Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut odottajat menee neuvolaan tai ultraan jo viikoilla 6-7?

Vierailija
08.06.2009 |

Lueskelin odotus-palstaa ja törmäsin kyllä mulle aivan outoon juttuun. Miksi neuvolaan mennään heti kun viiva on testissä näkynyt eikä vasta viikolla 9-10? Miksi mennään ultraan heti eika vasta sitten kun "virallinen" kutsu sairaalasta tulee? Ja jos raskaustesti on positiivinen, miksi jotkut tekee sen uusiksi muutaman päivän päästä?

VAlaiskaa joku mua...

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi varmaankin mennään aiemmin ja huomattavasti useammin neuvolaan/ultraan/lääkäriin. kaksi keskenmenoa kokeneena ja esikoispoikamme rv 36 menettäneenä olin ensimmäisen kerra neuvolanlääkärillä jo vkolla 5, eli juuri plussan tehneenä. käynti oli ns pakollinen, että saatiin hoitava taho tietoiseksi raskaudestani ja lähete eteenpäin mahdollisimman pian. suurin osa raskauksista kuitenkin menee normaalisti, mutta juuri näillä ns tavisodottajilla riittää ihmeteltävää ja arvosteltavaa.

Vierailija
22/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaan verenvuodon vuoksi. Ne mietti kaavintaa, mutta päätti sitten ultran jälkeen odottaa ja kontrolloida tilanteen 2 viikon päästä. Mun raskuteni olikin 16 päivää "nuorempi", ja raskaus sujui lopulta hienosti. Epäilivät että mulla oli kaksi sikiötä, ja toinen tuli ulos. tai voihan se olla jotain muutakin, kuka tietää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan kanssa, koska on "klomi-vauva" halusin tietää että kaikki on kunnossa.

toisen kanssa en käynnyt kuin sairaalan uä:sä jossa todettiin kyllä sikiö muttei vastaa viikkoja. Sain uuden ajan 4 viikon päähän!!!!!!!!!!!!! Kävin yksityisellä viikon päästä, jolloin pikkuisemme oli muuttunut enkelivauvaksi! Hän sitten syntyi itse pois viikkolla 14.

Seuraavan kanssa odotin viikolle 7 kävin uä:sä jossa todettiin että sikiö on viikkoihin nähden "isompi" ja todettiin että laskettu aika siirtyi viikoa aikaisemmaksi.

Seuraavaa viikko meni hyvin, mutta sitten viikolla 9 vuosin verta jolloin menin toisen kerran uä:n kaikki oli kuitenkin hyvin! Neuvolassa käytiin viikolla 10 ja sairaalan uä + muut seulonnt olikin jo "rutiineja" toimenpiteitä.

Verta vuosi aina välillä viikolle 20 asti, mutta tuo pieni reipast tyttö pyörii jo jaloissa.

Vierailija
24/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on ollu vaan mukava kertoa jollekin luotettavalle taholle, että oon raskaana ja neuvola-ajan oon sit saanu jonneki 8vkolle, en nyt oikein ymmärtäny, mitä pahaa siinä on, jos haluaa raskauden seurantaan ajoissa. Ennemminkin vois kuvitella, että se kertoo siitä, että odotus on johtanu toivottuun tulokseen.. ja tosiaan, kun heti pääsee puhumaan peloista ja epävarmuudesta ammattilaisen kanssa, ni helpottaahan se koko raskausaikaa, eikä esim. stressi oo niin valtava, ku stressihormoonitkaan ei oo hyväksi sikiölle.

Ultrassa oon käyny vain 10-12rvlla, mutta ei olla haluttukaan mitään seulontoja, ku kaikki lapset on itsenään tervetulleita, eikä me haluttais tehdä päätöstä siitä, onko lapsi elinkelpoinen vai ei.

Vierailija
25/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi päiväksi kun oli kaupungin tarjoama ultra, lähdin 3 viikoksi kesälomamatkalle ja halusin tietää ennen sitä onko kaikki ok. Tietty tossa välissä olisi voinut tapahtua vaikka mitä.

Takana 6 v lapsettomuutta.

Vierailija
26/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia lääkkeitäni tauolle, kun tein positiivisen raskaustestin. Kävin varhaisultrassa vkolla 7, koska halusin varmistaa, etten "turhaan" jätä lääkkeitä pois.

Olisin ehkä käynyt muutenkin ihan uteliaisuuttani!

ja neuvolaankin menin nopeasti oman sairauteni takia.

Vierailija
27/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten minulla, eli pitaa tietaa kun on raskaana etta osaa aloittaa oikean laakityksen alkuraskaudesta... Ihmisilla on niin erilaisia tilanteita, ei niita kannata ihmetella. ;-)

Vierailija
28/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uteliaisuudesta alkuraskauden ultrassa yksityisellä. Hyvä että menin, koska kyseessä oli tuulimuna ja sain samantien lähetteen kaavintaan. kahdessa seuraavassa raskaudessa kävin sitten myös mielenrauhan vuoksi, en olisi kestänyt jännitystä sinne viikolle 13 kun olisi päässyt niskapussiultraan. Ja sitä paitsi, että sairaalasta osataan lähettää kutsu np-ultraan ajoissa, pitää ainakin täällä helsingissä mennä ajoissa neuvolaan. Kuopusta odottaessa menin neuvolaan vasta viikolla 8+ (kun olin jo siinä ultrassa varmistunut että sydän sykkii) niin terkkarille tuli hätä käteen ettei ehdi enää saada sitä np-ultra-aikaa, kun se pitää tehdä just tietyillä viikoilla.

