiltu!

Vierailija
79/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvallisuuden takia. "Tavallisten" lasten kanssa harvemmin tarvitaan, mutta jos isompi lapsi tosiaan saa kovin väkivaltaisia raivokohtauksia, niin kyllä se usein on tarpeellinen keino. Taaperon saa pidettyä sylissäkin ja estettyä esim. juuri itsensä satuttaminen, mutta esim. kouluikäisten kanssa se ei helposti onnistu ja silloin saatetaan tarvita matottamista.

Kemiallisesti voidaan tietysti myös riehuja rauhoittaa tai sitten pistää lepositeisiin, mutta siinä ne vaihtoehdot alkavat ollakin. Onneksi suurin osa ihmisistä ei tarvitse niin rankkaa fyysistä rajoittamista taaperoiän jälkeen. Ja taaperoa tosiaan ei ole mitään tarvetta matottaa, vaan hänet on ihan helppo pitää sylissäkin.

taltuttaa pikkuriiviö. Eli nyt vain hankkimaan kunnon napakka matto sopivaan asentoon nurkkaan. Ikävän raivokohtauksen sattuessa niin teinit kuin taaperotkin kätsästi vain "matotetaan". Mattorullassa kun huutaa puolisen tuntia, niin johan luulisi pahimman sisun talttuvan.

Vierailija
80/95 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otanko siis sen lapsen siellä kaupassa syliin ja pidän väkisin siinä sen 3 tuntia? 53

Fletcherillä on hyvä keissi yllä. Et siis tietenkään ota lasta kaupassa syliin ja pidä väkisin siinä 3 tuntia. Ei meilläkään sylissä pitäminen väkisin onnistu todellakaan, lapsi menisi siitä ihan hysteeriseksi. Ei, kun kaappaat lapsen syliin, viet hänet ulos kaupasta ja annat rauhoittua pihalla.

Ja kolmen sisupussin äiti: ainako teidän kaikki 3 sisupussia saavat hertslaagit yhtä aikaa? No, jos saavat, niin miten sä ne kaikki kolme saat retuuttettua kädestä pitäen pihalle sen helpommin kuin kainalossa?

Mä olen todennut ylipäätään toimivimmaksi keinoksi sen, että kyykistyy lapsen viereen, ottaa käsistä kiinni (ei tiukasti mutta jämäkästi) ja katsoo suoraan silmiin ja sanoo jämäkästi, miten ei pidä tehdä. Sitten ottaa lapsen syliin/ kainaloon, jos lapsi ei tottele ja poistuu paikalta vähän rauhallisempaan maastoon.

T. sisupussin äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan