Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut odottajat menee neuvolaan tai ultraan jo viikoilla 6-7?

Vierailija
08.06.2009 |

Lueskelin odotus-palstaa ja törmäsin kyllä mulle aivan outoon juttuun. Miksi neuvolaan mennään heti kun viiva on testissä näkynyt eikä vasta viikolla 9-10? Miksi mennään ultraan heti eika vasta sitten kun "virallinen" kutsu sairaalasta tulee? Ja jos raskaustesti on positiivinen, miksi jotkut tekee sen uusiksi muutaman päivän päästä?

VAlaiskaa joku mua...

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskukseen pyydettiin soittamaan heti plussattua, niin tein ja seuraavana, eli rv 4+1, oli ensimmäinen neuvola.

Ylimääräinen ultra oli rv 7. Siellä tarkistettiin, että sikiö oikeassa paikassa tällä kerralla.

Vierailija
42/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun takana yksi kohdunulkoinen ja ihan lääkäri laittoi lähetteen tarkistaakseen että sikiö on oikeassa paikassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja halusin ennen sitä varmistaa ettei ole kohdun ulkopuoleinen raskaus jne..

Vierailija
44/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että takana keskenmenoja ja tuulimunaraskauksia. Varhaisultraan täällä pääsee viikolla 6, mutta neuvolaan ei aikaa saa ennen rv. 9-10.

Vierailija
45/58 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen vuoksi oli käytävä viikoilla 6+1 ultrassa jotta voitiin varmistua raskaudesta, siitä että ei kyseessä kohdun ulkopuolinen raskaus ja sain samalla lähetteen Naistenklinikalle seurantaan.

Raskaudenaikainen verenohennuslääke pitää aloittaa viikoilla 8-9 joten lähete asiat yms. oli saatava kuntoon ennen sitä.

Vierailija
46/58 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskusrin mukaan laskettu aika 17.2 ja nyt 5vk:a ja 4 päivää takana. sain ensimmäisen neuvola-ajan heinäkuun puoliväliin ja varhaisultraan pääsee kuulema vasta elokuun alussa. mietin koska on aikaisimmillaan turvallista käydä varhaisultrassa, takana 1 1/2v yritystä ja lapsettomuuden pelkoa, nyt viimein onnen osuessa sitä pelkää että iloitsee turhaan ja onkin tuulimunaraskaus tms. kyseessä ja siksi pyrkii salaamaan ultraan asti asiaa miehen kanssa.

Vierailija
47/58 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:05"]

laskurin mukaan laskettu aika 17.2 ja nyt 5vk:a ja 4 päivää takana. sain ensimmäisen neuvola-ajan heinäkuun puoliväliin ja varhaisultraan pääsee kuulema vasta elokuun alussa. mietin koska on aikaisimmillaan turvallista käydä varhaisultrassa, takana 1 1/2v yritystä ja lapsettomuuden pelkoa, nyt viimein onnen osuessa sitä pelkää että iloitsee turhaan ja onkin tuulimunaraskaus tms. kyseessä ja siksi pyrkii salaamaan ultraan asti asiaa miehen kanssa.

[/quote]

paljonko ultra maksaa jos haluaa mennä esim. yksityisen ultraan?

Vierailija
48/58 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin meni ultraan yksityiselle gynelle rv 7! Halusin nähdä, että sikiö on oikeassa paikassa (ei esim. kohdun ulkoinen raskaus) ja halusin nähdä myös sydämen sykkeen. Ja sitten vasta annoin itselleni luvan todella alkaa iloita raskaudesta!

Mitä outoa siinä on, jos käy tarkistuttamassa edellä mainitut asiat?

T. Lääkäriäiti

Vierailija
49/58 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 23:07"]

paljonko ultra maksaa jos haluaa mennä esim. yksityisen ultraan?

[/quote]

Lapsettomuusklinikalla pääkaupunkiseudulla marraskuussa 2013.

Vastaanottokäynti 70 euroa, ultraus 107 euroa, toimistomaksu 14,50 euroa. Kelakorvauksen jälkeen maksettavaa jäi 154 euroa.

Vierailija
50/58 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolaan saa helpommin sopivan ajan (eli aamuajan tietylle viikonpäivälle) kun soittaa ajoissa.

Ultrassa kävin molemmissa raskauksissa, koska halusin tietää, että sikiö on siellä missä pitää ja että sydän sykkii. Kerrottakoon lisäksi, että minulla on vain toinen munasarja jäljellä, joten kohdun ulkoinen raskaus voisi olla vähän  ikävämpi juttu.

Vierailija
51/58 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisraskauden ultra voi olla tarpeen, jos on epäilyjä kohdunulkoisesta raskaudesta tai raskaus on saanut alkunsa hedelmöityshoidoista.