Niskapussiultra! :D Kiitos päivän nauruista.

Vierailija
29/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ivf-raskauksia seurataan tarkemmin, ihan lääkärin määräyksestä. Ei tarvitse ihmetellä.

Vierailija
30/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täti meinasi kuolla kohdunulkoiseen raskauteen joten olen halunnut varmistaa että alkio on oikeassa paikassa. Ja tosiaan tuohan se mielenrauhaa kun näkee sykkeen.

Vierailija
31/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmenohistoria ja ivf-hoidot nyt varmaan ne yleisimmät syyt. Omalla kohdallani on se tilanne, että suuren keskenmenoriskin vuoksi joudun aloittamaan lääkityksen ja lääkityksen seurannan heti positiivisesta raskaustestistä. Mä olen siis ollut ekaa kertaa neuvolassa jo paljon ennen rv 6.

Vierailija
32/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ultraan viikolla 6+, koska kaksi aiempaa raskauttani olivat tuulimunia (jotka selvisivät vasta np-ultrassa rv 13, ei kovin mieltä ylentävää, jos ymmärrät) ja yksi raskaus kohdunulkopuolinen, joka seurauksena toinen munatorveni repesi-> leikkau ja toisen munatorven poisto. En siis halunnut ottaa riskiä että tämäkin raskaus olisi kohdunulkopuolinen, ja hajottaisi ainoa munatorveni jolloin raskaus ei olisi enää omin keinoin mahdollinen.

Vierailija
33/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskapussiultra! :D Kiitos päivän nauruista.

klö

Vierailija
34/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin siksi että minulla on alla yksi kohdunulkoinen raskaus, joka päättyi hengenvaaralliseen sisäiseen verenvuotoon ja munatorven poistoon. Kohdunulkoisen raskauden uusiutuminen on 10% luokkaa, tosin en tiedä miten asia on jos viallinen munatorvi on poistettu. Halusin siis varmistaa että alkio on kiinnittynyt oikeaan paikkaan. Nyt en tiedä mitä teen, jos tule uudelleen raskaaksi. Mielenrauhan vuoksi ehkä käyn taas varhaisultrassa, niin ei tartte montaa aikaa jännittää ja kipujansa tutkailla.

Vierailija
35/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

plussattuani rv 5+, ja antoivat ajan seuraavalle viikolle. En ruvennut tivaamaan että miksi jo nyt eikä vasta muutaman viikon kuluttua.

Vierailija
36/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin odotus-palstaa ja törmäsin kyllä mulle aivan outoon juttuun. Miksi neuvolaan mennään heti kun viiva on testissä näkynyt eikä vasta viikolla 9-10? Miksi mennään ultraan heti eika vasta sitten kun "virallinen" kutsu sairaalasta tulee? Ja jos raskaustesti on positiivinen, miksi jotkut tekee sen uusiksi muutaman päivän päästä?

VAlaiskaa joku mua...

ensinhän siellä vain jutellaan ja täytetään papereita.

Monet menevät ultraan senkin takia, että haluavat varmistua onko kyseessä tuulimunaraskaus vai normaali, kohdun sisäinen vai ulkopuolinen.

Ehkä jotkut uusivat sen testin siksi, kun eivät ole uskoa silmiään. Pelkäävät, että se oli joku vika testissä.

Vierailija
37/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole tullut mieleenkään vielä tuolloin edes soittaa neuvolaa. Kun olen soittanut ehkä vk 8 neuvolaan niin ekaa aikaa on tarjottu aikaisintaan vk 10. Missä päin edes pääsee noin aikaisin neuvolaan, ja mitä ihmeen järkeä siinä on kun noilla viikoilla voi aivan hyvin käydä keskenmeno??

parin-kolmen viikon päähän, eikä hirveässä kiireessä yrittää tunkea samalle viikolle viime tipassa soittajaa.

Vierailija
38/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuukautisia ei ollut ollut ollenkaan. Seuraavassa raskaudessa kävin koska edellinen meni kesken rv 16 ja pelkäsin ihan hirveästi.

Vierailija
39/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja välissä kokenut monta keskenmenoa, niin oman mielenrauhan takia haluaa nähdä rv7 sen sydämen sykkeen. Jos silloin on syke, niin keskenmenon vaara on jo huomattavasti pienempi.

Tämän olen itsekin huomannut. Kolme kertaa on ultrattu noilla viikoilla ja huomattu, että kaikki ei ole hyvin. Sikiön koko ei ole vastannut viikkoa ja sykettä ei ole havaittu. Kaksi kertaa taas kaikki on noilla viikoilla ollut hyvin ja kaksi tervettä lasta olen saanut.

Se yksityisen ultran kustannus on todella pientä verrattuna siihen mielenrauhaan, jonka siitä saa

Vierailija
40/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastunut työpaikan homeongelmasta, ja kävin alkuraskauden ultrassa varmistuakseni alkion/sikiön olemassaolosta voidakseni suojella syntymätöntä. Paitsi ettei mitään syntymätöntä ollutkaan, kun oli tuulimuna :-(

Eli jos olis löytynyt syke jne., niin olisin kertonut asiasta työterveyshuollossa ihan heti ja vaatinut toimenpiteitä (työpisteen vaihto tai sairausloma). Tarvittaessa olisin jopa kertonut pomolle, vaikka noin varhaisilla viikoilla, jos asia ei muuten olisi lähtenyt järjestymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä