Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hallitus haluaa nuoret jälleen juomaan viinaa

Vierailija
25.06.2026 |

Nuorten alkoholinkäyttöä on saatu vähennettyä koko 2000-luvun ajan. Asiantuntija arvioi, että alkoholilain muutoksen on tarkoitus saada nuoriso jälleen juomaan.

 

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valiokunnan mietinnössä nostettiin esiin myös se, että lakimuutos lisää alkoholinkäyttöä nimenomaan niin sanottujen riskikäyttäjien keskuudessa. Toisin sanoen ne, jotka juovat liikaa jo ennen lakimuutosta, juovat sen jälkeen entistä enemmän. Simojoki lisää, että suurena riskinä on myös se, että kotiinkuljetukset synnyttävät uusia riskikäyttäjiä.

Ihan varmasti se menee juuri noin, että ne, jotka nyt jo juovat liikaa, juovat saatavuuden parannuttua vielä enemmän. Heillä se vaikuttaa. Mutta minkä verran heitä on, jotain 10 %. Eihän yhteiskuntaa rakenneta pelkästään päihderiippuvaisten ehdoilla. 

Simojoki saattaa olla jopa oikeassa siinä, että uusia riskikäyttäjiä tulee, mutta tulisi varmaan joka tapauksessa, koska onhan osa aina aiemminkin ajautunut riskikäytön puolelle, vaikka saatavuus on ollut rajoitettu. Mutta riskikäyttäjän juominen ei kuitenkaan ole sama kuin päihderiippuvuussairaus, jota ei tse pystyisi hallitsemaan, joten he nyt sitten joutuvat jatkossa ottamaan enemmän itse vastuuta alkoholinkäytöstään. Ihan varmasti he tietävät riskit, ja jos silti valitsevat juoda itsensä sairaiksi, niin sehän on oma valinta. 

"Mutta minkä verran heitä on, jotain 10 %. Eihän yhteiskuntaa rakenneta pelkästään päihderiippuvaisten ehdoilla."

Tiedän että tämä menee vähän sivuraiteille, mutta on mielenkiintoista, miten alkoholin saatavuuden puolesta argumentoidaan näin. Kuitenkin kun kannabiksesta puhutaan, niin se varmaan alle 10% käyttäjistä joilla on ongelma asian kanssa, määrittelevät koko keskustelua ja ovat syy kieltopolitiikalle.

Käytännössä varmaan se on suunnilleen se sama noin 10 %, koska eihän päihderiippuvuus sairautena riipu siitä, mitä päihdettä käyttää. Mutta haitat on vain eri päihteillä erilaisia. Niitä ei voi alkoholin ja kannabiksen osalta täysin vertailla, koska niiden käyttäjäryhmät eivät ole yhteneväisiä ja nykyään ongelmakäyttö harvoin rajoittuu vain yhteen päihteeseen. 

Voi vertailla: kun alkoholia vetää kauan ja yli annostuksia siitä seuraa alkoholi psykoosi. Kun kannabista vetää vain kerran voi tulla psykoosi. Siinä ainoa vertailu.

Alkoholi aiheuttaa eniten päihdepsykooseja noin 4000 joka vuosi. Kannabiksen psykoosiriskiä liioitellaan paljon. Pelkän kannabiksen käytön aiheuttamia psykooseja ei ole suomessa edes joka vuosi ja se on yleisin laittomista aineista. Sekakäytön psykoosit eivät ole kannabispsykooseja. Pitkään yli 30 vuotta käyttäneistä ei löydy yhtään joka olisi itse nähnyt kannabispsykoosin. No en tunne kaikki pitkään käyttäneitä mutta jonkin verran tunnen sellaisia. 

 

Kun verrataan sitä kuinka paljon alkoholi aiheuttaa järjestyshäiriöitä, tappeluja jne vs kannabis niin ero on valtava. Voi sanoa että alkoholille sallitaan kaikki sen massiiviset haitat ja reilu kerho tavalla muille aineille ei sallita mitään haittoja.

Eli kannabis psykoosista ei ole tilastoja koska eka kertakin laukasee sen. Miten siitä muuten voisi edes olla tilastoja? Erittäin yleistä arviolta joka viides joka kokeilee.

Vierailija
122/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuukäyttäjä ei ala juoda liikaa jos saatavuutta vähän helpotetaan, eikä liikakäyttäjä lakkaa juomasta vaikka saatavuutta rajoitettaisiin.

Tehdään niinkuin rahapeliautomaateille, laitetaan tilauksiin pakollinen tunnistautuminen. Esim. Pelaaminen vaatii aina tunnistautumisen, jolla pyritään ehkäisemään pelihaittoja.

Samaan aikaan pelaajien määrä romahti mutta hys hys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus pitää kannabiksen laittomana mutta sallii alkoholin kotiinmyynnin.

Joku voisi avata, mikä logiikka tässä oikein on taustalla.

Vierailija
124/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen himoitsee aina enemmän asioita joita ei voi saada kuin sellaisia jotka hänellä on jo valmiiksi. Mä kasvoin perheessä jossa alkoholi oli ihan normaali ruokajuoma ja kaikilla oli vapaa pääsy baarikaappiin. Ei tullut koskaan mitään tarvetta lähteä baariin tai vetää kännejä. Samoin lapsuudessa meillä oli karkkikaappi josta sai hakea karkkia milloin huvitti. Lopputulos on että yksi suklaalevy kestää mulla useamman kuukauden.  Sitten taas kaverit joiden perheissä oli enemmän rajoituksia ottivat aikuisuudessa kaiken ilon irti ja kehittivät ongelmallisen suhteen kaikkeen mikä lapsuudessa oli kiellettyä. Puolen kilon karkkipussi on syöty tunnissa ja kun juo alkoholia juodaan poikkeuksetta liikaa. 

Tämän logiikan mukaan lapsiperheissä pitäisi olla myös peukkua ja subua. Sillai kohtuudella.

Vierailija
125/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valiokunnan mietinnössä nostettiin esiin myös se, että lakimuutos lisää alkoholinkäyttöä nimenomaan niin sanottujen riskikäyttäjien keskuudessa. Toisin sanoen ne, jotka juovat liikaa jo ennen lakimuutosta, juovat sen jälkeen entistä enemmän. Simojoki lisää, että suurena riskinä on myös se, että kotiinkuljetukset synnyttävät uusia riskikäyttäjiä.

Kun keskikalja, lonkero ja laimennettu viini ruokakaupassa eivät saaneetkaan suomalaisia juomaan liikaa, niin nyt sen tekee sitten kotiinkuljetus. Ja seuraavaksi luultavasti myyntiaikojen vapauttaminen. Mutta mikä sen jälkeen?

Alaikäraja alennetaan 15 vuoteen, eiköhän sitten menekki kasva.

Saksassa se on 16v jopa vaffalle 11%% tuplapukkioluelle, ja vanhempien seurassa ravintolassa 15v

Saksassa on myös kannabis sallittua aikuisille. Yli 20 euroopan maassa se on sallittua. Saa nähdä koska se laillistuu kun noin monen maan kohdalla puhutaan yhteensä useista miljardeista veroina. Kaikki valtiot myös ovat rahan tarpeessa. 

Vierailija
126/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten alkoholin kulutus on vähentynyt tasaisesti lähes 20 vuoden ajan. Jotain tarttee nyt tehdä tai viinan juonti loppuu kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Uskomatonta”: Alkoholistit tyrmäävät alkoholilain uudistuksen
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/33b6b4bf-7af6-4495-8c47-a65b9…

Vierailija
128/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän hallitusohjelman mukaisesti tehdään kaikkia voitava, että kansalaiset joisivat viinaa kuten Kekkosen kaudella. Raitis suomalainen on hallituksen kauhistus ja kirous eli epäilyttävä tyyppi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko hallitus elää kuplassa, vieraantuneet kansalaisten elämästä ja ongelmista. 

Vierailija
130/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholia kyllä oikein tuputetaan kansalle, mutta miedompaa ja vähähaittaisempaa hamppua johon monet nuoret aikuiset ovat jo käytännössä alkon vaihtaneet, ei mitenkään voida tuoda laillisille markkinoille aikuisten saataville. Sellaiset moraalit tässä maassa.

Olet ymmärtänyt asian väärin. Viinit, oluet ja väkevätkin ovat tarkoitettuja ruokajuomiksi ja seurustelujuomiksi, ei päihteiksi.

Voi vihellys mitä juttua. Alkoholia käytetään juuri päihteenä ja se on ainoa laillinen päihde. 

Näin Suomessa. Suurin osa muusta Euroopasta on jo laskeutunut puusta, eikä känni ole tavoite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään kiinnosta joku boomerien alkoholi nykyään. Kunhan Alko häviää maisemista niin kannabis laillistetaan.

Sinustakin ehtii tulla boomeri ennenkuin saat toiveesi läpi:)

Väliaikainen autovero on säädetty ennen syntymääni. Ehdin varmasti kuolemaankin, ennen kuin väliaikainen autovero poistuu.

Vierailija
132/132 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valiokunnan mietinnössä nostettiin esiin myös se, että lakimuutos lisää alkoholinkäyttöä nimenomaan niin sanottujen riskikäyttäjien keskuudessa. Toisin sanoen ne, jotka juovat liikaa jo ennen lakimuutosta, juovat sen jälkeen entistä enemmän. Simojoki lisää, että suurena riskinä on myös se, että kotiinkuljetukset synnyttävät uusia riskikäyttäjiä.

Kun keskikalja, lonkero ja laimennettu viini ruokakaupassa eivät saaneetkaan suomalaisia juomaan liikaa, niin nyt sen tekee sitten kotiinkuljetus. Ja seuraavaksi luultavasti myyntiaikojen vapauttaminen. Mutta mikä sen jälkeen?

Alaikäraja alennetaan 15 vuoteen, eiköhän sitten menekki kasva.

Saksassa se on 16v jopa vaffalle 11%% tuplapukkioluelle, ja vanhempien seurassa ravintolassa 15v

Saksassa on myös kannabis sallittua aikuisille. Yli 20 euroopan maassa se on sallittua. Saa nähdä koska se laillistuu kun noin monen maan kohdalla puhutaan yhteensä useista miljardeista veroina. Kaikki valtiot myös ovat rahan tarpeessa. 

Miksi helvetissä joka asiaan pitää ottaa valtion verotulot mukaan? Eikö mitään voi perustella ilman kyseistä outoa näkökulmaa?

Suomen syöpä on verotus ja puolueet. Niiden kautta ei kannata peilata yhtään mitään.