Normaaliraskaudessa eka ultra on rakenneultra noin rv 12-13, ei siis yhdeksännellä raskausviikolla, kuten ap luulee.

Vierailija
52/58 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kuulla, että kaikki mennyt hyvinkin vuodoista huolimatta. Itsellä eka raskaus meni kesken 10 viikolla, viikkoja kestäneiden vuotojen kera. Nyt toka raskaus, 9 viikko menossa. Taas vuotelee, mutta ainakin tänään ultrassa alkio oli elossa.

Vierailija
53/58 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin viikolla 7 siksi, että pelkäsin kohdunulkoista raskautta. Mulla nimittäin piti olla molemmat munatorvet tukossa, mutta niin vaan tulin raskaaksi.

Vierailija
54/58 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin siksi, että lapsi on minun vauvani ja kasvoi minun kehossani. Hän ei ollut neuvolan vauva tai naapurin vauva tai av-palstan vauva, ja siksi sain ja saan ihan itse hankkia lapsesta kaiken sen tiedon, mitä halusin.

Minua ihmetyttää ap:n asenne, että odotellaan kunnes neuvolassa käsketään sitä tai tätä. Eihän maailman koulutetuimmat naiset muutenkaan odottele tumput suorina että viranomainen tulee ja kertoo että miten tässä pitäisi elää ja olla. On (omasta mielestäni) täysin eri asia saada heti tietää mikä on keskenmenon riski, sykkiikö sydän tms. kuin odotella kolmea kuukautta vaan siksi, että ei raski maksaa sitä yksityistä ultraa (joka muuten maksaa yhtä paljon kuin tankillinen bensaa eli ei mahdottomia). 

Vierailija
55/58 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tapauksessa varhaisultra siksi, että raskaus on saanut alkunsa clorifemin (hormonikuurin) avustuksella ja lääkäri on sitä mieltä, että on hyvä seurata vähän tarkemmin. Ei minulla mitään sitä vastaan ole (vaikka maksaakin kyllä reilu pari sataa) mutta jos melkeen kahden vuoden jälkeen viimein raskautunut niin en kyllä tuollaisesta asiasta ala stressaamaan. Olen vain tyytyväinen, että nyt pidetään huolta ja tutkitaan. Mielummin vaikka sitten liikaa kuin liian vähän :)

Vierailija
56/58 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nyt taas on niitä asioita, joita helposti ja nopeasti lapsensa saaneet eivät voi ymmärtää.

Esim. tuosta raskaustestistä. Kun sitä plussaa on odoteltu vuosia, niin sen sitten lopultakin tullessa ei voi uskoa silmiään. Niin monta negatiivista testiä on tehty, niin monet itkut itketty jne. ettei uskalleta innostua kun on aina se pienenpieni todennäköisyys, että testi on viallinen. Ja sitten on vielä erittäin pienenpienenpieni todennäköisyys, että tulisi kaksi viallista testiä putkeen, niin testataan vielä varuiksi kolmas ja sitten vasta aletaan pikkuhiljaa ymmärtämään, ettei testit ole viallisia, vaan ihme on tapahtunut.

Varhainen ultra seuraa sitten tätä skaalaa, eli tulee mieleen että onko kaveri "oikeassa osoitteessa", vai kaatuuko onnentunne kohdunulkoiseen.

Vierailija
57/58 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla perussairaus,joka tarvitsee erityistä hoitoa heti raskauden alusta asti,verikokeet ,neuvola heti kotiplussan jälkeen

Vierailija
58/58 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla perussairaus,joka tarvitsee erityistä hoitoa heti raskauden alusta asti,verikokeet ,neuvola heti kotiplussan jälkeen[quote author="Vierailija" time="09.06.2009 klo 08:37"]minusta on ollu vaan mukava kertoa jollekin luotettavalle taholle, että oon raskaana ja neuvola-ajan oon sit saanu jonneki 8vkolle, en nyt oikein ymmärtäny, mitä pahaa siinä on, jos haluaa raskauden seurantaan ajoissa. Ennemminkin vois kuvitella, että se kertoo siitä, että odotus on johtanu toivottuun tulokseen.. ja tosiaan, kun heti pääsee puhumaan peloista ja epävarmuudesta ammattilaisen kanssa, ni helpottaahan se koko raskausaikaa, eikä esim. stressi oo niin valtava, ku stressihormoonitkaan ei oo hyväksi sikiölle.

Ultrassa oon käyny vain 10-12rvlla, mutta ei olla haluttukaan mitään seulontoja, ku kaikki lapset on itsenään tervetulleita, eikä me haluttais tehdä päätöstä siitä, onko lapsi elinkelpoinen vai ei.

[/quote]1178

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi